Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Mani Hussaini, lederen Ingvild Kjerkol, Stein Erik
Lauvås, Linda Monsen Merkesdal og Sigurd Kvammen Rafaelsen, fra
Høyre, Kari Sofie Bjørnsen, Michael Tetzschner, Bård Ludvig Thorheim
og Ove Trellevik, fra Senterpartiet, Marit Arnstad, Lisa Marie Ness
Klungland og Gro-Anita Mykjåland, fra Fremskrittspartiet, May Helen
Hetland Ervik og Marius Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Lars Haltbrekken, fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen,
fra Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til Representantforslag 188 S
(2024–2025) fra stortingsrepresentantene Frank Edvard Sve og Morten
Stordalen om tilgang på etanolfri bensin samt Representantforslag
252 S (2024–2025) fra stortingsrepresentant Rasmus Hansson om å
unnta bensin 98 oktan E0 fra omsetningskravet.
Komiteen viser til
svarbrevet fra klima- og miljøministeren datert 25. april 2025.
Statsråden mener at regjeringen ikke bør gripe inn og bestemme hvilke
produkter aktørene i markedet skal tilby, og at det er opp til markedet
å avgjøre om det finnes etterspørsel etter etanolfri bensin. Videre
understreker statsråden at omsetningskravet ikke er det samme som
et innblandingskrav, og at det ikke er noen begrensning i dagens
regelverk som hindrer salg av etanolfri bensin. Aktørene står fritt
til å velge hvor mye biodrivstoff som blandes inn i henholdsvis
bensin og diesel, forutsatt at det oppfyller bærekraftskriteriene,
og at det samlede omsetningskravet for veitrafikk oppfylles.
Komiteen viser til
at forslaget har fått en rekke høringssvar med svært stort engasjement
for saken. Komiteen vil benytte anledningen
til å understreke at det ikke er ulovlig å selge 98 oktan uten innblanding
av biodrivstoff, og at det heller ikke er noen planer om å gjøre
det ulovlig å selge 98 oktan uten innblanding av biodrivstoff.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser
til at dette forslaget tidligere har vært fremmet og behandlet i
Stortinget. Disse medlemmer viser til
at det ikke er noe i dagens regelverk som hindrer salg av etanolfri
bensin, og at aktørene står fritt til å velge hvilke kvaliteter
de ønsker å tilby. Disse medlemmer mener
det er viktig at det ikke er Stortinget som skal pålegge utsalgstedene
hvilke varer og tjenester som skal tilbys, men at utsalgstedene
selv får vurdere behov og tilbud av ulike drivstofftyper, herunder
etanolfri 98 oktan bensin.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Fremskrittspartiet viser til at det inntil
nylig har vært uproblematisk å kunne skaffe etanolfri bensin (98
oktan) som kan brukes på alle bensinmotorer. Slik er det dessverre
ikke lenger, og flere energistasjoner tilbyr nå bare blandingsbensin
med inntil 10 pst. etanolinnblanding. Innføringen av E10 som ny
bensinstandard er en bristende forutsetning for bruken av mange
eldre kjøretøy.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Miljøpartiet De Grønne og
Kristelig Folkeparti mener det også er et beredskapsproblem
dersom det i deler av landet ikke er tilgjengelig drivstoff som
er brukbart for alle bensinmotorer, og som tåler lagring.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at innføringen av E10 som
ny standardbensin er gjennomført av drivstoffbransjen, men det skjer
som følge av politisk styring. Disse medlemmer anfører
at det ikke er bensinkundene eller drivstoffbransjen som forlanger
mer etanolbensin, det er politikere og byråkrater gjennom omsetningskravet for
biodrivstoff. Disse medlemmer mener
staten må rydde opp i uheldige virkninger av egne bestemmelser når
etanolfri bensin gradvis blir mangelvare i deler av landet. Det
må gis en garanti for at etanolfri bensin skal være tilgjengelig
over hele landet, slik at folk kan ha mulighet til å fortsette bruken
av både kjøretøy og motorredskap.
Disse medlemmer mener
at omsetningskravet for biodrivstoff, med innblanding av etanol
i bensin, er et eksempel på symbolsk klimapolitikk med flere kontroversielle
sider. Miljødirektoratet har tidligere anbefalt å fase ut bruken
av konvensjonelt biodrivstoff i Norge innen 2030 fordi drivstoffet
gir betydelig risiko for negative konsekvenser, som tap av natur
og økte globale klimagassutslipp (Miljødirektoratet.no, Biodrivstoff: Krevende
å redusere risiko for avskoging, 18. desember 2024). Etanolbensin
skaper driftsutfordringer for både biler, båter, motorsykler samt
motorredskap som ikke er bygd for alternativt drivstoff. Motorene
er ikke bygget for etanol, og dette tærer på både slanger og pakninger med
mulige lekkasjer som konsekvens samt fare for brann. Biodrivstoff
er svært sensitivt for lagring over tid. E10 bensin skaper problemer
også for fritidsbåter, og organisasjonen Norboat fraråder bruk av
etanolholdig bensin.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Fremskrittspartiet mener det må sørges
for at etanolfri bensin (98 oktan) er tilgjengelig i hele landet.
Dette bør gjøres ved å definere etanolfri bensin som sikringskvalitet,
samt ved at bensinen unntas fra omsetningskravet for biodrivstoff.
Dette vil legge til rette for at flere energistasjoner kan tilby
denne bensinen, som er viktig for samfunnets beredskap.
På denne bakgrunn fremmer komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at etanolfri bensin (98 oktan) unntas fra omsetningskravet for
biodrivstoff.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at etanolfri bensin (98 oktan) gjøres til sikringskvalitet for
drivstoff som skal være tilgjengelig i hele landet innenfor en rekkevidde
på 50 km.»
«Stortinget ber regjeringen redusere
kravet til omsetning av biodrivstoff til veitrafikk.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre understreker
at det ikke er ulovlig å selge etanolfri bensin i dag. Det er ikke
et politisk ønske å gjøre det ulovlig å selge etanolfri bensin,
og drivstoffaktørene har ingen planer om å slutte med etanolfri
bensin. Disse medlemmer vil vise til
at et krav om etanolfritt drivstoff innen en 50 km radius vil tvinge
fram opprettelsen av en rekke nye bensinstasjoner i Norge, for eksempel
i Suossjavri mellom Kautokeino og Karasjok. Disse medlemmer mener
forslaget vil være svært kostbart og ressurssløsende.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti,
merker seg at det dette temaet engasjerer, og at det kom inn hele
1 807 høringsinnspill til Dokument 8:252 S (2024–2025) om å unnta
bensin 98 oktan E0 fra omsetningskravet. De aller fleste høringsinstansene
støttet forslaget, herunder NAF, Kongelig Norsk Båtforbund, Amcar Norge,
Norboat, Berema, Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøyklubber
(LMK) og Motorsykkelimportørenes forening.
Flertallet viser
til at noen typer motorer fungerer dårlig eller kan bli skadet av
drivstoff med innblanding av etanol, blant annet eldre biler, aggregater,
motorsager og påhengsmotorer. Ved ekstremværhendelser, strømbortfall,
andre typer kriser og eventuell konflikt kan det være svært viktig
for enkeltpersoner, lokalsamfunn og nasjonal beredskap at redskaper
som strømaggregater, motorsager, eldre påhengsmotorer/båter og andre
transportmidler fungerer. Disse kan være avhengige av 98 oktan bensin
uten innblanding av etanol. Slike motorer vil ikke uten videre bli
erstattet av nullutslippsalternativer i overskuelig framtid. Stabil
tilgang til egnet drivstoff kan være kritisk for denne delen av
den nasjonale beredskapen.
Flertallet har merket
seg at veteran- og entusiastkjøretøy produsert før 1995 og nyere
entusiastkjøretøy og fritidsfartøy som lagres store deler av året,
som fylles med drivstoff med 10 pst. tilsatt bioetanol, har vist
seg å få store tekniske problemer og økt fare for brann. Det gjelder
driftssikkerhet for alle typer båter, både fra før 1995 og fram
til helt nye, der motorstans og skader er blitt et økende problem
ettersom 95 oktan har økt innblanding av biodrivstoff.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne mener
at klimagassutslippene knyttet til bruk av 98 oktan på veteran-
og entusiastkjøretøy er neglisjerbare i klimasammenheng. Det har,
slik disse medlemmer ser det, ingen
negative effekter av betydning å sikre disse gruppene tilgang på
drivstoff de kan bruke.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre
forskrift om begrensning i bruk av helse- og miljøfarlige kjemikalier
og andre produkter (produktforskriften) § 3-3. Krav til omsetning
av biodrivstoff til veitrafikk, ved å ta inn følgende tillegg i
første ledd: 98 oktan bensin skal holdes utenfor
kravet.»