Regjeringen viser i meldingen til at Norge skal
ha en dyrevelferd i verdenstoppen. Det er mer enn 20 år siden sist
det ble lagt frem en dyrevelferdsmelding for Stortinget. Dyrevelferdsmeldingen
fra regjeringen har til formål å peke ut en retning for en kunnskapsbasert
og stegvis forbedring av dyrevelferden. Meldingen omfatter alle
dyr: produksjonsdyr i sjø og på land, kjæledyr, forsøksdyr og viltlevende
dyr.
Alle dyr har en egenverdi uavhengig av nytteverdien de
har for oss mennesker. Det er flere forhold som bestemmer hvor god
dyrevelferden er. Regelverk, tilsyn, rådgivningstjenester, veterinærer,
fiskehelsebiologer og ikke minst flinke og omsorgsfulle dyreeiere
er viktig.
Regjeringen viser til at Norge har gode forutsetninger
for å ha god dyrevelferd og generelt er langt fremme når det gjelder
dyrevelferd, og at meldingen peker ut en retning for arbeidet med
å styrke dyrevelferden ytterligere.
God dyrevelferd er avhengig av en rekke faktorer,
og videre er det tett sammenheng mellom dyrevelferd og dyrehelse.
Friske dyr har det ofte godt, og dyr som har det godt, er ofte friske.
Fortsatt god dyrehelse vil derfor være viktig for dyrevelferden.
Havbruk er en stor og viktig næring for Norge.
Det er derfor helt nødvendig å ha en dyrevelferd som bidrar til at
markedet fortsatt har tillit til sjømat fra Norge.
Regjeringen er opptatt av å ha et levende landbruk
i hele landet. Det forutsetter at det er lønnsomt å være bonde i
Norge, og at norske forbrukere fortsatt har tillit til at husdyr
i Norge lever gode liv.
Regjeringen viser til at det er gjort mye bra
arbeid for å styrke dyrevelferden, og løfter spesielt frem den jobben som
gjøres av næringene selv. Videre viser regjeringen til at Norge
har alle forutsetninger for å ha en dyrevelferd i verdenstoppen,
og at meldingen legger grunnlaget for det videre arbeidet.
Ansvaret for dyrevelferdsforvaltningen er delt
mellom Landbruks- og matdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet.
Etter dyrevelferdsloven er ansvaret for akvatiske dyr og sjøpattedyr
delegert til Nærings- og fiskeridepartementet, og ansvaret for alle
andre dyr er delegert til Landbruks- og matdepartementet.
Det er Landbruks- og matdepartementet som legger
meldingen frem for Stortinget, men arbeidet med utforming av meldingen
har skjedd i tett samarbeid med Nærings- og fiskeridepartementet.
Regjeringen har i forbindelse med arbeidet avholdt flere innspillsmøter og
invitert aktører til å komme med skriftlige innspill. Departementene
mottok innspill fra drøyt 100 aktører, og innspillene er publisert
på regjeringen.no.
I kapittel 1 er det gitt en omtale av hovedpunktene
i regjeringens forslag. Meldingen gir en oppdatert gjennomgang av
status og utviklingstrekk for dyrevelferd i Norge. Videre gir meldingen
en oversikt over relevant regelverk og forvaltning av dyrevelferd.
Regjeringen varsler i meldingen nærmere 90 konkrete tiltak som skal
gjennomføres, utredes eller vurderes. En oppsummering av de mest
sentrale tiltakene er trukket frem i meldingens kapittel 1.2.4.
I kapittel 2 er det redegjort for bakgrunn og
arbeidsprosess for stortingsmeldingen, herunder er det i kapittel
2.3 gitt en omtale av en rekke anmodningsvedtak fra Stortinget og
hvordan regjeringen anser disse som fulgt opp gjennom meldingen.
Økonomiske og administrative konsekvenser er omtalt
i meldingens kapittel 8. Tiltakene i meldingen vi ha samfunnsøkonomiske
virkninger i form av bedre dyrevelferd, og kostnadene er knyttet
til gjennomføringen av tiltakene. Regjeringen viser til at det er
krevende å anslå disse størrelsene presist, og dette gjelder særlig
der tilpasninger til nye krav kan løses på ulike måter. I vurderingen
av tiltak for bedre dyrevelferd er det nødvendig at kostnader og
effekter for konkurransesituasjonen vektlegges. Videre legger regjeringen
vekt på å ha en overgangstid ved innføringen av nye tiltak, både
for å begrense kostnadene og for å legge til rette for at flere produsenter
kan fortsette å produsere.
I Vedlegg 1 til meldingen redegjør regjeringen
for oppfølgingen av St.meld. nr. 12 (2002–2003) Om dyrehold og dyrevelferd.
Sakens dokumenter er tilgjengelige
på sakssiden på stortinget.no.