Begrunnelse
Soningsforholdene i norske fengsler medfører
en rekke menneskerettighetsutfordringer. NIM har siden opprettelsen
i 2015 fremmet anbefalinger til myndighetene om fengselsforhold.
Disse står fast. I år fremmer vi en anbefaling om en særskilt gruppe
i fengsel, nemlig personer som er varetektsfengslet. Det vil si
personer som ikke er dømt for et straffbart forhold, men sitter
i fengsel i påvente av rettssak.
Personer i varetektsfengsel er en utsatt gruppe,
med forhøyet selvmordsrisiko. Dette betyr at de bør sikres forhold
som reduserer belastningen ved å være fengslet. Norge er nylig dømt
i Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) for brudd på retten
til liv etter Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) artikkel
2, for ikke å ha gjort nok for å hindre at en innsatt i varetekt
tok sitt eget liv. Blant annet ble det pekt på mangelfulle helsetjenester.
Dette bør være et varsko til myndighetene om å bedre forholdene
i varetekt.
Etter FNs konvensjon om sivile og politiske
rettigheter (SP) artikkel 10 skal mennesker som er anklaget for
et straffbart forhold holdes atskilt fra dømte personer, unntatt
i særlige tilfeller. Dette skillet gjennomføres ikke konsekvent
i norsk rett, selv om Norge ikke har reservert seg mot kravet.
Varetektsinnsatte bør behandles som ikke-dømte,
i tråd med uskyldspresumsjonen. Europarådet anbefaler at varetektsinnsatte
skal ha soningsforhold som er tilpasset deres rettslige status,
og at de ikke skal ikke ilegges strengere restriksjoner enn nødvendig.
Varetektsinnsatte skal kunne få flere besøk, ha mer tilgang til andre
måter å kommunisere på og ha tilgang til bøker og nyhetsmedier.
Stortinget bør derfor be regjeringen utrede
ytterligere kompenserende tiltak for varetektsinnsatte, som utvidet
kommunikasjonsadgang og kontakt med omverdenen, tilgang til digitale
verktøy og internett.
Kriminalomsorgen kan avbryte straffegjennomføring
på grunn av domfeltes helsetilstand, men det finnes ingen tilsvarende
mulighet for varetektsinnsatte. Mangelfull helsehjelp eller den
innsattes helsesituasjon kan gjøre varetektsfengsling uforholdsmessig,
men det er kun påtalemyndigheten eller retten som kan beslutte løslatelse.
Dette kan gi tilfeller der kriminalomsorgen mener fengsling er uegnet,
uten at påtalemyndigheten løslater. Stortinget bør derfor be regjeringen
om å utrede om kriminalomsorgen selv kan gis adgang til å begjære
påtalemyndigheten om løslatelse eller alternativer til fengsling.
Ved avslag fra påtalemyndigheten bør den innsatte ha mulighet til
å bringe saken inn for retten.
I tillegg til disse tiltakene som gjelder varetekt
spesielt, mener NIM at tidligere anbefalinger om fengsler må følges
opp. Dette gjelder blant annet bedre helsehjelp, systemiske tiltak
for å ivareta innsatte med psykiske lidelser eller utviklingshemming,
mindre isolasjon og tvang og mer meningsfull aktivitet i fengselet.
Dette er tiltak som vil komme alle innsatte til gode, også varetektsinnsatte.
Regjeringen arbeider med en ny stortingsmelding om kriminalomsorg.
Det er på høy tid med et kraftig løft av forholdene i norske fengsler.