Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, lederen Ingvild Kjerkol, Stein Erik Lauvås, Linda
Monsen Merkesdal, Anita Patel og Sigurd Kvammen Rafaelsen, fra Høyre,
Jan Tore Sanner, Charlotte Spurkeland, Michael Tetzschner og Bård
Ludvig Thorheim, fra Senterpartiet, Marit Arnstad, Lisa Marie Ness
Klungland og Gro-Anita Mykjåland, fra Fremskrittspartiet, Terje
Halleland og Marius Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Lars Haltbrekken, fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen,
fra Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti,
Jorunn Gleditsch Lossius, viser til Representantforslag 131
S (2024–2025) om en større satsing på norsk produksjon av biogass.
Norge produserer i dag store mengder biologisk avfall ved restprodukter
fra landbruket, oppdrettsnæringen, skogbruket, avløpsslam, matavfall
og andre kilder. Forslagsstillerne viser til at det biologiske materialet
har et større energipotensial enn det som i dag utnyttes, og at
energipotensialet i det biologiske avfallet kan bidra til å dekke
en større del av fremtidens energibehov og omstilling til en mer
sirkulær økonomi.
Det vises i forslaget til muligheter for økt
produksjon av biogass fra biologiske kilder i Norge. Det henvises
videre til eksempler fra Sverige, som har satt mål for produksjon
av 15 TWh innen 2030, og Danmark, som har satt mål om å erstatte
all bruk av nasjonal naturgass med biogass innen 2030.
Komiteen viser til
brev fra Klima- og miljødepartementet av 3. april 2025 om at regjeringens
hovedfokus for biogass baserer seg på at Enova-tildelingene i 2024 skal
føre til investeringsbeslutning og gi økt produksjon. Det fremgår
videre i brevet fra departementet at det i siste tildelingsrunde
fra Enova har vært en positiv utvikling i norsk biogassbransje,
og at dagens virkemiddelpakke fungerer.
Komiteen viser til
at Miljødirektoratet tidligere har vurdert rammevilkårene for import
og eksport av biogass. Direktoratet mener dagens system for å håndtere
handel med biogass fra gassnett ikke er tilfredsstillende, og at
det er behov for harmoniserte utslippsregnskap og en felleseuropeisk
løsning.
Komiteen viser til
at Norsk institutt for bærekraftsforskning (NORSUS) i sin rapport
om mulighetsrommet for norsk biogass fra 2023 har anslått et potensial
med dagens teknologi og råstoffbase til 5,5 TWh. Ved videre teknologisk
utvikling og økt tilgang på nye råstoffer anslås potensialet til
22 TWh.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne har
merket seg at det høyeste anslaget i den nevnte NORSUS-rapporten
forutsetter en femdobling av produksjonen av oppdrettsfisk. Disse medlemmer anser en slik femdobling
verken som realistisk eller politisk ønskelig. Det realistiske potensialet
for biogassproduksjon i Norge er derfor lavere enn 22 TWh, selv
om det åpenbart er vesentlig større enn i dag.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til Dokument 8:188 S (2022–2023),
der Miljøpartiet De Grønne blant annet foreslo å fastsette et mål
om økt biogassproduksjon i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet
De Grønne viser til at Norge har et stort potensial for økt
utnyttelse av biologiske reststoffer til biogassproduksjon, men
at Norges produksjon i dag er svært liten sammenlignet med våre skandinaviske
naboland. Dette skyldes i stor grad en over tid svakere virkemiddelbruk
overfor næringen samt manglende politiske ambisjoner på området.
Videre mener disse medlemmer at politikken
som har blitt ført overfor biogassektoren det siste tiåret, ikke er
i tråd med de tverrpolitisk anerkjente behovene for å redusere miljøpåvirkningene
fra biologiske restprodukter, redusere nasjonale klimagassutslipp
eller sikre økt tilgang på bærekraftig energi. I debatten om valg
av teknologiske løsninger for fremtidens energiproduksjon, valg
av utslippsreduserende tiltak og næringsrettet offentlig virkemiddelbruk
mener disse medlemmer at biogass fremstår
som en lite kontroversiell teknologi med et lavere støttebehov for
realisering enn alternative løsninger, og som samtidig gir et meningsfylt
bidrag til den norske omstillingen. Disse medlemmer mener
derfor det er behov for et klart taktskifte for biogass.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet
De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til statsråd Bjelland
Eriksens svarbrev datert 3. april 2025. Disse
medlemmer er enige med statsråden i at fjorårets siste tildelingsrunde
under Enovas investeringsstøtte til industrielle biogassanlegg utgjorde
en klar økning i støttenivå, men vil samtidig understreke at denne
tildelingsrunden står i klar kontrast til de betydelig lavere tildelingsnivåene
under ordningen i tidligere år. Disse medlemmer viser
til at bevilgningsnivået forblir lavere enn tilsvarende støttenivåer til
produksjon av biogass i Sverige og Danmark selv med fjorårets vekst
i støttenivå. Disse medlemmer vil videre
påpeke at et høyt støttebeløp i en enkelt tildelingsrunde ikke utgjør
en varig satsing på biogass, ei heller gir det interesserte aktører
nødvendig forutsigbarhet for å satse i Norge. Gitt den relativt
lave interessen for norsk biogass hos vekslende regjeringer, og
manglende styringssignaler til virkemiddelapparatet, mener disse medlemmer at statsråden ikke kan
ta for gitt at bransjen vil oppleve et varig taktskifte fra norske
myndigheter. Disse medlemmer mener derfor
at tydeligere politiske prioriteringer og målsettinger, samt en
forsterket virkemiddelbruk, vil være viktig dersom Norge skal få
et betydelig løft i biogassproduksjon.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet
De Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fastsette
et mål for norsk biogassproduksjon på 5 TWh innen 2030 og 10 TWh innen
2035.»
«Stortinget ber regjeringen gi Enova
og Bionova tilleggsmandat til å støtte en oppskalering av biogassproduksjonen
med minst 1 TWh årlig fra og med 2025.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet
De Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at investeringsstøtten til industrielle biogassanlegg fra Enova
fremover dimensjoneres etter støttenivået fra 2024 og styres etter
et måltall for biogassproduksjon på 5 TWh innen 2030 og 10 TWh innen
2035.»
«Stortinget ber regjeringen opprette
en ordning under Enova der aktører som ønsker å søke investeringsmidler,
kan få støtte til søknadsprosessen, med mål om økt kvalitet på søknadene
og en mer effektiv søknadsbehandling.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet
De Grønne viser til at en barriere for økt norsk biogassproduksjon
er manglende samhandling i verdikjedene. Det er også et behov for
mer forskning på produksjonsmetoder som kan nyttiggjøre seg mer
effektivt av reststoffene samt tilgjengeliggjøre nye substrater
til biogassproduksjon. Opprettelsen av et kompetansesenter dedikert
til å styrke verdikjeden for biogass og økt bærekraftig bruk av
organiske reststoffer vil derfor kunne bli en katalysator for økt
innovasjon og utvikling i bransjen.
Disse medlemmer viser
til at det over tid har blitt gjennomført en rekke tiltak både for
å øke tilgangen på reststoffer til produksjon og for å bygge opp
et forbruksmarked for biogassen. Disse medlemmer mener
dette har vært positive bidrag til verdikjeden for biogass, men
understreker at bransjens vekstmuligheter og utviklingen mot en
mer sirkulær økonomi vil avhenge av at en økt mengde reststoffer
tilføres verdikjeden for biogass.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med tiltak som kan gi økt levering av slam
fra havbruksnæringen til norske biogassanlegg.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere
hvordan statlige myndigheter kan bidra til økt bruk av biogass til
industrielle formål i statlig og kommunal sektor.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen etablere
et kompetansesenter for produksjon av biogass og bærekraftig bruk
av organiske reststoffer fra grønn og blå sektor med utgangspunkt
i forsknings- og utdanningsmiljøet på Ås og sikre at kompetansesenteret
er i full drift i løpet av 2026.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet
De Grønne viser til statsrådens svarbrev og Miljødirektoratets
vurdering av rammevilkårene for import og eksport av biogass og
påpeker at denne vurderingen hovedsakelig ser på klimaeffektene
av dagens rammevilkår. Problemstillingene knyttet til hvordan biogass
med innblandet naturgass skal avgiftsbelegges, forblir uavklart
av norske myndigheter og skaper usikkerhet i bransjen. Ulik tolkning
av særavgiftsregelverket står videre i fare for å skape konkurransevridende
effekter for norske biogassprodusenter. Disse
medlemmer mener derfor at regelverket må avklares så raskt
som mulig for å sikre en enhetlig tolkning.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen kartlegge
og vurdere de juridiske rammevilkårene for import og eksport av
biogass, med mål om å sikre konkurransekraft for norsk biogass i
møte med importert biogass med innblanding av naturgass.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet anerkjenner den viktige rollen biogass
spiller i overgangen til en mer sirkulær økonomi og i arbeidet med
å kutte klimagassutslipp. Disse medlemmer støtter
regjeringens offensive satsing på biogass, som gjennom Enova og
Bionova allerede har gitt betydelige resultater og utløst rekordhøy
støtte til nye produksjonsanlegg. Disse medlemmer mener
dagens virkemiddelapparat fungerer, og at Enova bør ha nødvendig
fleksibilitet til å prioritere prosjekter med best klimaeffekt.
Videre mener disse medlemmer det er
viktig å styrke markedet både for biogass og biorest og sikre helhetlige
løsninger i tråd med den varslede satsingen på sirkulær økonomi. Disse medlemmer viser for øvrig til statsråden
svar.
Komiteens medlemmer
fra Høyre tar til etterretning departementets brev av 3. april
2025 og imøteser en nærmere redegjørelse for hvilke virkemidler som
kan tas i bruk for å utnytte energipotensialet fra biologiske kilder.
Det vil være naturlig å drøfte dette i forbindelse med arbeidet
med klimameldingen, Meld. St. 25 (2024–2025), som Stortinget har
fått til behandling. Disse medlemmer konstaterer
at forslagsstillerne på bakgrunn av ulike innspill og sitater fra
ulike hold går langt i på bakgrunn av et representantforslag å konkludere
om organisering, virkemidler og målformuleringer som man ønsker
realitetsbehandlet av Stortinget, uten støtte fra fagfolk i embetsverket
eller regjeringens medvirkning med den kvalitetssikring som ligger
i utredningsinstruksen.
Disse medlemmer vil
hevde at det ville tjent formålet om å benytte mer av ressurspotensialet
i biogass bedre om dette ble sett i sammenheng med andre tiltak
og løsninger for å sikre en optimal bruk av virkemidler. Miljøpolitikken
blir skadelidende når et utall kvantitative målsettinger uten en
klar forankring i virkeligheten lanseres, uten hensyn til hva det
kreves for å nå dem, og til hvilken pris. Disse
medlemmer vil på denne bakgrunn ikke bifalle forslaget under
henvisning til Stortingets pågående arbeid med Prop. 129 L (2024–2025)
Endringer i klimaloven.
Komiteens
medlemmer fra Senterpartiet og Rødt viser til at regjeringen
fra 2028 vurderer å innføre et forbud mot bruk av fossil gass til
permanent oppvarming, og at Miljødirektoratets forslag til forbud mot
bruk av fossile brensler til indirekte fyring i industrien fra 2030
har vært på høring. Det pågående arbeidet med et forbud mot indirekte
fyring i ikke-kvotepliktig sektor omtales også i regjeringens Meld.
St. 25 (2024–2025) Klimamelding 2035 – på vei mot lavutslippssamfunnet. Disse medlemmer viser videre til regjeringens
klimastatus og -plan for 2025, der det understrekes at det vil bli
mulighet for unntak fra forbudet mot fossile brensler til indirekte
fyring i tilfeller der forbudet vil innebære høye kostnader målt
opp mot nytteverdien, eller gir andre åpenbart urimelige konsekvenser.
For disse medlemmer fremstår utfordringene
og effektene av et eventuelt forbud for det landbaserte naturgassnettet
i sørlige Rogaland som et slikt unntakstilfelle.
Disse medlemmer viser
til at naturgassnettet i dag bidrar med om lag 600 GWh naturgass
til region Sør-Rogaland, i hovedsak til næringslivet, og står i
de kaldeste timene i året for en betydelig andel av regionens effektdekning.
Bortfallet av denne energitilførselen vil kreve større omlegginger
for næringslivet koblet til gassrørnettet, samtidig som det vil
utløse behov for nettinfrastrukturinvesteringer som ikke vil være
tilgjengelig før et eventuelt forbud trer i kraft. Disse
medlemmer mener en rasjonell omstilling av samfunnet må basere
seg på effektiv ressursutnyttelse, deriblant omlegging av eksisterende
infrastruktur til formål i tråd med ønsket samfunnsutvikling. I
denne sammenheng er gassdistribusjonsnettet i Sør-Rogaland en unik
mulighet for en gradvis omstilling fra naturgass til biogass i større
skala.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at et eventuelt forbud mot bruk av fossile brensler til indirekte
fyring i industrien fra 2030 sees i sammenheng med nødvendige tiltak
for å sikre en vellykket omstilling fra naturgass til biogass før
forbudet trer i kraft.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til tidligere saker på Stortinget
hvor Fremskrittspartiet har fremmet og fått flertall for en rekke
saker i tilknytning til biogass. Det har likevel vært vanskelig
å få sittende regjeringer til å følge opp Stortingets anmodningsvedtak
som har gått på å bedre vilkårene for biogass. Dette gjelder også
den regjeringen som partiet til forslagsstillerne i denne saken
var en del av.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Miljøpartiet De Grønne mener det er et betydelig potensial
og behov for å øke produksjonen og forbruket av biogass i Norge.
Skal samfunnet gjennomføre en omstilling bort fra fossile energikilder,
må myndighetene være teknologinøytrale og legge til rette for et
mangfold av teknologier hvor de beste på sine områder må bli foretrukket.
Det er i dag en altfor ensidig satsing på elektrifisering.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til at biogass
har mange bruksområder, blant annet som drivstoff for tungtransport
og skipsfart, og som erstatning for fossil energi i en del industrielle prosesser.
Biogjødsel er et produkt fra biogassproduksjon som kan gi forbedret
lønnsomhet i biogassnæringen når det brukes til jordforbedring.
Biogjødsel erstatter fossil kunstgjødsel, tilbakefører karbon og
næringsstoffer og gir dermed over tid bedre jordkvalitet. Disse medlemmer mener biogass derfor
er viktig i omstillingen til et samfunn med økt oppmerksomhet på
sirkulærøkonomi og mindre utslipp.
I dag eksporteres mye av avfall og biomasse
fra skogbruk til våre naboland. Videre går energirike avfallsstrømmer
fra våtorganisk avfall og fiskeindustri i Norge til Danmark for
behandling i danske biogassanlegg. Disse medlemmer mener
det bør være et mål å behandle disse avfallsstrømmene i regionene
de oppstår.
Disse medlemmer mener
en harmonisering av rammevilkårene i Norden vil bidra til å utvikle
biogassnæringen i Norge. En harmonisering av rammevilkårene for
biogassproduksjon i Norden kan gi betydelige fordeler ved å skape
et mer integrert og effektivt marked, redusere administrative byrder
og kostnader, fremme teknologisk innovasjon og samarbeid og styrke
konkurranseevnen på det globale markedet. Dette vil også bidra til
utslippskutt ved økt andel fornybar energi og lavere utslipp. Videre
vil det sikre energiforsyningen i regionen ved å diversifisere energikildene
og redusere avhengigheten av bestemte energikilder, noe som gir økt
energisikkerhet og -stabilitet.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen tilrettelegge
for en årlig økning i biogassproduksjon på minst 1 TWh.»
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ
til å harmonisere rammevilkårene for biogassproduksjon i Norden og
komme tilbake til Stortinget med en plan for dette for å bidra til
å utvikle biogassnæringen i Norge.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til at energi- og miljøkomiteen har behandlet en rekke forslag om
biogass og biodrivstoff i inneværende stortingsperiode. Forslagene
bør behandles på nytt som følge av at regjeringen har en ny sammensetning. Disse medlemmer mener at det er naturlig
å se politikken for mer biogass og politikken for annet biodrivstoff
i sammenheng.
Disse medlemmer viser
til Innst. 312 S (2022–2023) og følgende merknad:
«Komiteens medlemmer fra Sosialistisk
Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til at
biodrivstoff kan gi rask klimagevinst fordi det i stor grad kan
brukes i eksisterende forbrenningsmotorer i stedet for fossilt drivstoff.
Det er imidlertid en forutsetning at biomassen som skal brukes,
ikke går på bekostning av matproduksjon eller fører til avskoging.
Avansert biodrivstoff er laget av avfall og rester. Det er en begrenset
ressurs som bør prioriteres for bruk der nullutslipp med elektriske
løsninger enten er vanskelig eller uforholdsmessig dyrt. Til tross
for at bruken av avansert drivstoff økte med 23 pst. i 2021 sammenlignet
med 2020, var kun 1 pst. produsert i Norge.
Disse medlemmer vil peke på at EU-parlamentet 19. april
2023 godkjente en lov som gjør det forbudt å importere produkter
til EU som kan knyttes til ødeleggelsen av verdens regnskoger. Loven
tar sikte på å eliminere avskoging fra forsyningskjedene til en
rekke varer som selges i Europa. Det vil blant annet gjelde soya,
biff, treprodukter, palmeolje, gummi og kull, i tillegg til lær, sjokolade
og møbler.
Totalt 10 pst. av de globale klimagassutslippene som
bidrar til global oppvarming, kan knyttes til avskoging.»
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utelukke
biodrivstoff med høy avskogingsrisiko i løpet av 2025.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i løpet
av 2025 legge fram en plan for å øke produksjonen av avansert biodrivstoff
i Norge.»
Disse medlemmer viser
også til følgende merknader til Innst. 312 S (2022–2023):
«Komiteens medlemmer fra Sosialistisk
Venstreparti og Rødt registrerer at mange aktører i transportsektoren
er utålmodige etter å redusere sitt klimagassavtrykk, og derfor
ønsker å bidra med mer enn det omsetningskravet legger opp til.
Dette er noe myndighetene bør heie fram.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk
Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne understreker at ordningene
for å sikre at konvensjonelt biodrivstoff er bærekraftig, i dag
er for dårlige, og at det er knapphet på avansert biodrivstoff globalt
i dag. Norge har allerede en svært stor andel (6 pst.) av forbruket
globalt.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk
Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne mener derfor
at bruken av biodrivstoff i Norge må prioriteres, og at luftfarten
er særlig viktig. Her finnes det få andre måter å kutte mye utslipp
på kort sikt. Disse medlemmer mener videre at prosentsatsen på omsetningskrav
for biodrivstoff for veitransport kontinuerlig bør justeres, slik
at volumet som forbrukes, i det minste ligger fast, samtidig som
bilparken elektrifiseres og færre bruker diesel.»
Komiteens medlemmer fra
Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i løpet
av 2025 innføre en myndighetsstyrt registreringsordning for biodrivstoff
som brukes ut over omsetningskravet.»
«Stortinget ber regjeringen innen
forslag til statsbudsjett for 2026 komme tilbake til Stortinget
med forslag til en opptrappingsplan for biodrivstoff i luftfarten, med
mål om minst 15 pst. avansert biodrivstoffinnblanding innen 2030.»
«Stortinget ber regjeringen i løpet
av 2025 legge til rette for en frivillig ordning for bruk av biodrivstoff
i luftfarten ut over omsetningskravet. En slik ordning kan gjøre
det mulig for selskaper og enkeltpersoner å kjøpe bærekraftig fornybart
drivstoff (SAF) i luftfarten. Ordningen bør åpne for samarbeid mellom
flyselskap, drivstoffprodusenter og næringslivet.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne viser til Innst. 192 S (2022–2023) og følgende merknad:
«Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig
Folkeparti viser til at Enovas investeringsprogram for biogass i
dag har strenge krav til innovasjon, som i dag skaper risiko for
produsentene og kan forhindre produksjon av biogass med metoder
man vet fungerer. Det er viktig at Enova har gode støtteordninger
for produksjon av biogass med metoder man vet fungerer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Kristelig Folkeparti
viser til at biler på biogass, som alternativ til elektriske biler,
er mest nyttig for langtransport. I svarbrev av 24. januar 2023
viser statsråden til regjeringens behandling av Stortingets vedtak
om obligatorisk takstfritak for biogasskjøretøy på strekninger som
er finansiert av bompenger. Regjeringen har innført mulighet for fritak
i byområder. Det er ikke det nødvendige incentivet for økt bruk
av biogass framfor fossilt drivstoff.»
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen lage
en plan med virkemidler for etablering av et nasjonalt nettverk
av fyllestasjoner med flytende biogass. Planen må prioritere lengre
og særlig trafikkerte veistrekninger.»
«Stortinget ber regjeringen innføre
takstreduksjoner tilsvarende nullutslippskjøretøy for biogasskjøretøy
på strekninger som er finansiert av bompenger, også utenfor byområder.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
også til følgende merknader til Innst. 312 S (2022–2023):
«Komiteens medlemmer fra Sosialistisk
Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti
påpeker at ønsket om å satse er stort, men politikken har til nå
vært for lite helhetlig. Bionovas tilskuddsramme på 162 mill. kroner
i 2023 var oppbrukt allerede i februar. Skal målet om utnytting
av 25 pst. av husdyrgjødsla nås og potensialet for produksjon av
biogass utnyttes, må det til et taktskifte med en mer helhetlig politikk
med incentiver og med langsiktige forutsigbare rammebetingelser
for biogassproduksjon både på små og store anlegg.
Disse medlemmer legger til grunn at forbruket
av drivstoff i maritim sektor er stort, men at det likevel må arbeides
med erstatninger for dagens fossile drivstoff og skapes et marked
for alternativene. For å framskynde prosessen med å fase ut fossil
energi i maritim sektor og skape et marked for alternativer, må
en reduksjonsplikt utredes.»
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i løpet
av 2025 utrede en reduksjonsplikt i maritim sektor, hvor alle fornybare drivstoff
vurderes.»
Komiteens medlemmer
fra Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne har merket seg
at aktører i bransjen mener det er realistisk med en produksjon
av 5 TWh biogass innen 2030, og viser til at Venstre, Rødt, Miljøpartiet
De Grønne og Kristelig Folkeparti i Innst. 9 S (2024–2025) fremmet
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sette et
mål om produksjon av 5 TWh biogass i 2030, og ber regjeringen utarbeide
en plan for å nå dette målet.»
Komiteens medlemmer fra
Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser videre til at Venstre, Kristelig
Folkeparti og Miljøpartiet De Grønne i samme innstilling fremmet
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen om at Enova
i ny avtale gis ansvar for etablering av et nasjonalt nett av fyllestasjoner
for flytende biogass og minst 30 fyllestasjoner for hydrogen innen
2028.»