A.
Vedtak til lov
om forebygging og reduksjon av matsvinn
(matsvinnloven)
§ 1 Formål
Formålet med loven er å fremme bedre ressursutnyttelse
av næringsmidler gjennom å forebygge og hindre at næringsmidler
går ut av verdikjeden.
§ 2 Virkeområde
Loven gjelder for alle virksomheter som produserer, omsetter
eller serverer næringsmidler på norsk landterritorium.
Kongen skal gi forskrift om hva som er matsvinn
etter loven her.
Kongen kan gi forskrift om at loven helt eller
delvis skal gjelde for virksomheter som produserer næringsmidler
i norsk sjøterritorium og indre farvann.
Loven gjelder på Svalbard. Kongen kan gi forskrift om
særlige regler av hensyn til de stedlige forholdene på Svalbard.
§ 3 Definisjoner
I denne loven forstås med
-
a. virksomhet: ethvert
privat eller offentlig foretak som foretar en hvilken som helst
aktivitet som nevnt i § 2. Dette omfatter statlige organer, kommuner
og fylkeskommuner og andre rettssubjekter.
-
b. næringsmidler: ethvert bearbeidet eller
ubearbeidet stoff eller produkt som er bestemt til, eller med rimelighet
kan forventes, å inntas av mennesker, også drikke, tyggegummi og
ethvert stoff som bevisst tilsettes næringsmiddelet når det framstilles,
tilberedes eller behandles. Første punktum omfatter ikke fôr, levende
dyr, med mindre de er klargjort for omsetning til konsum, planter
før innhøsting, legemidler, kosmetikk, tobakk og tobakksvarer, narkotika
eller psykotrope stoffer og reststoffer og forurensende stoffer.
-
c. omsetning: besittelse med sikte på
salg, utbud for salg eller distribusjon, samt salg og enhver annen form
for overdragelse mot eller uten vederlag.
§ 4 Plikt til å gjennomføre
og redegjøre for tiltak for å forebygge og redusere matsvinn
Alle virksomheter som produserer, omsetter eller serverer
næringsmidler, skal gjennomføre følgende tiltak i egen virksomhet
for å forebygge og redusere matsvinn:
-
a. kartlegge, vurdere
og forebygge risikoen for matsvinn i egen virksomhet,
-
b. utarbeide en tiltaksplan for å forebygge
og redusere matsvinnet basert på kartlegginger og vurderinger etter
bokstav a,
-
c. iverksette egnede tiltak i henhold
til tiltaksplan etter bokstav b.
Tiltakene i første ledd skal utføres regelmessig
og stå i forhold til virksomhetens størrelse og art, konteksten virksomheten
skjer innenfor, og risikoen for at matsvinn ikke forebygges eller
reduseres under de betingelsene virksomheten opererer innenfor.
Virksomhetene skal offentliggjøre en skriftlig
redegjørelse for tiltak etter denne paragrafens første ledd, § 5 første
ledd og § 6 første ledd.
Kongen skal gi forskrift om gjennomføring av
første til tredje ledd og hvilke virksomheter som omfattes av pliktene.
§ 5 Donasjon av næringsmidler
For å forebygge og redusere matsvinn skal virksomheter
som produserer eller omsetter næringsmidler, iverksette tiltak for
å donere overskudd av næringsmidler der det er forholdsmessig ut
fra virksomhetenes art og størrelse, transportmuligheter og tilgjengelig
mottaksapparat. Plikten etter første punktum gjelder ikke virksomheter
som omsetter næringsmidler direkte til forbrukere.
Kongen skal gi forskrift om hvilke tiltak som
kan oppfylle plikten etter første ledd, og hvilke virksomheter som
omfattes av plikten.
§ 6 Nedprising av næringsmidler
For å forebygge og redusere matsvinn skal virksomheter
som omsetter næringsmidler direkte til forbrukere, iverksette tiltak
for nedprising og aktiv markedsføring av næringsmidler som raskt
kan forringes eller foreldes.
Kongen skal gi forskrift om hvilke tiltak som
kan oppfylle plikten etter første ledd, og hvilke virksomheter som
omfattes av pliktene.
§ 7 Tilsynsmyndighetens adgang
til opplysninger
Kongen fastsetter hvem som er tilsynsmyndighet etter
loven.
§ 8 Opplysningsplikt mv.
Tilsynsmyndigheten kan pålegge enhver å gi opplysninger
og legge fram dokumenter og annet materiale som er nødvendige for
å kunne utføre tilsynsmyndighetens oppgaver etter denne loven. For
offentlige myndigheter gjelder plikten uavhengig av taushetsplikt.
Tilsynsmyndigheten bestemmer hvordan opplysningene skal gis og hvordan
dokumenter og annet materiale skal utleveres.
Kongen kan gi forskrift om opplysningsplikt
etter første ledd og om plikt til å oppbevare og ha tilgjengelig opplysninger
om relevante forhold for gjennomføringen av bestemmelser gitt i
eller i medhold av denne loven, blant annet om produkters egenskaper
og innhold og om leverandørkjeden.
§ 9 Tilsyn og nødvendige
vedtak for gjennomføring av loven
Tilsynsmyndigheten kan føre tilsyn og fatte
nødvendige enkeltvedtak for gjennomføringen av bestemmelser gitt
i eller i medhold av denne loven.
Første ledd gjelder ikke overfor kommuner og
fylkeskommuner.
§ 10 Behandling av personopplysninger
Tilsynsmyndigheten kan behandle personopplysninger,
også personopplysninger som nevnt i personvernforordningen artikkel
9 og 10, når dette er nødvendig for å utføre oppgaver etter loven
her.
Kongen kan gi forskrift om behandlingen, blant
annet om formålet med behandlingen, behandlingsansvaret, hvilke
personopplysninger som kan behandles, hvem det kan behandles personopplysninger
om, bruk av automatiserte avgjørelser, adgangen til viderebehandling
og utlevering, registrering og tilgang til registre.
§ 11 Gebyr
Kongen kan gi forskrift om gebyrer for kontrolltiltak
som gjennomføres for å sikre at enkeltvedtak fattet i medhold av
denne loven blir fulgt. Gebyrene skal settes slik at de samlet ikke
overstiger tilsynsmyndighetens kostnader med kontrollordningen.
Gebyrer etter første ledd er tvangsgrunnlag
for utlegg.
§ 12 Tvangsmulkt
For å sikre at loven eller vedtak fattet i medhold
av denne loven blir gjennomført, kan tilsynsmyndigheten fatte vedtak
om tvangsmulkt til staten.
Tvangsmulkt kan fastsettes når et enkeltvedtak
fattet i medhold av denne loven ikke etterleves. Tilsynsmyndigheten
kan fastsette at tvangsmulkten begynner å løpe fra overtredelsen
først skjer eller når den ansvarlige oversitter en fastsatt frist
for retting av forholdet.
Tvangsmulkten ilegges den ansvarlige for overtredelsen.
Er overtredelsen skjedd på vegne av en virksomhet, skal tvangsmulkten
pålegges virksomheten.
Denne paragrafen gjelder ikke for kommuners
og fylkeskommuners virksomhet.
§ 13 Overtredelsesgebyr
Kongen kan gi forskrift om at tilsynsmyndigheten kan
ilegge overtredelsesgebyr overfor virksomheter ved forsettlig eller
uaktsom overtredelse av forskrifter gitt i medhold av lovens § 4
tredje ledd, § 5 første ledd, § 6 første ledd, § 8 første ledd og
§ 9 første ledd, dersom det er fastsatt i forskriften at overtredelse
kan medføre slik sanksjon.
Virksomheter kan ilegges overtredelsesgebyr
dersom en forsettlig eller uaktsom overtredelse ble begått av noen
som har handlet på vegne av virksomheten. Dette gjelder selv om
ingen enkeltperson kan ilegges overtredelsesgebyr for overtredelsen.
Denne paragrafen gjelder ikke for kommuners
og fylkeskommuners virksomhet.
§ 14 Ikrafttredelse
Loven gjelder fra den tiden Kongen bestemmer. Kongen
kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig tid.