3.10 Forslag fra Dokument 8:127
Komiteen viser til
Dokument 8:127 S (2024–2025) Representantforslag om å styrke den
akuttmedisinske beredskapen utanfor sjukehus, inkludert legevakt
og ambulanse.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil peke på at regjeringen
Støre opprettet i 2022 tilskudd for legevakt i små distriktskommuner,
nettopp for å sikre en bæredyktig legevaktsordning. Det rapporteres
nå at dette har hatt effekt og har bidratt til bedre rekruttering
til legevakt i distriktene. Disse medlemmer vil
også vise til regjeringens satsing på fastlegeordningen gjennom
økt basis og ALIS-tilskudd.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til statsråd Vestre sitt svarbrev
hvor det understrekes at befolkningen skal ha trygghet for at de får
god og forsvarlig helsehjelp ved akutt sykdom og skade. Videre vil disse medlemmer vise til at regjeringen
nå har lagt frem Meld. St. 23 (2024–2025), som nettopp omhandler
fremtidens allmennlegetjenester og akuttmedisinske tjenester utenfor
sykehus, hvor regjeringen er opptatt av å videreutvikle en faglig
god og desentralisert tjeneste, og at det sørges for god prioritering
og styring av resurssene.
Når det gjelder responstider, vil disse medlemmer understreke hva Fagforbundet
uttalte i sitt høringssvar til Totalberedskapsmeldingen (Meld. St.
9 (2024–2025)), at responstid alene ikke er en god kvalitetsindikator,
da krav om reisetid kan føre til at kommuner og legevaktdistrikter
må gå på bekostning av andre viktige tiltak i tjenesteutvikling
og kvalitetsforbedring. Disse medlemmer understreker
at kommunene ut fra sitt handlingsrom og sitt sørge for–ansvar,
må styre dette selv. I 2022 viser det seg at 5,2 pst. av befolkningen har
en reisetid på 40 minutter til legevakt, mens 1,5 pst. har en reisetid
på mer enn 60 minutter. Disse medlemmer vil
påpeke at behovet for flere ambulansestasjoner vil øke kraftig med
en fastsetting av responstid, samtidig som antall oppdrag vil gå
ned.
Disse medlemmer viser
til at det er de regionale helseforetakene som har ansvar for ambulansetjenesten
og skal sørge for at den sikrer faglig forsvarlig beredskap til
befolkningen, ut fra en helhetlig vurdering av lokal beredskap.
Videre vil disse medlemmer påpeke at
Helsedirektoratet har laget en nasjonal veileder for akutthjelpeordningen,
hvor det kommer frem at det skal inngås avtale mellom akutthjelpeordningen,
kommune og helseforetak, og det samme gjelder også kostnadsfordeling.
Når det gjelder følgetjenesten for gravide,
vil disse medlemmer vise til at det
ikke er kommet frem ny kunnskap om følgetjenesten som gir grunnlag
for å endre på dette ut over 60 minutters reisevei. Disse medlemmer merker seg at det i dag
er mange sykehus og kommuner som ikke klarer å rekruttere tilstrekkelig med
jordmødre og annet nødvendig helsepersonell til føde og barsel. Disse medlemmer frykter at å innføre
en utvidet rett til følgetjeneste vil gjøre situasjonen mer alvorlig,
og at det vil kunne gå på bekostning av andre deler av svangerskaps-,
fødsels- og barselomsorgen.
Medlemene i
komiteen frå Senterpartiet, Framstegspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Raudt og Pasientfokus, peikar på at den akuttmedisinske beredskapen
er ein berebjelke i helsetenesta. Kvalitet og nærleik til akuttfunksjonar
er avgjerande for å etablere tryggleik og føreseielegheit når hjelpa
hastar. Noreg handterer i stor grad akutte skadar og sjukdomar utanfor
sjukehus på ein god måte. Likevel er det for store geografiske skilnader
i tilbodet til innbyggjarane, og det er behov for kvalitetsheving
i heile den akuttmedisinske kjeda.
Å møte akutt sjukdom og skade så tidleg som
mogleg, og dermed sikre tidleg diagnostikk, behandling og rask transport
til rett nivå i helsetenesta, kan vere livreddande. Det vil òg redusere
funksjonstap og sikre betre helse i befolkninga. Ei satsing på den
akuttmedisinske kjeda i Noreg vil difor òg vere god samfunnsøkonomi.
Desse medlemene viser
til at det no er ti år sidan eit offentleg utval la fram NOU 2015:17
om eit heilskapleg system for handtering av akutte sjukdomar og skadar
utanfor sjukehus. Akuttutvalet peika særleg på problemet med at
både helseføretak og kommunar sentraliserer sine akuttilbod. Det
vart vist til at lengre reiseveg til helsetilbod reduserer etterspurnaden,
òg ved akutt sjukdom. Dette trugar målet om likeverdige helsetenester
for alle. Utgreiinga føreslo ei rekkje tiltak for å forbetre dei
akuttmedisinske tenestene utanfor sjukehus – som fastlegar, legevakt,
heimebaserte tenester, kommunale tilbod om omgåande hjelp, medisinsk nødmeldeteneste
og ambulansetenesta.
Desse medlemene minner
om at Noreg er eit land med lange avstandar, spreidd busetnad og
klimatiske utfordringar, og at det difor kan vere krevjande å tilby
akuttmedisinske tenester. Ulike regjeringar har over fleire år uttrykt
målsetjinga om at alle innbyggjarar skal ha tilgang til likeverdige
helsetenester av god kvalitet. Reisetid og avstand til helsetenester
er særs viktig i akutte situasjonar, og mange stader i landet er
det relativt langt til viktige helsetenester.
Desse medlemene viser
til at staten har det overordna ansvaret for at befolkninga får
nødvendige spesialisthelsetenester. Dette inneber at helseføretak
og kommunar må samarbeide om lokalisering av legevakter og ambulansestasjonar
for å sikre tenester som er tilgjengelege for befolkninga. Helseføretaka
må i større grad involvere kommunane i organiseringa av ambulanseberedskapen.
Dei må òg gjennomføre risikoanalysar av kva det betyr for eit større
geografisk område dersom ein ambulansestasjon vert lagd ned. Det
er ikkje nok å analysere konsekvensane for den eine kommunen som
mister ambulansen, sjølv om det er svært viktig for den kommunen.
Bil- og båtambulansen utfører om lag 97 pst.
av alle ambulanseoppdrag og spelar ei avgjerande rolle i å sikre befolkninga
tilgang til akuttmedisinske tenester. Utviklinga innan spesialisthelsetenesta,
med meir spesialisering og nye behandlingsmetodar, har fått konsekvensar
for ambulansetenesta. Det har blant anna ført til at enkelte pasientgrupper
ikkje kan behandlast på næraste sjukehus, men må transporterast
til sjukehus med spesialistkompetanse. Dette fører til lengre pasienttransport,
og dermed at ambulansane er ute av lokal beredskap over lengre tid.
Det har òg ført til auka behov for luftambulansetenester. Det kan
vere store regionale forskjellar i korleis denne utviklinga påverkar
befolkninga si tilgang på ambulansetenester.
Desse medlemene peikar
på at ryggrada i den prehospitale beredskapen i Noreg er ei godt
utvikla ambulanseteneste. Ei godt dimensjonert og fagleg kompetent
ambulanseteneste er avgjerande for befolkninga si tillit til tenesta.
Utviklinga innan spesialisthelsetenesta handlar delvis om sentralisering
av behandlingstilbod og funksjonsdeling mellom sjukehus.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til viktigheten av trygghet for rask hjelp
når akutt skade eller sykdom oppstår. Her er legevaktsordningen
og de prehospitale tjenestene avgjørende viktige for å sikre rask
og livreddende hjelp. Disse medlemmer viser til
at det med bakgrunn i Primærhelsetjenestemeldingen og NOU 2015:17
Først og fremst fra Helsedirektoratet, ble utarbeidet forslag til
en modell for fremtidig organisering av det akuttmedisinske tilbudet
i kommunene. Dette ble prøvd ut i et treårig prosjekt som ble startet
høsten 2019. Et viktig formål i prosjektet er å ta i bruk ny teknologi
og å bruke lokalt personell bedre, slik at færre brukere må reise
langt og belastningen på legene i vakt skal bli mindre. Disse medlemmer viser også til at det
under Solberg-regjeringen ble utarbeidet veileder for legevakttjenesten
og utredet kvalitetsmål for legevaktstjenesten som skal inngå i
et helhetlig kvalitetsindikatorsett for de prehospitale tjenestene. Akuttmedisinforskriften
ble også gjennomgått, og kravet til bakvakt ble endret.
Disse medlemmer merker
seg at regjeringen ikke har valgt å legge frem en egen stortingsmelding
om prehospitale tjenester, slik den lovet i Hurdalsplattformen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Rødt og Kristelig Folkeparti viser
til innspill fra Stiftelsen Norsk Luftambulanse som skriver følgende:
«Stiftelsen Norsk Luftambulanse (SNLA)
er glad for at det kommer en stortingsmelding som omhandler de akuttmedisinske
tjenestene, men mener at denne meldingen ikke går langt nok i å
svare ut de utfordringer og muligheter som ligger for fremtidens
akuttmedisinske tjenester.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser også til høringsinnspill til Allmennlegemeldingen
Meld. St. 23 (2024–2025) fra Den norske legeforeningen, som skriver
følgende:
«Legeforeningen er skuffet over at regjeringen
ikke fremmer en egen melding om prehospitale tjenester, slik den
lovet i Hurdalsplattformen.»
Disse medlemmer viser
også til LHL sitt høringssvar til Meld. St. 23 (2024–2025), som
skriver følgende om forskriftefestede responstidskrav:
«LHL har i sine innspill støttet et slikt
krav: Vi har påpekt at innføring av forskriftsfestede responstider
er ett av de viktigste tiltakene for en likere og mer forutsigbar
akuttberedskap i hele landet. Det er derfor skuffende at regjeringen
i meldingen ikke følger opp dette. Helsedirektoratet fraråder å
forskriftsfeste responstider med henvisning til kostnader og praktiske
utfordringer, og regjeringen konkluderer med at et slikt krav ikke
innføres nå. LHL forstår at ambisiøse responstidskrav vil utløse
behov for betydelige ressurser, men vi mener det er for passivt
å la være å sette noen nasjonal standard.
Per i dag opererer man med veiledende mål om
at ambulansen skal være fremme innen 12 minutter i by/tettsted og
25 minutter i distrikt i 90 pst. av tilfellene, men ingen av de
regionale helseforetakene nådde disse målene i 2023. Dette illustrerer
et gap det offentlige må ta på alvor.»
Disse medlemmer viser
også til Norsk Førstehjelpsråds innspill til komiteen i anledning
representantforslaget Dokument 8:127 S (2024–2025), punkt 10 – En
ny nasjonal strategi for førstehjelpskompetanse, datert 25. april
2025, hvor det formidles følgende:
«Førstehjelp er en konkret og handlingsrettet
form for helsekompetanse. Det redder liv, styrker lokal beredskap
og gir trygghet i møte med både daglig sykdom og større kriser.
Førstehjelp er også samfunnsøkonomisk lønnsomt – vi gjennomfører
nå en analyse i samarbeid med Handelshøyskolen BI, og foreløpige
beregninger viser at verdien av førstehjelp utført av publikum kan være
så høy som 33 milliarder kroner årlig.»
Medlemene i
komiteen frå Senterpartiet og Raudt viser til at sentraliseringa
har ført til lengre utrykkingstid for ambulansane mange stader.
I samband med Stortinget si behandling av Meld. St. 5 (2020–2021)
Samfunnstryggleik i ei usikker verd, fatta Stortinget eit vedtak
der regjeringa vart bedt om å forskriftsfeste responstider for ambulansetenesta
og setje standardar for kompetanse og akuttmedisinsk utstyr i ambulansar
og på ambulansebasar.
Brann- og redningsvesenet er først på skadestaden
i om lag halvparten av hendingane der også politi og ambulanseteneste
er til stades. Eit samvirke der ein nyttar kvarandre sine kapasitetar,
kan styrke den lokale beredskapen, men dette gir òg utfordringar.
Tal frå BRIS (brann- og redningstenesta sitt rapporteringssystem)
viser at talet på bistandsoppdrag auka med 18 pst. frå 2017 til
2021. Årsakene inkluderer endringar i befolkningsutvikling, alderssamansetjing
og busettingsmønster. Andre årsaker er truleg profesjonalisering
og sentralisering av spesialisthelsetenesta og ambulansetenesta,
som gjer at ambulansane får lengre køyretid mellom hending og sjukehus.
Nokre stader verkar bistanden frå brann- og redningstenesta å vere
meir avhengig av kor lang tid det tek før ambulansen kjem fram,
enn kor akutt hendinga er. Når ein pasient treng ambulanse, er ikkje
brannmannskap tilstrekkeleg erstatning, og ansvar og kostnader for
eit statleg ansvar blir dytta ned på kommunane.
I arbeidet med å forskriftsfeste responstid
for ambulansetenesta er det viktig at responstida blir fastsett slik
at ho er både forståeleg og føreseieleg for befolkninga i heile
landet, og samtidig sikrar utviklinga av likeverdige tenester.
Ved fastsetjing av dimensjonerande krav til
ambulansetenesta må ein ta utgangspunkt i å nå ein høgast mogleg
del av befolkninga innanfor eit gitt responstidskrav. Ei mogleg
løysing kan vere å krevje at 90 pst. av befolkninga skal vere innan
rekkjevidde av ein ambulanse innan til dømes 25 minutt, medan ein
i tettbygde strøk stiller strengare krav. Det må stillast krav om
oversikt over responstid og responskvalitet i grunnberedskapen. Dette
vil bidra til at ein – i kvar enkelt teneste og i eit samvirkeperspektiv
– har god oversikt over beredskapen lokalt, regionalt og nasjonalt.
Responstid i akuttmedisinske tenester må målast på første ambulanse
som kjem fram, ikkje på første ressurs på staden.
Desse medlemene viser
til at Delta skriv følgjande i sitt høyringssvar til komiteen:
«Delta vil advare mot å innføre en median
responstid for ambulanse istedenfor å forholde seg til responstidskravene
om måloppfyllelse på prosent av antall utrykninger. En mediantid
vil ikke gi noen garanti eller trygghet for den enkelte pasient
for at hjelpen kommer i tide når det haster. Det vil heller ikke
fungere som et egnet styringsverktøy for sykehusene.
Delta vil understreke at krav til utstyr og
kompetanse i de prehospitale tjenestene er helt avgjørende for god
helsehjelp.
Det er viktig at responstidskravet defineres
til å gjelde ankomst av kompetent ambulansepersonell. Hvis ikke
vil endringen uthule alle kvalitetskrav som eksisterer i dag og
samtidig være et stort tilbakeskritt for det arbeidet som er gjort
for å sikre kvaliteten på tjenestene og innebære en betydelig svekkelse
av akuttberedskapen, ikke minst i distriktene.»
Desse medlemene viser
til at akuttutvalet også tok føre seg skular, idrettslag, arbeidsplassar,
frivillige og andre etatar si rolle, og føreslo mellom anna ein
nasjonal førstehjelpsstrategi. Utvalet føreslo at kommunar og helseføretak
skal lage felles akuttmedisinske planar, og at dette skal nedfestast
i ei revidert akuttmedisinforskrift. Vidare peikte utvalet på at
ei effektiv båt-, bil- og luftambulanseteneste vil få aukande betydning
framover, og vil vere ein føresetnad for strukturelle endringar
i helsetenesta. Store avstandar og transportløysingar gjer at legar
sjeldnare enn før reiser på heimebesøk og rykker ut ved akutte hendingar.
Utvalet føreslo at responstider for dei ulike tenestene skal inngå
i eit heilskapleg sett med kvalitetsindikatorar, og at tenestene
må dokumentere og offentleggjere resultata sine. Akuttutvalet meinte
òg at legevakttenesta må dimensjonerast og bemannast betre i tråd
med innbyggjarane og pasientane sine behov for ei tilgjengeleg teneste.
Akuttutvalet er enno ikkje følgt opp på ein
heilskapleg måte. Punktet i Hurdalsplattforma om at regjeringa skal
fremje ei eiga stortingsmelding om akuttilbod utanfor sjukehus,
er ikkje gjennomført.
Medlemene i
komiteen frå Senterpartiet, Raudt og Pasientfokus fremjar
følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa fremme
ein eigen handlingsplan for å styrke legevakttenesta i heile landet,
og greie ut løysingar for legevakt som tar omsyn til fastlegen si
arbeidsbelastning både på kontoret og på legevakt.»
«Stortinget ber regjeringa greie
ut maksimal reisetid til legevakt for å sikre eit godt tilbod til
alle, og vurdere innføring av ei slik maksgrense i samarbeid med kommunane.»
«Stortinget ber regjeringa fastsette
forpliktande responstider for ambulansetenesta, responstider skal
målast på kommunenivå og offentleggjerast, og legge fram sak om
dette for Stortinget.»
«Stortinget ber regjeringa legge
fram tiltak som styrker ambulanseberedskapen, som hindrar sentralisering,
og som særleg opprettheld ambulanseberedskapen der det er lange
avstandar til sjukehus.»
«Stortinget ber regjeringa etablere
eit system kor ansvarleg departement for statlege nødetatar må betale vertskommunen
dersom det kommunale brannvesenet må gjere den jobben som ambulanse
eller politi skulle ha utført.»
«Stortinget ber regjeringa legge
fram tiltak for Stortinget som bidrar til å betre samarbeidet mellom
dei ulike nødetatane og andre beredskapsorganisasjonar.»
«Stortinget ber regjeringa prøve
ut nye samarbeidsformer mellom nødetatane i distriktsområder, med
mål om å styrke den samla beredskapen i området, og utan at kostnader
og ansvar blir velta over på kommunane.»
«Stortinget ber regjeringa innføre
følgjeteneste for gravide med over 1 times reiseveg til fødestaden.»
«Stortinget ber regjeringa fremme
forslag om lovfesta krav til felles akuttmedisinske planar mellom
sjukehus og kommunar.»
«Stortinget ber regjeringa fremme
ein fornya nasjonal førstehjelpsstrategi for å styrke førstehjelpskompetansen
i sivilsamfunnet og i befolkninga.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus merker seg
at Fagforbundet, som organiserer personell i prehospitale tjenester,
i sitt høringssvar til Totalberedskapsmeldingen (Meld. St. 9 (2024–2025))
vektlegger at responstid alene ikke er en god kvalitetsindikator.
Hver etats egen organisering påvirker responstiden, og hver nødetats
responstid påvirker de andre tjenestene gjensidig. Disse
medlemmer vil presisere at en utredning av responstid må ta
høyde for kvalitet, kapasitet og sammensetning av tjenestene.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en utredning av responstid for alle nødetatene,
der kravet til responstid ses i sammenheng med tjenesten som helhet,
med kapasitet, kvalitet og faglig forsvarlighet (jf. helsepersonelloven
§ 4).»
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet merker seg forslagsstillernes iver
etter økt byråkrati gjennom å vedta nye planer og utredninger. Maksimal
responstid er allerede vedtatt av Stortinget, men regjeringen har
valgt å ikke følge det opp.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Fremskrittspartiet mener det er synd
at regjeringen velger å ikke sikre forskriftsfestingen av responstid
som Fremskrittspartiet, Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti sikret flertall for helt tilbake i 2021. Vedtaket ble
møtt med stor entusiasme fra blant annet Delta og Ambulanseforbundet, men
når flere av partiene som støttet forslaget, fikk makten etter valget
i 2021 skjedde det lite. Det er skuffende både for sektoren og disse medlemmer. Derfor opplever disse medlemmer at det er behov for å understreke
Stortingets vedtak nr. 726 (2020-2021) for å ytterligere sikre at
dette blir ivaretatt i den varslede stortingsmeldingen om tematikken.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen følge
opp Stortingets vedtak nr. 726 (2020–2021) om forskriftsfestelse
av responstider for ambulansetjenesten og sette en standard for
kompetanse og akuttmedisinsk utstyr i ambulansebilene og på ambulansebasene.»