Forslag 6 Stortinget ber regjeringen sørge for
at Norge tar initiativ til å drifte felleseuropeiske lagre og produksjonskapasitet
for medisiner og medisinsk utstyr på norsk jord
Komiteen merker
seg at statsråden i sitt svarbrev peker på at Stortinget ved behandlingen
av helseberedskapsmeldingen sluttet seg til fire overordnede grep
for å styrke norsk helseberedskap, herunder styrking av Norges internasjonale
samarbeid om helseberedskap. Han viser videre til at Stortinget
i tillegg vedtok å be regjeringen styrke og utvide det nordiske
samarbeidet om produksjon og lagring av legemidler og smittevernutstyr
i Norden. Initiativ for nordisk samarbeid om produksjon og lagring
er gjort gjennom Nordisk råd og nordiske nærings- og helsemyndigheter.
Norge har deltatt og deltar fullt ut i dette, og muligheten for
økt bruk av felles nordiske innkjøp av legemidler utredes nå.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus,
viser til at statsråden samtidig vektlegger at nordisk samarbeid
ivaretas best ved å bidra inn i det europeiske samarbeidet med en
felles stemme, og han viser til at regjeringen har besluttet at Norge
skal arbeide for å delta i EUs styrkede helseberedskapssamarbeid
på så like vilkår som mulig som EUs medlemsland.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Meld. St. 5 (2023–2024) En motstandsdyktig
helseberedskap – Fra pandemi til krig i Europa, som Stortinget behandlet
våren 2024. Videre viser disse medlemmer til
de fire grepene for å styrke norsk helseberedskap: ny modell for
helseberedskap med avklarte roller og ansvar, økt fleksibilitet
og omstilling, bedre samvirke og et styrket internasjonalt samarbeid.
Disse medlemmer viser
til at Stortinget i tillegg til de fire grepene også vedtok å styrke
og utvide det nordiske samarbeidet om produksjon og lagring av legemidler
og smittevernutstyr i Norden samt å sikre at frivillighetens rolle
i helseberedskapen styrkes, og at de frivillige organisasjonene
integreres i planverk og øvelser.
Disse medlemmer understreker
at helse- og omsorgstjenesten er kjernen i motstandsdyktig helseberedskap.
En velfungerende helseberedskap forutsetter tilgang til tilstrekkelig
personell med riktig kompetanse, organisatorisk fleksibilitet, prioriteringer
og omstilling, god samhandling på tvers av tjenestenivåer og mulighet
for å mobilisere reservepersonell. Disse medlemmer vil
fremheve at nøkkelfaktoren som avgjør hvilken kapasitet vi har,
er personell og kompetanse, selv om utstyr og bygg også er viktig.
Disse medlemmer viser
til at pasientsikkerhet og beredskap for kommende hendelser er en
del av planene for nye sykehusbygg i Norge. Her brukes erfaring fra
både inn- og utland i planleggingen av nye sykehusbygg.
Disse medlemmer viser
til at nye sykehusbygg i hovedsak skal fungere effektivt under normale
forhold, men planlegges med fleksible løsninger for å kunne tilpasse
seg endringer i måten helsetjenester leveres på. Disse
medlemmer viser videre til at sykehusene også planlegges med
tanke på å kunne fungere under perioder med økt pågang og mottak
av uforutsette og store pasientgrupper, for eksempel ved storulykker
og pandemier.
Disse medlemmer viser
til at nye sykehus planlegges ut fra konseptet «å drive sykehus»,
men samtidig må det planlegges med tanke på å kunne håndtere krigsutbrudd,
terror, store ulykker, epidemi og pandemi. I denne sammenheng er
fleksibilitet og omdisponering av personell, inkludert øvelser og
kompetanse, viktig. Disse medlemmer understreker
at fraflyttet og utdatert bygningsmasse ikke vil utgjøre en reell
reservekapasitet for moderne spesialisthelsetjeneste, heller ikke
ved krig og kriser.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus viser
til at totalberedskapskommisjonen er tydelig på vi må skape en beredskapskultur
i alle deler av samfunnet, og dette betyr å se på alle tilgjengelige ressurser. Disse medlemmer mener at en ikke unyansert
kan avse tilgjengelig bygningsmasse som ikke er i bruk, uten å ta
en reell vurdering av hvilken rolle bygningsmassen kan spille ved
alvorlige kriser og krig.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at de regionale helseforetakene
skal legge til grunn målene og prinsippene som er nedfelt i helseberedskapsmeldingen
for sin planlegging og øvelser. Disse medlemmer viser
videre til at helseregionene har fått i oppdrag å følge opp anbefalingene
fra koronakommisjonen og koronautvalget.
Disse medlemmer viser
til at de regionale helseforetakene skal ha beredskapsplaner som
dekker ulike scenarioer og oppdateres regelmessig. De regionale helseforetakene
har også fått i oppdrag å utvikle operative beredskapsplaner som
er koordinert med Forsvaret. Videre viser disse
medlemmer til at beredskapsplanene må inkludere systemer for
fleksibilitet for ulike scenarioer knyttet til blant annet behov
for omdisponering og økning av antall senger, personell og arealer; fleksibel
bruk av personell, kompetanse, utstyr og arealer; og samarbeid på
tvers mellom helseforetak og helseregioner. Dette omfatter også
planer for overføring av pasienter mellom sykehus.
Disse medlemmer viser
til at helseberedskapen er avhengig av en rekke innsatsfaktorer.
Tilgangen til legemidler og medisinsk utstyr er avgjørende for å kunne
yte helse- og omsorgstjenester. Legemiddel- og utstyrsmarkedene
er globale med betydelige avhengigheter og lange verdi- og forsyningskjeder. Disse medlemmer understreker derfor at
tilgangen er avhengig av en balanse mellom nasjonale og internasjonale
tiltak.
Disse medlemmer viser
til at regelverket for legemidler og medisinsk utstyr er totalharmonisert innenfor
EØS-området, og gitt kompleksiteten i disse markedene er internasjonalt
samarbeid helt avgjørende.
Disse medlemmer understreker
at vår viktigste partner er EU, og at europeisk konkurransekraft
innenfor legemiddelfeltet er høyt prioritert i den nye Europakommisjonen,
hvilket gir felles motstandsdyktighet. Videre viser disse medlemmer til at ingen land kan produsere
alle legemidler det er behov for, verken i hverdagen eller i en
helsekrise.
Disse medlemmer støtter
regjeringens arbeid for å delta i EUs styrkede helseberedskapssamarbeid
på så like vilkår som mulig som EUs medlemsland.
Disse medlemmer viser
til at det er tatt initiativ for nordisk samarbeid om produksjon
og lagring gjennom Nordisk råd og nordiske nærings- og helsemyndigheter.
Norge har deltatt og deltar fullt ut i dette. Videre viser disse medlemmer til at studiene og prosjektene
gjennomført på nordisk nivå viser at Norden også er for liten for
økt legemiddelproduksjon. Nordisk samarbeid ivaretas best ved å
bidra inn i det europeiske samarbeidet med en felles stemme.
Disse medlemmer viser
til at det nå utredes for muligheten for økt bruk av felles nordiske
innkjøp av legemidler.
Disse medlemmer viser
til at Direktoratet for medisinske produkter har fått et utvidet
ansvar for forsyningssikkerhet og beredskap. Det innebærer et overordnet
helhetlig ansvar for å overvåke verdikjedene og beredskapslagrene
som er videreutviklet siden pandemien, og vurdere bruk av juridiske
og økonomiske virkemidler. Disse medlemmer viser
videre til at Direktoratet leder utvalget for forsyningssikkerhet
for medisinske produkter og har etablert en privat-offentlig samarbeidsgruppe.
Disse medlemmer viser
til Veikart for helsenæringen, som ble lagt fram i august 2023.
Som ledd i oppfølgingen er det etablert en arena for strategisk
dialog med næringen. Disse medlemmer viser
til at en solid helsenæring kan ha positive ringvirkninger for helseberedskapen.
Norge har et betydelig virkemiddelapparat for næringsutvikling.
Videre viser disse medlemmer til at virkemiddelapparatet tilbyr
en rekke ordninger og programmer, som lån, tilskudd, garantier og
ulike kompetansetiltak, for å hjelpe med forskning og utvikling (FoU),
etablering, vekst, skalering og eksport.
Disse medlemmer viser
til at forvaltningen av statlig støtte er lagt til virksomheter
og etater underlagt Nærings- og fiskeridepartementet og Kunnskapsdepartementet. Disse medlemmer understreker at helsenæringen
mottar en betydelig andel av den støtten som gis.
Disse medlemmer understreker
at hvis tiltak skal ha betydning for helseberedskapen, må de også fungere
i hverdagen, utenfor en krise. Videre viser disse medlemmer til
at aktører må være bærekraftige, lønnsomme og konkurransedyktige
fra et næringspolitisk perspektiv for å kunne bidra i helseberedskapen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til disse
medlemmers merknader ved behandling av helseberedskapsmeldingen,
jf. Innst. 220 S (2023–2024), og totalberedskapsmeldingen, jf. Innst.
242 S (2024–2025). Disse medlemmer mener
det er viktig å legge til rette for fleksible løsninger som gjør
det mulig å skalere intensivkapasiteten opp og ned basert på behov.
Disse medlemmer viser
til at statsråden i svar på skriftlig spørsmål, jf. Dokument 15:2069
(2024–2025), ikke har oversikt over hvor mange intensivsenger (kategori
3) og overvåkningssenger (kategori 2) det var ved norske sykehus
pr. 1. januar 2025. Disse medlemmer mener
det vitner om dårlig kontroll av sittende, ansvarlig statsråd og
anmoder statsråden å fremskaffe en slik oversikt og oversende informasjonen
til Stortinget. Disse medlemmer mener
det er behov for nasjonal opptrapping av intensivkapasitet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at regjeringen har som mål å
ha en intensivberedskap som takler naturlige variasjoner, slik at sykehusene
raskt kan skalere opp kapasiteten under større kriser. Disse medlemmer viser til at dette kan bety
flere plasser, men det betyr også å forbedre tilgangen til personell
og lokaler.
Disse medlemmer viser
til at sykehusene skal ha en intensivkapasitet som håndterer naturlige
variasjoner, og en beredskap som gjør at sykehusene ved større kriser
raskt kan skalere opp intensivkapasiteten.
Disse medlemmer viser
til at helseregionene årlig skal rapportere om overvåknings- og
intensivkapasiteten, både i normal drift og i beredskapssituasjoner. Disse medlemmer understreker at det følges
systematisk med på hvordan intensivkapasiteten og beredskapen utvikler
seg.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus peker
på at pandemien viste at norske sykehus og norsk helsevesen ikke
var godt nok forberedt på en helsekrise. Nå er det krig i Europa,
og den utenrikspolitiske situasjonen er mer urolig enn på lang tid.
Da er der viktig at norske sykehus er forberedt på å håndtere krig
og kriser, og at tiden framover må brukes til å sikre beredskapen,
også i helsevesenet. Dette er en naturlig oppfølging av Meld. St.
5 (2023–2024) En motstandsdyktig helseberedskap – Fra pandemi til
krig i Europa, som ble behandlet i Stortinget 4. april 2024.
Disse medlemmer viser
til at koronakommisjonen anbefalte at grunnkapasiteten i intensiv-
og intermediæravdelingene bør økes noe. Kommisjonen var tydelig
på at for å bedre intensivberedskapen er det ikke nok med en moderat
økning i grunnkapasiteten. Norske sykehus må bli bedre rustet til
å håndtere kommende pandemier eller andre kriser. Koronakommisjonen anbefalte
at sykehus jevnlig må ha øvelser, og at personell jevnlig trenes
opp for å håndtere kriser. Den anbefalte at nye sykehus bygges fleksibelt,
slik at ensengsrom raskt kan omgjøres til å ta imot flere pasienter,
og et overordnet planverk for å kunne flytte pasienter mellom sykehus.
Disse medlemmer viser
til at sengekapasiteten i norske sykehus går stadig nedover. I 2021
var det om lag 18 400 sykehussenger i Norge, 2 200 færre enn for
ti år siden. I samme periode har befolkningen økt med nærmere en
halv million innbyggere. Norge har nå derfor relativt få sykehussenger
per innbygger sammenlignet med andre land, selv om Sverige og Danmark
har færre. I 2021 hadde Norge 3,4 sykehussenger per tusen innbyggere,
mens gjennomsnittet i OECD-landene var 4,3. I de fleste OECD-landene
blir det færre sykehussenger i forhold til befolkningsstørrelsen,
men nedgangen har skjedd raskere i Norge, Sverige og Danmark enn
i resten av OECD. Norge ligger på topp i Europa når det gjelder
belegg. Flere store nye sykehusprosjekter som er i gang nå (Nordmøre,
Innlandet, Oslo, Drammen) innebærer færre sykehussenger enn ved
dagens sykehus. Slik blir kapasiteten ved kriser også mindre i fremtiden.
Det er viktig å ta vare på sykehusbygg som fraflyttes, og beholde
dem i offentlig eie som et beredskapstiltak.
Disse medlemmer viser
til at i dagens verdenssituasjon er det tydelig hvor viktig det
er å være føre var og ha tilgang til medisiner og medisinsk utstyr.
Det finnes et potensial for å styrke Norges egen legemiddelproduksjon
og møte fremtiden på en bedre måte. For å øke norsk legemiddelproduksjon
av essensielt viktige legemidler i krig og kriser – som smertestillende
og antibiotika – må industrien få forutsigbare avtaler med staten, og
det må etableres risikoavlastningsordninger. Slik kan industrien
gjøres i stand til å kjøpe inn råvarer og utvikle nødvendige prosedyrer,
slik at de kan produsere med kort responstid dersom en mangelsituasjon
varsles. Det finnes en rekke forslag fra industrien til hvordan
Norge kan øke egen produksjonskapasitet, og de har tidligere signalisert
at de står klare. Norge står i en unik situasjon i Europa med egen
beslutningsmyndighet som kan beslutte når en skal innføre eksportrestriksjoner
til tredjeland og sørge for sikkerhet til innsatsfaktorer. Ettersom Norge
er et lite marked som kan sikre egen befolkning med finansielle
midler, kan produsenter være sikre på at de kan eksportere selv
i en krise. Dette er et konkurransefortrinn Norge aktivt må utnytte.
Disse medlemmer peker
på at beredskapslagrene av medisiner og medisinsk-teknisk utstyr
og smittevernutstyr i Norge bør økes, også i et nordisk samarbeid.
Det er ikke praktisk mulig å ha lagerkapasitet som demmer opp for
alle situasjoner, men større lagerkapasitet vil gi mer tid til å
håndtere mangelsituasjoner som oppstår. Det bør også inngås beredskapsavtaler
med enkelte mulige lokale produsenter av smittevernutstyr. Forslagsstillerne
mener det trengs tiltak for å styrke helseberedskapen i et føre
var-perspektiv.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
frem en plan for at sykehuskapasitet målt ved sykehussenger per
1 000 innbyggere økes til over snittet i OECD.»
«Stortinget ber regjeringen sikre
at ingen av dagens sykehusbygg selges, men beholdes i offentlig
eie for å sikre reserveberedskap ved krig og kriser.»
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at ved bygging av nye sykehus og ombygging av gamle sykehus
skal lokalene være fleksible, slik at enerom raskt skal kunne omgjøres
til pasientrom med flere pasienter.»
«Stortinget ber regjeringen utarbeide
et overordnet planverk for å flytte pasienter mellom sykehus i pandemier
og andre kriser.»
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at Norge tar initiativ til å drifte felleseuropeiske lagre og
produksjonskapasitet for medisiner og medisinsk utstyr på norsk
jord.»
På denne bakgrunn fremmer komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen styrke
norsk beredskap for medisinsk utstyr og legemiddelberedskap blant
annet gjennom økt nasjonal lagring og produksjon, spesielt for essensielt
viktige legemidler (smertestillende, antibiotika, insulin m.m).»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus viser
til høringsinnspill fra Legeforeningen, som skriver at det er behov
for bufferareal/buffersenger som kan tas i bruk når ulike kriser
inntreffer. De viser til at Legeforeningen har spilt inn behovet
for at det legges fram en nasjonal opptrappingsplan for intensivkapasitet.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag;
«Stortinget ber regjeringen legge
fram en nasjonal opptrappingsplan for intensivkapasitet og intermediære
senger.»
Disse medlemmer viser
til at under koronapandemien ble sykehusberedskapen i Norge satt
på prøve. Spesielt ble intensivkapasiteten utfordret. Utfordringene
var kjent i flere år før covid-19-pandemien brøt ut. Disse medlemmer
viser til at det i stortingsmeldingen Beredskap mot pandemisk influensa
fra 2012–2013 ble slått fast at intensivkapasiteten og delvis laboratoriekapasiteten
er begrenset og vil bli presset. I denne meldingen ble også behovet
for fleksible lokaler i sykehusene som sykehusene raskt kunne omdisponere til
pandemiarealer, diskutert. Disse medlemmer vil understreke
at koronakommisjonen mente det var kritikkverdig at ikke disse problemstillingene
fikk større oppmerksomhet. Disse medlemmer mener
derfor det er på høy tid at vi sikrer en utvikling med fleksible lokaler
i sykehusene, og ut fra et beredskapshensyn bør sykehusrom enkelt
kunne omgjøres fra ensengsrom til flersengsrom.
Disse medlemmer viser
til at sykehus i Norge drives etter en foretaksmodell, men forretningsregnskap
føres etter regnskapsloven. Disse medlemmer vil
påpeke at dette er en driver for salg av bygg og eiendom for å dekke
inn kapitalkostnader ved investering. Disse
medlemmer mener det er en stor forskjell på at sykehusbygg
blir bevart til offentlig formål, og at tomtene selges til privat
boligformål til markedspris. Det er mulig å omgjøre offentlige bygg
til formålsbygg i krisesituasjoner, også til helsetilbud. Dersom
sykehusbygg og eiendommer selges i det private markedet, vil beredskapen
svekkes. Disse medlemmer vil også vise
til at helseforetaksmodellen og forretningsregnskapet har bidratt
til at for hvert nye sykehus som bygges, blir sengekapasiteten redusert.
Derfor er det viktigere enn noen gang å tenke helhetlig på helse
og se på hvilke bygg som kan tas i bruk til sykehustjenester ved
krig og kriser. Bygg som er brukt til sykehus, vil kunne være en
slik reserve. Disse medlemmer mener
at helseforetak ikke skal kunne ha mulighet til å selge sykehustomter
eller bygg ut av offentlig eie. Dersom dette skal kunne skje, må
det opp i Stortinget til avgjørelse. Disse
medlemmer mener at også ved nybygg bør mulighetene for fortsatt
helseaktiviteter i etablerte sykehus vurderes for å sikre beredskapen.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet deler vurderingen av at helseberedskapen
må styrkes i lys av erfaringene fra pandemien og et forverret sikkerhetspolitisk
trusselbilde. Samtidig viser dette medlem til
at Fremskrittspartiet allerede har fremmet flere konkrete forslag
i Stortinget om å øke beredskapen, sikre bedre tilgang på medisiner
og stimulere til nasjonal produksjon av legemidler, blant annet
gjennom alternative budsjetter og gjennom behandlingen av helseberedskapsmeldingen,
Totalberedskapsmeldingen og egne representantforslag i løpet av
sesjonen.
Dette medlem mener
videre at det bør være et mål å sikre fleksibilitet i mengden sykehussenger
og reell mulighet til skalering ved kriser. Å binde opp store ressurser
i passiv kapasitet uten plan for faktisk bruk er ikke god beredskapspolitikk.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til at forsyningssituasjonen for legemidler er svært sårbar. I dag
er den norske befolkningen avhengig av forsyningslinjer med ustabile
leverandører for å få helt nødvendige legemidler. Sikkerheten til
befolkningen er basert på at det skal være mulig å kjøpe det som
trengs, i markedet til enhver tid. Det bør derfor være et mål å produsere
flere av de kritiske legemidlene hjemme og ha politisk styring med
forsyningslinjene.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti
tidligere har fremmet forslag om å få et eget statlig selskap som skal
sørge for nasjonal egenproduksjon av legemidler i Norge.
På denne bakgrunn fremmer komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Rødt følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen bygge
opp et statlig selskap, StatMed, som skal sørge for nasjonal egenproduksjon
av legemidler i Norge, og så snart som mulig legge frem en plan
for Stortinget for hvordan en slik satsing gjennomføres.»
Medlemene i
komiteen frå Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Raudt og
Pasientfokus meiner også det er viktig at medisinar og vaksinar
er tilgjengelege for alle, og at Noreg bør jobbe for ei rettferdig
internasjonal fordeling av medisinar.
Desse medlemene meiner
den sivile beredskapen har blitt sterkt nedprioritert, og stør intensjonen
til forslagsstillarane om å styrkje den nasjonale beredskapen og
sjølvforsyninga av medisinar. Totalberedskaps-kommisjonen fastslo
i rapporten sin at den sivile beredskapen er for dårleg til å gje
tilstrekkeleg beskyttelse av sivilbefolkninga i krise og krig. Desse medlemene meiner Noreg må ha ein
langt større grad av sjølvforsyning og gjenopprette beredskapslager,
mellom anna medisinlager.
Desse medlemene viser
til at beredskapsmeldinga peiker på at mangel på legemiddel og anna
medisinsk utstyr i aukande grad er eit problem også i ein normalsituasjon. Desse medlemene meiner at mangelen på
medisinsk beredskap i Noreg må rettast opp snarast ved å byggje
ut og styrkje det offentlege eigarskapet i medisinproduksjonen. Desse medlemene meiner importavhengnad
må bli erstatta av meir kortreiste løysingar for produksjon av medisin
og smittevernutstyr. Dette bør gjerast gjennom å inngå samarbeid
med industrien for å sikre produksjon av samfunnskritiske legemiddel
i Noreg. Desse medlemene viser til at
Helsedirektoratet og Legemiddelverket tidlegare har tilråde å etablere
eit nasjonalt senter for farmasøytisk produksjon.
Medlemen i
komiteen frå Raudt viser til at Raudt ønsker å opprette eit
statleg medisinselskap – Statmed.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus er
enig med forslagsstillerne i at det er viktig at norske sykehus
er forberedt på å håndtere krig og kriser.
Disse medlemmer viser
til at Stortinget i forbindelse med behandlingen av Totalberedskapsmeldingen
(Innst. 242 S (2024–2025) Innstilling fra justiskomiteen om Totalberedskapsmeldingen
– Forberedt på kriser og krig, jf. Meld. St. 9 (2024–2025)) blant
annet fattet følgende vedtak 6. mai 2025:
«Vedtak 630
Stortinget ber regjeringen sikre tilstrekkelig bemanning
og ressurser i helsevesenet, inkludert rekruttere og ansette flere
helsepersonell og øke kapasiteten på sykehus og helsestasjoner.»
Disse medlemmer viser
til at plassering av sykehus og sykehustilbud er grunnleggende for
pasientsikkerhet, stabilitet og beredskap. Blant annet er det avgjørende,
spesielt i en krisesituasjon, med en desentralisert struktur med
lokalsykehus som er plassert hensiktsmessig for befolkningen i alle
deler av landet. Disse medlemmer mener
at en helhetlig gjennomgang av sykehustilbudet i landet må behandles
og besluttes i Stortinget.
Disse medlemmer viser
til at de regionale helseforetakene i spesialisthelsetjenesteloven
pålegges å sørge for at det foreligger nødvendige planer for å opprettholde virksomheten
ved kriser og krig. I helseberedskapsloven pålegges helseforetak,
helsepersonell og kommuner plikt til å planlegge og gjennomføre
tiltak for å sikre helsehjelp i krise og krig.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus viser
til at flere behandlingssteder innen psykisk helsevern i Finnmark
i løpet av de siste 25 årene har blitt lagt ned eller omorganisert,
blant andre Poliklinikken i Lakselv, Seidajok barne- og ungdomspsykiatriske
behandlingshjem og Døgnenheten Jansnes i Talvik. I tillegg har det
vært planer om å legge ned Døgnenheten i Tana, som har ti sengeplasser,
og flytte tilbudet til Alta. Disse medlemmer viser
til at det nå er planlagt sentralisering av poliklinisk virksomhet
og dagbehandling ved å overføre pasientbehandlingsplasser fra ulike
steder i Finnmark og Troms (Storslett) til klinikk Alta. Pågående
omorganisering av psykisk helsevern i Finnmark handler om samlokalisering
og effektivisering av tjenester. Disse medlemmer viser
til at for befolkningen i regionen fører sentralisering til lengre
reisevei i all slags vær, noe som ofte gjør at behandlingen ikke
lenger er gjennomførbar. Disse medlemmer viser
til at for ansatte er 25 år med omorganisering med vekt på økt aktivitet
utført av færre hender en enorm slitasje som har medført og medfører
tap av dyrebart helsepersonell.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Rødt og Pasientfokus mener det er underlig
at mens Stortinget ber regjeringen sikre tilstrekkelig bemanning
og ressurser i helsevesenet, herunder å øke kapasiteten på sykehus
og ruste helsetjenestene bedre for eventuelle kommende kriser, driver
Finnmarksykehuset HF med innsparinger, nedbygging og sentralisering
for å spare inn 600 mill. kroner de neste 6 år (ifølge bærekraftanalysen
2025–2032, som ble vedtatt sist styremøte i Finnmarksykehuset HF
29. april 2025). Bare i 2025 har Finnmarkssykehuset HF redusert
driften med 30 stillinger i Hammerfest, mens Kirkenes, Alta og Sami
Klinikkha i Karasjok skal gjennom stillingsreduksjoner i tiden som kommer.
Disse medlemmer viser
til at Totalberedskapskommisjonens utredning, NOU 2023: 17 Nå er
det alvor – Rustet for en usikker fremtid, understreker betydningen
av helseberedskap, særlig behovet for å trygge beredskapen i nord. Disse medlemmer viser til at Totalberedskapskommisjonen
anbefaler at nasjonal sikkerhet og forsvarsevne må inngå i vurderingsgrunnlaget
når sykehusstruktur og helseberedskap i Troms og Finnmark vurderes. Disse medlemmer viser til at kommisjonen
i kapittel 25.1 definerer formålet med helseberedskap slik:
«Formålet med helseberedskapen er å verne
liv og helse og sørge for medisinsk behandling, pleie og omsorg
til berørte personer til daglig, i kriser og i krig. Helseberedskapen
omfatter blant annet tjenester innen akuttmedisin, legevakt, kommunale
helsetjenester, spesialisthelsetjenester og internasjonalt samarbeid
og bistand.»
Kommisjonen skriver videre:
«Norge har én, samlet offentlig helsetjeneste.
Det betyr at helseberedskapen bygger på den daglige driften i den
sivile helsetjenesten. Den sivile helsetjenesten skal virke i hele
krisespektret og yte helsetjenester for både sivilbefolkningen og
Forsvaret.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Pasientfokus viser til at en rekke utvalg
og kommisjoner har pekt på behovet for bedre helsetilbud og økt
helseberedskap i nordområdene. Disse medlemmer viser
til at Forsvarskommisjonen mener det er behov for en omfattende
satsing på sikkerhet, forsvar og beredskap (NOU 2023:14). Forsvarskommisjonen peker
på at de tre tydeligste demografiske trendene i Norge er en aldrende
befolkning, en økende innvandrerbefolkning og sentralisering.