Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Mani Hussaini, lederen Ingvild Kjerkol, Stein Erik
Lauvås, Linda Monsen Merkesdal og Sigurd Kvammen Rafaelsen, fra
Høyre, Kari Sofie Bjørnsen, Michael Tetzschner, Bård Ludvig Thorheim
og Ove Trellevik, fra Senterpartiet, Marit Arnstad, Lisa Marie Ness
Klungland og Gro-Anita Mykjåland, fra Fremskrittspartiet, May Helen
Hetland Ervik og Marius Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Lars Haltbrekken, fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen,
fra Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til at regjeringen i Prop. 136
S (2024–2025) ber om samtykke til deltakelse i en beslutning i EØS-komiteen
om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv 2012/27/EU og direktiv
(EU) 2018/2002 om energieffektivitet.
Direktiv 2012/27/EU satte et mål om 20 pst.
energieffektivitet i EU innen 2020. Endringsdirektivet (EU) 2018/2002
setter et mål om minimum 32,5 pst. energieffektivitet innen 2030
i EU og et krav om at medlemsstatene setter egne nasjonale veiledende
bidrag som skal legge til rette for at EU når sitt felles mål. I
tillegg er det krav til årlig energisparing i den enkelte medlemsstat.
Komiteen merker
seg at direktiv 2012/27/EU legger en overordnet ramme for hvordan
medlemsstatene i EU skal legge til rette for energieffektivitet,
og gir statene stor frihetsgrad ved valg av virkemidler for å fremme målet
om energieffektivitet.
Komiteen merker
seg at regjeringen mener beregninger som er gjort, viser at direktivets
krav om årlig energisparing nås med eksisterende virkemidler.
Komiteen viser til
at Norge har et nasjonalt mål vedtatt av Stortinget om forbedring
av energiintensiteten med 30 pst. innen 2030, sammenlignet med 2015. Dette
målet ble stadfestet i regjeringens handlingsplan for energieffektivitet,
som ble lagt fram høsten 2023. Komiteen viser
videre til at Energidepartementet vurderer at dette målet egner
seg som et innrapportert veiledende nasjonalt mål for Norge.
Komiteen viser til
at det er inntatt en tilpasning i EØS-komiteens beslutning som slår
fast at EUs mål ikke gjelder for EFTA-statene. Dette er gjort for
å unngå at det etableres en juridisk forbindelse mellom Norges nasjonale
mål og EUs mål. Utover dette har det ikke vært behov for annet enn
mindre tekniske tilpasninger.
Komiteen viser også
til at direktivet ikke krever lovendring, og at dagens politikk
og eksisterende virkemidler i all hovedsak kan videreføres.
Komiteen viser videre
til at regjeringen ber om Stortingets samtykke før beslutningen
treffes i EØS-komiteen, og at dersom den endelige beslutningen skulle avvike
vesentlig fra utkastet som er lagt fram i proposisjonen, vil saken
bli lagt fram for Stortinget på nytt.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre, Miljøpartiet De
Grønne og Kristelig Folkeparti, viser til at Norge gjennom
EØS har full adgang til EUs indre marked, som består av 30 land
og over 450 millioner innbyggere. Over 400 000 norske arbeidsplasser
i eksportrettede næringer og relatert sysselsetting er direkte understøttet
av EØS.
Flertallet vil understreke
EØS-avtalens avgjørende betydning for norsk økonomi og næringsliv
og at det er av stor betydning at Norge opprettholder våre forpliktelser
i avtalen.
Energiområdet er viktig i samarbeidet mellom
EU og Norge. Flertallet støtter at rettsaktene
om fornybar energi, energieffektivisering og forbruk av energi i bygninger
innlemmes i EØS-avtalen. Regelverket i direktivene har positive
konsekvenser for norsk næringsliv og støtter opp om viktige norske
politiske mål om å fremme fornybar energi og energieffektivisering.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til at
«Ren energi-pakken» ble vedtatt i EU i 2018 og 2019 og består av
åtte rettsakter. Regjeringen har valgt å kun foreslå at fornybardirektivet,
energieffektiviseringsdirektivet og bygningsenergidirektivet skal
tas inn i EØS-avtalen, mens regjeringen vil utsette implementeringen
av de fem gjenstående rettsaktene i Ren energi-pakken i minimum
fem år.
Disse medlemmer støtter
implementering av de foreslått rettsaktene, men mener det er kritikkverdig at
regjeringen velger å utsette de gjenstående. Disse medlemmer kan
ikke se at regjeringen har redegjort for hvilke konkrete nasjonale
interesser som utfordres av de fem gjenstående rettsaktene, hvilke
utfordringer det kan skape for norske aktører at rettsaktene ikke
blir implementert, og hvilke konsekvenser utsettelsen får for implementeringen
av andre EØS-relevante rettsakter på energiområdet. Disse medlemmer mener det er bekymringsverdig
at regjeringen gir et løfte om fem års utsettelse uten å ta høyde
for utviklingen nasjonalt og i Europa kommende år. Det politiske
løftet om utsettelse fremstår som taktisk begrunnet og ikke basert
på faktiske realiteter.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til at EUs fjerde energimarkedspakke består av fire forordninger
og fire direktiver, som både viderefører og erstatter tidligere
energimarkedspakker, samtidig som de introduserer nye og mer omfattende
regler på energiområdet. Disse medlemmer ser
energimarkedspakken som en helhetlig pakke og understreker at konsekvensene
av en eventuell innlemmelse i EØS-avtalen må vurderes samlet, særlig
med hensyn til suverenitetsavståelse og nasjonal politisk kontroll.
Disse medlemmer peker
videre på at Norges tilknytning til EU gjennom EØS-avtalen har blitt
utvidet betydelig siden avtalen ble inngått, også på områder som
ligger utenfor de fire friheter. Energiområdet er blant de sektorene
der regelverket er i rask utvikling og har blitt stadig mer omfattende
og inngripende. At disse reglene tas inn i norsk lov, innebærer
etter disse medlemmers syn en gradvis
innsnevring av det nasjonale handlingsrommet, der stadig mer suverenitet avstås
til Den europeiske union.
Disse medlemmer uttrykker
bekymring for at innlemmelsen av rettsaktene i fjerde energimarkedspakke
vil skape presedens for fremtidig integrasjon, der oppdaterte rettsakter
kan bli tatt inn i EØS-avtalen med begrenset nasjonal innflytelse.
EU vedtok i 2023 det oppdaterte energieffektiviseringsdirektivet (direktiv
(EU) 2023/1791), som vil representere et ytterligere inngrep i nasjonal
politikk på energiområdet. Disse medlemmer advarer
mot en utvikling der Norge i økende grad underlegges et europeisk
energiregelverk som ikke er tilpasset norske forhold, og mener det
vil være vanskelig å reversere en slik utvikling dersom fjerde energimarkedspakke
først innlemmes i EØS-avtalen.
Videre viser disse medlemmer til
at innlemmelse av fjerde energimarkedspakke vil innebære at Norge
i praksis blir fullt integrert i EUs energiunion. Etter disse medlemmers oppfatning vil en slik
integrasjon redusere nasjonal politisk kontroll, som videre reduserer
handlingsrommet for å håndtere problemer i det norske kraftsystemet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet vil konstatere at EØS-avtalen er en
viktig avtale for Norge innenfor en rekke ulike områder. Samtidig
er det grunn til å sette spørsmåltegn ved utviklingen, der avtalens
rammer i økende grad utvides fra det opprinnelige formålet. Disse medlemmer mener at det på generelt
grunnlag må være mulig å diskutere anliggender som påvirker Norge,
og samtidig være tilhenger av EØS-avtalen. Disse
medlemmer mener også at forholdet mellom Norge og EU er basert
på gjensidig avhengighet, og at Norge er en svært viktig samarbeidspartner
for EU, noe avtalens utvikling også bør gjenspeile.
Disse medlemmer mener
at mengden reguleringer og rapporteringskrav fra EU er problematisk.
Revisjoner av EUs forordninger og direktiver fremsettes samtidig
stadig oftere og blir stadig strengere. Trenden er tydelig, og disse medlemmer viser til at EU har tapt
konkurransekraft mot resten av verden, jf. Draghi-rapporten fra
2024. Disse medlemmer mener at tapt
konkurransekraft henger tydelig sammen med reguleringsiveren i EU
innenfor stadig flere områder, og anser dette som en svært uheldig
utvikling.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt mener at direktiver og forordninger i den fjerde energimarkedspakken
fra EU bør behandles samlet, og at det er en prinsipiell debatt som
må vurdere konsekvensene for Norge og generell suverenitetsavståelse. Disse medlemmer mener videre at direktiver
og forordninger hvor unntak eller tilpasninger som ivaretar norske
interesser, ikke oppnås i tilstrekkelig grad, ikke skal innlemmes.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at tiltakene i energieffektiviseringsdirektivet innføres uavhengig
av EØS-avtalen.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at energieffektiviseringsdirektivet
er en del av EUs fjerde energimarkedspakke, også kalt Ren energi-pakken.
Pakken vil samlet sett føre til økt integrering i EUs energiunion
og EUs energipolitikk for øvrig.
Disse medlemmer registrerer
likevel at dette direktivet har ganske lave mål og få forpliktelser,
som Norge kan nå uten nye tiltak. Disse medlemmer mener
Norge bør ha mye større ambisjoner for energieffektivisering enn
det både dagens politikk og dette direktivet legger opp til, og
at det kan skje gjennom mer støtte, en annen nettleiemodell som
premierer energieffektivisering, og noen strengere krav.
Disse medlemmer er
bekymret for den gradvise overføringen av myndighet til EU, og utvidelsen
av EØS-rettens virkeområde, gjennom stadig nye rettsaker og annen
tilpasning. Disse medlemmer mener at det
trengs en grundig vurdering av konsekvensene av denne utviklingen.
Det er også derfor disse medlemmer er
mot behandlingen av denne energimarkedspakken stykkevis og delt.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til merknadene til Prop. 137 S (2024–2025)
for en grundigere redegjørelse for dette medlems syn
på fjerde energimarkedspakke og merknadene til Prop. 126 S (2024–2025)
om dette medlems syn på bygningsdirektivet.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen si nei
til innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv 2012/27/EU og direktiv
(EU) 2018/2002 om energieffektivitet.»
«Stortinget ber regjeringen vurdere
konsekvensene av en eventuell innlemmelse i EØS-avtalen av energieffektiviseringsdirektivet
i lys av den samlede integreringen i EUs energipolitikk over tid,
og rapportere tilbake til Stortinget om dette.»
Komiteens medlem
fra Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
fram en sak for Stortinget om en mer ambisiøs satsing på energieffektivisering,
med klare mål, bedre støtteordninger, strengere krav til bygg og
mer rettferdig nettleie, som ikke innebærer innføring av flere av
EUs energidirektiver.»
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne støtter innlemmelsen
av energieffektiviseringsdirektivet i norsk rett. Disse medlemmer er
av den klare oppfatning at det både i et miljøpolitisk, energipolitisk
og sikkerhetspolitisk perspektiv vil være en fordel for Norge å
knytte seg tettere til det europeiske energisystemet.
Disse medlemmer viser
til at den versjonen av energieffektiviseringsdirektivet som regjeringen
nå foreslår å implementere i norsk rett, allerede er erstattet av
et nytt energieffektiviseringsdirektiv (2023/1791) i EU. Disse medlemmer beklager at Stortinget
og regjeringen har forvillet seg inn i en debatt om å innføre et sju
år gammelt direktiv i stedet for å diskutere hvordan man best kan
gjennomføre de nyeste direktivene og forordningene i Ren energi-pakken
i norsk rett.
Disse medlemmer er
kritiske til at regjeringen har varslet at den ikke vil implementere
hele Ren energi-pakken i norsk rett i neste stortingsperiode. Regjeringen
har dermed valgt å ofre en energi- og klimapolitikk som faktisk
kutter utslipp, sparer energi og øker forsyningssikkerheten, i et
forsøk på å vinne velgere fra partier som er mot tettere samarbeid
med Europa, mot kraftutveksling og mot fornybar energi. Det skjer
i en tid der klimakrisen er mer akutt enn noensinne, og der forsyningssikkerhet
og uavhengighet fra fossil energi er viktigere enn noen gang. En
slik proteksjonistisk tilnærming til energi- og klimapolitikk er,
slik disse medlemmer vurderer det, uansvarlig
i vår tid.
Disse medlemmer viser
til at de resterende rettsaktene i Ren energi-pakken er viktige
for norsk energi- og klimapolitikk. Blant annet vil risikoberedskapsforordningen
styrke forsyningssikkerheten gjennom sterkere beredskapssamarbeid
med EU om forebygging og håndtering av kriser i kraftmarkedet. Elmarkedsdirektivet
og -forordningen inneholder styrkede forbrukerrettigheter og bedre
ressursutnyttelse av kraftmarkedet, mens ACER-forordningen sikrer
en enhetlig og transparent regulering av kraftmarkedet.
Disse medlemmer viser
til Innst. 198 S (2024–2025), der Miljøpartiet De Grønne og Venstre
fremmet forslag om å be regjeringen legge fram styringsforordningen
(2018/1999), revidert fornybardirektiv (2023/2413), energieffektiviseringsdirektivet
(2023/1791), revidert bygningsenergidirektiv (2024/1275), ACER-forordningen
(2019/942), revidert elmarkedsdirektiv (2024/1711), elmarkedsforordningen
(2019/943) og forordning om beredskap i elektrisitetssektoren (2019/941)
for behandling i Stortinget.