Forslag 4
Komiteen viser
til at det er gjort mye over lang tid for å sikre veteranene og
deres pårørende. Disse medlemmer vurderer
at dette er et kontinuerlig arbeide der utviklingstrekk og behov
må følges tett over tid. Komiteen understreker
behovet for at arbeidet prioriteres slik at ordningene er rimelige
og virker etter hensikten. Komiteene viser
videre til at i Norge er støtten til veteraner innlemmet i det generelle
velferdssystemet, i tillegg til at det på visse områder er gitt
rettigheter etter særskilt regelverk.
Komiteen viser til
at regjeringen har styrket oppfølgingen av veteraner og deres pårørende,
og at ytterligere forbedringer av det eksisterende regelverket er
pågående. Komiteen vil i den forbindelse
vise til regjeringens tiltaksplan for anerkjennelse, ivaretakelse
og oppfølging av veteraner (2024–2028), som vil sørge for at veteraner
og deres familier gis bedre ivaretakelse og oppfølging før, under
og etter tjenesten. I denne planen fremheves det at tiltaksplanen
skal være et levende dokument, hvor det ventelig vil være behov
for løpende justeringer i tråd med utviklingen i samfunnet så vel som
i Forsvaret, i Forsvarets operasjonsmønster og i det sikkerhetspolitiske
landskapet. Komiteen er opptatt av at
erstatningsreglene etter tjeneste i internasjonale operasjoner skal
være tilgjengelige og oversiktlige, og er positive til at regjeringen
arbeider med forbedringer på dette feltet, herunder gjennom en utredning
av en egen veteranlov.
Komiteen understreker
at en utredning av en veteranlov må sees i sammenheng med meldingen
Også vi når det blir krevet. Veteraner i vår tid (Meld. St. 15 (2019–2020))
og regjeringens tiltaksplan for anerkjennelse, ivaretakelse og oppfølging
av veteraner (2024–2028).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre, Kristelig Folkeparti
og uavhengig representant Christian Tybring-Gjedde, understreker
at regjeringen Solberg var en pådriver for å forbedre veteraners
levekår. Regjeringen Solberg fremmet blant annet veteranmeldingen
Også vi når det blir krevet. Veteraner i vår tid i 2020, som bedret
hjelpetilbudet og rettighetene til veteranene, med et særlig fokus
på familieliv og psykisk helse (Meld. St. 15 (2019–2020)). Det ble
også etablert en ordning med kommunale veterankontakter.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Venstre oppfatter at mange veteraner ikke
føler seg godt nok ivaretatt etter endt tjeneste. Veteranene fortjener
en stor anerkjennelse og god ivaretakelse for den innsatsen de har
gjort. Disse medlemmer er derfor enige
med forslagsstillerne i at å innføre en veteranlov i Norge vil gi
veteranene en sterkere rettsstilling og gi Stortinget en større
rolle for å sikre at veteranenes rettigheter blir ivaretatt.
I likhet med forslagsstillerne mener disse medlemmer at en norsk veteranlov
blant annet bør omfatte statens forpliktelser til veteranene og
deres pårørende og etterlatte i form av erstatning og kompensasjon for
fysiske og psykiske skader og uførhet, helsehjelp samt andre nødvendige
tjenester og tilrettelegging for at også skadde veteraner kan være
en ressurs for både Forsvaret og sivil sektor. På denne bakgrunn
støtter disse medlemmer forslag nummer
4 i dokumentet.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre mener det haster å
styrke og lovfeste veteranenes rettigheter gjennom å gjennomføre
viktige endringer i erstatningsordningene for skadde veteraner og
innføre en veteranlov i Norge. Disse medlemmer viser
til skriftlig innspill til komiteen fra Veteranforbundet SIOPS,
Norges veteranforbund for internasjonale oppdrag (NVIO), Norsk Reservistforbund
(NROF), Norges offisers- og spesialistforbund (NOF) og Befalets
Fellesorganisasjon (BFO), der avsendernes hensikt er «å gi sin å
gi sin tydelige støtte til flere forslag i representantforslaget
fra stortingsrepresentantene Bjørnar Moxnes, Hege Bae Nyholt, Marie Sneve
Martinussen og Mimir Kristjánsson».
Disse medlemmer viser
til at mange veteraner fra internasjonale operasjoner som søker
erstatning for psykiske skader, opplever søknadsprosessen som unødvendig
tung og belastende, og at en svært høy andel av søkerne har fått
avslag de siste årene.
Disse medlemmer viser
videre til innspillet til komiteen fra veteran- og tjenestemannsorganisasjonene
og slutter seg til deres beskrivelse av den tunge prosessen mange
psykisk skadde må gjennom for å få tilkjent erstatning, til tross
for at de har fått en erklæring fra godkjent medisinsk spesialist
som fastslår årsakssammenheng mellom veteranens psykiske lidelse
og tjeneste i internasjonale operasjoner:
«I mange tilfeller forverrer den lange
saksbehandlingstiden helsesituasjonen til flere, en prosess som
i enkelte av sakene har vedvart i over 10 år. Dagens saksbehandling
er svært ressurskrevende, og saksprosesser der spesialisterklæringer
fortsatt settes til side, er et brudd med Stortingets vedtak i 2020
[Innst. 21 S (2020-2021), vedtak 35].»
Disse medlemmer deler
vurderingen fra Veteranforbundet SIOPS og NVIO, som i sitt innspill
til komiteen påpeker at veteraner som har fått spesialisterklæring
om årsakssammenheng mellom psykisk skade og tjeneste i internasjonale
operasjoner, fortsatt nektes erstatning, og at dette strider med
intensjonen bak Stortingets vedtak i forbindelse med behandling
av Innst. 21 S (2020–2021). Disse medlemmer viser
videre til at SIOPS og NVIO i innspillet anbefaler at «partiene
på Stortinget innfører en juridisk ordning med omvendt bevisbyrde
i erstatningssakene for skadde veteraner fra internasjonale operasjoner».
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre
et prinsipp om omvendt bevisbyrde i regelverket for erstatnings-
og kompensasjonsordningene for veteraner fra internasjonale operasjoner,
der myndighetene ikke lenger kan nekte kompensasjon eller erstatning
for psykisk skadde veteraner uten å kunne bevise at skaden ikke
skyldes hendelser/belastning i tjenesten. Kravet om medisinsk spesialisterklæring
som påviser årsakssammenheng mellom den psykiske skaden og hendelser/belastning
i tjenesten, gjelder fortsatt.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at i tilfeller
der Statens Pensjonskasse (SPK) eller klagenemnda som forvalter
erstatningsordningene for psykisk skadde veteraner fra internasjonale
operasjoner, er uenig i en medisinsk spesialisterklæring som tilsier
at veteranen skal tilkjennes erstatning, så kan de bestride denne
erklæringen og innhente en ny. Hvis en veteran er uenig i en spesialisterklæring
som ikke tilsier at vedkommende skal tilkjennes erstatning, får
imidlertid ikke vedkommende dekket utgiftene til å innhente en ny
erklæring. Disse medlemmer mener forslaget
om at veteraner som søker om erstatning, skal få samme rett til
å innhente en ny spesialisterklæring, kan bidra til å sikre materielt
riktige vedtak og unngå at skadde veteraner får avslag på søknad
om erstatning på feil premisser.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at veteraner fra internasjonale operasjoner som søker om erstatning
og kompensasjon for psykiske skader, og som får negativ spesialisterklæring,
gis mulighet til å innhente en ny spesialisterklæring dekket av
staten.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre viser til at
erstatnings- og kompensasjonsordningene omtalt i dette forslaget
per i dag kun gjelder for veteraner som har tjenestegjort i internasjonale
operasjoner, definert som militæroperasjoner utenfor NATO-alliansens
område, og at dersom norske soldater beordres til å delta i krig for
å forsvare Norge på eget territorium, så vil de som skades, ikke
omfattes av disse ordningene. Heller ikke soldater som skades i
krig på alliert territorium, vil dekkes.
Komiteen viser
til at samtlige partier på Stortinget går inn for å styrke den nasjonale
forsvarsevnen på grunn av en forverret sikkerhetssituasjon.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre mener det er uakseptabelt
at soldatene som i ytterste konsekvens vil måtte forsvare Norge
ved et angrep, har et enda dårligere sikkerhetsnett om de blir skadet,
enn veteranene som har deltatt i internasjonale operasjoner utenfor
NATO-området, særlig ettersom heller ikke sistnevnte gruppe blir
godt nok ivaretatt i dag. Uretten som ble begått mot krigsseilerne
etter andre verdenskrig, må, etter disse medlemmers mening,
aldri skje igjen, men det er nettopp det vi risikerer om vi ikke
får på plass et godt nok sikkerhetsnett for dem som skal forsvare
Norge i fremtiden.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at soldater som på oppdrag for norske myndigheter skades i krig,
krigslignende situasjoner eller andre militæroperasjoner for å skape,
bevare eller gjenopprette fred i Norge eller på alliert territorium,
får rett til erstatning og kompensasjon tilsvarende erstatnings-
og kompensasjonsordningene for veteraner fra internasjonale operasjoner.»
Disse medlemmer registrerer
at forsvarsministeren i sin uttalelse til komiteen om forslaget
om å innføre en egen veteranlov innvender at det å «samle alle bestemmelser
knyttet opp mot veteraner i en veteranlov, vil i tilfelle innebære
å hente regler ut fra det generelle regelverket og inn i særlovgivningen.
Alternativet kan være at enkelte rettigheter dobbeltreguleres.» Disse medlemmer viser til at den samme
problemstillingen gjelder ved flere særlover, og at det å vurdere forholdet
mellom bestemmelser som gjelder spesifikt for veteraner, og veteranrelevante
regler fra det generelle regelverket vil være en naturlig del av
arbeidet til et utvalg som skal utrede og legge frem forslag til
veteranlov.
Disse medlemmer mener
at det å innføre en veteranlov i Norge vil gi veteranene en sterkere
rettsstilling og gi Stortinget en større rolle for å sikre at veteranenes
rettigheter blir ivaretatt. Veteranloven bør blant annet omfatte
statens forpliktelser til veteranene og deres pårørende og etterlatte
i form av erstatning og kompensasjon for fysiske og psykiske skader
og uførhet, helsehjelp samt andre nødvendige tjenester og tilrettelegging
for at også skadde veteraner kan være en ressurs for både Forsvaret
og sivil sektor.
Disse medlemmer viser
til skriftlig innspill til komiteen fra Veteranforbundet SIOPS,
NVIO, NROF, NOF og BFO med følgende anbefaling:
«Partiene på Stortinget går inn for en
offentlig utredning av en særskilt veteranlov. Regjeringen kommer
tilbake til Stortinget med et forslag til en standardisert veteranlov.»
Komiteen fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sette
ned et utvalg med mandat til å utrede en egen veteranlov som styrker
og lovfester rettighetene til veteranene og deres pårørende og etterlatte.
Regjeringen bes komme tilbake til Stortinget med et forslag til
en veteranlov.»