Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Øystein Mathisen,
Lise Selnes og Elise Waagen, fra Høyre, Margret Hagerup, Linda Hofstad Helleland
og Kari-Anne Jønnes, fra Senterpartiet, Kjerstin Wøyen Funderud
og Marit Knutsdatter Strand, fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati,
fra Sosialistisk Venstreparti, Grete Wold, fra Rødt, lederen Hege Bae
Nyholt, og fra Venstre, Abid Raja, viser til proposisjonen.
Komiteen viser til
behandlingen av Prop. 62 L (2023–2024) endringer i opplæringslova
og privatskolelova (kompetansekrav, faglig ansvar og bruk av fysisk inngripen
for å avverge skade m.m.). Prop. 51 L (2024–2025) må ses i sammenheng
med denne. Komiteen viser til at departementet
har foretatt en grundig vurdering, hvor forslaget også er vurdert
opp mot andre lover og Norges folkerettslige forpliktelser.
Komiteen viser til
departementets forslag, som innebærer en utvidelse av adgangen ansatte
har til å bruke fysisk inngripen i møte med elever. Formålet med lovendringen
er å gi skolene bedre verktøy for å beskytte elever mot psykiske
krenkelser som mobbing, trusler og trakassering, samt å ivareta
et trygt og godt læringsmiljø for alle.
Lovforslagene innebærer en utvidelse av i hvilke
tilfeller ansatte har mulighet til å bruke fysisk makt. Komiteen vil i den sammenheng understreke
viktigheten av forebyggende arbeid.
Komiteen vil understreke
viktigheten av å legge til rette for et trygt klassemiljø. Det er
viktig å beskytte elevene mot psykiske krenkelser som mobbing og
å beskytte elevenes opplæring, læringsmiljø og rett til utdanning.
Departementet understreker i proposisjonen at det vil være en snever
adgang med strenge vilkår som må oppfylles for at fysisk inngripen
skal være tillatt.
Komiteen merker
seg at flere høringsinstanser viser til at mobbing, trakassering,
trusler og andre psykiske krenkelser har et alvorlig skadepotensial,
og at ansatte derfor bør ha mulighet til å kunne gripe inn for å
avverge slike krenkelser. Komiteen merker
seg videre at et flertall av høringsinstansene støtter forslaget
om å lovfeste fysisk inngripen for å avverge at en elev vesentlig
forstyrrer opplæringen til andre elever.
Komiteen merker
seg at de andre nordiske landene har lignende regelverk om trygge
læringsmiljøer, som regulerer adgangen til å gripe inn fysisk for
å avverge vold, krenkelser eller ulike former for undervisningsforstyrrelser.
Komiteen støtter
intensjonen om å styrke elevenes rett til en trygg skolehverdag
og sikre at undervisningen ikke forstyrres i vesentlig grad. Komiteen mener det er viktig at ansatte
har mulighet til å gripe inn når det er nødvendig for å verne elever
og læringsmiljøet. Samtidig understreker komiteen at
adgangen til fysisk inngripen må være snever, regulert av strenge
vilkår og underlagt klare rettslige rammer. Bruken av fysiske tiltak
må alltid være siste utvei og gjennomføres på en måte som ivaretar
elevens integritet og rettssikkerhet.
Komiteen vil understreke
at lovreguleringer skal være til barnets beste. Barnets beste må
vurderes for alle berørte barn, både barna inngrepet gjøres til
fordel for, og barna inngrepet retter seg mot.
Komiteen legger
vekt på at forslagets klare regler som ivaretar elevens rettigheter
og vilkår, må være tydelige og godt kommunisert til skoleeiere og
ansatte. Det er avgjørende at skolene har gode rutiner, nødvendig opplæring
og veiledning i håndtering av krevende situasjoner, slik at tiltak
som tas i bruk, er faglig forsvarlige og står i forhold til situasjonen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, vil understreke behovet for tydeliggjøring av regelverket
innenfor denne lovendringen og endringene som ble gjort basert på
Prop. 62 L (2023–2024) Endringer i opplæringslova og privatskolelova
(kompetansekrav, faglig ansvar og bruk av fysisk inngripen for å
avverge skade m.m.), jf. Innst. 389 L (2023–2024). Endringer som
ble gjort under regjeringen Solberg, skapte en usikker og vanskelig
situasjon for ansatte, foreldre og elever i norsk skole, der praksis
ble uklar og forvirringen ble stor. Med disse to endringene har
man ryddet opp og tydeliggjort reglene. Dette bidrar til en tryggere
skolehverdag med et bedre læringsmiljø.
Flertallet viser
til at reglene skal gjelde både for offentlige skoler, private grunnskoler
etter opplæringslova § 22-1 og skoler godkjent etter privatskolelova.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Venstre, viser til at våren 2024 ble Prop. 62 L (2023–2024)
Endringer i opplæringslova og privatskolelova (kompetansekrav, faglig
ansvar og bruk av fysisk inngripen for å avverge skade) behandlet
i Stortinget, jf. Innst. 389 L (2023–2024). Den gangen ble endringene støttet
av en samlet komité. I den forbindelse varslet kunnskapsministeren
at man også skulle se på utvidelse av adgangen til fysisk inngripen
ikke bare ved fysiske krenkelser, elever som utsetter seg selv for
fysisk fare, skader eiendom eller utviser adferd som er sterkt fornedrende
for seg selv, men også ved psykiske krenkelser og for å avverge
forstyrrelser i opplæringen.
Dette flertallet mener
det er viktig i denne sammenheng å understreke at barn og unge er
definert som en særlig sårbar gruppe etter norsk rett i tråd med
våre menneskerettslige forpliktelser. Etter Grunnloven § 104 og
FNs barnekonvensjon artikkel 3 skal barnets beste være et grunnleggende
hensyn i alle saker som berører barn. Barn er avhengige av at voksne
skal ivareta deres behov, og har ikke samme mulighet som voksne
til å styre impulser og forstå og tolke omgivelsene. Fysisk maktbruk kan
være traumatisk og påvirke barnets utvikling på sikt. Det kreves
derfor særlig aktsomhet ved utøvelse av tvang mot barn. Dette flertallet vil i denne sammenheng også
vise til at Grunnloven § 104 tredje ledd og barnekonvensjonen artikkel
19 gir barn et særlig vern om sin personlige integritet. Dette må
være sentralt i vurderingen av om det er nødvendig og forholdsmessig
å gi ytterligere adgang til å gripe inn fysisk mot elever.
Dette flertallet viser
til at departementet i 2018 mottok en utredning om rettslig grunnlag
for ulike typer tvang og makt i skolen fra førsteamanuensis ved
det juridiske fakultetet ved UiT Norges arktiske universitet, Marius
Storvik, avgitt til Kunnskapsdepartementet 1. mars 2018. Utredningen
konkluderte med at det rettslige grunnlaget for bruk av tvang og
makt overfor elever er uklart og mangelfullt. Dette gjaldt både
regler for å forebygge tvangsbruk, regler om hvordan eventuell bruk
skal skje, og krav til saksbehandling. Det er etter dette flertallets syn alvorlig at det
rettslige grunnlaget for å bruke tvang og makt er mangelfullt. For
å kunne verne om barns rettssikkerhet er man etter dette
flertallets syn avhengig av et regelverk som er klart, kan
etterprøves og gir elevene prosessuelle rettigheter. Dette flertallet merker seg uttalelsen
fra Marius Storvik da utredningen ble lagt frem:
«Slik jeg ser det har lovgiver to valg.
Lovgiver kan enten late som tvang ikke skjer, eller lovgiver kan
underlegge tvangen effektiv kontroll. Bruk av tvang og makt i skolen
bør tenne gule lys. Gule lys bør utløse effektiv kontroll. All tvangsbruk
bør systematisk evalueres. Det bør fattes vedtak som vurderes av
noen utenfor situasjonen. Ikke minst bør elever og foresatte få
prosessuelle rettigheter. Uten gule lys blir tvangen et internt
og skjult anliggende. Skjult tvang øker risikoen for vilkårlighet
og misbruk.»
Dette flertallet tolker
regjeringens forslag i Prop. 62 L (2023–2024) og Prop. 51 L (2024–2025)
dithen at regjeringen følger opp bekymringene fra utredningen fra
UiT, og at formålet med å tydeligere regulere adgangen til å gripe
inn fysisk ikke er at det skal utøves mer makt eller tvang overfor
elever i norsk skole, men at regelverket skal ramme inn tvangsbruk
og sørge for at tvang ikke utøves som et internt og skjult anliggende
i skolen. Det er problematisk at det brukes fysisk makt uten at
det er regulert i opplæringslova, og dette gir usikkerhet og oppfattes
som utrygt for både elever og ansatte.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener hovedregelen
er at fysisk inngripen skal unngås, og at det å bygge tillitsfulle
relasjoner med elevene er beste vei til et godt skolemiljø uten
uro og krenkelser av ulike slag. Disse medlemmer mener
lærere med tid og tillit til å følge opp elevene tett kan bidra
til å sikre trygge elever med motivasjon for skolen og håndtere
konflikter på lavest mulig nivå med minst mulig inngrep overfor
hver enkelt elev.
Disse medlemmer vil
fremheve at både Sverige, Danmark og Finland har definert regler
knyttet til maktmidler og fysisk inngripen overfor skoleelever.
Fysisk inngripen kan ikke erstatte eller gå på bekostning av faglig-pedagogiske
tiltak og forebygging.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen legger frem et forslag om ytterligere muligheter
for å gripe inn fysisk overfor elever i undervisningssituasjoner.
Lærere og andre ansatte rundt elevene vil ha behov for trygghet
i utøvelsen av yrket sitt, men også å ha støtte rundt seg slik at
man kan gjøre jobben sin til det beste for alle elever. Økt vold
og forstyrrelser i skolen oppleves som et økende og gjentakende
problem, og er et tema som også må møtes politisk. Disse
medlemmer har forståelse for at psykiske krenkelser kan ha
tilsvarende skadepotensial som fysiske krenkelser, og dermed kunne
kreve fysisk inngripen i særlig alvorlige tilfeller. Læreren må
raskt kunne agere og være trygg på hvilket handlingsrom hen har.
Samtidig er det ikke uproblematisk at sårbare barn utsettes for
fysisk maktbruk av en voksen i skolen, en arena de ikke kan velge
bort. Det er derfor viktig at skepsisen fra flere høringsinstanser
lyttes til, og at statsråden tar dette på høyeste alvor i det videre
arbeidet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre poengterer at lærer skal bruke det minst inngripende
alternativet av fysisk inngripen, og at inngrepet skal opphøre så
snart den psykiske krenkelsen av andre eller den vesentlige forstyrrelsen
av opplæringen er over. Disse medlemmer understreker
at tydeliggjøringen av bestemmelsen om fysisk inngripen skal sikre
alle elever en trygg læringssituasjon, hvor utagerende adferd fra
enkeltelever kan avverges eller eskalering forhindres.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet er glad for at det nå foreligger forslag
som styrker lærerens mulighet til fysisk inngripen for å avverge mobbing,
trusler og trakassering, og ordensforstyrrelser som ødelegger opplæringen
for andre elever. Det er viktig å sørge for gode læringsmiljøer
for elevene, og lærere med nødvendig autoritet er en forutsetning
for et velfungerende læringsmiljø. Dette medlem vil
påpeke at det ikke er nok med meldinger og lovfesting av rettigheter
for å løse problemene i norsk skole. Det kreves en rekke praktiske
tiltak og oppfølging av disse for at lærere og elever skal få trygge
og gode arbeids- og læringsmiljøer.
Dette medlem vil
påpeke at hovedverneombudet i Utdanningsetaten i Oslo har vært opptatt
av volden og uroen i skolen lenge. Verneombudet trekker blant annet
frem som et problem at det ikke er lov til å tvangsflytte elever.
Overføring til en spesialskole krever samtykke fra eleven. Dette medlem vil understreke viktigheten
av en samlet og helhetlig innsats mot ungdomsvold og for et godt
arbeids- og læringsmiljø i skolen.
Dette medlem vil
vise til at utfordringene med vold og trusler i skolen og alvorlige
forstyrrelser i klasserommet har eskalert kraftig over flere år.
Årsakene til økningen er etter dette medlems oppfatning
sammensatt, men mangelen på tiltak, handlekraft og reaksjoner fra
myndighetens side har latt den negative trenden fortsette i feil
retning. Dette medlem vil vise til at
samtlige tiltak, med unntak av ønske om økt statistikk og rapportering,
ble stemt ned da Stortinget behandlet Fremskrittspartiets representantforslag
om tiltak mot vold og trusler våren 2023, Dokument 8:144 S (2022–2023),
jf. Innst. 288 S (2022–2023). Stortinget stemte også ned Fremskrittspartiets
forslag om en handlingsplan i forbindelse med behandlingen av ny opplæringslov
i mai 2023, jf. Prop. 57 L (2022–2023) og Innst. 442 L (2022–2023). Dette medlem vil trekke frem at Fremskrittspartiet
de siste årene har fremmet en rekke forslag for å få bukt med volds-
og ordensproblemene i skolen:
-
Lovverket må ikke
stå i veien for å ta tak i hendelser med vold, mobbing og annen
uønsket adferd i skolen.
-
Regelverksendringer som senker terskelen
for å flytte elever som har utøvd grov og langvarig mobbing, til
en annen skole.
-
Årlig rapportering om bruken av dette virkemiddelet
i skolenes arbeid for å bekjempe mobbing og bedre tryggheten i skolemiljøet.
-
Sørge for at elever med svært problematisk
adferd kan løftes til egne skoletilbud av hensyn til seg selv og
medelevers læringsmiljø, slik som blant annet prosjektet «Skolakuten»
i Sverige.
-
Innføre forebyggingstiltak etter modell
fra sosialagentprosjektet i Oslo på skoler med særskilte volds-
og trusselutfordringer.
-
Rettighetsfeste skoleansattes rett til
informasjon om elever som har en kjent voldshistorikk, eller som
på annen måte kan utgjøre en sikkerhetsrisiko.
-
Styrking av lærerens stilling i skolen
gjennom økt myndighet og utvidede fullmakter for bortvisning av
elever.
-
Økt fokus på klasseledelse i lærerutdanningen.
-
Økt involvering av foreldre og foresatte
ved alvorlige overtramp av ordensreglementet i skolen.
-
Innføring av oppfølgingsteam ved sterkt
belastede skoler.
-
Vurdere innføring av faste rutiner for
politianmeldelse fra skolens side ved alvorlig vold og trusler.
-
Sørge for at det årlig må rapporteres om
statistikk og utviklingen når det gjelder vold og trusler i norsk skole.
Dette medlem mener
lovforslaget som behandles nå, burde ha kommet betydelig tidligere,
men er glad for at forslaget nå foreligger. Det er et godt lovforslag, som dette medlem stiller seg bak.
Dette medlem fremmer
i tillegg følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag til nødvendige lov- og regelverksendringer som gjør
det enklere å flytte elever som gjennom langvarig uønsket adferd har
skapt betydelige forstyrrelser i skolehverdagen for andre elever.»
«Stortinget ber regjeringen sørge
for et tilbud med eget særskilt oppfølgingsløp for elever med langvarig uakseptabel
adferd på skolen.»
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå
regelverket og fremme forslag om nødvendige endringer som sikrer skoleansatte
en rett til informasjon om elever som har en kjent voldshistorikk,
eller som på annen måte kan utgjøre en sikkerhetsrisiko.»
«Stortinget ber regjeringen sørge
for klare retningslinjer og rutiner for oppfølging, sanksjoner og
politianmeldelse fra skolene ved ulike typer hendelser knyttet til
vold og trusler i skolene.»
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt er opptatte
av at barn som utagerer og skapar uro i undervisinga, både skal
møta ein lærar med ei verktøykasse som gjer det mogleg å vera sjefen
i klasserommet, og eit apparat rundt som evnar å fanga opp elevar
som slit. Forbygging og tidleg innsats er avgjerande for å sikra
at elevar kjem seg godt gjennom skulen. Ein føresetnad for alt dette
er god nok bemanning og eit sterkt lag rundt eleven. Det er naudsynt
med fleire yrkesgrupper med ulik kompetanse inn i skulen. Desse medlemene meiner at også dei elevane
som er kjelda til uro, støy og andre problem, skal sjåast og få eit
godt utdanningstilbod som passar dei utfordringane dei har.
Medlemen i
komiteen frå Raudt viser til at Raudt i sitt alternative statsbudsjett
for 2025 har føreslått ei styrking av laget rundt eleven med over
500 mill. kroner.