Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Åse Kristin Ask Bakke, Mona Nilsen og Torstein
Tvedt Solberg, fra Høyre, Turid Kristensen og fung. leder Tage Pettersen,
fra Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen og Per Olav Tyldum, fra Fremskrittspartiet,
Silje Hjemdal, fra Sosialistisk Venstreparti, Kathy Lie, og fra Venstre,
Naomi Ichihara Røkkum, viser til representantforslag fra stortingsrepresentantene Rasmus
Hansson, Sigrid Zurbuchen Heiberg og Une Bastholm (MDG) om å gjøre
det lettere og billigere å reparere. Forslagsstillerne mener at
det er behov for en mer bærekraftig økonomi hvor det er nødvendig
med en skatte- og avgiftspolitikk som belønner miljøvennlig forbruk
og produksjon. Dette innebærer høyere avgifter på miljøskadelig
forbruk, lavere skatt på arbeid og lavere avgifter på miljøvennlig
forbruk.
Forslagsstillerne løfter også frem at reparatørnæringene
i dag er svakt organisert og mangler en tydelig kanal inn mot sentrale
myndigheter. Videre løftes behovet for utvidelse av reklamasjonsfristene
og at EUs «Right to repair»-direktiv bør implementeres i norsk rett
snarest mulig.
Komiteen deler dette
engasjementet og viser også til Stortingets enstemmige vedtak ved
behandlingen av Innst. 124 S (2022–2023):
«Stortinget ber regjeringen kartlegge
hvordan virkemiddelapparatet kan innrettes slik at man i sterkere grad
støtter opp under deler av eller hele verdikjeder som bidrar til
en overgang til mer sirkulærøkonomi.»
Komiteen viser til
statsrådens svarbrev til komiteen. Der skriver hun blant annet at
regjeringen allerede har et klyngeprogram som skal stimulere til
samarbeid og innovasjon, og at det vil være uheldig om man vedtar et
eget klyngeprogram for reparatører, slik representantene foreslår.
Statsråden skriver videre:
«Ekspertgruppen for utredning av virkemidler
for en sirkulær økonomi, som ble satt ned i mars 2024, har i sitt
mandat å gjøre en helhetlig utredning av virkemidler som kan fremme
sirkulære aktiviteter. (…) Ekspertgruppen vil legge frem sin rapport
i uke 22. Regjeringen vil vurdere nye tiltak og virkemidler for
en sirkulær økonomi når ekspertgruppens anbefalinger foreligger.
En vurdering av en tilskuddsordning for reparasjon må vurderes i
sammenheng med andre mulige virkemidler.
(…)
Erfaringer fra andre land som har redusert merverdiavgiftssats
på reparasjoner, viser begrenset måloppnåelse fordi en del produkter
ikke kan repareres og en del produkter har lav pris. I tillegg vil
måloppnåelsen avhenge av i hvilken grad avgiftsreduksjonen veltes
over i prisene til forbrukeren. På denne bakgrunn mener jeg at man
ikke bør gå videre med et forslag om redusert merverdiavgift på
reparasjonstjenester nå.
(…)
Fritak for merverdiavgift for reservedeler krever
at begrepet avgrenses og defineres. Varer som brukes som reservedeler
kan som regel brukes til langt mer enn å erstatte en tilsvarende
ødelagt vare i et større produkt. Det gjør det krevende å lage en
presis definisjon av reservedeler.
(…)
Reparatørbedrifter er ikke et begrep som brukes
i skatte- eller avgiftsreglene i dag. Forslaget om redusert arbeidsgiveravgift
for slike bedrifter vil gi avgrensningsproblemer fordi en presist
må definere hvilke tjenester som kvalifiserer for redusert sats.
(…) Det kan ikke gjøres endringer i støtten uten en ny godkjenning
fra ESA.
(…)
Reklamasjonsfristene i kontraktslovgivningen
er til vurdering i Justis- og beredskapsdepartementet. Dette har
bakgrunn i Stortingets anmodningsvedtak nr. 515 (2019–2020) der
’Stortinget ber regjeringen utrede om reklamasjonsfristen på nyoppførte
boliger skal økes fra fem til ti år, samt konsekvensene av en eventuell
utvidelse’. Ved utredning av en eventuell utvidelse av reklamasjonsfrister
i bustadoppføringslova er det naturlig å samtidig se hen til reklamasjonsfrister
som følger av annen lovgivning.
(…)
Direktivet [Right to repair] er ikke ennå innlemmet i
EØS-avtalen, men Justis- og beredskapsdepartementet er i gang med
dette arbeidet. Gjennomføringen av direktivet i norsk rett er antatt
å kreve lovendring, og Stortinget må dermed samtykke til innlemmelsen
av direktivet i EØS-avtalen.
Før et eventuelt lovforslag som gjennomfører
direktivet i norsk rett kan legges frem for Stortinget, må forslaget
sendes på høring i samsvar med utredningsinstruksen. Det er foreløpig
kun Kommisjonens direktivforslag som har vært sendt på høring. Dette
ble gjort 22. juni 2023. Av hensyn til utredningsprosessen vil det ikke
la seg gjøre å fremme et eventuelt lovforslag for Stortinget innen
den fristen som nevnes i representantforslagets punkt 10.»
Komiteen viser også
til de innkomne skriftlige høringsuttalelsene. NHO Service og Handel
er positive til forslagene som fremmes i representantforslaget,
om å fjerne merverdiavgiften på reparasjoner og utleie. Samtidig
vil de oppfordre til å også fjerne merverdiavgiften på brukthandel.
De mener dagens reklamasjonsfrister i tilstrekkelig grad ivaretar
forbrukere og næringsliv, og de er positive til at Right to repair
innarbeides raskt i norsk lov.
Norsk bibliotekforening mener det er nødvendig
å legge til rette for at det skal være lett å utvikle bærekraftige
løsninger. De skriver at sirkulærøkonomien må være en del av løsningen
på veien mot et bærekraftig samfunn.
Sirk Norge støtter representantforslagets intensjon om
å gjøre reparasjon mer konkurransedyktig og lønnsomt.
Stiftelsen Elektronikkbransjen er veldig positive
til alle punktene i representantforslaget, med unntak av 7, 8 og
9, som alle omfatter utvidet reklamasjonsfrist.
Komiteens medlemmer
fra Høyre støtter ønskene fra forslagsstillerne om økt gjenbruk,
gjenvinning og reparasjon på veien mot en sirkulær økonomi.
Disse medlemmer viser
til at Høyre i denne stortingsperioden fikk gjennomslag for at regjeringen måtte
utrede en produsentansvarsordning for tekstiler. Det vil si at produsentene
og importørene av klær må betale for et retursystem for avfallet.
I tillegg ville Stortinget sikre at klesbransjen i større grad gjenbruker usolgte
klær i stedet for å ødelegge dem.
Tekstil- og klesindustrien er en av industriene
som forurenser mest. Man må ta et oppgjør med «bruk- og kast»-samfunnet,
og da trenger man tydelige krav til de som produserer og importerer
klær til Norge. Et viktig prinsipp i Høyres klima- og miljøpolitikk
er at det er forurenser som må betale. Det er også viktig at de
som produserer klær, har økonomiske incentiver til å produsere klær
som er mer bærekraftige og holdbare og lar seg reparere.
Disse medlemmer viser
også til at partiet har fremmet forslag om at Norge må delta i arbeidet
med utvikling av et felleseuropeisk regelverk og tiltak innen sirkulær
økonomi og jobbe for at PEF-rammeverket (Product Environmental Footprint)
medberegner den totale miljøbelastningen over hele livsløpet til
et produkt, inkludert mikroplastutslipp. Videre viser disse medlemmer til at man må støtte
arbeidet med å videreutvikle en miljømerkeordning som omfatter sirkulære
aspekter, funksjon, kvalitetskrav, garantiperiode, levetid, produktdesign
og muligheter for reparasjon, blant annet ved å styrke Miljømerking
Norge og Svanemerket.
Medlemene i
komiteen frå Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre deler
forslagsstillaranes ønske om meir reparasjon, gjenbruk og gjenvinning
og meiner at det trengst stimulerande verkemidel for å lykkast med
overgangen til ein sirkulær økonomi. Målet med sirkulærøkonomien
er å skape verdiar av ressursane i planeten på berekraftig vis.
Dette inneber produksjon av varer med lang levetid og med minst
mogleg bruk av ikkje-fornybare ressursar. Reparasjon, gjenbruk og
gjenvinning vil føre til ein kraftig reduksjon av avfall.
Desse medlemene fremjar
difor følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa greie
ut dei økonomiske kostnadane og vinstane ved å redusere momsen på
reparasjon, gjenbruk og utleige av klede og utstyr.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti støtter forslagsstillernes intensjon
om å legge bedre til rette for å reparere istedenfor å kaste og kjøpe
nytt. I en verden med stadig økende forbruk, med økende mengde avfall
og hvor vi ser at jordas ressurser er begrenset, er det behov for
å tenke nytt om hvordan vi opptrer som forbrukere. Det er behov
for å legge bedre til rette for utvikling av sirkulærøkonomi. Forslagsstillerne
fremmer flere forslag for å støtte opp om aktører og bedrifter som
reparerer alt fra klær til elektronikk. Flere av forslagene mener dette medlem det kan være aktuelt å se
nærmere på. Når det gjelder momsfritak, er det som statsråden skriver
i sitt svarbrev, behov for å utrede nærmere hvilke avgrensninger
som må gjøres for at tiltaket skal bli treffsikkert.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker seg
at Justis- og beredskapsdepartementet er i gang med arbeidet med
å innlemme EU-direktivet Right to repair i EØS-avtalen, og ser frem
til at aktuelt lovforslag fremmes for Stortinget. Disse
medlemmer viser til at dette ikke ser ut til å være nært forestående,
og at det derfor kan være andre tiltak og virkemidler som bør ses på
før dette.
Disse medlemmer er
enig med Norsk bibliotekforening i at det er nødvendig å legge til
rette for mer bærekraftige løsninger, og at sirkulærøkonomien må være
en del av løsningen for et bærekraftig samfunn.