1.1.2 Økonomiske og administrative konsekvenser
Forslagene om at anker skal fremsettes direkte
for Trygderetten, og om seksmånedersfrist har som formål å korte
ned saksbehandlingstiden i klage- og ankesystemet.
At Trygderetten mottar ankeerklæringene, vil
medføre både økt saksmengde og nye oppgaver for Trygderetten.
Samtidig kan endringene også bidra til redusert tidsbruk
i Trygderetten på noen områder. For det første vil krav til seks
måneders saksbehandlingstid for anker kunne medføre færre henvendelser
fra brukere mens saken er til behandling i Trygderetten.
Videre forventes omleggingen av ordningen å
bidra til at behandlingen av anken i Trygderetten blir mer effektiv,
primært fordi saksdokumentasjonen som mottas fra Arbeids- og velferdsetaten,
forventes å bli mindre omfattende, og fordi sakene sjeldnere vil
ha utviklet seg mye etter at ankemotparten fattet sitt vedtak.
De foreslåtte endringene vil medføre at ankemotpartene
må gi et tilsvar innenfor en relativt kort tilsvarsfrist, noe som
vil kreve mer ressurser for ankemotpartene å håndtere.
Mottak av ankeerklæringene vil for Trygderetten innebære
at det må etableres systemløsning for kommunikasjon med den ankende
part.
Trygderetten vil i tillegg utrede om det er
behov for å tilrettelegge for fysisk oppmøte i forbindelse med anke,
og hvordan dette kan best ivaretas i forhold til veiledningsplikten.
Både Trygderetten og Arbeids- og velferdsdirektoratet
må utarbeide nye systemløsninger før reglene om direkte anke, om
tilsvarsfristen og seksmånedersfristen kan tre i kraft. Det tas
derfor sikte på at disse endringene først trer i kraft 1. januar
2027. Dette vil også gi Trygderetten og Nav klageinstans tid til
å bygge ned restanser før omleggingen.
Effektiviseringstiltakene som trådte i kraft
1. juli 2024, jf. Prop. 53 L (2023–2024) sammen med de foreslåtte
endringene her vil gi økt effektivitet i ankebehandlingen. Det vil
gi Trygderetten kapasitet til å håndtere en økt belastning innenfor
gjeldende rammer på kort sikt. Saksinngangen for Trygderetten vil
variere og er avhengig av Arbeids- og velferdsetatens prioriteringer
og restansearbeid. De økonomiske og administrative konsekvensene
for Trygderetten på lang sikt er derfor vanskelig å anslå.
Samlet sett antas det at forslagene vil gi en
noe økt økonomisk og administrativ kostnad for Trygderetten, mens
det for Arbeids- og velferdsetaten vil bety en moderat besparelse.
Forslaget om at Trygderetten kan tilkjenne sakskostnader
dersom saken heves eller avvises, vil medføre en viss merkostnad.
Når Trygderetten skal motta ankeerklæringene, vil antall saker hvor
dette er tilfelle, øke.
Arbeids- og velferdsetaten omgjør rundt 300
til 400 ankesaker per år som etter gjeldende rett ikke oversendes
til Trygderetten. En del av disse sakene vil antageligvis komme
til Trygderetten, og den ankende parten vil i noen av disse sakene
kunne få tilkjent sakskostnader i henhold til endringen som nå foreslås.
Det vil være en viss økonomisk besparelse dersom Trygderetten
får en hjemmel til å sende meldinger i ordinær post med mottakskvittering,
da dette vil redusere antallet rekommanderte sendinger. Det er imidlertid usikkert
hvilken besparelse dette vil gi.
Forslaget om at departementet skal godkjenne
og registrere sidegjøremål, vil føre til noe administrativt arbeid
i departementet og Trygderetten.
De andre forslagene har ikke administrative
konsekvenser av betydning.