Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Rita Hirsum Lystad, Runar Sjåstad, Rune
Støstad og Solveig Vitanza, fra Høyre, Nikolai Astrup, Olve Grotle,
Sveinung Stensland og Lene Westgaard-Halle, fra Senterpartiet, Nils
T. Bjørke, Jenny Klinge og lederen Erling Sande, fra Fremskrittspartiet,
Sivert Bjørnstad og Bengt Rune Strifeldt, fra Sosialistisk Venstreparti,
Kari Elisabeth Kaski, fra Rødt, Geir Jørgensen, fra Venstre, Alfred
Jens Bjørlo, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser
til regjeringens proposisjon om samtykke til inngåelse av avtale
av 16. januar 2025 mellom Norge og USA om teknologibeskyttelse i
tilknytning til amerikansk deltakelse i oppskytinger til verdensrommet
fra Norge.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt, understreker
at formålet med avtalen er å sikre nødvendig beskyttelse av sensitiv
amerikansk romteknologi når denne teknologien overføres fra USA
til Norge. En slik teknologibeskyttelsesavtale er nødvendig for
å muliggjøre oppskytinger av amerikanske bæreraketter og romfartøy
fra norsk territorium og for å ivareta amerikanske ikke-spredningsforpliktelser.
Flertallet viser
til at Stortinget ved behnadlingen av Prop. 127 S (2019–2020) ga
tilsagn om inntil 282,6 mill. kroner i egenkapital og 83 mill. kroner
i regionalstøttetilskudd til Andøya Space AS, for å gjennomføre etableringen
av romhavnen Andøya Spaceport AS. Forretningsmodellen for Andøya
Spaceport AS innebærer at det skal etableres to oppskytingsramper
med tilhørende infrastruktur. Per januar 2025 har den ene av disse oppskytingsrampene
blitt etablert, og det har blitt inngått en langsiktig kontrakt
med den tyske oppskytingsleverandøren Isar Aerospace om eksklusiv
bruk av oppskytingsrampen. Den andre oppskytingsrampen vil bli etablert
når Andøya Space AS har inngått en tilsvarende langsiktig kontrakt
med en annen oppskytingsleverandør. USA utgjør en betydelig del
av det globale oppskytingsmarkedet, og det vil være et stort fortrinn
for Andøya Space AS å kunne inngå kontrakt med en amerikansk leverandør.
Flertallet vil fremheve
at samarbeid med amerikanske rakettleverandører er viktig for videre
utvikling av norsk romvirksomhet og avgjørende for den vellykkede
etableringen av Andøya Spaceport AS. Flere aktører, inkludert store
amerikanske myndighetskunder, foretrekker amerikanske leverandører
for oppskyting av satellitter. Uten en slik teknologibeskyttelsesavtale vil
Norge stå svakere i konkurransen om disse kundene, noe som kan begrense
mulighetene for vekst og videre utvikling av Andøya Spaceport AS.
Flertallet merker
seg at avtalen bygger på en amerikansk standardavtale som USA tidligere
har inngått med flere andre land. Gjennom forhandlinger er det oppnådd
viktige tilpasninger til denne standarden, som sikrer en balansert
løsning mellom amerikanske behov for beskyttelse av teknologi og
norske interesser knyttet til kontroll med aktiviteten på norsk
jord.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at regjeringen
i Prop. 105 S (2024–2025) begrunner teknologibeskyttelsesavtalen
med et ønske om at Andøya Space AS skal inngå kontrakt med en amerikansk
leverandør. Disse medlemmer viser til
at proposisjonen fastslår at amerikanske myndigheter har stor interesse
for bruk av Andøya Spaceport AS, og at regjeringens intensjon med å
signere en Technology Safeguards Agreement (TSA) er å muliggjøre
en langsiktig kontrakt med et amerikansk selskap om etablering og
bruk av rakettoppskytingsrampe på Andøya.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen i proposisjonen anfører en sikkerhetspolitisk
argumentasjon for at avtalen skal inngås med USA:
«[Avtalen] vil også forsterke det bilaterale
forholdet til USA på et stadig viktigere felt. Avtalen kan også
gi en sikkerhetspolitisk nytte for Norge som alliert romnasjon i
Arktis. Fra et sikkerhetspolitisk perspektiv ønsker Norge et utvidet
romsamarbeid med nære allierte. Utbygging av rominfrastruktur i
nordområdene er av strategisk verdi for både Norge og allierte i
NATO. Avtalen vil slik kunne bidra til et godt grunnlag for styrket sikkerhetspolitisk
samarbeid innenfor romsektoren med USA og NATO.»
Disse medlemmer er
uenige i at et tettere samarbeid rundt utskyting av bæreraketter
med USA er i Norges sikkerhetspolitiske interesse. Disse
medlemmer viser til at det er i Norges langvarige interesse å
jobbe for geopolitisk lavspenning i Arktis.
Videre vil disse medlemmer vise
til at de største amerikanske operatørene omfatter våpenleverandørene
Boeing, Northrop Grumman samt SpaceX, som er eid og kontrollert
av Elon Musk.
Disse medlemmer viser
i den forbindelse til at EU har ekskludert våpenselskaper fra USA
i sin forsvarsfinansiering Readiness 2030, og at det i hele Europa nå
settes spørsmålstegn ved påliteligheten til USA og amerikansk forsvarsindustri.
I dag er det det tyske selskapet Isar Aerospace
som har enerett på den eksisterende oppskytingsrampen på Andøya,
og disse medlemmer mener det vil være klokere
å knytte utskytingsaktivitet på Andøya opp mot selskaper fra demokratiske
stater i vår egen region fremfor USA.
Disse medlemmer kan
ikke se bort fra USA sin framferd overfor andre nasjoner i vårt
område, som Kalaallit Nunaat og Danmark, og mener derfor det er uklokt
og overilt å legge til rette for videre bilateral tilknytning og
avhengighet til USA i romfarts- og sikkerhetspolitikken. Derfor
vil disse medlemmer ikke stille seg
bak et samtykke til inngåelse av avtale av 16. januar 2025 mellom
Norge og USA, som foreslått i Prop. 105 S (2024–2025).