Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Rita Hirsum Lystad, Runar Sjåstad, Rune Støstad
og Solveig Vitanza, fra Høyre, Nikolai Astrup, Olve Grotle, Sveinung Stensland
og Henning Wold, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke, Jenny Klinge
og lederen Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Lill Harriet Sandaune
og Bengt Rune Strifeldt, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth
Kaski, fra Rødt, Geir Jørgensen, fra Venstre, Alfred Jens Bjørlo,
og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Dokument
8:37 S (2024–2025) Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Bengt Rune Strifeldt, Sylvi Listhaug, Roy Steffensen, Terje Halleland,
Tor André Johnsen, Bård Hoksrud og Frank Edvard Sve om at løsdriftskravet
i melke- og storfeproduksjon kun skal gjelde nybygg.
Komiteen viser til
at Stortinget i juni 2003 behandlet St.meld. nr. 12 (2002–2003)
Om dyrehold og dyrevelferd, hvor det ble innført krav om løsdrift
i melke- og storfeproduksjon. Kravet ble forskriftsfestet i 2004 med
en opprinnelig frist for gjennomføring innen 2024, som senere ble
utsatt til 2034.
Komiteen viser til
at ifølge Norsk Bonde- og Småbrukarlag driver 60 pst. av landets
melkeprodusenter i båsfjøs, og at Norsk institutt for bioøkonomi
(Nibio) i 2021 anslo at rundt 4 500 gårdsbruk fortsatt benytter seg
av båsfjøs.
Komiteen merker
seg svarbrevet fra statsråden datert 13. januar 2025, hvor det anbefales
ikke å vedta representantforslaget.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Venstre og Rødt, viser til at Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen
i desember 2024 la fram en ny melding for Stortinget om dyrevelferd,
Meld. St. 8 (2024–2025), som peker ut en klar retning i arbeidet
med å styrke dyrevelferden i landet ytterligere. I meldingen varslet
regjeringen også at kravet om løsdrift for alt storfe innen 2034
skal opprettholdes.
Flertallet merker
seg at statsråd Geir Pollestad i sitt svarbrev til komiteen viser
til at i dag er om lag 72 pst. av alle mjølkekyr og om lag 54 pst.
av besetningene i løsdriftfjøs. Ifølge Tine var om lag bare 7 pst.
av melkefjøsa i 2001 løsdriftsfjøs.
Flertallet er opptatt
av at gode kunnskapsgrunnlag skal ligge til grunn for det videre
arbeidet med å sikre god dyrevelferd, samtidig som det blir tatt
hensyn til næringen sine behov for forutsigbare rammevilkår. En
kunnskapsbasert utvikling er også viktig for å sikre at norske forbrukere
skal ha tillit til at jordbruk, havbruk og fiskeri leverer produkter
basert på god dyrevelferd.
Flertalletviser
videre til den åpne høringen i komiteen, der det var bred støtte
blant høringsinstansene om å opprettholde kravet om overgang til
løsdrift for alt storfe innen 2034.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne merker
seg at for å nå kravet innen 2034 må det bygges ett nytt fjøs om
dagen.
Disse medlemmer viser
videre til at kalkyler fra Nibio anslår et investeringsbehov på
mellom 18 og 23 mrd. kroner for ombygging av alle båsfjøs til løsdriftsfjøs,
noe som tilsvarer et årlig investeringsbehov på rundt 2 mrd. kroner
fram mot 2034.
Disse medlemmer merker
seg de økonomiske aspektene som fremheves i representantforslaget,
ettersom kostnadene ved ombygging eller bygging av nytt fjøs er
store, og derfor kan være særlig utfordrende for små og mellomstore
bruk. Disse medlemmer mener at slike
investeringsbehov må sees i sammenheng med målsettingen om å opprettholde
et aktivt og variert landbruk i hele landet.
Disse medlemmer merker
seg at tall fra Statistisk sentralbyrå viser at antall jordbruksbedrifter
fra 1969 til 2023 er redusert med 75 pst., mens jordbruksareal i
drift har forholdt seg omtrent uendret gjennom hele denne perioden.
I 2023 ble det 360 færre jordbruksbedrifter, som representerer en
dobling av nedgangen sammenlignet med året før.
Disse medlemmer viser
til ordningen «Investering og bedriftsutvikling i landbruket» ofte
kalt IBU-midler. Disse midlene forvaltes av Innovasjon Norge og
tilsvarer en pott på 1,2 mrd. kroner som benyttes til blant annet
investeringsstøtte for løsdriftsprosjekter. Disse medlemmer merker
seg at man kan få dekket inntil 50 pst. av kostnadene ved ombygging
eller bygging av nytt fjøs, med et tak på 5 mill.kroner, og at dette
taket ikke gjelder for fylkene Nordland, Troms og Finnmark.
Disse medlemmer merker
seg at Innovasjon Norge benytter internrente til å måle lønnsomheten
for løsdriftsprosjekter, og at prosjekter som avslås, dermed ikke
går i null. Disse medlemmer merker seg
at for å øke lønnsomheten må gårdbrukere ofte øke husdyrbesetningen,
og at dette ikke alltid er praktisk mulig grunnet gårdens ressursgrunnlag.
Disse medlemmer merker
seg at potensielle nedleggelser som følge av løsdriftskravet, grunnet
mangel på investeringsstøtte og praktisk gjennomførbarhet, kan gå
på bekostning av norsk selvforsyningsgrad, utnyttelse av Norges
ressursgrunnlag og nasjonal beredskapsevne.
Disse medlemmer merker
seg at en økt gjennomføringsevne for ombygging og bygging av nye
fjøs må sees i lys av den lave lønnsomheten i jordbruket.
Disse medlemmer viser
til en undersøkelse fra Tine utført i september 2024, hvor 41,1
pst. av melkebøndene med båsfjøs så det som ganske eller helt usannsynlig
at de vil fortsette produksjonen etter 2034. 26,3 pst. svarte at
de var usikre, og 32,6 pst. svarte at det var svært eller ganske
sannsynlig at de skulle fortsette produksjonen.
Disse medlemmer viser
til at løsdrift generelt bidrar til økt dyrevelferd, men at bonden
til syvende og sist er den avgjørende faktoren for hvor god dyrevelferden
er på gården.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen
har økt bevilgningene til jordbruksoppgjørene betydelig siden 2021,
noe som har bidratt til økte inntektsmuligheter for melkeprodusentene. Videre
har distriktslandbruket generelt blitt prioritert, noe som i større
grad legger til rette for omlegging til løsdrift i hele landet.
Siden regjeringsskiftet i 2021 har bevilgninger til investerings-
og bedriftsutviklingsordninga i landbruket økt med nærmere 80 pst.
For 2025 er det avsatt totalt 1 272,5 mill. kroner i investeringstilskudd
i landbruket. Det har også blitt gjort endringer slik at investeringer innen
melke- og storfeproduksjon skal prioriteres. I tillegg skal det
kunne gis mer støtte per prosjekt, og bedre rådgiving for å få til
mest mulig økonomisk bærekraftige prosjekter, og distriktsretta
hensyn er blitt styrka, med særskilte tiltak for investeringsprosjekt
i Nord-Norge. Dette viser at Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen
har valgt å satse på investeringsvirkemidler, slik at disse er på
et høyt nivå for å hindre at omlegging bidrar til sentralisering av
norsk jordbruk.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at ombygging av et båsfjøs
til løsdrift er en svært krevende oppgave når man driver melke-
og storfeproduksjon. Kalkyler fra Nibio viser at investeringsbehovet
for ombygging av alle båsfjøs til løsdriftsfjøs er på mellom 18
og 23 mrd. kroner. For å nå kravet innen 2034 er altså investeringsbehovet
på rundt 2 mrd. kroner i året.
Disse medlemmer mener
en sentral landbrukspolitisk oppgave er å sikre lønnsomhet i landbrukssektoren.
Landbrukssektoren sliter fra før med å skape lønnsomhet, og politiske
reguleringer og krav er med på å svekke sektorens muligheter til
lønnsom drift. Disse medlemmer mener
det ikke er bærekraftig for næringen at en stor andel melke- og
storfebønder må se seg nødt til å ta opp store lån for å bygge om
allerede velfungerende fjøs. Disse medlemmer tror
en konsekvens av videreføring av kravet om løsdrift fra 2024 vil
være massive nedleggelser av gårdsbruk, og vil være med på å svekke
norsk selvforsyning og beredskap.
Disse medlemmer mener
samtidig det ikke er entydig at løsdrift er bedre for dyrevelferden
enn båsfjøs, men at det finnes fordeler og ulemper med begge driftsformer.
Løsdrift sørger for økt bevegelighet for mosjon for dyrene, men
kan samtidig ha utfordringer med sosiale hierarki mellom dyrene
og dårlig hygiene. Disse medlemmer påpeker
at den viktigste faktoren for god dyrevelferd er bonden som drifter
fjøset, og som har daglig kontakt med dyrene.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre
kravet til løsdriftsfjøs i melke- og storfeproduksjon slik at det
kun skal gjelde ved nybygg.»
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at et spredt distriktslandbruk er forutsetningen
for sjølforsyning og matberedskap i Norge. I en tid hvor totalberedskap
blir stadig viktigere, er det nødvendig at det legges politiske
og økonomiske rammer som støtter opp om en variert bruksstruktur
over hele landet.
Dette medlem mener
at det ikke er rettferdig å legge den økonomiske byrden for den
politisk bestemte omleggingen til løsdrift på bøndene alene. Hvis
omleggingen til løsdrift ikke skal bli føre til nedlagte bruk i
distriktene, er det nødvendig at staten tar regningen for løsdriftskravet.
Dette medlem vil
vise til at Stortinget har vedtatt at inntektsgapet mellom jordbruket
og andre grupper skal tettes innen 2027. Uavhengig av hvilke forutsetninger
en legger til grunn for å regne størrelsen på inntektsgapet, vil
en inntektsjamstilling kreve betydelige midler. Dette
medlem mener at midler for å finansiere overgangen til løsdrift
må komme i tillegg til overføringer for å dekke inntektsgapet mellom
bønder og andre grupper i samfunnet.
Dette medlem fremmer
følgende forslag
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett for 2025 opprette en støtteordning for
nødvendige investeringer for å nå løsdriftskravet for små og mellomstore
bruk.»