3. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Tone E. Berge Hansen, Per Vidar Kjølmoen, Anette
Trettebergstuen og Torbjørn Vereide, fra Høyre, Henrik Asheim, Anna
Molberg og Aleksander Stokkebø, fra Fremskrittspartiet, Alf Erik Bergstøl
Andersen og Dagfinn Henrik Olsen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Kirsti Bergstø og lederen Freddy André Øvstegård, fra Senterpartiet,
Per Olaf Lundteigen, og fra Rødt, Mímir Kristjánsson, viser
til Prop. 135 L (2024–2025) Endringer i trygderettsloven mv. (ankeerklæring
til Trygderetten, avgjørelse innen seks måneder mv.).
Komiteen viser til
at proposisjonens forslag til lovendringer blant annet følger opp
enkelte av anbefalingene i NOU 2023:11 Raskt og riktig.
Komiteen har mottatt
ett skriftlig innspill til saken fra Jussbuss, som støtter departementets
forslag og stiller seg bak de foreslåtte endringene i klageordningen i
trygdesaker.
Komiteen støtter
det fremlagte lovforslaget.
Komiteens
medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Rødt viser
til at departementet i denne proposisjonen ikke følger opp forslaget
i NOU 2023:11 Raskt og riktig – En helhetlig gjennomgang av klage-
og ankesystemet i Arbeids- og velferdsetaten og Trygderetten om
å formalisere Trygderetten som særdomstol. Dette forslaget er fortsatt
til vurdering i departementet. Disse medlemmer mener
departementet burde ha fulgt opp utvalgets forslag i denne proposisjonen.
Disse medlemmer viser
til at Trygderetten, som i dag er et uavhengig forvaltningsorgan,
behandler anker over klagevedtak fattet av Nav som gjelder ytelser
etter folketrygdloven, barnetrygdloven og enkelte andre lover på
Navs myndighetsområde, det vil si fra den statlige delen av arbeids-
og velferdsforvaltningen. Trygderetten skal være uavhengig og sørge
for en betryggende, rask og tillitsskapende behandling av trygde-
og pensjonstvister. Trygderetten skal ivareta hensynet til likebehandling
og arbeide for å sikre en ensartet praksis. Retten skal bidra til
rettsutvikling og avsi kjennelser som er retningsgivende for forvaltningen
og internt for ivaretakelse av likebehandling og sikre den enkeltes rett.
Disse medlemmer mener
formalisering av Trygderettens status til særdomstol er godt argumentert for
i NOU 2023:11:
«En slik formalisering vil blant annet
tydeliggjøre Trygderettens uavhengighet og støtte opp under det maktfordelingsprinsippet
Grunnloven bygger på. En slik formalisering vil også legge til rette
for at lagmannsretten kan rendyrkes som en ordinær ankedomstol,
slik Domstolkommisjonen har foreslått. Som følge av dette forslaget,
foreslår utvalget også at Trygderetten flyttes til justissektoren
og administrativt underlegges Domstolsadministrasjon.»
Disse medlemmer viser
til at Domstolkommisjonen (NOU 2020:11 Den tredje statsmakt) foreslo
at alle saker som Trygderetten behandler, bør starte i tingretten.
Domstolkommisjonen pekte på en ikke ubetydelig prinsipiell utfordring;
at et forvaltningsorgan (Trygderetten) i praksis er den reelle dømmende
makt på området. Det utfordrer maktfordelingsprinsippet Grunnloven
bygger på, og borgernes rett etter Grunnloven § 95 til å få sin
sak avgjort av en uavhengig domstol – retten til rettferdig rettergang. Disse medlemmer er enig med utvalget
(NOU 2023:11) om at dette tillitsaspektet er særlig viktig på Navs
myndighetsområde.
Disse medlemmer understreker
at formalisering av Trygderetten som særdomstol vil gjøre Trygderetten
helt uavhengig av trygdeforvaltningen. Kjennelser avsagt i Trygderetten
må da ankes direkte til lagmannsretten. Dette alternativet innebærer
betydelige kostnadsbesparelser sammenlignet med en videreføring
av Trygderetten, som i dag er et uavhengig forvaltningsorgan, og
hvor anke på kjennelser i Trygderetten behandles i tingretten.
Disse medlemmer er
videre enig med utvalget (NOU 2023:11) i at Domstoladministrasjonen
skal ha det administrative ansvaret for Trygderetten som særdomstol.
Det vil også gjøre at Trygderetten bør kunne kobles på og nyttiggjøre
seg av systemene som er utviklet for domstolsvirksomhet. Dersom
Trygderetten knyttes til domstolenes systemer og støttefunksjoner,
vil det også lette kommunikasjonen mellom Trygderetten og ankemotpartene
og mellom Trygderetten og domstolene.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«I lov 13. august 1915 nr. 5 om domstolene
(domstolloven) gjøres følgende endring:
I
§ 2 nr. 2 skal lyde:
Trygderetten
II
Lovendringen skal gjelde fra 1. januar 2026.»
Disse medlemmer viser
til at det er nødvendig med flere lovendringer som følge av at Trygderetten
gis status som særdomstol etter domstolloven.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
frem forslag til lovendringer som følge av at Trygderetten anses
som en særdomstol etter domstolloven.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det er avgjørende at rettssikkerheten
i velferdsforvaltningen styrkes, særlig sett i lys av tidligere
saker hvor svikt i saksbehandling har fått alvorlige konsekvenser.
Det er derfor positivt at man nå lovfester tydelige tidsrammer og
etablerer en mer effektiv ankestruktur, som kommer brukerne til
gode.