vedtak til lov
om endringer i konsesjonsloven (priskontroll
på skogeiendommer, konsesjon til selskaper med begrenset ansvar
og stiftelser m.m.)
I
I lov 28. november 2003 nr. 98 om konsesjon
ved erverv av fast eiendom mv. gjøres følgende endringer:
§ 4 første ledd nr. 1 og 2 skal lyde:
-
1. ubebygde enkelttomter
for bolig, fritidshus eller naust, dersom tomten ikke er større
enn 2 dekar og er godkjent fradelt etter plan- og bygningsloven
og jordlova.
-
2. ubebygde enkelttomter for bolig eller
fritidshus som ligger i et område som i kommuneplanens arealdel
eller reguleringsplan etter plan- og bygningsloven er utlagt til
bebyggelse og anlegg, og der tomteinndeling er foretatt
eller godkjent av bygningsmyndighetene.
§ 4 andre ledd skal lyde:
Konsesjonsfriheten etter første ledd
nr. 1 og 2 er betinget av at tomten blir bebygd innen fem år.
§ 4 nåværende andre og tredje ledd blir tredje
og nytt fjerde ledd.
§ 8 skal lyde:
§ 8 (forskrift om krav til opplysninger
etter §§ 4, 5 og 7)
Departementet kan gi forskrift om
hvilke opplysninger som må foreligge for at et erverv kan sies å
gå inn under §§ 4, 5 og 7, og om hva som er fulldyrka og overflatedyrka
jord etter § 4 første ledd nr. 4 og § 5 annet ledd.
§ 9 tredje ledd skal lyde:
Det kan gis konsesjon til selskaper med begrenset ansvar og
stiftelser. Det skal legges vekt på hensynet til dem som
har yrket sitt i landbruket, og på om eierformen fører
til fordeler for landbruksdriften sammenlignet med personlig eierskap.
§ 9 a skal lyde:
§ 9 a (priskontroll ved erverv av landbrukseiendom)
Ved avgjørelse av en søknad om konsesjon på
erverv av eiendom som skal nyttes til landbruksformål, skal
det, i tillegg til momentene som er nevnt i § 9, legges særlig vekt
på om den avtalte prisen tilgodeser en samfunnsmessig forsvarlig
prisutvikling. For bebygd eiendom gjelder første punktum
bare dersom eiendommen har mer enn 35 dekar fulldyrka og overflatedyrka
jord, eller dersom den består av mer enn 500 dekar produktiv skog.
Eieren av en eiendom som er omfattet
av priskontroll etter første ledd, kan kreve en bindende forhåndsuttalelse fra
konsesjonsmyndigheten om hvor høy pris som kan godtas.
Departementet kan gi forskrift om at prisvurderingen
etter første ledd skal unnlates ved erverv av bebygd eiendom med
et brukbart bolighus, dersom den avtalte prisen ikke overstiger
en fastsatt beløpsgrense.
§ 10 første ledd første punktum skal lyde:
Departementet skal gi konsesjon når hensynet
til bosettingen på eiendommen og i området ikke gjør det nødvendig
å hindre at eiendommen blir brukt til fritidsformål.
§ 12 første ledd første punktum skal lyde:
Søknader om konsesjon etter
loven skal sendes til den kommunen der eiendommen
ligger.
Ny § 15 a skal lyde:
§ 15 a (konsesjonsrisiko)
Er en søknad om konsesjon avslått, og avslaget
helt eller delvis er begrunnet i at den avtalte prisen er for høy, kan
avtalen om overdragelse ikke gjøres gjeldende mellom partene eller
overfor offentlige myndigheter. Det samme gjelder når erververen
er et selvstendig rettssubjekt som nevnt i § 9 tredje ledd første
punktum, og avslaget helt eller delvis er begrunnet i eierformen.
Ny § 17 a skal lyde:
§ 17 a (forholdet til folkeregisterloven)
Kommunen og statsforvalteren kan uten hinder
av taushetsplikt innhente opplysninger fra folkeregistermyndigheten
som er nødvendige for å utføre oppgaver etter denne loven eller
oppgaver som er fastsatt i medhold av loven.
For å sikre en effektiv håndhevelse av boplikten
kan Kongen gi forskrift om samarbeidet mellom kommunen, statsforvalteren
og folkeregistermyndigheten.
II