Om Riksrevisjonens anbefalinger
Komiteen viser til
Riksrevisjonens anbefalinger:
«Riksrevisjonen anbefaler at Helse- og
omsorgsdepartementet som en del av styringen av de regionale helseforetakene
påser at
-
pasienter med ROP-lidelser
får behandling som er spesialisert og samtidig når det er behov
for det
-
pasientenes og pårørendes erfaringer innhentes
og brukes i forbedringsarbeidet av tjenestene
-
behandlingstilbudet i psykisk helsevern
i større grad må innrettes slik at ROP-lidelser avdekkes og behandles
-
nedbyggingen av kapasiteten i døgnbehandling
i psykisk helsevern stanses.
Riksrevisjonen anbefaler at Arbeids- og inkluderingsdepartementet
Riksrevisjonen anbefaler at Kommunal-
og distriktsdepartementet
Riksrevisjonen anbefaler at Helse-
og omsorgsdepartementet og Arbeids- og inkluderingsdepartementet
Riksrevisjonen anbefaler at Helse-
og omsorgsdepartementet, Arbeids- og inkluderingsdepartementet og
Kommunal- og distriktsdepartementet
Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens anbefalinger.
Komiteen registrerer
at rapporten er oversendt statsrådene i Helse- og omsorgsdepartementet,
Arbeids- og inkluderingsdepartementet og Kommunal- og distriktsdepartementet
til uttalelse.
Komiteen registrerer
videre statsrådenes svar om hvordan Riksrevisjonens rapport følges
opp i hvert enkelt departement og på tvers av departementene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Venstre merker seg videre
at både Meld. St. 23 (2022–2023) Opptrappingsplan for psykisk helse
og Meld. St. 5 (2024–2025) Trygghet, fellesskap og verdighet. Forebyggings-
og behandlingsreformen for rusfeltet Del I – en ny politikk for
forebygging, skadereduksjon og behandling, inneholder tiltak som
skal bidra til å styrke tjenestetilbudet til pasientgruppen, herunder
-
arbeid for å bedre
bo- og tjenestetilbud til mennesker med langvarige og sammensatte
behov, blant annet
-
utredning av bemannede botilbud og tilbud som
gir bedre bruk av tilgjengelige ressurser fra begge nivå
-
utarbeide en helhetlig plan for å heve
levealderen hos mennesker med psykiske lidelser og/eller rusmiddelproblemer
-
bedre bruk av koordinator for personer
med psykisk helse- og rusmiddelproblemer
-
tilrettelegge for å sikre bedre kommunikasjon om
pasienter med langvarig og sammensatte tjenestebehov, herunder ROP-lidelser
-
understøtte tverrsektorielle, integrerte
og ambulante tjenestetilbud i kommunene, der også frivillig og ideell
sektor inngår.
Disse medlemmer vil
videre peke på at ett av tre innsatsområder i den nylig vedtatte
opptrappingsplanen er tilbudet til personer med langvarige og sammensatte
behov.
Komiteen merker
seg at det i Meld. St. 23 (2022–2023) Opptrappingsplan for psykisk
helse og Meld. St. 33 (2023–2024) En forsterket arbeidslinje – flere
i jobb og færre på trygd – blir pekt på det pågående arbeidet for
bedre samhandling mellom aktørene for å etablere bedre systematiske
rutiner og kultur for samarbeid også for personer med ROP-lidelser.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at det er et
resultatmål i opptrappingsplanen for psykisk helse at gapet i levealder
skal tettes, samt at hele planen skal evalueres, og det lages nå
en egen plan for hvordan dette gapet skal tettes. Det samme gjelder
Forebyggings- og behandlingsreformen innen rusfeltet (FBR), der
det skal rapporteres for status i budsjettproposisjonen.
Disse medlemmer viser
videre til sin støtte av Riksrevisjonens anbefalinger, blant annet
om bedre tilrettelegging mellom aktørene slik at personer med ROP-lidelser
får de tjenestene de har behov for, på en helhetlig og koordinert
måte.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Senterpartiet og Venstre er bekymret over at Riksrevisjonen
nok en gang konkluderer med manglende samhandling og dårlig oppfølging
og tilbud til personer med ROP-lidelser, noe som også har vært dokumentert i
tidligere rapporter. Disse medlemmer vil
understreke at de ansvarlige statsråder nå aktivt må bidra til reelle
tiltak som forbedrer hverdagen for denne gruppen.
Komiteen mener
at samhandling mellom aktørene er helt avgjørende for det overordnede
målet om at personer med ROP-lidelser skal få riktig hjelp og oppfølging.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen på egnet
måte redegjøre årlig for oppfølgingen av Riksrevisjonens anbefaling
om at Helse- og omsorgsdepartementet, Arbeids- og inkluderingsdepartementet
og Kommunal- og distriktsdepartementet skal legge til rette for
samhandling mellom aktørene, slik at personer med ROP-lidelser får
de helse- og velferdstjenestene de har behov for, på en helhetlig og
koordinert måte.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre er
spesielt bekymret for funnene i undersøkelsen som viser at ROP-pasienter
ikke klarer å nyttiggjøre seg fragmenterte og lite tilpassede helse-
og velferdstjenester, noe som i praksis fører til at mange personer med
ROP-lidelser ikke får tilgang til helsehjelp de trenger. Vi er dermed
langt unna målsettingen om likeverdige helsetjenester for denne
gruppa, og tjenestene må tilpasses og tilrettelegges bedre for personer
med ROP-lidelser.
Disse medlemmer er
svært bekymret for at det er vanskelig å få døgnplasser i psykisk
helsevern for ROP-pasienter. Døgnplassene i psykisk helsevern per voksne
innbyggere har blitt redusert med 35 pst. fra 2010 til 2023. Dette
gjør at det er vanskelig å få døgninnleggelser for personer med
ROP-lidelser, og at innleggelsene ofte varer for kort.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Venstre, tilslutter seg Riksrevisjonens anbefaling
om at nedbyggingen av kapasiteten i døgnbehandling i psykisk helsevern
stanses, og viser til vedtak nr. 688 til Innst. 387 S (2023–2024)
fra helse- og omsorgskomiteen om Nasjonal helse- og samhandlingsplan
2024–2027 Vår felles helsetjeneste, hvor regjeringen bes sikre at
det totale antallet døgnplasser i psykiatrien økes i tråd med framskrivingene
for den enkelte helseregion, og at det skal være desentralisert
psykiatrisk behandling med døgntilbud.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt deler
Riksrevisjonens bekymring over at ROP-pasienter er overrepresentert
blant bostedsløse, og at kommunene mangler egnede boliger med oppfølging
til gruppen. Disse medlemmer mener derfor
at Husbanken må bruke sine virkemidler til å bistå kommunene bedre
i deres arbeid med å fremskaffe flere egnede boliger for ROP-pasienter.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til at undersøkelsen fra Riksrevisjonen påpeker at halvparten av
kommunene og tre fjerdedeler av psykisk helsevern og TSB mener at
helsefellesskapene i liten grad har forbedret tjenestene til pasienter
med ROP-lidelser, eller at det er for tidlig å vurdere om de har
bidratt til forbedringer. Samordning og samhandling, særlig mellom spesialist-
og kommunehelsetjenesten, er en utfordring for en rekke pasientgrupper. Disse medlemmer mener at Riksrevisjonens
påpekning av at «pasienter blir overlatt til bistand fra en kommunal
tjeneste når tilstanden tilsier at de trenger en type oppfølging
og behandling som bare gis i spesialisthelsetjenesten», er særlig
urovekkende. Disse medlemmer mener Riksrevisjonens
rapport understreker behovet for en revisjon av foretaksmodellen
og helsefellesskapene, for en utredning av alternative måter å organisere
spesialisthelsetjenesten og for tiltak som fremmer bedre samhandling
mellom spesialist- og kommunehelsetjenesten.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser for øvrig til Sosialistisk
Venstrepartis merknader og forslag i Innst. 155 S (2024–2025) fra
helse- og omsorgskomiteen om Trygghet, fellesskap og verdighet.
Forebyggings- og behandlingsreformen for rusfeltet Del I – en ny
politikk for forebygging, skadereduksjon og behandling. I tillegg
viser dette medlem til Sosialistisk
Venstrepartis merknader og forslag i Innst. 108 S (2023–2024) fra
helse- og omsorgskomiteen om Opptrappingsplan for psykisk helse
(2023–2033).
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet merker seg konklusjonene i Riksrevisjonens
rapport og understreker at mye av det som kommer frem, har vært
kjent over lengre tid, også gjennom revisjonens tidligere rapporter.
Personer med ROP-lidelser møter dårlig oppfølging og et tilbud som
er i ferd med å bli bygget ned flere steder i landet.
Dette medlem mener
at avvikling av fritt behandlingsvalg har gitt katastrofale følger
for pasientbehandling innenfor rus og psykiatri. Tilbud legges ned
og antall døgnplasser reduseres. Dette går utelukkende ut over pasienter
som har behov for helsehjelp. Dette medlem synes
det er synd at regjeringens kamp mot private aktører synes viktigere
enn å faktisk gi den enkelte med rusproblemer eller psykiske problemer
den hjelpen de trenger. Dette medlem erkjenner
at hvert individ er ulikt og har behov for ulike tilbud, og det
sørget fritt behandlingsvalg for.
Dette medlem er
bekymret for utviklingen hvor døgnplasser i rusomsorgen reduseres,
og mener at tilgjengeligheten til slike plasser må økes betydelig. Dette medlem støtter tiltak som fremmer
flere døgnplasser, men mener at dette må kombineres med en gjennomgang
av ressursbruken i rusfeltet. Det er viktig at midlene prioriteres
dit de har størst effekt, slik at brukerne oppnår varig bedring
og rehabilitering. Dette medlem er svært
skeptisk til regjeringens innstilling om at man skal gå bort fra
døgntilbud og over til poliklinikk og dagtilbud i rusomsorgen. For
mennesker i en kaotisk livssituasjon er det krevende å skulle møte
opp et sted til samme tid hver dag, og for mange vil et langtids heldøgnsopphold
være eneste vei ut av rusen.
Dette medlem mener
at både private og ideelle aktører bør likestilles med det offentlige
for å skape mangfold og gi brukerne større valgfrihet i behandlingstilbudet.
Det er avgjørende at brukernes behov og rett til selvbestemmelse
settes i sentrum, fremfor politisk styring og overstyring fra byråkratiet.
Dette medlem viser
til at rusomsorgen bør baseres på kvalitet og målbare resultater
fremfor ideologiske hensyn. Laveste pris bør ikke være det eneste
kriteriet for anbudsprosesser, men kvaliteten på behandlingen må
vektes høyt. Dette medlem mener også
at det er avgjørende å sikre en geografisk spredning av behandlingstilbudet,
slik at alle som trenger hjelp, får tilgang til nødvendige tjenester
uavhengig av bosted.
Dette medlem viser
til at Fremskrittspartiet konsekvent har arbeidet for at offentlige
tjenester skal leveres til høyest mulig kvalitet og lavest mulig
kostnad. En ensidig prioritering av ideelle aktører uten å åpne
for konkurranse fra private kan medføre mindre effektiv ressursbruk
og begrense muligheten for innovative løsninger. Dette
medlem understreker betydningen av at anskaffelsesprosesser
fremmer kvalitet og sikrer at ressursene benyttes på en måte som
gir best mulig tilbud til pasientene.
Dette medlem viser
videre til den kaotiske anbudsprosessen i Helse Sør-Øst, hvor flere
aktører over en lengre periode har hatt stor usikkerhet knyttet
til om de vil kunne fortsette sin drift eller ikke. Først sa Helse Sør-Øst
i oktober 2024 gjennom sin anbudskonkurranse at de ikke ønsket å
fornye avtalen med flere ideelle aktører, deriblant Kvinnekollektivet
Arken, som er det eneste kjønnsdelte behandlingstilbudet for rusavhengige
kvinner som har opplevd vold og overgrep. Senere ble anbudet trukket
tilbake, helseforetaket ble saksøkt og tapte. Anbudet ble dermed
gjeldende igjen, og nå skal helseforetaket inn i enda en ny rettssak. Dette medlem er spent på hvor denne prosessen
til slutt vil lande, men det er først og fremst svært kritikkverdig
at en slik prosess i det hele tatt kan skje i det største regionale
helseforetaket i landet.
Dette medlem merker
seg at det vises til liknende tendenser i Helfo når det lyses ut
et stort anbud for fristbrudd på psykisk helsevern, hvor opp mot
ti selskaper har blitt diskvalifisert fra anbudet, i praksis fordi
de ikke har hatt en tilsvarende kontrakt før. Det hindrer innovasjon
og bedre tilbud til pasientene dersom kun de samme skal få anbud
gang på gang.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen igangsette
en helhetlig gransking av alle anbudsprosesser knyttet til rus og
psykiatri.»
Komiteens medlem
fra Rødt vil understreke at det går et viktig skille mellom
private ideelle aktører og kommersielle aktører i helsetjenesten,
og at ideelle og kommersielle ikke kan omtales under samme definisjon
«private aktører». For kommersielle aktører er den økonomiske gevinsten
hovedmotivet for å gå inn i velferden. Det skiller seg grunnleggende
fra ideelle tilbydere, som driver non-profitt.
Høsten 2024 lyste Helse Sør-Øst ut et anbud
innenfor tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB). Dette medlem viser til at dette ikke
ble reservert for ideelle, slik først forespeilet. Anbudet ble derimot
også åpnet for kommersielle aktører, der pris ble vektlagt 60 pst.
og kvalitet 40 pst. Når pris i en anbundskonkurranse veier tyngre
enn kvalitet, vil kommersielle aktører se at det er mulig å vinne
anbud på lav pris, nettopp fordi dette veier tyngst. Konsekvensene
av dette er at gode og seriøse aktører som ligger høyt på kvalitet
og kjenner systemet, blir forskjøvet langt ned på prioriteringslista,
da de ikke er billigst i tilbudene de tilbyr.
Dette medlem viser
til at anbudsprosessen i Helse Sør-Øst har skapt, og fortsetter
å skape, store bekymringer for ideelle behandlingstilbud. Når kommersielle
aktører med store økonomiske muskler får konkurrere mot ideelle
tilbud som har vært et mangfoldig supplement til offentlige tilbud,
viser det behovet for å holde profittmotivet ute av helsetjenestene
våre.
Dette medlem mener
at Riksrevisjonens rapport er fullstendig knusende, og er svært
bekymret for hvordan staten svikter de aller mest sårbare i samfunnet vårt,
og hvordan de ikke får den hjelpen de trenger. Over lang tid har
regjering etter regjering bygd ned helsetilbudene for mennesker
med samtidige rusmiddellidelser og psykiske lidelser. Dette har
hatt og har alvorlige konsekvenser for både den det gjelder, deres
familie og samfunnet ellers. Dette medlem mener
nedbyggingen av helsetilbudene må stanses snarest, og peker på hvordan
rapporten viser at mennesker som har samtidige rus- og psykiske
helseproblemer, «ofte kastes ut i bostedsløshet etter endt rusbehandling».
Slik blir de også kastet tilbake til et liv i utrygghet, fattigdom
og rus. For mange kvinner innebærer dette at de må selge kroppen sin
for å få tak over hodet.