Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten Iversen
og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank
Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre,
Guro Holm Skillingstad, viser til Representantforslag 68 S
(2024–2025) fra stortingsrepresentantene Mímir Kristjánsson og Sofie
Marhaug om en statlig redningspakke for Ryfast. Komiteen viser
til at forslagsstillerne mener det er grunn til bekymring for at
bompengebelastningen for å bruke sambandet har blitt langt høyere
enn hva som var forutsetningen ved oppstart. Høye bompengetakster
fører til at færre kan bruke veien, noe som igjen vil øke bompengeregningen
for dem som må bruke veien. Forslagsstillerne viser til stortingsvedtak
nr. 725 (2023–2024), hvor Stortinget vedtok å be
«… regjeringen foreta en gjennomgang
av bompengeprosjektet Ryfast, og snarest komme tilbake til Stortinget
med tiltak som vil redusere bompengebelastningen for pendlere.»
Komiteen viser til
at vedtaket hittil ikke har gitt noen forbedring av vilkårene i
Ryfast-sambandet.
Komiteen viser til
statsrådens svarbrev av 20. februar 2025 og merker seg statsrådens
synspunkter fra behandlingen av Dokument 8:117 S (2023–2024), jf. Innst.
386 S (2023–2024), om at et redusert passeringstak vil rette seg
mot pendlere og storbrukere av Ryfast direkte. Komiteen merker
seg videre at statsråden ikke tar til orde for å tilby mer statlige
midler for å redusere bompengebelastningen i Ryfast.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at takst- og innkrevingsopplegget
i Ryfast er behandlet i Prop. 109 S (2011–2012) og i Prop. 44 S
(2019 –2020). I tillegg er justerte rammer for prosjektet behandlet
i Prop. 54 S (2020–2021) og økt kostnadsramme i Prop. 59 S (2021–2022). Flertallet viser til at lokalpolitiske
vedtak hele veien har blitt lagt til grunn for Stortingets behandling av
finansieringsopplegget.
Flertallet viser
til at representantforslag tilsvarende det som i dag foreligger
fra Rødt, har blitt behandlet av Stortinget i juni 2024, den gang
gjennom et representantforslag fra Fremskrittspartiet om å redusere bompengebelastningen
i Ryfast – Dokument 8:117 S (2023–2024), jf. Innst. 386 S (2023–2024).
Flertallet viser
til at Stortinget vedtok å be regjeringen ta en gjennomgang av bompengeprosjektet
Ryfast, og snarest komme tilbake til Stortinget med tiltak som vil
redusere bompengebelastningen for pendlere.
Flertallet er enig
i at prisen for reisende i Ryfast har blitt for høy. Flertallet viser til at det er viktig
for legitimiteten til bompengeprosjekter at den samlede belastningen
ikke fremstår urimelig, og står i stil med det man får igjen. Når
bompengebelastningen blir så høy at en vanlig familie ikke har råd
til å bruke sambandet til for eksempel pendling, uteblir de store
gevinstene som kommer med en utvidet bo- og arbeidsregion, og legitimiteten
til bompengeprosjektet blir svekket.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
registrerer at en vesentlig andel av utenlandske kjøretøy i dag
ikke betaler bompenger i Norge, og at dette også er med på å svekke
legitimiteten til bompengeordningene. Dette
flertallet viser til behandlingen av Dokument 8:117 S (2023–2024),
der statsråden viser til pågående arbeid med å sikre innkreving
av bompenger fra utenlandske kjøretøy. Dette flertallet mener
det haster å få på plass bilaterale avtaler med flere land enn Nederland,
og forventer at regjeringen følger opp dette arbeidet til gode for
alle bompengeprosjekt i Norge.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet, fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjenoppta
dialogen med garantistene for Ryfast og snarest komme tilbake til
Stortinget med tiltak som vil redusere bompengebelastningen i prosjektet.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet støtter forslaget subsidiært.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Senterpartiet viser til at statsråden i sitt
svarbrev skriver at han er klar til å redusere passeringstaket dersom
garantistene blir enige. Dette virkemiddelet var også det statsråden
selv trakk fram som et treffsikkert tiltak da Stortinget behandlet
Dokument 8:117 S (2023–2024). Disse medlemmer understreker
at fylkeskommune og næringsliv ikke er fornøyde med de tiltakene
statsråden så langt har lagt på bordet som forslag til å imøtekomme
den krevende situasjonen som brukere av sambandet opplever. Det
er ikke nok å skyve ansvar og kostnader over på næringsliv, bilister, fylkeskommune
og kommune som sitter med garantiansvar. Disse
medlemmer mener derfor at statsråden ytterligere må søke å
finne gode innganger sammen med garantistene for å redusere de reelle
kostnadene for brukerne.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet merker seg at Fremskrittspartiets forslag
om økt statlig finansieringsandel i prosjektet rv. 13 Ryfast, jf.
Dokument 8:117 S (2023–2024), jf. Innst. 386 S (2023–2024), ble
stemt ned med 85 mot 18 stemmer, hvor Rødt var eneste parti som
stemte med Fremskrittspartiet.
Disse medlemmer merker
seg at Rødt forsøker å følge opp Fremskrittspartiets nedstemte forslag
6–7 måneder senere, samtidig med at regjeringen jobber med å følge
opp flertallsvedtaket.
Disse medlemmer viser
til statsrådens svarbrev, som redegjør for hvordan flertallsvedtaket
følges opp, og det går frem at regjeringen er klar til å redusere passeringstaket
dersom garantistene Stavanger kommune og Rogaland fylkeskommune
blir enige.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til svar på spørsmål 1125, datert 13. februar
2025, om implementering av EETS-direktivet. Dette dreier seg om interoperabilitet
mellom elektroniske bompengesystemer og tilrettelegging for utveksling
av opplysninger mellom medlemslandene om manglende bompengebetaling
i EU (EETS-direktivet), og å ta dette inn i EØS-avtalen. Dette vil
sikre at også utenlandske bilister i større grad betaler bompenger,
og vi ber statsråden presse på for å få fortgang i disse prosessene.
Det viktigste tiltaket for å sikre at flere utenlandske lette kjøretøy
betaler bompenger, er å sikre tilgang til informasjon i flere lands
kjøretøyregistre i etterkant av at EETS-direktivet trer i kraft
i EØS-området.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet er enig med statsråden i at bompengeprosjekter trenger
langsiktig forutsigbarhet om økonomi og finansiering, og at økt
statlig bidrag til Ryfast spesielt vil kunne gi uheldig presedensvirkning.
Samtidig vil disse medlemmer minne om at tilskuddsordningen for
reduserte bompengetakster utenfor byområdene er et virkemiddel som
kan løse flere lokale utfordringer uten å sette presedens eller
gi særfordeler for enkelte prosjekt. Disse medlemmer mener det er
svært viktig at ordningen videreføres, og at den også bør styrkes.
Disse medlemmer merker
seg at garantistene ikke ønsker å redusere passeringstaket, og at
statsråden i sitt svarbrev ikke skisserer andre alternative løsninger som
reduserer belastningen for pendlerne. Av hensyn til de berørte,
både innbyggere, næringsliv og kommunene, mener disse
medlemmer at statsråden bør gjenoppta dialogen med de lokale
partene i avtalen, for å redusere bompengebelastningen i Ryfast.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet vil avvikle den særnorske bompengeordningen
og mener at bompengebelastningen i Ryfastprosjektet er uholdbar.
Nye veiprosjekter bygges for at folk skal bruke dem. Når staten
skattlegger bruk av veien så høyt at folk ikke kan kjøre der, så
er det en bristende forutsetning for prosjektet. Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiet har forsøkt å få redusert
bompengebelastningen i Ryfast-prosjektet tidligere, jamfør Dokument
8:117 S (2023–2024). I behandlingen av denne saken ble følgende
vedtatt:
«Stortinget ber regjeringen
foreta en gjennomgang av bompengeprosjektet Ryfast, og snarest komme
tilbake til Stortinget med tiltak som vil redusere bompengebelastningen
for pendlere.»
Disse medlemmer merker
seg at regjeringen foreløpig har valgt å ikke innrette seg etter
Stortingets vilje i denne saken om å få redusert bompengebelastningen,
især for pendlerne. Disse medlemmer mener
at bompengebelastningen i prosjektet er altfor høy, og at staten
må ta et større ansvar for finansieringen av Ryfast slik at bompengeregningen
blir lavere for alle bilister som benytter veien.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest
fremme forslag om økt statlig andel i prosjektet rv. 13 Ryfast,
slik at bompengebelastningen kan reduseres for alle.»