Norskopplæring til helsepersonell og krav om bestått
test
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, viser til forslag
2 om å gi norskopplæring til helsepersonell samt stille krav om
å bestå test i etterkant for å ha stillinger med pasientkontakt.
Om dette skriver statsråden:
«Jeg mener at det ikke bør stilles generelle
krav om norsktest. Igjen vil jeg påpeke at arbeidsgivere i helse-
og omsorgstjenestene må vurdere hva som er nødvendige språkkvalifikasjoner
for å kunne ivareta ulike arbeidsoppgaver på sin arbeidsplass. Det
finnes ulike former for norskopplæring og -tester. Disse kan være
nyttige verktøy for å tilegne seg og forbedre norskkunnskaper for helsepersonell.
Arbeidsgivere bør legge til rette for det der det er behov. Kompetanseutvikling
i helse- og omsorgstjenestene er viktig for meg, og det omfatter også
språklig kompetanse der det er relevant. Jeg mener likevel at norskopplæring
og testing ikke bør pålegges personell og arbeidsgivere på generelt
grunnlag.»
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet og Høyre, viser til statsråd
Vestre sitt svarbrev, hvor det gjennom krav om faglig forsvarlighet
i lovverket er pålagt det enkelte helsepersonell og arbeidsgiver
et ansvar om å ha tilfredsstillende norskkunnskaper.
Dette flertallet understreker
at dette kravet er lagt til grunn i det lovverket som omhandler
spesialisthelsetjenesteloven, helse- og omsorgstjenesteloven og helsepersonelloven.
Videre er det også forskriftsfestet at helsepersonell fra EU/EØS
som skal jobbe i Norge, skal ha de språkkunnskapene som er nødvendige
for å kunne gi forsvarlig yrkesutøvelse, jf. forskrift om helsepersonell
fra EØS-land og Sveits § 24.
Dette flertallet er
kjent med at språkkunnskap tidvis kan være utfordrende i rekruttering
av helsepersonell fra land utenfor EU/EØS/Sveits. Derfor er det
laget en veileder for nødvendige språkkunnskaper til støtte for
arbeidsgiver i dette arbeidet. Her er arbeidsgivers plikt vektlagt
nettopp for å sikre at språkferdighetene er på et nivå som sikrer
forsvarlig helsehjelp, med krav om dokumentasjon på B2-nivå skriftlig
og muntlig.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus merker
seg høringsinnspillet til komiteen fra ni mindre kommuner på Helgeland
i Nordland fylke: Træna, Lurøy, Nesna, Dønna, Herøy, Leirfjord,
Grane, Hattfjelldal og Hemnes. Deres prosjekt «Fra B2 til B1» ble
etablert i 2023. Sammen med helsesektoren vil de dokumentere hva
som er nødvendige og tilstrekkelige norskferdigheter for at helsefagarbeidere
skal kunne utføre arbeidet på en forsvarlig måte. Dette prosjektet handler
om personer som kommer fra land utenfor EU/EØS, som har de nødvendige
faglige kvalifikasjonene, og som søker om å få norsk autorisasjon
som helsefagarbeidere. Et av målene med prosjektet er å få endret noen
av kravene som kom gjennom endringen av forskrift om tilleggskrav
for autorisasjon for helsepersonell med yrkeskvalifikasjoner fra
land utenfor EØS og Sveits i 2017.
Disse medlemmer merker
seg at kommunene skriver:
«Forskriftsendringen i 2017 førte til
en dramatisk nedgang i antall innvilga autorisasjoner for helsefagarbeidere
fra utenfor EU/EØS. Før endringen (2014–2016) var det i snitt 902
innvilgede autorisasjoner per år. I perioden 2018–2023 ble det i
gjennomsnitt innvilget 20 nye autorisasjoner per år. Denne nedgangen
(nesten 900 færre helsefagarbeiderautorisasjoner per år) merkes
godt i kommune-Norge. Ikke minst gjelder dette i de mindre kommunene.
Forskriftsendringen gjorde det langt vanskeligere for kommunene
å få dekket sine behov for helsefagarbeidere. Dette var bakgrunnen
for at de ni kommunene innledet et samarbeid gjennom ‘Fra B2 til
B1’.
Kommunene er helt enige om at det må stilles norskkrav
til fagpersoner som har norsk som andrespråk, og som skal arbeide
i helse- og omsorgsektoren i Norge. Utfordringen er å avgjøre hva
som er et riktig krav. Når helsepersonellforskriften nå stiller samme
språkkrav til både helsefagarbeidere, sykepleiere og leger, er det
all grunn til å stille spørsmål om hvilke vurderinger som ligger
til grunn.»
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreta
en evaluering av kommunenes erfaringer med språkkravene i forskrift om
tilleggskrav for autorisasjon for helsepersonell med yrkeskvalifikasjoner
fra land utenfor EØS og Sveits i etterkant av forskriftsendringen
i 2017.»
Disse medlemmer mener
det er rimelig at det stilles høyere krav til språkferdigheter i
yrker i helsesektoren som krever høyere utdanning, enn til yrker
som ikke krever dette. Det har også å gjøre med de arbeidsoppgavene
som ligger til de ulike yrkene i sektoren. For leger og sykepleiere
med pasientkontakt kan B2 være et riktig nivå i alle fire ferdigheter
(lytte, snakke, lese og skrive). B2 er et akademisk nivå, og er
også det kravet som stilles som opptaksgrunnlag for høyere utdanning.
For helsefagarbeidere og ufaglærte med pasientkontakt
er det først og fremst viktig å sikre at den ansatte kan forstå,
og gjøre seg forstått muntlig. Helsefagarbeidere og ufaglærte må
i mindre grad lese og skrive lengre fagtekster. Et rimelig nivå
for disse yrkesgruppene kan være A2 på delprøven i skriftlig framstilling
og nivå B1 på delprøvene i leseforståelse, lytteforståelse og muntlig kommunikasjon,
i tråd med kravene for barnehageassistenter i barnehageloven § 27
Krav om norskferdigheter for å bli ansatt i barnehage.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Fremskrittspartiet mener det er avgjørende
for pasientsikkerheten og den faglige forsvarligheten i helse- og
omsorgstjenesten at de ansatte har gode norskferdigheter. Å gjøre
seg forstått og selv forstå pasienter og pårørende er helt nødvendig
for å ha en stilling i helsetjenesten som innebærer pasientkontakt.
Disse medlemmer viser
til høringssvarene som er sendt inn til komiteen, og merker seg
at det er støtte blant høringsinstansene for å innføre språkkrav.
Regjeringen meldte tilbake til Stortinget i
Prop. 1 S (2021–2022) at vedtaket i Dokument 8:181 S (2020–2021)
var fulgt opp ved at Helsedirektoratet har fått i oppdrag å utarbeide
en nasjonal veileder for nødvendige språkkunnskaper i ulike typer
jobber. Disse medlemmer mener at dette
ikke er tilstrekkelig, blant annet fordi en veileder ikke gir hjemmel
til å sikre at språkkrav blir ivaretatt, og fordi veilederen heller
ikke skiller mellom ulike nivåer av språkkompetanse etter arbeidsoppgaver
eller etter stilling, men sier at det bør stilles krav om kompetanse
på B2-nivå for alle.
Disse medlemmer viser
til at manglende norskkunnskaper ikke bare påvirker pasientsikkerheten,
men også kvaliteten på behandlingen og arbeidsmiljøet. God kommunikasjon
mellom ansatte er avgjørende for kvalitetsarbeid, innføring av nye
metoder og prosedyrer samt sosial integrering på arbeidsplassen.
Disse medlemmer viser
til at erfaringer fra kommuner som har gjennomført kartlegginger
av språkferdigheter, som Oslo og Drammen, viser at behovet for norskopplæring
blant ansatte er stort. Flere ansatte med svake språkferdigheter
har også gitt uttrykk for at de setter pris på å få norskopplæring
dekket av arbeidsgiver, noe som indikerer at språkopplæring vil være
et effektivt tiltak.
Disse medlemmer viser
videre til høringsinnspillet til komiteen fra Pårørendealliansen,
som understreker at språkkrav er nødvendige for å sikre at pårørende
kan kommunisere med helsepersonell og bidra med kritisk informasjon
om pasienter. Feilbehandling kan unngås dersom pårørende blir forstått
og informasjon fra dem blir tatt på alvor.
Disse medlemmer merker
seg at Den norske tannlegeforening (NTF) i sitt høringsinnspill
understreker at språkproblemer også er en utfordring i tannhelsetjenesten.
De viser til at journalføring er påkrevd på norsk, og at varierende
språkkrav mellom arbeidsgivere skaper usikkerhet. NTF mener at myndighetene
bør ha ansvar for språkkontroll fremfor å overlate dette til arbeidsgivere.
Disse medlemmer merker
seg at enkelte høringsinstanser har uttrykt bekymring for at for
strenge språkkrav kan hindre rekruttering av helsepersonell, spesielt
i distriktene. Forskningsprosjektet DISCEFRN ved Høgskulen på Vestlandet
påpeker at språkkravene må være tilpasset yrkesrollen. De foreslår
differensierte krav, hvor helsearbeidere med pasientkontakt kan
ha B1-nivå i muntlige ferdigheter, mens kravene til skriftlige ferdigheter
kan være lavere.
Disse medlemmer mener
at innføring av språkkrav vil bidra til økt pasientsikkerhet og
bedre kvalitet i tjenestene. Det er viktig at det tilbys opplæring
slik at eventuelle helsepersonell uten tilstrekkelig språkkompetanse
kan komme raskt tilbake til helsevesenet og bidra til behandlingen
av pasienter på en bedre måte enn de kan i dag.
På denne bakgrunn fremmer komiteens medlem fra Fremskrittspartiet følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen tilby
norskopplæring til ansatte i spesialist- og primærhelsetjenesten
som etter en kartlegging viser seg å ha for svake norskkunnskaper, og
stille krav i etterkant av språkopplæringen om at norsktest må være
bestått for å ha en stilling med pasientkontakt.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Pasientfokus mener det er nødvendig å
kunne differensiere språkkrav ut fra hvilken stilling det gjelder.
Det må kunne stilles strengere krav til leger og sykepleiere og
i stillinger som krever høyere utdanning. Det er ikke rett å forhåndskonkludere
på hvilke krav som skal gjelde for de ulike stillingskategoriene. Disse medlemmer merker seg i høringsinnspillene
til komiteen at differensiering av språkkrav også får støtte av Høgskulen
på Vestlandet sitt forskningsprosjekt DISCEFRN og av de ni kommunene
i Nordland.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at det tilbys norskopplæring til ansatte i spesialist- og primærhelsetjenesten
som viser seg å ha for svake norskkunnskaper.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Pasientfokus viser til at god kommunikasjon og
godt språk er grunnleggende for å gi god helsehjelp. Helsepersonell
må forstå pasientens behov og ønsker. Det er etter disse
medlemmers syn avgjørende at pasienter møter helsepersonell
som forstår dem, uansett om pasienten er en del av majoritetsbefolkningen og
trenger å kommunisere på norsk, eller om pasienten tilhører urfolks-/minoritetsgrupper
og har behov for å møte helsepersonell som forstår deres språk og
kultur.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt understreker at det
er arbeidsgivers ansvar å legge til rette for at ansatte har nødvendig
kompetanse til den jobben de skal gjøre, herunder språkkompetanse.
Nødvendig kompetanseheving bør skje i arbeidstiden og uten kostnader
for den enkelte.
Disse medlemmer vil
også peke på styrken ved at det jobber personer i helsevesenet som
i tillegg til norsk behersker andre språk. Norge er et flerspråklig samfunn,
og helsevesenet trenger personer med flerspråklig kompetanse. Helsepersonell
som i tillegg til norsk for eksempel snakker urdu, tigrinja eller
somali, vil kunne ivareta pasientsikkerheten til viktige pasientgrupper.