2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eigil Knutsen, lederen Tuva Moflag, Tellef Inge Mørland, Bjørnar Skjæran, Maria Aasen-Svensrud og Rigmor Aasrud, fra Høyre, Tina Bru, Mahmoud Farahmand, Heidi Nordby Lunde og Helge Orten, fra Senterpartiet, Emilie Mehl, Ole André Myhrvold og Geir Pollestad, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi og Roy Steffensen, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas Sjalg Unneland, fra Rødt, Marie Sneve Martinussen, fra Venstre, Sveinung Rotevatn, fra Miljøpartiet De Grønne, Sigrid Zurbuchen Heiberg, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, viser til omtalen og tar denne til orientering. Komiteen slutter seg for øvrig til regjeringens forslag, jf. forslag til romertall II under kapittel 3 Komiteens tilråding.

Komiteen vil uttrykke sin respekt for Ukrainas forsvarskamp og understreker betydningen av at Norge bidrar, tuftet på respekt for folkeretten i en regelstyrt verden. Norges støtte til Ukraina er også en investering i vår egen trygghet og stabilitet i Europa.

Komiteen viser til at partiene på Stortinget våren 2023, høsten 2024 og vinteren 2025 har avtalt å øke støtten til Ukraina. I proposisjonen fremmer regjeringen forslag om å øke støttenivået til det partiene ble enige om 6. mars 2025. Ulike partier har hatt egne forslag, men likevel kommet frem til forlik som et samlet storting står bak. Det er en styrke for Norge og gir forutsigbarhet for Ukraina.

Komiteen slutter seg til at støtten i stor grad skal skje gjennom etablerte internasjonale ordninger og anskaffelser fra ukrainsk forsvarsindustri. Det er viktig med tett koordinering med allierte, og at støtten innrettes etter Ukrainas behov. Et sentralt hensyn er å styrke Ukrainas forsvarsevne og posisjon også på lang sikt. Troverdig militær kapasitet vil være avgjørende, også i en situasjon med våpenhvile eller fredsavtale.

En bevilgning på 85 mrd. kroner tilsvarer om lag to prosent av Fastlands-BNP i 2025. Komiteen understreker viktigheten av at departementene og Forsvaret har nødvendig kapasitet til å sørge for god gjennomføring, og at Stortinget får informasjon om måloppnåelse.

Komiteen legger til grunn at regjeringen vil komme tilbake til Stortinget dersom Ukrainas behov endrer seg vesentlig, herunder dersom situasjonen forverres, eller dersom en fredsplan gir grunnlag for at midlene bør anvendes betydelig annerledes.

2.1 Forslag til bevilgningsendringer

2.1.1 Kap. 1700 Forsvarsdepartementet

Post 79 Militær støtte til Ukraina, kan overføres, kan nyttes under kap. 1710 post 1 og 47, kap. 1720 post 1 og kap. 1760 post 1 og 45

Sammendrag

Det er lagt opp til stor fleksibilitet i Nansen-programmet, også gjennom året. Den økte støtten i 2025 skal gå uavkortet til internasjonale initiativer og kjøp fra ukrainsk forsvarsindustri. Det foreslås å bevilge hovedandelen av midlene på kap. 1700 post 79, siden det legges til grunn at en stor del av økningen skal gå til tilskudd gjennom internasjonale samarbeidsmekanismer. I løpet av budsjettåret vil bevilgningen foreslås fordelt i henhold til endelig innretning på støtten. Til sammen foreslås det å øke bevilgningen på kap. 1700 post 79 med 30 mrd. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

2.1.2 Kap. 1760 Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under kap. 1700 post 79

Sammendrag

Det foreslås å bevilge de resterende 20 mrd. kronene av den økte støtten på kap. 1760 post 45 til anskaffelser fra Ukraina og internasjonale initiativ som innebærer anskaffelser av materiell og tjenester for støtte til Ukraina. Det foreslås at kap. 1760 post 45 gis stikkordet «kan nyttes under kap. 1700 post 79», gitt at det her er snakk om store betalingsstrømmer, og at det kan bli aktuelt med en kombinasjon av anskaffelser og tilskudd som en del av støtten til Ukraina.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.