Komiteen, medlemene frå
Arbeidarpartiet, Mani Hussaini, leiaren Ingvild Kjerkol, Stein Erik
Lauvås, Linda Monsen Merkesdal og Sigurd Kvammen Rafaelsen, frå
Høgre, Kari Sofie Bjørnsen, Michael Tetzschner, Bård Ludvig Thorheim
og Ove Trellevik, frå Senterpartiet, Marit Arnstad, Lisa Marie Ness
Klungland og Gro-Anita Mykjåland, frå Framstegspartiet, May Helen
Hetland Ervik og Marius Arion Nilsen, frå Sosialistisk Venstreparti,
Lars Haltbrekken, frå Raudt, Sofie Marhaug, frå Venstre, Ola Elvestuen,
frå Miljøpartiet Dei Grøne, Une Bastholm, og frå Kristeleg Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, syner til Representantforslag 207 S
(2024–2025) om en offensiv og langsiktig plan for petroleumsnæringen.
Forslagsstillarane fremjar her ei rekkje forslag som omhandlar norsk
petroleumsnæring og petroleumsutvinning på norsk sokkel.
Komiteen syner til
at Noreg er ein stor olje- og gassprodusent, og den største leverandøren
av olje og gass til Europa. Komiteen syner
til at det gjennom petroleumspolitikken er etablert ei tydeleg ansvarsfordeling
mellom styresmaktene og oljeselskapa, og at petroleumsselskapa innanfor
desse rammene har ansvar for å planleggje og gjennomføre aktivitet
i alle fasar av petroleumsverksemda i eit utvinningsløyve. Noreg
har vore eit oljeproduserande land sidan opninga av Ekofiskfeltet
i 1971, og reguleringa av sektoren er utvikla over 60 år.
Vidare syner komiteen til
svarbrev frå statsråd Terje Aasland til energi- og miljøkomiteen,
datert 2. mai 2025, som ligg vedlagt denne innstillinga.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at Norge er
en viktig leverandør av energi til Europa. Disse
medlemmer viser til at Norge fortsatt skal lete, produsere og
levere olje og gass til Europa.
Disse medlemmer mener
det er viktig for Norge og Europa at Norge videreutvikler sin petroleumsindustri.
Det forutsetter en bred satsing på utvikling av hele ressursbasen.
En slik bred satsing vil også best legge til rette for et stabilt
aktvitetsnivå på norsk kontinentalsokkel. Å lykkes med dette er
viktig for arbeidsplasser, verdiskaping og statlige inntekter, i
tillegg til at det vil bidra til europeisk energisikkerhet.
Disse medlemmer vil
framheve at en viktig pilar for dette er fortsatt stabile og forutsigbare
rammebetingelser.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet understreker betydningen av å sikre selskapene
stabil tilgang på letearealer. Disse medlemmer viser
til at regjeringen 9. mai 2025 utlyste den årlige konsesjonsrunden
TFO 2025. De årlige konsesjonsrundene med tildelinger i forhåndsdefinerte
områder (TFO) gir oljeselskapene mulighet til å få tilgang til leteareal
i de best kjente åpne og tilgjengelige petroleumsområdene på kontinentalsokkelen.
Disse medlemmer viser
til at det aldri før har vært et større areal utlyst i en konsesjonsrunde
enn i TFO 2025. Utlysningen er i tråd med forslag til utlysning som
har vært på offentlig høring. TFO-området er i forbindelse med årets
runde, basert på petroleumsfaglige vurderinger, utvidet med totalt
76 blokker i Barentshavet og Norskehavet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Høyre mener Europa nå står overfor
en langt mer utfordrende geopolitisk situasjon enn på lenge. Samtidig
er overgangen til fornybar energiproduksjon krevende, og det kreves
mer kraft for å kunne nå klimamålene. Disse
medlemmer mener Norge skal fortsette å være en stabil og demokratisk
leverandør av olje og gass og bidra til Europas energisikkerhet
i mange år fremover. Samtidig vet man at norsk olje- og gassproduksjon
er anslått å falle kraftig fra 2030.
Disse medlemmer mener
norsk sokkel må videreutvikles innenfor rammen av Norges klimaforpliktelser.
Europa vil fortsatt ha et stort behov for norsk olje og gass i lang
tid fremover. Dersom EU skal klare å bli mer uavhengig av russisk
gass, må Norge fortsette å bidra. Bortfallet av russisk gass i den
europeiske energimiksen har medført en forsterket satsing på fornybar energi,
men også økt import av LNG (Liquid Natural Gas). Veksten i fornybar
energiproduksjon er forventet å øke betydelig de neste årene, men
det vil likevel være behov for import særlig av norsk rørgass i
lang tid fremover.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet ønsker en konsekvensutredning
av petroleumsvirksomhet i Lofoten, Vesterålen og Senja (LoVeSe). Disse medlemmer mener det er viktig å
ha en kunnskapsbasert tilnærming til hvordan man kan forvalte alle
ressursene og naturverdier i disse områdene på en bærekraftig måte.
Deler av området har tidligere vært konsekvensutredet, men ny teknologi og
kanskje nye miljømessige forutsetninger krever ny og oppdatert kunnskap.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen konsekvensutrede
med sikte på gjenåpning av Nordland VI.»
«Stortinget ber regjeringen konsekvensutrede
Nordland VII og Troms II og særlig vurdere konsekvensene for biologisk
mangfold og sårbare økosystemer.»
«Stortinget ber regjeringen redusere
barrierer som hindrer at man bygger ut mindre funn på sokkelen nær eksisterende
infrastruktur, og slik legge til rette for god ressursutnyttelse
og økte inntekter til fellesskapet.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at regelmessig utlysning
og tildeling av areal gjennom konsesjonsrunder er nødvendig for
å utvikle petroleumsindustrien og for å nå hovedmålet i petroleumspolitikken
om å legge til rette for lønnsom produksjon av olje og gass i et
langsiktig perspektiv. Basert på petroleumsfaglige vurderinger har disse medlemmer sørget for å utvide TFO-området
en rekke ganger. For TFO 2023 ble området utvidet med 104 blokker,
og for TFO 2024 ble området utvidet med 37 blokker. Forslaget til
TFO 2025, som ble sendt på høring 14. januar 2025, utvider området
med ytterligere 76 blokker, og følgelig er TFO-området nå større
enn noen gang.
Disse medlemmer ønsker
å utvikle norsk petroleumsnæring gjennom både TFO-tildelinger og nummererte
konsesjonsrunder. Over tid er det behov for å opprettholde petroleumsnæringens
tilgang på lisenser i de mindre utforskede områdene der leteresultatet
er mer usikkert, men potensialet for store funn er større.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet ser derfor positivt på at Stortingets flertall
sluttet seg til Senterpartiets forslag i Innst. 237 S (2024–2025),
hvor regjeringen bes om å starte forberedende arbeid med sikte på
å utlyse en 26. konsesjonsrunde for olje- og gassleting på norsk
sokkel.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til de sårbare naturverdiene
i havområdene utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja (LoVeSe). Området
rommer blant annet verdens største kaldtvannskorallrev, Røstrevet, og
er hjem til verdens største gytebestand av torsk – en bestand som
er avgjørende for det globale torskefisket. I tillegg finnes her
Fastlands-Europas største sjøfuglkoloni, hvor flere av artene allerede
er sterkt truet. Disse medlemmer understreker
at naturverdiene i dette området er unike i både nasjonal og internasjonal
sammenheng, og særlig sårbare for inngrep.
Komiteens medlemmer
fra Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser
videre til at det i samarbeidsavtalen mellom Høyre, Fremskrittspartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti i 2013 ble enighet om å ikke åpne
for petroleumsvirksomhet eller konsekvensutredning i henhold til
petroleumsloven utenfor disse havområdene. Dette blir gjentatt i
regjeringsplattformen fra Jeløya i 2018 og på Granavolden i 2019.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti mener denne saken er avgjort og at
det ikke skal åpnes for petroleumsaktivitet i Nordland VI, Nordland
VII og Troms II.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti, viser til at den geopolitiske situasjonen
i verden har tilspisset seg. Tilgangen til energi og kritiske råvarer
har blitt et sentralt og strategisk spørsmål for både nasjonal sikkerhet
og økonomisk stabilitet. Stormaktsrivalisering, økende proteksjonisme
og geopolitiske spenninger påvirker for alvor energisikkerheten
og globale forsyningskjeder.
Flertallet mener
europeisk omstilling fra kull til gass er en nøkkel for å senke
utslippene på kontinentet. Videre anføres det at regulerbar kraft
også er helt nødvendig. Dette gjelder spesielt ved Europas satsing
på fornybare og uregulerbare energikilder som sol og vind.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at Europa er helt avhengig av
at Norge som et minimum opprettholder petroleumsproduksjonen på
dagens nivå for å lykkes med omstillingen.
Rørgass fra Norge til Europa gir vesentlig lavere transportutslipp
enn eksempelvis global LNG. Disse medlemmer mener
at alle seriøse prognoser viser at behovet for olje og gass kommer
til å vedvare, og så lenge det er etterspørsel for olje og gass,
skal Norge være en tilbyder Europa og verden kan stole på (International energy
agency, World energy outlook, side 315, 2024).
Norge har en lang tradisjon for ansvarlig forvaltning av
naturressurser, som sikrer at verdiene som skapes, kommer hele samfunnet
til gode. Gitt de geopolitiske og sikkerhetspolitiske forholdene
stilles det nå større krav til langsiktighet i planverk og rammebetingelser. Disse medlemmer mener at trygg tilgang
på energi er vår tids store utfordring for å lykkes med verdiskaping
og utvikling. Sikker tilgang på energi er en betingelse for trygghet
og verdiskaping nasjonalt og internasjonalt, og her blir norsk gassleveranse
til Europa instrumentelt.
Disse medlemmer er
tilhengere av å være solidariske med Europa, og den målbart viktigste
måten Norge kan være solidarisk på, er å være en trygg, forutsigbar
og langsiktig leverandør av gass. Mer bruk av norsk olje og gass,
framfor kull, er slik disse medlemmer ser
det, måten Europa kan kutte klimagassutslippene mest effektivt på,
og til lavest kostnad.
I NVE-notatet «Sammenhengen mellom kraftbalanse
og kraftpris» fastlås følgende:
«Europa har de siste årene gjennomgått
en omstilling av kraftsystemet bort fra kullkraft og kjernekraft over
mot fornybar energi. Dette gjør at gasskraft må balansere større
volumer, avhengigheten av gasskraft øker, og kraftprisene i Europa
blir mer eksponert for endringer i gassprisen. Sammen med mer variabel
fornybar kraft fra vind og sol bidrar dette også til mer kortsiktig
prisvolatilitet i de europeiske kraftmarkedene.»
Disse medlemmer mener
dette understreker ytterligere viktigheten av å opprettholde og
utvikle norsk olje og gass.
Leting etter olje og gass i umodne deler av
norsk sokkel har siden 1965 blitt organisert gjennom utlysninger
av nummererte konsesjonsrunder. Selskapene på norsk sokkel har dermed
fått nødvendige tillatelser til å lete i områder der geologien er
mindre kjent, men der funnene ofte har vært, og kan være, betydelige. Disse medlemmer mener at regjeringen
Støre har gitt Sosialistisk Venstreparti vetorett for utviklingen
på norsk sokkel de siste årene, med de negative konsekvensene det
medfører. Disse medlemmer understreker viktigheten
av forutsigbare vilkår, jevn leting og utvikling av nye felt og
kommer derfor med flere forslag for å ivareta det regjeringen har
forsømt.
Disse medlemmer viser
til at resultatet av konsesjonsrundene i olje- og gassnæringen ved
funn har ført til nye arbeidsplasser, teknologiutvikling, høy verdiskaping
og milliardinntekter til det norske velferdssamfunnet. Tilgang på
nye områder tiltrekker seg også flere selskaper, som er viktig for
å opprettholde konkurranse og innovasjon på sokkelen. I perioden
2007–2009 samlet daværende Oljedirektoratet inn totalt 14 303 km2 2D-seismikk
i Nordland VII og Troms II. Det ga selskapene muligheten til å kjøpe
seismikk av myndighetene. Dermed ble leterisikoen redusert. Disse medlemmer mener det samme bør gjøres
i Barentshavet nord.
Disse medlemmer mener
også at endringene i petroleumsskatten fra 2021, hvor leterefusjonsordningen
ble avviklet og erstattet, bør vurderes gjeninnført for å øke aktivitet
på sokkelen. Leterefusjonsordningen gjorde at det kom inn mange
nye og mindre selskaper som har bidratt til utviklingen på norsk
sokkel. Disse medlemmer ønsker derfor
en utredning av hvorvidt en gjeninnføring av leterefusjonsordningen
kan bidra til en økning i letevirksomheten, med en kost-nytteanalyse
av tidligere leterefusjonsordning opp mot dagens løsninger.
Disse medlemmer vil
påpeke at Sokkeldirektoratet anslår at det er omtrent like mye olje
og gass igjen på norsk sokkel som det er produsert til nå (sodir.no, Norge
kan gå glipp av et helt oljefond, 21. august 2024). De gjenværende
ressursene kan gi store inntekter for samfunnet og industrien i
lang tid fremover.
Forskjellen mellom høy og lav produksjon av
olje og gass kan utgjøre nesten et helt oljefond, viser Sokkeldirektorarets
mulighetsbilder frem mot 2050. Mellom det høye og det lave mulighetsbildet
viser Sokkeldirektoratets beregninger en forskjell i netto kontantstrøm på
om lag 15 tusen mrd. kroner. Disse medlemmer mener
at Norges målsetting bør følge høyproduksjonsscenarioet til Sokkeldirektoratet,
for å ivareta nasjonal verdiskapning og forsyningssikkerheten i
Norge og Europa.
Disse medlemmer vil
rette oppmerksomheten på at Sokkeldirektoratet i sin ressursrapport
viser til at produksjonen i 2040 kun vil være på 30 pst. av dagens nivå
uten leting og utvikling av nye ressurser. De feltene som i dag
er i produksjon, vil i tillegg bli mindre lønnsomme over tid. Over
halvparten av olje- og gassressursene på norsk sokkel ligger fremdeles
under havbunnen, hvorav rundt 40 pst. av de uoppdagede ressursene ligger
i områder som fremdeles ikke er åpnet for petroleumsvirksomhet.
En reduksjon i olje- og gassproduksjon fra norsk sokkel vil svekke
verdiskapningen i Norge betydelig og utløse store utfordringer i
arbeidsmarkedet. Disse medlemmer vil
påpeke at norsk produksjon i stor grad da vil erstattes av olje
og gass fra udemokratiske land som Russland, Saudi-Arabia og Qatar.
Disse landene har blant annet dårligere miljøstandarder og høyere
utslipp ved transport. Totalen ved en utfasing og stans i leteaktivitet
medfører dermed dramatisk fall i verdiskapning i Norge og økte globale
klimautslipp.
Disse medlemmer viser
til at Statisk sentralbyrå (SSB) nylig kom med en rapport som så
på effektene ved full investeringsstans på sokkelen. I SSBs modell kommer
det tydelig frem at reduksjon av oljenæringen vil gi markant fall
i norsk produktivitet og kronekurs. De skriver også at rentene vil
øke.
Resultatene byrået finner, utgjør et skremmende bilde
på hva som kan skje dersom investeringer i olje- og gassnæringen
frafaller: svekket produktivitet og valutakurs, redusert lønn, høyere
renter, økt skatt og svekket offentlig tjenestetilbud. I tillegg
kommer store erstatningssøksmål og økt politisk risiko (Macroeconomic and
Industry Effects of Supply-Side Climate Policy – SSB 2024, Discussion
papers no. 1014).
Disse medlemmer vil
vise til områdene på den norske kontinentalsokkelen som i dag ikke
er inkludert i tildeling i forhåndsdefinerte områder (TFO). I dette gjelder
i hovedsak de nordlige og østlige delene av Barentshavet samt noen
mindre områder i Norskehavet og i Nordsjøen. Det er i Barentshavet
de store aktørene mener potensialet for funn er størst og hvor det
anslås at om lag to tredjedeler av den uoppdagede gassen ligger. For
å bidra til trygg og forutsigbar tilgang til gass bør Norge utvide
TFO-rundene og åpne flere blokker, slik at ressursene forvaltes
optimalt.
Disse medlemmer mener
også at Staten bør se på mulighetene for en mer aktiv rolle i utvikling
av infrastrukturen i området, som igjen kan muliggjøre flere utbygginger
og gi økte insentiver til leting.
Avkastning i rørinfrastrukturen er regulert
på norsk sokkel, og avkastningen er blitt satt betydelig ned. Dette bidrar
til effektiv utnyttelse av eksisterende rørnett og gode insentiver
til leting og utbygging. Samtidig mener disse
medlemmer at man svekker insentivene som private selskaper
har for å bygge nye gassrør. Mangel på rørkapasitet begrenser i
det videre ny aktivitet i nye områder. Disse
medlemmer mener derfor det bør vurderes ordninger der det
offentlige medvirker i rørfinansiering, gjerne i samarbeid med EU.
EU vurderer allerede finansiering av gassinfrastruktur i utlandet,
og en investering i Norge bør, slik disse
medlemmer ser det, være første investering EU vurderer. EU
trenger mer gass, noe de selv anerkjenner. EU går derfor inn for
å subsidiere nye gasskraftverk, og derfor nevnes tiltak for naturgass
i både Clean Industrial Deal og Omnibus.
Studier Sokkeldirektoratet og Gassco gjennomførte i
2020, viste at utvikling av påviste ressurser kan gjøre det samfunnsøkonomisk
lønnsomt å øke kapasiteten for gasseksport fra Barentshavet. Disse medlemmer mener at den anstrengte
energisituasjonen i Europa tilsier at behovet for norsk gass vil
fortsette å øke, og at det er stort behov for gassen i uoverskuelig
fremtid.
Disse medlemmer mener
at flere blokker i TFO-områder må gjøres tilgjengelige, mer statlige
kartlegginger må igangsettes og infrastruktur for mer gasseksport
fra Barentshavet må etableres.