Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, lederen Sverre Myrli, Terje Sørvik, Solveig Vestenfor
og Agnes Nærland Viljugrein, fra Høyre, Mudassar Kapur og Anne Kristine
Linnestad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Kathrine Kleveland,
fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen og Erlend Wiborg, fra
Sosialistisk Venstreparti, Birgit Oline Kjerstad, og fra Rødt, Tobias
Drevland Lund, viser til Representantforslag 106 S (2024–2025)
fra stortingsrepresentantene Sylvi Listhaug, Per-Willy Amundsen,
Erlend Wiborg, Morten Wold og Hans Andreas Limi om å fjerne byråkrati
og sikre gjennomføringskraft i Forsvaret. Komiteen viser
til statsrådens svarbrev.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti er enige
i at det er nødvendig å sette kraft bak forsvarsløftet og gjennomføringen
av Langtidsplan for forsvarssektoren 2025–2036, som et samlet storting
har stilt seg bak.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener at nasjonale myndigheter i ekstraordinære
situasjoner må vurdere hvilke muligheter som finnes, for å effektivisere
prosesser og å få fortgang i prioriterte politiske målsettinger,
som opprusting av Forsvaret, herunder forsvarsindustrien. Regjeringen
jobber målrettet og fortløpende med tiltak for å sikre gjennomføringskraft
i forsvarsløftet. Disse medlemmer viser til
at regjeringen blant annet har implementert en rekke tiltak knyttet
til eiendom, bygg og anlegg, som allerede har hatt betydelig effekt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det
er viktig at Stortinget gis mulighet til å ta stilling til og vurdere
status for gjennomførte tiltak samt behovet for ytterligere tiltak
og prioriteringer i gjennomføringen av forsvarsløftet. Disse medlemmer mener imidlertid dette
gjøres best gjennom en melding med en helhetlig plan, heller enn
i enkeltstående representantforslag som det foreliggende.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at flere av de foreslåtte tiltakene
vil bli berørt i statusmeldingen om gjennomføringen av Langtidsplan
for forsvarssektoren 2025–2036, som legges frem i inneværende stortingssesjon.
Regjeringen planlegger her å redegjøre for virkemidler knyttet til
styring av forsvarssektorens investeringer. Dette inkluderer flere
initiativ som samsvarer med de tiltakene som foreslås i representantforslaget.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt,
viser til at plan- og bygningsloven allerede i dag har unntak som
sikrer raskere prosesser ut fra blant annet sikkerhetsmessige hensyn.
Loven har et omfattende unntak for Forsvaret, med en forskriftshjemmel
som gjør det mulig å vedta ytterligere unntak dersom Forsvaret mener
det er behov for dette. Det er også unntak for såkalte skjermingsverdige
objekter. Dette unntaket har blant annet vært brukt i tilknytning
til sikring av regjeringskvartalet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at regjeringen nylig har vedtatt nye statlige planretningslinjer
for arealbruk og mobilitet. I disse fremgår det at kommuner, fylkeskommuner
og statlige myndigheter bør samarbeide for å legge til rette for
tilstrekkelige arealer til fornybar kraftproduksjon, kraftledninger,
forsvarsformål og samfunnskritisk digital infrastruktur.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til at plan- og bygningsloven allerede i dag har bestemmelser som
sikrer raskere prosesser ut fra blant annet sikkerhetsmessige hensyn.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at det russiske angrepet på Ukraina i
februar 2022 markerte en brutal oppvåkning for verdens demokratier. Ukrainas
frihetskamp er blitt møtt med massiv moralsk støtte og stor økonomisk,
humanitær og militær støtte fra resten av Europa og Nord-Amerika. Disse medlemmer viser til at for mye
av regjeringens håndtering har vært preget av fredsperiodens forsiktige
og tidkrevende respons- og behandlingstid. Dette kolliderer med behovet
for handlekraft i møte med en ny virkelighet, der også Norges sikkerhet
er satt i fare på en måte vi ikke har sett på generasjoner. Disse medlemmer viser til at samfunnsviktige
virksomheter for eksempel må avvente tradisjonelle og tidkrevende
behandlingsprosesser i plan- og byggesaker uten mulighet for at
man kan skjære gjennom og ta nødvendige beslutninger. En tidkrevende
og usikker behandling i tråd med tradisjonell saksbehandling hos
blant annet statsforvalter og regjering er ikke tilpasset den alvorlige
sikkerhetspolitiske situasjonen Norge nå befinner seg i.
Disse medlemmer mener
at Norges forsvarsevne skal prioriteres over andre politiske målsettinger
og sektorer. Disse medlemmer viser videre
til representanter fra Høyres Representantforslag 110 L (2024–2025)
om midlertidig lovhjemmel om unntak i plan- og bygningsloven ved
kriser, katastrofer eller andre ekstraordinære situasjoner i fredstid.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet vil sette inn tiltak som bidrar til
å få fortgang i prosesser og få til raskere beslutninger. Disse medlemmer mener det er helt nødvendig
å korte ned alle prosesser knyttet til høringer og sikre at hensynet
til rikets sikkerhet og tiltak for å trygge landet settes foran alle
andre hensyn. Derfor mener disse medlemmer at
det bør vedtas en midlertidig forskrift som sikrer unntak fra plan-
og bygningsloven for tiltak som styrker forsvarsevnen. Disse medlemmer mener dette er viktig
for å sikre hurtig behandling av plansaker som omhandler produksjon
av ammunisjon, forsvarsmateriell og andre etableringer og/eller
utvidelser som har til hensikt å styrke Norges forsvarsevne. Gjennom
en slik midlertidig forskrift skal det legges opp til svært korte høringsfrister
for innsigelser, og hensynet til rikets sikkerhet og Forsvaret skal
settes foran alle andre hensyn.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vedta
en midlertidig forskrift om unntak fra plan- og bygningsloven for
tiltak som styrker forsvarsevnen, for å sikre hurtig behandling av
plansaker som omhandler produksjon av ammunisjon og forsvarsmateriell
og andre etableringer og/eller utvidelser som har til hensikt å
styrke Norges forsvarsevne.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at hensynet til rikets sikkerhet og Forsvaret skal settes foran
alle andre hensyn i behandlingen av plan- og bygningssaker.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener at frykt og hastverk kan
føre til dårlige beslutninger. Derfor mener disse medlemmer at
det viktigste er å samordne og styrke samarbeidet i planprosessen,
ikke å gi generelt fritak fra gjeldende lovverk og krav til saksbehandling. Disse medlemmer viser til at hverken
klimakrisen eller naturkrisen er avlyst selv om Putin har gått til
krig mot Ukraina. Selv om forsvarsindustrien vil satse og langtidsplanen
for Forsvaret skal gjennomføres, så er det ikke riktig å la alle
andre samfunnshensyn fare og legge opp til prosesser som kjører
over lokalbefolkning og kommuner. Disse medlemmer mener
at forsvarsevne og sikkerhet ikke bare handler om forsvarsindustri,
men også om tillit og samhold i en krise. Derfor er det viktig å
følge grunnleggende demokratiske regler og skape best mulig forutsigbarhet
og samarbeidsklima rundt nødvendige tiltak, også om de gjeldende
unntaksreglene som Stortinget vedtok i 2014, tas i bruk, og saker må
gå raskere enn vanlig. Disse medlemmer viser til
Kartverkets statusrapport 2025 «Kartdata for sikkerhet og samhandling»,
som nylig ble lagt fram for regjeringen. Disse
medlemmer mener at noe av det viktigste vi kan gjøre for samfunnssikkerhet,
beredskap og raskere og bedre planleggingsprosesser, er å sørge
for å ruste opp fellestjenestene i Kartverket, slik at disse kan bidra
til raskere og bedre planleggingsprosesser mellom departement og
kommuner og rettighetshavere som blir berørt.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser ellers til behandlingen
av Meld. St. 9 (2024–2025) Totalberedskapsmeldingen og Sosialistisk Venstrepartis
merknader og forslag i denne.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet vil understreke at i dagens krevende
sikkerhetspolitiske situasjon er avgjørende at Norge greier å holde
tempoet oppe i å gjennomføre vedtakene fra behandlingen av Langtidsplan
for forsvarssektoren 2025–2036 (jf. Prop. 87 S (2023–2024) og Innst.
426 S (2023–2024)), og at Norge investerer mer i egen sikkerhet
og forsvar. Disse medlemmer viser til
at Norge har et stort behov for å utvide produksjonen av forsvarsmateriell.
Russlands ulovlige krig mot Ukraina har medført stor etterspørsel
etter forsvarsmateriell. Disse medlemmer viser
til at Norge og andre NATO-land skal ruste opp sitt forsvar, og
behovet for ammunisjon, missiler og annet materiell er derfor økende.
I tillegg har krigen i Ukraina ført til et akutt og langsiktig behov
for forsvarsmateriell, som må dekkes parallelt med andre nasjoners
etterspørsel.
Disse medlemmer viser
til at Forsvaret også skal ruste opp mange av sine anlegg og bygge
ut ny infrastruktur for å kunne levere på det som er vedtatt i Langtidsplan
for forsvarssektoren 2025–2036. Disse medlemmer viser
til at i mange av disse prosjektene vil Forsvaret møte på krav om
behandling etter plan- og bygningsloven, noe som er tidkrevende
og rigid, og der innsigelser fra mange ulike hold forsinker fremdriften. Disse medlemmer mener at Norge ikke har
tid til dette i den sikkerhetspolitiske situasjonen man lever i som
naboland til Russland. Et eksempel på dette er at Forsvaret ønsker
å få på plass et svært viktig øvingsfelt for Forsvaret i Porsangmoen/Halkavarre
skyte- og øvingsfelt. På dette øvingsfeltet skal tre våpengrener samøve.
Forsvarsbygg vil etablere et nytt skytetårn for å lede ildgivning
i skytefeltet under øvelser. Disse medlemmer viser
til at her har statsforvalteren i samarbeid med reindriftsnæringen
i en helt annen kommune stoppet dette. Disse
medlemmer mener man ikke kan ha det slik at reindriften og
statsforvalteren kan stoppe dette prosjektet på denne måten.
Disse medlemmer viser
til at for at norsk forsvarsindustri skal kunne utvide produksjonskapasiteten,
vil det kunne være behov for oppføring av nye og utvidelse av eksisterende
fasiliteter. Planprosesser og byggesaksbehandlingen av eiendom,
bygg og anlegg er i dag en stor utfordring tidsmessig. Disse medlemmer mener derfor det er nødvendig
å tilpasse regelverk, planprosesser og byggesaksbehandlingen slik
at objekter som angår rikets sikkerhet eller inngår i Forsvarets behov,
beredskapsformål og produksjon av forsvarsmateriell, ikke må følge
de samme byråkratiske begrensninger og krav og langdryge prosesser
som gjelder for andre virksomheter. Disse
medlemmer viser til at det trengs flere investeringer i dagens
krevende sikkerhetspolitiske situasjon, og at det ikke er forsvarlig
å la byråkratiet fortsette å male sakte i de ordinære sporene, der
et stort byggebyråkrati gjør at prosesser tar lang tid. Disse medlemmer mener derfor det er nødvendig
å ta i bruk statlig arealplan for å få fortgang i prosessene og
sikre en raskere saksbehandling for Forsvaret og forsvarsindustrien. Disse medlemmer viser til representantforslaget,
som utdyper mer hva statlig arealplan innebærer. Disse
medlemmer viser videre til at det er flere tilfeller hvor
det har blitt tatt i bruk statlig arealplan.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta i
bruk statlig arealplan for å sikre at norsk forsvarsindustri skal
kunne utvide og øke produksjonskapasiteten raskt.»
«Stortinget ber regjeringen ta i
bruk statlig arealplan for å sikre at Forsvaret får gjennomført
Langtidsplan for forsvarssektoren 2025–2036, og skjære gjennom byråkratiske
hindre.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at det ikke
er noe hinder i dagens lov- og regelverk for å gjennomføre reguleringsprosesser
og byggeprosesser raskt og samtidig ivareta alle de hensynene lov-
og regelverket skal ivareta. Det er primært et ressursspørsmål,
ikke minst knyttet til den faglige behandlingen, om hvor raskt det
kan gjennomføres. Disse medlemmer mener
det ikke er ønskelig at lokalsamfunns, kommuners og innbyggeres mulighet
til påvirkning i plansaker svekkes ytterligere, og påpeker at bruken
av statlig arealplan med god grunn ofte er svært omstridt.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til kommunal- og forvaltningskomiteens Innst.
226 L (2024–2025), jf. Dokument 8:110 L (2024–2025), og Rødts merknader
der for ytterligere utdyping.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at tilgjengeligheten på strøm
er begrenset i en rekke områder. Disse medlemmer vil påpeke
at det er viktig at det prioriteres fra myndighetene hvem som får
tilgjengelig kapasitet i nettet. Disse medlemmer viser
til at Nammo ønsker å utvide kraftig som følge av et stort behov
for ammunisjon, men mangler tilgjengelig strøm for å utvide produksjonen. Disse medlemmer viser til at Nammo holder
til i samme strømområde som TikToks datasenter på Hamar, og at TikTok
har fått godkjent planer for tilgang på 150 megawatt, mens det totale
forbruket i regionen er 800 megawatt. Disse
medlemmer viser til at Elvia har uttalt til NRK Innland, i
en sak publisert 5. mars 2025, at selskapet så for seg at det vil
ta 5–10 år før Nammo kan få mer strøm med dagens ordning. Disse medlemmer mener at det ikke er
tilfredsstillende i et sikkerhetspolitisk og beredskapsmessig perspektiv
at nettselskapene ikke har mulighet til å prioritere virksomheter
som har nasjonale og forsvars- og sikkerhetspolitiske oppgaver,
fremfor underholdningsinnhold. Disse medlemmer mener
regjeringen må regulere tilgjengeligheten på strøm slik at virksomheter
som omfatter sikkerhet og beredskap, blir prioritert fremfor andre
kommersielle virksomheter.
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
iverksette nødvendige tiltak for at forsvarsindustrien og andre
kritiske samfunnsfunksjoner med betydning for nasjonale sikkerhetsinteresser
kan gis særskilt prioritering av strømnett. Dersom dette ikke er
mulig med dagens lovgivning, bes regjeringen om å fremme nødvendige
forslag slik at slik prioritering lar seg gjøre, og komme tilbake
til Stortinget på egnet måte.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til klima- og naturkrisen
og de vel dokumenterte store konsekvensene kraftutbygging har for
natur og miljø. Dette medlem mener det
finnes grenser for hvor stor del av norsk natur som skal bygges ut
for kraftproduksjon. Derfor har Sosialistisk Venstreparti foreslått
at det bør utvikles et konsesjonssystem for tildeling av stort kraftforbruk
i Norge, jf. Dokument 8:106 S (2023–2024). Sosialistisk Venstreparti
mener først til mølla-prinsippet for tildeling av stort kraftforbruk
er utgått på dato, og støtter derfor Fremskrittspartiets forslag
om at anlegg som har betydning for samfunnssikkerhet og beredskap,
må prioriteres foran for eksempel TikTok-senter og kryptomining.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at Rødt en rekke ganger, senest i Dokument
8:112 S (2024–2025) og tidligere blant annet i Dokument 8:129 S
(2023–2024), har fremmet forslag om prioritering og regulering av
tilgjengeligheten av strøm til nye virksomheter. Dette
medlem mener at en slik regulering ikke bør begrenses til
forsvars- og sikkerhetspolitiske spørsmål, men ha et bredere samfunnsmessig
perspektiv og ta hensyn til både arbeidsplasser, klima og natur.