Komiteens merknader
Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Øystein Mathisen,
Lise Selnes og Elise Waagen, fra Høyre, Margret Hagerup, Linda Hofstad Helleland
og Kari-Anne Jønnes, fra Senterpartiet, Kjerstin Wøyen Funderud
og Marit Knutsdatter Strand, fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati,
fra Sosialistisk Venstreparti, Grete Wold, fra Rødt, lederen Hege Bae
Nyholt, og fra Venstre, Abid Raja, viser til representantforslaget.
Komiteen er opptatt
av at alle elever skal ha en trygg skole, tuftet på pedagogikk og
fri for reklame i tråd med opplæringslova § 27-1. Komiteen merker
seg at statsråden i sitt svarbrev viser til allerede pågående arbeider
i departementet.
Komiteen merker
seg også at det i både sosiale medier og i tradisjonelle medier
har vært et stort engasjement hva angår digitalisering i skolen,
og at dette er en sak som engasjerer mange foreldre.
Komiteen er enig
i at det i dag fremdeles er utfordringer med reklame i norsk skole,
jf. NOU 2022:11 Ditt personvern – Vårt felles ansvar – Tid for en
personvernpolitikk.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet er kritiske til om digitaliseringen har
gått for fort frem og på bekostning av blant annet beskyttelse av barns
personvern, vern mot skadelig innhold og reklame. Disse
medlemmer deler forslagsstillernes engasjement for at barns
personvern ivaretas og beskyttes mot reklame. Disse
medlemmer viser til at Arbeiderpartiet i regjering har iverksatt
mange tiltak som i sum vil bidra til å styrke personvernet til barn
og elever og hindre at de blir eksponert for uønsket innhold på nett
når de arbeider på skolen og hjemme.
Disse medlemmer viser
videre til at det i statsbudsjettet for 2023 ble bevilget midler
til å utrede hvordan man best kan opprette felles støttetjenester
til skoleeiere og skoleledere. Hensikten med å opprette felles støttetjenester
er å møte utfordringene kommuner, fylkeskommuner og private barnehage-
og skoleeiere har med å etterleve regelverket når de skaffer seg
og bruker digitale læremidler, læringsressurser og plattformer,
slik at elevenes persondata ikke kommer på avveie og kan brukes
kommersielt til profilering og målrettet reklame. Videre har regjeringen
tatt initiativ til etableringen av en nasjonal tjenestekatalog.
Læremiddelkatalogen skal gi en søkbar oversikt over digitale læremidler,
og det er foreslått at katalogen skal kunne vise vurderingene av personvern
og universell utforming som felles støttetjenester gjennomfører.
Videre viser disse medlemmer til
at regjeringen har varslet innføring av aldergrense på sosiale medier,
samt en egen stortingsmelding om trygg digital oppvekst, som vil
bli lagt frem våren 2025. På bakgrunn av igangsatt arbeid og tiltak
på området støtter ikke disse medlemmer forslagene
fremmet i representantforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet vil påpeke at man allerede
har et lovverk som forbyr reklame som kan skape kommersielt press
eller påvirke elevers holdninger, oppførsel og verdier på en uheldig
måte. Dette gjelder både på skolens område, i lærebøker og andre
læremidler som brukes i undervisningen. Disse
medlemmer mener forslagene som fremmes, vil medføre økt byråkrati
og i tillegg er unødvendig inngripende og overflødige. Disse medlemmer støtter derfor ikke representantforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener det er viktig med en kritisk tilnærming
til digitale enheter i skolen og hvordan digitalisering utfordrer
elevenes personvern. Derfor er det viktig med økt bevissthet knyttet
til de problematiske sidene med digitale enheter og at barnas særskilte
krav på vern ivaretas.
Disse medlemmer viser
til at digitalisering i skolen er en sak som engasjerer bredt, og
som behøver tiltak som sikrer en trygg skole som også beskytter
elevene fra reklame gjennom digitale enheter. Disse medlemmer viser
til statsrådens uttalelse, hvor det redegjøres for flere initiativ
og grep som allerede er igangsatt av regjeringen. Disse
medlemmer mener det er viktig at tiltak ikke bidrar til mer
byråkrati, unødvendig detaljstyring og kostbare utredninger.
Medlemen i
komiteen frå Raudt er uroa for at kommersielle aktørar får
stadig meir plass i norske klasserom. Den ukritiske digitaliseringa
har ført til at så og seia alle elevar i skulen har tilgang på ein
eller annan form for eiga digital eining. Dette opnar opp for eit
hav av reklame og kommersielt press på kvar einskilde elev. Denne medlemen har tidlegare spurt statsråden om
dette er i tråd med opplæringslova sitt forbod mot reklame, jf.
Dokument nr. 15:1610 (2024–2025). Samstundes har ein også sett,
slik avisa Klassekampen, 15. januar 2025, har vist, at nokre skular
inngår eigne kontraktar med aktørar som Apple, som så viser seg
å bli styrande for kva læremiddel lærarane kan nytta i undervisinga.
Slik hamnar også dei kommersielle aktørane i potensiell strid med
lærarane sine pedagogiske vurderingar.
Denne medlemen støttar
forslaga, fordi det er naudsynt med eit klarare regelverk og gode
rammer rundt dette.
Komiteens medlem
fra Venstre deler forslagsstillernes bekymring for beskyttelse
av barn og unge på digitale flater. Dette
medlem viser til at Venstre tidligere har foreslått å nedsette
et lovutvalg som skal gjennomgå og foreslå endringer i regelverk
for å beskytte barn og unge på digitale flater, forbud mot atferdsbasert
markedsføring rettet mot barn, og forbud mot bruk av barns personopplysninger
til atferdsbasert markedsføring, uavhengig av om markedsføringen
er rettet mot barn eller voksne.
Dette medlem viser
til Skolelederforbundets høringsinnspill, der forbundet skriver
at:
«[ ] ser positivt på tiltakene som er
foreslått, og mener de er viktige for å sikre elevenes personvern
og sikkerhet. Vi har likevel noen betenkeligheter og utdyper dette
i vårt høringssvar. Skolelederforbundet støtter kravet om annonseblokkering
på alle skolens digitale enheter, både på skolens område og dersom
enhetene er med elevene hjem. Dette vil bidra til å beskytte elevene
mot uønsket kommersiell påvirkning og sikre et trygt digitalt læringsmiljø.
Vi erkjenner imidlertid at implementeringen av annonseblokkering
kan være teknisk krevende og vil kreve samarbeid med teknologileverandører
samt kontinuerlig oppdatering for å sikre effektiv blokkering.»
Dette medlem mener
høringsinnspillet viser at arbeidet med å beskytte barn og unge
på digitale flater ikke bare handler om det som skjer i skoletiden.
Det handler også om tiden utenfor skolen, og krever samarbeid med
teknologileverandører og kontinuerlig oppdatering. Dersom man skal
nå målet, er det viktig at skoleeier er sitt ansvar bevisst, og
at ikke skoleledere og andre ansatte blir stående alene med ansvaret. Dette medlem mener at forslagene i representantforslaget, som
i stor grad sammenfaller med Forbrukerrådets anbefalinger i rapporten
Kommersiell utnytting av barn og unge på nett, vil være et positivt
bidrag til å gi barn og unge bedre beskyttelse på digitale flater,
og dette medlem støtter derfor forslagene.