Landbruks- og matdepartementet legger i proposisjonen
frem forslag til endringer i lov 28. november 2003 nr. 98 om konsesjon
ved erverv av fast eiendom mv. (konsesjonsloven).
I dag er rene skogeiendommer unntatt priskontroll. Bebygde
eiendommer med mer enn 35 dekar fulldyrket og overflatedyrket jord
og ubebygd eiendom er omfattet av priskontroll hvis jorda skal nyttes
til landbruksformål. Departementet foreslår å endre konsesjonsloven
§ 9 a første ledd for å gjeninnføre priskontroll på rene skogeiendommer
slik regelen var frem til 2017. Forslaget innebærer at prisen også
skal vurderes ved konsesjonsbehandlingen av skogeiendommer med mer
enn 500 dekar produktiv skog.
Målet om at jord- og skogeiendommer eies av
dem som også driver eiendommen, bidrar til en langsiktig og bærekraftig
bruk av jord- og skogeiendommer. Proposisjonen inneholder derfor
forslag om å lovfeste vurderingstemaet for når et selskap med begrenset
ansvar kan få konsesjon, se lovforslaget til § 9 tredje ledd. Forslaget
er at eierformen må føre til fordeler for landbruksdriften sammenlignet
med personlig eierskap. I tillegg foreslår departementet at reglene
gis tilsvarende anvendelse for stiftelser.
I lovforslaget § 15 a foreslår departementet
en regel for å stimulere til at flere enn i dag innretter seg i
tråd med de samfunnsmessige målene med konsesjonsloven. Forslaget
er at hvis en søknad om konsesjon er avslått, og avslaget helt eller
delvis er begrunnet i at den avtalte prisen er for høy, kan avtalen
om overdragelse ikke gjøres gjeldende mellom partene eller overfor
offentlige myndigheter. For å gi selgeren en mulighet til å beskytte sin
stilling foreslås det i § 9 a andre ledd at selgeren gis rett til
å kreve en bindende forhåndsuttalelse om hva som er høyeste pris
konsesjonsmyndigheten kan godkjenne.
Departementet foreslår i § 10 første ledd første punktum
å lovfeste at konsesjon skal gis hvis hensynet til bosettingen på
eiendommen og i området ikke gjør det nødvendig å hindre at eiendommen
blir brukt til fritidsformål. Forslaget er en lovfesting av gjeldende
rett og innebærer at det skal avklares om bosettingshensynet gjør
seg gjeldende i det aktuelle området, og med hvilken tyngde.
Departementet foreslår å endre § 8, slik at
den viser til at det kan gis forskrift om innholdet i begrepene
«fulldyrka» og «overflatedyrka» jord i konsesjonsloven § 5 andre
ledd.
Departementet foreslår å endre § 12 første ledd
første punktum, slik at søknaden skal sendes til den kommunen eiendommen
ligger i, og ikke til ordføreren.
Tilbakemeldinger fra kommuner og statsforvaltere er
at mangel på samhandling mellom folkeregistermyndighet og landbruksmyndighet
medfører en lite effektiv kontroll med om boplikten er oppfylt.
Departementet foreslår en ny § 17 a, der første ledd gir landbruksmyndighetene
rett til å innhente taushetsbelagte opplysninger fra Folkeregisteret
som har tilknytning til myndighetenes oppgaver etter konsesjonsloven,
mens andre ledd gir en adgang til å fastsette forskrift om samarbeidet
mellom kommunen, statsforvalteren og folkeregistermyndigheten.
Plikten til å bebygge tomten innen fem år etter
konsesjonsloven § 4 andre ledd ble tatt ut av loven i 2017, uten
at det virker tilsiktet. Departementet foreslår å gjeninnføre denne
plikten. Plikten gir kommunen et redskap for å sikre at en ubebygd
tomt som overtas konsesjonsfritt, blir bebygd innen en fastsatt
frist. Den har dermed en side til jordvernet.