Økonomiske og administrative konsekvenser
Det er allerede gjennomført endringer i lover
og utarbeidet forskrifter som oppfyller de fleste kravene i direktivene.
Det er redegjort for de økonomiske og administrative konsekvensene
for offentlige og private aktører i Prop. 100 L (2022–2023) Endringer
i energiloven og naturgassloven (overskuddsvarme, energikartlegging, måling
og fakturering). Det er der lagt til grunn at alle aktiviteter i
det offentlige vil dekkes innenfor gjeldende rammer.
Når det gjelder kostnader ved kost-nytteanalyser for
å utnytte overskuddsvarme skriver Energidepartementet i ovennevnte
proposisjon at det for myndighetene vil påløpe kostnader knyttet
til blant annet utarbeiding av metodikk for kost-nytteanalyser,
mal for rapportering og løsninger for mottak og validering av analyser.
For virksomhetene vil gjennomføring av kost-nytteanalysen kunne
gjøres internt i foretaket eller ved hjelp av konsulenter. Dette
vil medføre noen kostnader. Samtidig kan foretakene ha fordeler
av å identifisere muligheter for utnyttelse av overskuddsvarme.
Analysene kan også bringe prosjektutviklere i kontakt med aktuelle
avtakere av overskuddsvarmen og dermed ha en positiv effekt. Energidepartementet
skriver videre at kost-nytteanalyser forventes å trekke i retning
av bedre utnyttelse av energiressursene, ved at anvendbar overskuddsvarme
ikke går tapt, og på marginen redusere behovet for ny energiproduksjon.
Energieffektivisering ved gjenbruk av overskuddsvarme vil kunne
bidra til å begrense naturinngrep som følge av nettutbygging og energiproduksjon.
Nytten vil imidlertid avhenge av at kost-nytteanalysene avdekker
lønnsomme prosjekter, og at de gjennomføres.
Når det gjelder krav til energikartlegging,
skriver Energidepartementet i ovennevnte proposisjon at de administrative
kostnadene for myndighetene ville være knyttet til utarbeidelse
av lov og forskrifter og senere forvaltning av ordningen, først
og fremst tilsyn. Det er vist til at Energidepartementet vil søke
å utforme ordningen og tilsynet slik at det blir minst mulig byrdefullt både
for virksomhetene og for myndighetene. Energidepartementet la til
grunn at de fleste store norske foretak har et godt grunnlag å bygge
på for å oppfylle plikten til energikartlegging. Mange foretak har
allerede gjennomført den første kartleggingen helt eller delvis
gjennom frivillige ordninger. Departementet viste samtidig til at
en god del foretak nok likevel ville få en tilleggs-kostnad, og
at departementet i arbeidet med forskrift ville vurdere ulike fritak
fra den første energikartleggingen. Departementet antok at kostnaden
for den første energikartleggingen ville være høyere enn kostnaden for
senere oppdateringer. Departementet viste til at det var vanskelig
å nøyaktig anslå de økonomiske konsekvensene for pliktige foretak.
Erfaringer fra andre land i Europa viser at kostnadene for energikartleggingen
varierer betydelig og er avhengig av flere faktorer, slik som sektor,
type aktivitet, størrelse på foretaket og grad av egeninnsats. En
energikartlegging kan avdekke lønnsomme energieffektivitetstiltak.
Både Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) og Enova har opplyst
at mange foretak, etter deres erfaring, relativt enkelt kan innføre
tiltak med meget lav tilbakebetalingstid og redusere energikostnadene
betydelig. I tillegg kan foretaket få en bedre miljøprofil og derav
styrket konkurranseevne.
Om måling skriver Energidepartementet at riktig måling
av forbruk av energi er en forutsetning for gode energieffektivitetsløsninger.
Samtidig har måling en kostnadsside. For myndighetene vil det være
administrative kostnader i forbindelse med utarbeidelse av lov og
forskrifter og senere forvaltning av regelverket, først og fremst
tilsyn. For fjernvarmebransjen vil ikke forslaget føre til betydelige
kostnader, ettersom det allerede er etablert praksis at fjernvarme
måles ved levering til kunde. For forbrukerne vil kostnadene avhenge
av kravene som stilles i forskrift, og Energidepartementet vil legge vekt
på at kostnadene skal være rimelige og stå i forhold til de potensielle
besparelsene. Krav om individuell måling bør ikke stilles med mindre
det er kostnadseffektivt.
Når det gjelder eventuelle krav til måling og
fakturering, vil Energidepartementet vurdere tekniske muligheter
og kostnadseffektivitet nærmere og utarbeide forslag til forskriftsbestemmelser.
Økonomiske og administrative konsekvenser for private som følge
av forskriftskrav vil bli beskrevet i offentlige høringsnotater.
Innlemmelse av direktivene om energieffektivitet
i EØS-avtalen innebærer at Norge må oppfylle en forpliktelse om
årlig energisparing, jf. artikkel 7 i direktivet av 2018. Energisparingsforpliktelsen
må nås gjennom konkrete virkemidler. Forpliktelsen innebærer dermed at
Norge må ha virkemidler som i perioden 2021–2030 akkumulert bidrar
til energisparing i Norge tilsvarende om lag 100 TWh. Det vil si
en energibesparelse hvor det sammenlignes med et forbruk uten virkemidler
for energisparing (kontrafaktisk utfall). NVE har gjort beregninger
som viser at Norge når energispareforpliktelsen i direktivene med
eksisterende virkemidler, og beregningene til NVE viser at vi når
kravet på om lag 100 TWh med god margin. Direktivene gir stor frihetsgrad ved
valg av virkemidler for å fremme energieffektivitet. I beregningen
har ikke NVE inkludert alle relevante virkemidler. Energispareforpliktelsen
innebærer at Norge må sikre at virkemidlene innen klima- og energipolitikken
bidrar til energieffektivitet.
Energidepartementet tilrår samtykke til deltakelse
i en beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv
2012/27/EU og direktiv (EU) 2018/2002 om energieffektivitet. Utenriksdepartementet slutter
seg til dette.