Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, lederen Sverre Myrli, Siri
Gåsemyr Staalesen og Terje Sørvik, fra Høyre, Mudassar Kapur og
Anne Kristine Linnestad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Kathrine
Kleveland, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen og Erlend
Wiborg, fra Sosialistisk Venstreparti, Birgit Oline Kjerstad, og
fra Rødt, Tobias Drevland Lund, viser til Representantforslag
66 S (2024–2025) fra stortingsrepresentantene Frank Edvard Sve,
Per-Willy Amundsen, Erlend Wiborg, Bengt Rune Strifeldt, Silje Hjemdal,
Hans Andreas Limi, Dagfinn Henrik Olsen og Marius Arion Nilsen om tilpasninger
eller stans i innføring av EUs reviderte bygningsenergidirektiv. Komiteen viser til at det fremmes tre
ulike forslag i representantforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til statsrådens svarbrev. Arbeid
med å implementere EUs bygningsenergidirektiv av 2024 er ikke påbegynt.
Derimot er det satt i gang et arbeid med å vurdere betydningen av
de ulike bestemmelsene i direktivet, i tråd med alminnelig EØS-prosess.
Høringsinnspill fra norske aktører vil utgjøre en viktig del av
regjeringens vurdering av direktivet.
Disse medlemmer vil
samtidig understreke at det ikke er riktig at direktivet vil påføre
norske boligeiere store investeringskostnader knyttet til energioppgradering
av bygg. Norge bestemmer selv hvilke virkemidler nasjonale myndigheter
vil bruke for å nå direktivets energieffektiviseringsmål. I den
forbindelse vil disse medlemmer minne
om at det ikke er aktuelt for regjeringen å pålegge norske huseiere
å energieffektivisere boligene sine. Det vil derimot være naturlig
å benytte seg av virkemidler som er tilpasset norske forhold. Disse medlemmer viser dessuten til at
det er politisk enighet om at mer effektiv energibruk i bygg er
bra, og at Stortinget har vedtatt et mål om 10 TWh redusert strømforbruk
i bygg innen 2030.
Disse medlemmer viser
til at energibruken i norske bygg, sammenlignet med energibruken
i resten av Europa, i all hovedsak baserer seg på elektrisitet fra norsk
fornybar energiproduksjon, fjernvarme og bioenergi. Det innebærer
at norske bygg er tilnærmet utslippsfrie. Disse
medlemmer er derfor i likhet med regjeringen enige i at Norge
er godt beredt til å oppnå formålet med direktivet, herunder å oppnå
en bygningsmasse som er avkarbonisert og uten utslipp i 2050. Målet
om en utslippsfri bygningsmasse innen 2050 kommer først i 2024-direktivet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at regjeringen nå vurderer om EUs bygningsenergidirektiv
fra 2018 skal inn i EØS-avtalen. Disse medlemmer viser
videre til at dette direktivet er en del av «Ren energi-pakken»
som ble vedtatt i 2018 og 2019, og som støtter opp om EU sine mål
på energi- og klimaområdet.
Disse medlemmer viser
til at bygningsenergidirektivet fra 2018 har tre hovedmomenter:
Det første dreier seg om krav til en langsiktig renoveringsstrategi for
bygninger som skal bidra til en energieffektiv og avkarbonisert
bygningsmasse i 2050. I Norge er bygningsmassen i stor grad allerede
avkarbonisert. Energibruken i norske bygg er praktisk talt utslippsfri,
og energikravene våre er blant de strengeste i Europa. Dette er
områder hvor Norge allerede har dekkende politikk. Derfor kreves
det ikke vesentlige endringer i virkemiddelapparatet.
Disse medlemmer viser
til at det andre dreier seg om krav om ladepunkter til elbiler i
yrkesbygg. Direktivet krever minst ett ladepunkt i nye yrkesbygg
med mer enn ti parkeringsplasser. Norge er langt fremme i elbilomstillingen
og vil ha lettere for å tilfredsstille dette enn andre europeiske
land.
Disse medlemmer viser
videre til at det tredje dreier seg om krav om automatiske styringssystemer
for yrkesbygg med høyt varme- eller kjølebehov. Det spesifiseres
at dette bare gjelder der det er teknisk og økonomisk gjennomførbart,
noe som burde gjøre dette relativt enkelt å ta inn. Direktivet har
ingen krav som retter seg mot boligeiere eller husholdninger, og
eller ingen bestemmelser som adresserer vedfyring.
Disse medlemmer understreker
dermed at det er ingen bestemmelser i bygningsenergidirektivet fra 2018
som vil medføre økonomiske konsekvenser for boligeiere eller husholdninger,
og disse medlemmer mener derfor at bygningsenergidirektivet
fra 2018 ikke bør være særlig problematisk for Norge å ta inn.
Disse medlemmer viser
til at det derimot er boligenergidirektivet 2024 som kan innebære
økonomiske konsekvenser for innbyggere og utbyggere. Dette direktivet
er ikke noe regjeringen jobber med å ta inn i EØS-avtalen enda,
og disse medlemmer mener dermed det
er viktig å skille mellom innholdet i disse to direktivene når virkningen
for husholdningene beskrives. Målene om å redusere klimagassutslippene
fra byggsektoren i EU med minst 60 pst. innen 2030 og oppnå en utslippsfri
bygningsmasse innen 2050 kommer først i 2024-direktivet. Disse medlemmer merker seg likevel at
konsekvensene for Norge ved å slutte seg til 2024-direktivet er
mindre enn det forslagsstillerne hevder i sitt forslag, ettersom
Norge allerede har vedtatt ambisiøse mål for energieffektivisering.
Disse medlemmer viser
til at den billigste strømmen er den som ikke brukes. Disse medlemmer mener derfor at tiltak
som legger til rette for, eller støtter, tiltak som gjør det lettere
for husholdninger å energieffektivisere sine boliger – fremfor bare
å subsidiere strømprisen – må prioriteres.
Disse medlemmer viser
til at Høyre ved flere anledninger har prioritert støtte til enøktiltak.
Under regjeringen Solberg ble bevilgningene til Enova doblet, og
siden Høyre gikk ut av regjering, har Høyre i hvert alternative
statsbudsjett foreslått mer i bevilgninger til Enova enn regjeringen
Støre. Disse medlemmer viser til Høyres
alternative statsbudsjett for 2025, der partiet foreslo en kraftpakke
der Enova ble styrket med 350 mill. kroner. Av disse skulle 100
mill. kroner gå til enøk-tiltak for lavinntektsfamilier og 250 mill.
kroner til generelle energitiltak. Disse medlemmer mener
slike målrettede satsinger er avgjørende for å bistå husholdninger
med å gjennomføre energitiltak som reduserer både energiforbruk
og strømkostnader, og at slike investeringer skaper praktiske og
effektive løsninger som både styrker privatøkonomien og bidrar til
det grønne skiftet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet og Høyre, viser til at forslagsstillerne
foreslår å bruke reservasjonsretten i EØS-avtalen dersom EU ikke
gjør tilstrekkelige tilpasninger i direktivet. I dagens geopolitiske
situasjon, preget av uro og usikkerhet, er Norge mer avhengig enn
noensinne av et solid og velfungerende samarbeid med EU, som er
Norges viktigste handels- og samarbeidspartner. Flertallet mener
derfor ikke at denne saken kvalifiserer som et tilfelle der reservasjonsretten
bør benyttes.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Fremskrittspartiet viser til at i 2024
vedtok EU en oppdatert versjon av bygningsenergidirektivet med mål
om at alle nybygg skal være nullutslippsbygg innen 2030, og at eksisterende
bygningsmasse innen 2050 skal gjøres om til nullutslippsbygg (energiklasse A). Disse medlemmer viser til at direktivet
er EØS-relevant og vil få stor betydning i Norge. Disse
medlemmer viser videre til at EU nå arbeider med enda en ny
revidering av det samme direktivet, som vil medføre enda strengere
krav og regulering.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet vil påpeke at versjonen fra 2018 som
nå behandles i regjeringen, i seg selv er mindre problematisk.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Fremskrittspartiet er bekymret for retningen
EU har beveget seg i de siste tiårene. EU har regulert det som reguleres
kan, med stadig strengere regulering, med den konsekvens at konkurransekraft
på det internasjonale markedet har svekket seg betydelig over en lengre
periode.
Disse medlemmer vil
påpeke at den siste versjonen av bygningsenergidirektivet fra 2024
er neste i køen for implementering og kan medføre enorme kostnader
for boligeiere. Disse medlemmer viser
til at Huseierne har uttrykt bekymring for at direktivet vil ramme
65 pst. av alle huseiere, med en estimert kostnad mellom 500 000
kroner og 1,5 mill. kroner per husstand.
Disse medlemmer mener
kostnadsestimatene er svært bekymringsfulle, og fremholder at det
er helt urimelig å pålegge norske husstander en slik kostnadsbyrde.
De økte kostnadene kommer på toppen av allerede økte boligkostnader.
Disse medlemmer viser
til at energiministeren tidligere har opplyst til Stortinget at
det er for tidlig å si noe om kostnadene av en eventuell innføring
i Norge. All den tid regjeringen ønsker å innlemme direktivet fra EU,
mener disse medlemmer at kostnadsestimater og
konsekvensutredning for de ulike versjonene av direktivet må fremlegges,
som et minstekrav, før en slik beslutning tas. Alt annet vil være
direkte uansvarlig styring.
Disse medlemmer viser
til at EUs svake økonomiske utvikling og fall i globale indekser
understreker behovet for at Norge tar en aktiv rolle i å definere
og forsvare norske interesser i møte med det store antallet EU-rettsakter.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen pause
alt arbeid med implementering av EUs bygningsenergidirektiver frem til
fullgodt faktagrunnlag og konsekvensanalyse er utarbeidet.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Rødt viser til at
EUs svake økonomiske utvikling og fall i globale indekser understreker
behovet for at Norge tar en aktiv rolle i å definere og forsvare
norske interesser i møte med det store antallet EU-rettsakter. Disse medlemmer vil understreke viktigheten
av at regjeringen ikke lar seg presse av EU til å innføre regelverk,
som ikke tjener Norges interesser, eller i større hastighet enn
det som er forsvarlig fra et norsk interesseperspektiv. Disse medlemmer mener snarere man bør
øke innsatsen for å oppnå unntak fra og tilpasninger i direktiver
som ikke ivaretar norske interesser. Disse
medlemmer mener at hvis dette ikke oppnås, må Norge i ytterste konsekvens
bruke reservasjonsretten.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen aktivt
søke tilpasninger i og unntak fra EUs bygningsenergidirektiver.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Rødt fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere
å i ytterste konsekvens benytte reservasjonsretten i § 102 i EØS-avtalen
hvis ikke Norge innrømmes tilstrekkelige tilpasninger i eller unntak
fra EUs bygningsenergidirektiver, slik at Norges interesser ivaretas.»
Disse medlemmer er
bekymret for kostnadene en innføring av EUs reviderte bygningsdirektiv
vil føre til for norske husholdninger. Disse
medlemmer mener at Stortinget må ha et mye bedre kunnskapsgrunnlag
om hva en slik innføring vil føre til.
Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide
en uavhengig rapport om bygningsenergidirektivet som skal utrede kostnadene
med å innføre direktivet, hva folkerettslig Norge forplikter seg
til, hvor mye det vil koste per terrawatt-time spart, hvilke distriktskonsekvenser
direktivet vil ha, og hvor mye man må gi ekstra til Enova og Husbanken
for å kunne oppfylle direktivet.»
Medlemen
i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk
Venstrepartis arbeidsprogram og landsmøtevedtak om partiet sine prinsipielle
standpunkt til EØS-avtalen og EU-direktiva som vedtak som utfordrar
sjølvråderetten. 16. mars vedtok Sosialistisk Venstrepartis landsmøte
at partiet vil arbeide for at Noreg skal bruke handlingsrommet og reservasjonsretten
og seie nei til lovgjeving som avgir ytterlegare suverenitet til
EU. Det er viktig for Sosialistisk Venstreparti at det er folket
som skal ha makta gjennom demokratiske val og det mandatet folket
har gitt Stortinget, og ikkje politiske organ utanfor nasjonal politisk
kontroll, slik som Europaparlamentet.
Denne medlemen viser
til FNs klimapanel og FNs naturpanel sine utgreiingar som syner
at kostnadene blir enorme både menneskeleg og økonomisk om ein ikkje
greier å få ned klimagassutsleppa og stanse naturtapet i verda.
Difor har Noreg slutta seg til både Parisavtalen og naturavtalen,
og Noreg samarbeider tett med EU for å nå måla. Denne
medlemen viser til Handlingsplan for energieffektivisering,
dei vedtekne måla i klimalova, og dessutan Miljødirektoratet sin
rapport Klimatiltak i Norge (2024).
Måla i bygningsenergidirektivet (2024-utgåva)
om 16 pst. kutt i energiforbruk i bustadsektoren fram til 2030,
så 20–22 pst. kutt innan 2035, og endeleg mål om nullutslepp innan
2050, er med andre ord dei same måla som dei Stortinget har vedteke
i klimalova, og som ligg til grunn for regjeringa sin Handlingsplan
for energieffektivisering.
Denne medlemen viser
til høyringsinnspelet frå Huseierne og at dei er einige i at energisparing
er viktig for energiomstillinga i Noreg, og at det over tid vil
redusere straumrekninga for folk, men at det trengst gode støtteordningar
for å gjennomføre tiltaka. I rapporten «Energisparepotensialet i
bygg frem mot 2030 og 2050», ZEN rapport No. 50 2023, Sintef, NTNU,
er det slått fast at det trengst støtteordningar opp mot 30 pst.
for å få starta tilstrekkeleg energioppdatering i bygg. Ser ein dette
i lys av dei mange milliardane som staten har brukt på straumstøtte,
så meiner denne medlemen at det kan
vere ei nødvendig investering, men at ein må sjå til at omstillinga
skjer rettferdig, slik at folk med dårleg råd som gjerne bor i dei
dårlegaste bustadene, også kan få gjort nødvendige oppgraderingar. Denne medlemen viser til at det trengst
ein meir aktiv enøk-innsats, ikkje mindre, både for å frigjere energi
til industri og transport, gjere innbyggarane mindre sårbare for
høge energiprisar, og for å redusere kostnadene med balansering
av kraftsystemet. Denne medlemen fryktar
at Framstegspartiet ynskjer å svekke enøk-innsatsen med sine forslag,
og er usikker på kva partiet legg i kva som er norske interesser,
særleg på lang sikt, og opp mot vedteken politikk. Denne
medlemen meiner at direktivet kan få konsekvensar både for
private og offentlege huseigarar, og at det er viktig å få fram
kunnskapen om kva dette betyr, før ein tek stilling til om dette
er ei sak der det er rett å bruke reservasjonsretten.
Denne medlemen viser
til den pågåande prosessen mellom KS og partia på Stortinget, og
at det er viktig at kommunane ikkje vert pålagde stadig fleire oppgåver
utan at det fylgjer realistisk finansiering med tiltaka frå Stortinget
si side.
Difor fremjar denne medlemen følgjande
forslag:
«Stortinget ber regjeringa i samband
med utregreiing av eventuell implementering av bygningsenergidirektivet
i Noreg gjere greie for moglege eksternalitetar, kostnader og innsparingar
for samfunnet, inkludert kostnader for kommunar, fylke og hushaldningane,
ved ei gjennomføring av direktivet i Noreg.»
Denne medlemen er
heilt einig i at rekninga for nødvendige enøktiltak ikkje kan overlatast
til huseigarane åleine, og viser til gjennomslaga Sosialistisk Venstreparti
har fått til i budsjettforhandlingane med regjeringspartia om auka
støtte til enøktiltak hos privatpersonar.
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt meiner støtta
til enøktiltak må aukast kraftig i åra framover, slik at ikkje heile
rekninga for vedteken politikk vert send til huseigarane.
Desse medlemene fremjar
difor følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa auke støtta
til enøk-tiltak i bygningar ved kvart budsjettframlegg, slik at
rekninga for nødvendige oppgraderingar ikkje må takast av huseigarane
åleine.»
Medlemen i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti fremjar følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa kome med
framlegg om innføring av dei einskildtiltaka i bygningsenergidirektivet
av 2018 og 2024, tilpassa norske forhold, som fremjar klima og miljø.
Desse tiltaka skal vedtakast på ein måte som sikrar at Noreg ikkje
gir ifrå seg nasjonal suverenitet til EU.»
Komiteens medlemmer
frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt viser til at Stortinget
ennå ikkje har behandla eventuell innlemming av verken 2018-direktivet
eller 2024-direktivet i EØS-avtalen, og at Noreg reint faktisk derfor
ikkje er i gang med å implementere dei. Den norske behandlinga av
2024-direktivet er ikkje påbegynt, og den norske behandlinga av 2018-direktivet
kan karakteriserast nettopp som den faktainnhentinga og konsekvensanalysen
som det blir etterlyst i forslag 1 i Dokument 8:66 S (2024–2025).
Disse medlemmer viser
til at hovudformålet med 2024-direktivet er å redusere klimagassutslepp
frå oppvarming av bygningar, eit mål Noreg langt på veg kan seies
å allereie ha nådd. Grunngjevinga for direktivet er ikkje eit ønske
om å redusere energibruken.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til at oppvarming av både boliger og næringsbygninger i Norge skiller
seg kraftig fra store deler av EU-området. Norge har allerede et
forbud mot oljefyring, og elektrisk oppvarming fra utslippsfri kraftproduksjon
står for hoveddelen av oppvarmingen.
Disse medlemmer viser
videre til at også produksjon og transport av byggematerialer står
for betydelige klimagassutslipp. En satsing for å heve energiklassen
på bygninger gjennom utbedring og etterisolering, slik direktivet
legger opp til, vil samlet sett kunne generere økte utslipp og store
mengder avfall på kort og middels sikt i Norge, hvis det gjøres
på feil måte. Tiltak som i det enkelte EU-land kan fungere positivt
for klimaet, kan fungere negativt i Norge. Disse
medlemmer mener dette taler for at Norge må føre en selvstendig
politikk på feltet fremover, som tar utgangspunkt i særnorske forhold.
Komiteens medlem
fra Rødt ser bygningsenergidirektivet (2018) som del av en
helhet gjennom EUs fjerde energimarkedspakke og mener pakken må
behandles samlet. Rødt støtter, i motsetning til regjeringen, et
veto mot denne pakken. Dette medlem viser
til Dokument 8:140 S (2023–2024) og Innst. 368 S (2023–2024) for
nærmere utdyping av dette standpunktet, og påpeker at helheten i
fjerde energimarkedspakke innebærer å avgi suverenitet og endre
norsk kraftpolitikk til det verre.
Dette medlem viser
til at Rødt er svært opptatt av enøktiltak for å redusere strømbruken
både fra boliger og næringbygninger, som et alternativ til storstilt kraftutbygging,
og partiet har tatt opp dette en rekke ganger denne stortingsperioden. Dette medlem viser til Dokument 8:39
S (2024–2025) og Innst. 160 S (2024–2025) som et eksempel på dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet vil bemerke at regjeringen ikke ser bygningsenergidirektivet
som del av en helhet gjennom EUs fjerde energimarkedspakke. Hvert
direktiv utgjør et enkeltstående regelverk som følgelig må behandles
som nettopp det.
Disse medlemmer vil
videre påpeke at det er et mål og ikke et krav med direktivet å
redusere klimagassutslippene fra byggsektoren med minst 60 pst.
innen 2030. Disse medlemmer finner grunn
til å gjenta at det ikke er riktig at direktivet vil innebære oppgraderingskostnader
i millionklassen.