Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Tone E. Berge Hansen, Per Vidar Kjølmoen, Anette
Trettebergstuen og Torbjørn Vereide, fra Høyre, Henrik Asheim, Anna
Molberg og Aleksander Stokkebø, fra Fremskrittspartiet, Alf Erik
Bergstøl Andersen og Dagfinn Henrik Olsen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Kirsti Bergstø og lederen Freddy André Øvstegård, fra Senterpartiet,
Per Olaf Lundteigen, og fra Rødt, Mímir Kristjánsson, viser
til Representantforslag 47 S (2024–2025) om å styrke sykelønnsordningen.
Komiteen viser til
at regjeringen siden representantforslaget ble fremmet har inngått
en ny intensjonsavtale om et inkluderende arbeidsliv. I avtalen
understreker partene viktigheten av at eventuelle endringer baseres
på brede forlik. Partene er enige om å bruke 2025 og 2026 til en
bred kunnskapsinnhenting. Basert på kunnskapen innhentet som følge
av denne avtalen vil partene bruke 2027 og 2028 til å diskutere
behov for justering og iverksetting av nye tiltak.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener at eventuelle endringer
i sykelønnsordningen kun bør gjøres i tråd med IA-avtalens prosesser
og gjennom brede forlik.
Disse medlemmer understreker
videre at det for Arbeiderpartiet og Senterpartiet ikke er aktuelt
å gå med på endringer som gjør sykelønnsordningen dårligere for
arbeidstakerne.
Komiteens medlemmer
fra Høyre ser med stor uro på det voksende sykefraværet i
Norge. Det er alvorlig for den som er syk, og for samfunnet. Disse medlemmer viser til at veien fra
langtidssykefravær til varig utenforskap fra arbeidslivet er kort.
Disse medlemmer viser
videre til at Norge skiller seg ut med et vedvarende høyt sykefravær
etter pandemien. De fleste andre europeiske land har derimot hatt
nedgang i sykefraværet etter koronapandemien. I Norge er sykefraværet
det høyeste på 15 år. Hadde Norge fått sykefraværet ned på svensk
nivå, ville det frigjort 40 000 årsverk.
Disse medlemmer viser
til at det trengs nye og kraftfulle tiltak for å få ned sykefraværet.
Slike tiltak er fraværende i foreliggende representantforslag. Disse medlemmer viser til at Høyre ikke
vil kutte i sykepengene folk får utbetalt, men har foreslått en
rekke andre tiltak for å få ned sykefraværet.
Disse medlemmer viser
til at forskning slår fast at arbeid i mange tilfeller fremmer helse. Disse medlemmer merker seg at det også
gjelder for mennesker med diagnoser som ofte fører til uføretrygd,
som muskel-/skjelettlidelser, smertetilstander og psykiske helseproblemer. Disse medlemmer mener derfor at gradering
bør være hovedregelen når man blir sykmeldt eller mottar andre helserelaterte
ytelser, slik at den sykemeldte får brukt restarbeidsevnen sin og
samtidig beholder kontakten med arbeidsplassen i sykemeldingsperioden.
Disse medlemmer viser
til at det å være 100 pst. sykemeldt over tid er den viktigste årsaken
til at folk ikke kommer tilbake i arbeid. Disse
medlemmer mener derfor at det bør stilles krav om at legens
vurdering av restarbeidsevne og begrunnelse for sykemeldingsgrad
alltid skal komme frem av sykemeldingen.
Disse medlemmer viser
videre til at det bør settes ned en sykefraværskommisjon for å finne
årsakene til det høye sykefraværet og hva som står i veien for å
få folk raskere tilbake i jobb. Videre bør det vurderes å endre
de økonomiske incentivene fastlegene har for å skrive ut sykemeldinger,
slik at det heller lønner seg for fastleger å følge opp eller unngå
sykemeldinger.
Disse medlemmer mener
i likhet med både NHO og LO at det også er grunn til å se på kostnadsfordelingen
mellom Nav og arbeidsgiver, slik at arbeidsgiver i større grad må
tilrettelegge for å få langtidssykemeldte tilbake, mot at staten
tar en større del av finansieringen for korttidsfraværet. Disse medlemmer viser til at Sysselsettingsutvalget
foreslo at arbeidsgiverperioden reduseres fra 16 til 12 dager mot
at arbeidsgiver dekker 10 pst. av sykepengene etter tre måneder.
Disse medlemmer er
tilfredse med at partene 12. februar 2025 omsider kom til enighet
om en ny IA-avtale. Disse medlemmer er
likevel bekymret for at også denne IA-perioden vil få et sykefravær
som fortsetter å øke. Disse medlemmer fremhever
at det hviler et stort ansvar på partene og regjeringen Støre for
å følge opp innholdet.
Disse medlemmer vil
videre knytte noen merknader til de enkelte forslagene og viser
til sine merknader under.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener at sykelønnen
er en grunnpilar i velferden. Full lønn under sykdom er en trygghet
for at alle uansett inntekt skal kunne hvile til de blir friske,
hindre å smitte kolleger og unngå komplikasjoner ved å presse helsen
for langt. Disse medlemmer viser til
at sykelønnsordningen har ligget fast siden 1978, og at det i perioden
frem til i dag har vært variasjoner i sykefraværet. Det er grunn
til å være bekymret for at sykefraværet ligger noe høyere etter
covid-19-pandemien enn før. Disse medlemmer mener
økt medbestemmelse, helt grunnleggende tilrettelegging på arbeidsplassen
og økt grunnbemanning særlig i det offentlige er effektive tiltak
som vil senke sykefraværet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at sykelønnsordningen er
en viktig del av det norske velferdssystemet, og mener derfor at
det må legges vekt på balansen mellom arbeidstakeres rettigheter og
arbeidsgiveres forpliktelser. Disse medlemmer er opptatt
av at ordningen skal være bærekraftig og blant annet ikke påføre
næringslivet unødvendige økonomiske byrder.
Komiteens medlem
fra Rødt merker seg og er svært glad for den brede støtten
representantforslaget har fått fra fagbevegelsen i høringssvarene.
Dette medlem er
også glad for at statsråden, i sin vurdering av forslagene til komiteen,
sier at hun har satt i gang tiltak for å få ned saksbehandlingstiden
hos Nav i tilfeller der arbeidsgiver bestrider en sykemelding og Nav
som følge av det stopper utbetalingen av sykepenger inntil de har
fattet et vedtak i saken. Dette medlem er
også glad for at statsråden skriver:
«at det kan være behov for bedre datagrunnlag
og kunnskap på området. Jeg vil derfor be Arbeids- og velferdsdirektoratet
om å utrede muligheten for mer og bedre styringsinformasjon, med
sikte på at dette i større grad kan fanges opp i det nye saksbehandlingssystemet for
sykepenger.»
Dette medlem er
imidlertid skuffet over at statsråden ikke støtter noen av de andre
forslagene. Det er særlig skuffende med tanke på at det i Hurdalsplattformen
står at de tidligere regjeringspartiene Arbeiderpartiet og Senterpartiet
vil gjøre nettopp det Rødt foreslår i forslag fem, nemlig: «Prøve
ut en ordning hvor sykepengeperioden gjøres om til en tidskonto
ved gradert sykemelding». En slik ordning er særlig viktig for kreftpasienter
og andre med alvorlige og/eller lange sykdomsforløp og for pasienter
som bruker opp perioden med full lønn under sykdom i påvente av
behandling.
Komiteens
medlemmer fra Senterpartiet og Rødt viser til at en bonde
har rett til støtte til avløser i sykdomsperioden, men hvis bonden
har jobb utenom gården og dermed får sykepenger basert på dette
andre arbeidsforholdet, blir sykdomstilskuddet som skal dekke avløser,
redusert tilsvarende. Disse medlemmer viser
videre til Jordbruksavtale 2023–2024 pkt. 9.2 Tilskudd til avløsning
ved sykdom m.m. og oppslag i Nationen 7. mai 2024. I Jordbruksavtale
2023–2024 kan man lese at:
«Foretakets tilskudd skal settes til
det minste beløpet av følgende to alternativer:
-
1. foretakets maksimale
dagsats i samsvar med [driftsomfanget på gården], eller
-
2. høyeste maksimale dagsats for tilskuddsordningen, fratrukket
det den personen som avløses:
-
a. får, eller kan
få, i stønader fra Nav ved sykdom, uførhet (skade), svangerskap,
fødsel og foreldrepermisjon,
-
b. får i lønn og dagpenger,
-
c. får i alderspensjon, uføretrygd, gjenlevendeytelse,
offentlig og privat tjenestepensjon samt avtalefestet pensjon, og
-
d. får i honorar for verv og godtgjøring
for tapt arbeidsfortjeneste.»
Et samlet jordbruk mener det er helt
urimelig at syke bønder som har jobb utenom gården, får avkortning
i støtten til sykdomsavløser. Behovet for to inntekter er minst
like stort for en syk bonde som for en frisk bonde.
Disse medlemmer støtter
bøndene i at avkortningen i støtten til sykdomsavløsning er urimelig.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å droppe avkortning av tilskudd til sykdomsavløsning, slik
at det beregnede tilskuddet ut fra jordbruksdriften utbetales uavhengig
av om bonden får sykepenger, svangerskapspenger m.m. basert på andre
arbeidsforhold utenfor gårdsdriften.»
Nedenfor følger partienes merknader
til de enkelte forslagene i representantforslaget: