Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Tone E. Berge Hansen, Per Vidar Kjølmoen, Torbjørn
Vereide og Bente Irene Aaland, fra Høyre, Henrik Asheim, Anna Molberg
og Aleksander Stokkebø, fra Fremskrittspartiet, Alf Erik Bergstøl Andersen
og Dagfinn Henrik Olsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Bergstø
og lederen Freddy André Øvstegård, fra Senterpartiet, Stian Bakken,
og fra Rødt, Emma Watne, viser til Representantforslag 186
S (2024–2025) fra representanter fra Sosialistisk Venstreparti om
barns rettigheter inn i sosialtjenesteloven – et styrket barne-
og familieperspektiv i Nav. Komiteen viser
til at Stortinget 24. april 2025 vedtok at forslag 1 «behandles
etter forretningsordenen § 39 annet ledd bokstav e (avvises)» og
derfor ikke blir behandlet i denne innstillingen.
Komiteen viser til
forslaget om å få en kartlegging av barns behov i Navs saksbehandling,
og å få en vurdering av om prinsippet om barnets beste bør innlemmes i
folketrygdloven og Nav-loven.
Komiteen viser til
at barnets beste som grunnleggende hensyn er lovfestet i Grunnloven
§ 104, og at barnekonvensjonen artikkel 3 er inkorporert i norsk
lov.
Komiteen viser til
at Arbeids- og velferdsdirektoratet i sitt tildelingsbrev for 2023
fikk i oppdrag å utrede når veiledere i Nav-kontoret skal snakke
direkte med barn som berøres av sosiale tjenester. Komiteen viser videre
til at Arbeids- og velferdsdirektoratet lanserte en veileder for
barnets beste vurderinger i hele arbeids- og velferdsforvaltningen
våren 2024, og at dette er videreført og tydeliggjort i tildelingsbrevet
for 2025.
Komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet støtter intensjonen om hensynet
til barns beste, og viser derfor til at dette hensynet allerede
er lovfestet i Grunnloven § 104 og at barnekonvensjonens artikkel
3 er inkorporert i norsk lov. Det er derfor allerede gjeldende rett
at hensynet til barnets beste skal vurderes i alle saker hvor barn
er berørt.
Disse medlemmer anerkjenner
også at dette prinsippet ikke har vært ivaretatt i tilstrekkelig
grad i alle saker knyttet til sosialtjenesteloven, og viser til
Helsetilsynets tilsyn med Nav-kontorer.
Disse medlemmer er
likevel ikke sikre på om en innlemmelse av prinsippet om barnets
beste i sosialtjenesteloven, og for den saks skyld Nav-loven og
folketrygdloven, vil være en hensiktsmessig måte å sikre at det
som allerede er gjeldende rett, etterleves.
Disse medlemmer viser
til statsrådens svarbrev med vurdering av representantforslaget.
Statsråden skriver at undersøkelser direktoratet har gjennomført, viser
at det er gjennom rundskriv, leders kompetanse og samarbeid med
kolleger at saksbehandlere tilegner seg kunnskap om regelverket.
Her viser disse medlemmer videre til
at Arbeids- og velferdsdirektoratet, allerede våren 2024, lanserte
en ny veileder for barnets beste-vurderinger i hele arbeids- og
velferdsforvaltningen. En av helsetilsynets anbefalinger i tilsynsrapporten
fra 2024, basert på gjennomgangen i 2022–2023, var nettopp at Nav-kontorene
bør bruke den nye veilederen i kartlegging, vurdering/beslutning
og oppfølging av barnefamilier. Statsråden viser videre i sitt svarbrev
til at arbeidet med å sikre at barneperspektivet ivaretas er tydeliggjort
og videreført i tildelingsbrevet til Nav, og at det jobbes aktivt
for å sikre at barns behov blir systematisk kartlagt i arbeids-
og velferdsforvaltningens saksbehandling.
Disse medlemmer støtter
derfor ikke representantforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at barnets beste
etter gjeldende rett skal vurderes i alle saker hvor barn er berørt. Disse medlemmer visere videre til at
barnets beste som grunnleggende hensyn allerede er lovfestet i Grunnloven
§ 104, og at barnekonvensjonen artikkel 3 er inkorporert i norsk
lov. Disse medlemmer viser videre til
at statsråden i svarbrevet til Stortinget skriver at man nå jobber
med å styrke barneperspektivet i arbeids- og velferdsforvaltningen.
Statsråden ber om at arbeids- og velferdsdirektoratet får tid til
å implementere veilederen om barns beste systematisk i hele arbeids- og
velferdsforvaltningen. Disse medlemmer støtter dette
og kommer derfor ikke til å stemme for forslagene fremmet i dette
representantforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at barns rettigheter er
forankret i Grunnloven § 104, som fastslår at barn har krav på respekt
for sitt menneskeverd, rett til å bli hørt i saker som gjelder dem,
og at barnets beste skal være et grunnleggende hensyn i alle handlinger
og avgjørelser som berører barn. FNs barnekonvensjon, som er inkorporert
i norsk lov gjennom menneskerettsloven, forplikter Norge til å sikre
at barns beste blir et reelt og styrende prinsipp i all forvaltning
som angår barn.
Disse medlemmer viser
til at praksis likevel tyder på at etterlevelsen av barns rettigheter,
slik de er forankret i Grunnloven § 104 og FNs barnekonvensjon, ikke
fungerer tilfredsstillende. Tilsynsmyndigheter og fagpersoner har
vært tydelige på at dagens praksis viser at Navs vurderinger i saker
som angår barnefamilier, ofte ikke inkluderer en systematisk vurdering
av barnas behov. Disse medlemmer er
av den oppfatning at når praksisen ikke fungerer, må lovverket tydeliggjøres, og
det er et behov for å skjerpe sektorlovene som regulerer velferdstjenestene.
Verken sosialtjenesteloven, folketrygdloven eller Nav-loven inneholder
bestemmelser om barnets beste eller barns rett til å bli hørt, noe
som svekker barns rettsstilling. For å sikre at Nav-kontorene faktisk
ivaretar barns behov på en systematisk og forpliktende måte, er
det nødvendig at disse lovene styrkes og at barns rettigheter eksplisitt
innlemmes i lovverket.
Disse medlemmer viser
til rekken av tilsynsrapporter og fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å gjennomføre en utredning i tett dialog med barn
og unge og deres organisasjoner, om å innlemme prinsippet om barnets
beste og de grunnleggende prosessrettighetene for barn i sosialtjenesteloven,
og komme tilbake til Stortinget.»
Komiteen viser
for øvrig til partiers merknader under de enkelte forslagene i representantforslaget
under.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet anerkjenner viktigheten av å ivareta
barns behov i møte med offentlige tjenester. Disse medlemmer mener
likevel at dette i hovedsak bør sikres gjennom god praksis og ledelse,
ikke gjennom ytterligere lovfesting.
Disse medlemmer er
kritiske til en utvikling der generelle prinsipper konkretiseres
gjennom detaljerte bestemmelser i velferdslovgivningen. Dette kan føre
til mer byråkrati og rettsliggjøring, uten nødvendigvis å hensynta
barna bedre.