3.1 Generelle merknader
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Venstre, viser til det høye og vedvarende konfliktnivået
mellom reindrift og jordbruk flere steder i landet, særlig som følge
av at rein beiter utenfor lovlig beiteområde og gjør skade på innmark. Flertallet understreker at tilliten mellom næringene
og til forvaltningen forutsetter at lovbrudd følges opp. Det er
derfor avgjørende at statsforvalteren benytter de hjemlene som reindriftsloven
gir, blant annet til å gi pålegg om opphør av ulovlig beiting og
ilegge tvangsmulkt dersom slike pålegg ikke etterkommes.
Flertallet viser
videre til at reineier har et objektivt ansvar for skade voldt av
rein utenfor lovlig beiteområde, og at den klare hovedregelen etter
gjeldende rett er at skadelidte skal få dekket sitt økonomiske tap fullt
ut. Dette prinsippet er slått fast av Høyesterett, og det er rettsforståelsen
i den såkalte Femund-dommen (HR-2018-872-A) som danner grunnlaget
for gjeldende rett, også i vurderingen av forholdet mellom grunneiers eventuelle
medvirkning og erstatningsutmåling.
Flertallet mener
derfor at departementets uttalelser i proposisjonen om at «reindriften
sjelden vil komme i erstatningsansvar, dersom eiendommen ikke er
hensiktsmessig gjerdet inn» kan oppfattes som at rettsregelen endres,
og at det pålegges en generell gjerdeplikt, noe som ikke medfører
riktighet. Flertallet tar klart avstand
fra en utvikling som kan tolkes dit hen at grunneier i praksis får
bevisbyrden eller økonomisk ansvar for skade påført av andres dyr.
Å innføre et krav om at eiendommer må gjerdes inn for å kunne gjøre gjeldende
et ellers ubestridt ansvar, ville være både rettslig betenkelig
og svært kostnadskrevende for grunneierne, både økonomisk og praktisk.
Flertallet mener
det er viktig å slå fast at ansvaret for å holde rein innenfor lovlig
beiteområde hviler på reindriftsutøveren. Når slike skadeforhold
gjentar seg, taler dette for en skjerpet tilsynsplikt fra reineiernes
side. Dersom skade skjer gjentatte ganger, kan det forutses, og
det må forventes at det tas nødvendige grep for å forhindre slike
situasjoner – også når forhold som vær eller vanskelige scooterforhold
spiller inn.
Flertallet understreker
også at reindriftslovens bestemmelser om objektivt erstatningsansvar
ikke er gjenstand for realitetsendringer i proposisjonen, og at dette
er et viktig prinsipp som bør videreføres og håndheves tydelig.
Det er avgjørende for rettssikkerheten og tilliten til lovverket
at den som påføres skade, får sitt økonomiske tap erstattet i tråd
med gjeldende rett.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Venstre, viser
til at både jordbruk og reindrift er viktige samiske næringer. Det
er i alles interesse at disse to primærnæringene kan leve side om
side og utvikle seg for framtiden. Slik sikres ikke bare matproduksjonen, men
også bosetting i samiske lokalsamfunn og at samisk språk blir brukt
i hverdagen. Dessverre har konfliktene mellom reindrift og jordbruk
de siste årene vært økende i alle reindriftsfylker fordi rein i
stadig større grad trekker ned på innmark. For en bonde kan det
å få en reinflokk inn på et jorde bety kostnader på mange hundre
tusen kroner. I tillegg medfører det en ekstra arbeidsbyrde med
å pløye og så på nytt i en kort og hektisk sommersesong.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet understreker at reindrifta
er viktig for å bevare samisk kultur, samfunnsliv og språk. Disse medlemmer viser til at regjeringen
anerkjenner reindrifta som en viktig kulturbærer som er familiebasert
og bygger på et unikt levesett. Disse medlemmer merker
seg videre at endringene som fremmes, støtter opp om reindrifta
som næring og de reindriftspolitiske måla om økologisk, økonomisk og
kulturell bærekraft.
Disse medlemmer er
kjent med at reindriftas rettigheter er vernet både i Grunnloven,
gjennom folkerettslige konvensjoner og gjennom nasjonal lovgivning.
Disse medlemmer viser
til at reindriftsloven av 2007 nå har virket i 17 år, og at det
over tid har bygget seg opp et behov for en gjennomgang av loven. Disse medlemmer merker seg videre at
lovrevisjonen har prioritert bestemmelser i dagens lov som ikke
fungerer etter sin hensikt, og endringer i erstatningsreglene som har
sitt opphav i reindriftsloven av 1933, og at endringsforslagene
i lovproposisjonen har tre hovedtema: distriktsstyring (herunder
reintallsreduksjon), erstatning og tilgjengeliggjøring av jordskiftelova
på interne forhold i reindrifta, slik at reindrifta gis lik tilgang
til jordskifteretten som andre rettighetshavere til fast eiendom.
Disse medlemmer viser
til at konsultasjonene mellom staten ved Landbruks- og matdepartementet på
den ene siden og Norske Reindriftsamers Landsforbund (NRL) og Sametinget
på den andre siden startet opp høsten 2023, og merker seg at det
ble oppnådd enighet gjennom konsultasjonene.