Forslag
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen sørge for at Statens
vegvesen og Nye Veier legger relevante miljømål, trafikksikkerhetsmål
og mål fastsatt i byvekstavtalene til grunn for trafikkprognoser
som brukes i prosjektutvikling.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen sørge for at Statens
vegvesen og Nye Veier ser planlegging av nye veiprosjekter i sammenheng
med planlegging av kollektivtrafikk og jernbaneprosjekter og forventet
vekst for kollektiv- og togreiser på samme strekning.
Forslag fra
Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
for E39 Lyngdal vest–Ålgård til to-/trefelts vei, med midtdeler
der det er hensiktsmessig.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen stanse planene for
E18 Grimstad–Arendal.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
for E18 Tvedestrand–Gjerstad til to-/trefelts vei, med midtdeler
der det er hensiktsmessig.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
for E18 Retvet–Vinterbro med utgangspunkt i tilpasninger til eksisterende
trasé og videreutvikle 0-alternativet.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
for gjenstående del av E16 Kongsvinger–E6 gjennom Sør-Odal og Nes,
gjenbruke dagens vei og oppgradere den med utgangspunkt i 0+-alternativet
og Valdresmodellen.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
for E134 Saggrenda–Elgsjø til to-/trefelts vei, med midtdeler der
det er hensiktsmessig.
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
for E16 Skaret–Hønefoss til to-/trefelts vei, med midtdeler der
det er hensiktsmessig, innenfor rammene av vedtatt hovedprosjekt.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
for E16/E39 Vågsbotn– Klauvaneset til to-/trefelts vei, med midtdeler
der det er hensiktsmessig.
Forslag 11
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
for E39 Knarvik og nordover til to-/trefelts vei, med midtdeler
der det er hensiktsmessig.
Forslag 12
Stortinget ber regjeringen stanse planene om
ny firefelts motorveitrasé for E39 Bokn–Bømlafjorden og heller utbedre
eksisterende vei på strekningen.
Forslag 13
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
for E6 Moelv–Roterud, med unntak av Mjøsbrua, til to-/trefelts vei,
med midtdeler der det er hensiktsmessig.
Forslag 14
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
for rv. 4 Hunndalen (Gjøvik)– Mjøsbrua til to-/trefelts vei, med
midtdeler der det er hensiktsmessig.
Forslag 15
Stortinget ber regjeringen sørge for utbedring
og sikring av rv. 25 Hamar–Løten uten å anlegge firefelts motorvei.
Forslag 16
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
for E39 Figgjo–Ålgård og velge løsningen med lang tunnel med to
felt Ålgård–Osli, og heller ruste opp eksisterende vei for strekningen
Figgjo–Ålgård.
Forslag 17
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
for E39 Smiene–Harestad til to-/trefelts vei, med midtdeler der
det er hensiktsmessig.
Forslag 18
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
for E18 Kragerø–Bamble til to-/trefelts vei, med midtdeler der det
er hensiktsmessig.
Forslag 19
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
for E6 Åsen–Steinkjer til to-/trefelts vei, med midtdeler der det
er hensiktsmessig.
Forslag 20
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
for E6 Korporalsbrua–Gyllan–Kvål til to-/trefelts vei, med midtdeler
der det er hensiktsmessig.
Forslag 21
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
for E6 Nedgård–Berkåk til to-/trefelts vei, med midtdeler der det
er hensiktsmessig.
Forslag 22
Stortinget ber regjeringen stanse bruken av
planleggingsmidler for prosjekter som ikke har prioritet i Nasjonal
transportplan 2025–2036, herunder prosjekter i utviklingsporteføljen.
Forslag 23
Stortinget ber regjeringen fjerne åpningen i
veinormalene for å bygge ny firefelts vei ved årsdøgntrafikk under
15 000.
Forslag 24
Stortinget ber regjeringen sørge for at Statens
vegvesen og Nye Veier legger relevante miljømål, trafikksikkerhetsmål
og mål fastsatt i byvekstavtalene til grunn for trafikkprognoser
som brukes i prosjektutvikling.
Forslag 25
Stortinget ber regjeringen sørge for at Statens
vegvesen og Nye Veier ser planlegging av nye veiprosjekter i sammenheng
med planlegging av kollektivtrafikk og jernbaneprosjekter og forventet
vekst for kollektiv- og togreiser på samme strekning.