Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Eigil Knutsen, lederen Tuva Moflag, Tellef Inge
Mørland, Bjørnar Skjæran, Maria Aasen-Svensrud og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Tina Bru, Mahmoud Farahmand, Heidi Nordby Lunde og Helge Orten,
fra Senterpartiet, Emilie Mehl, Ole André Myhrvold og Geir Pollestad,
fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi og Roy Steffensen, fra
Sosialistisk Venstreparti, Andreas Sjalg Unneland, fra Rødt, Marie
Sneve Martinussen, fra Venstre, Sveinung Rotevatn, fra Miljøpartiet
De Grønne, Sigrid Zurbuchen Heiberg, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til Representantforslag 69 (2024–2025)
om strengere regulering av Temu.
Komiteen viser til
at handel via netthandelsplattformer som Temu reiser flere problemstillinger.
Disse plattformene tilbyr ofte billige produkter av lav kvalitet og
med kort levetid. Videre fører volumet av slike varer til utfordringer
knyttet til toll og avgifter samt kontroll av importerte varer for
å sikre at de oppfyller norske standarder for helse, miljø og sikkerhet. Komiteen viser til at Temu bare er én
av flere netthandelsplattformer som skaper slike utfordringer.
Komiteen viser til
svarbrevet fra finansministeren om at det er nedsatt en ekspertgruppe
som skal utrede virkemidler for å fremme en mer sirkulær økonomi,
og at denne gruppen skal levere sin rapport våren 2025.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Miljøpartiet De Grønne, viser til at
forvaltningen av Statens pensjonsfond utland (SPU) følges opp i
finanskomiteens årlige behandling av fondsmeldingen. Det er etablert
en klar arbeidsdeling mellom Finansdepartementet, Norges Bank og
Etikkrådet. Finansdepartementet fastsetter de overordnede rammene,
mens Norges Bank foretar investeringene og utøver fondets eierrettigheter
uavhengig av departementet. Etikkrådet overvåker fondets portefølje
og gir råd om observasjon og utelukkelse av selskaper. Finansdepartementet
har fastsatt retningslinjer for observasjon og utelukkelse av selskaper
fra SPU basert på alvorlige krenkelser av grunnleggende etiske normer.
Norges Banks hovedstyre tar beslutninger i slike saker. Flertallet viser til at Finansdepartementet
ikke instruerer Norges Bank om nedsalg i enkeltselskaper.
Flertallet peker
på at det i svarbrevet fra finansministeren kommer frem at Klima-
og miljødepartementet har bedt Miljødirektoratet om ytterligere
kontroll med varer fra netthandelsplattformer utenfor Europa. Flertallet viser til at et midlertidig
forbud mot import av varer fra Temu og tilsvarende plattformer reiser
juridiske spørsmål og krever grundig utredning.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Venstre, ser de komplekse problemene knyttet til netthandel
fra selskaper som Temu og viser til at det er iverksatt flere tiltak
for å utrede muligheter og finne løsninger. Utfordringene er likevel
mange, og det er viktig med en helhetlig tilnærming for å sikre
at importerte varer oppfyller norske standarder og bidrar til en
bærekraftig handel.
Dette flertallet viser
til den kommende rapporten fra det nedsatte ekspertutvalget og vil
på dette grunnlag ikke støtte forslagene i representantforslaget, men
ber om at regjeringen kommer tilbake til Stortinget på egnet måte
for å følge opp utfordringene knyttet til netthandel via selskaper
som Temu.
Komiteens medlemmer fra
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig
Folkeparti viser til at EUs nye forordning om digitale tjenester,
Digital Services Act (DSA), skal sikre et tryggere internett for
forbrukerne, beskytte grunnleggende rettigheter og bidra til en åpen
og rettferdig netthandel. Her har også EU-kommisjonen pekt på Temu
som en av de veldig store plattformene som er underlagt den strengeste
reguleringen i DSA. Ved brudd på DSA kan plattformer i denne kategorien
ilegges bøter på inntil 6 pst. av årlig global omsetning. Disse medlemmer mener at forordningen kan
bidra til bedre regulering av Temu og lignende selskaper, og at
forordningen bør implementeres i norsk lov så snart som mulig.
Disse medlemmer stiller
seg positive til reguleringsarbeidet som pågår i EU overfor netthandelsaktører
som Temu. Men EU-prosesser tar lang tid, og regjeringen bruker enda
lengre tid på å innlemme EU-rettsakter i norsk lov. Disse medlemmer har merket seg at det
etter årets første møte i EØS-komiteen var 559 rettsakter på lista
over saker der fristen for gjennomføring i EU er nådd, men hvor
rettsakten ikke er tatt inn i EØS-avtalen ennå (regjeringen.no).
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet understreker viktigheten av konkurranse
i markedet og at aktørene konkurrerer på like vilkår. VOEC-ordningen
bidrar til en merverdiavgiftsmessig likebehandling av norske og
utenlandske aktører som selger lavverdivarer til Norge. Disse medlemmer fremhever viktigheten
av en kostnadseffektiv oppkrevingsmekanisme, slik som VOEC-ordningen.
Disse medlemmer deler
forslagsstillernes bekymring over at varer fra Temu kan inneholde
helse- og miljøfarlige kjemikalier. Disse
medlemmer er særlig bekymret over at man har avdekket innhold
av ulike miljøgifter som overskrider den tillatte grenseverdien,
i varer som er tiltenkt barn.
I mange tilfeller vil aktører som ikke forholder
seg til et gitt regelverk, kunne produsere varer billigere enn de
aktørene som forholder seg til regelverket. Dette medfører at norske
og europeiske aktører blir utkonkurrert. Disse
medlemmer understreker derfor viktigheten av at internasjonale
aktører forholder seg til norsk og europeisk regelverk når de opererer
i disse markedene, dette for å sikre og verne forbrukere, men også
for å sikre at både norske og internasjonale aktører konkurrerer
på samme vilkår.
Disse medlemmer fremhever
viktigheten av kontroller og stikkprøver av varer som kommer fra
risikoleverandører, som for eksempel Temu, for å sikre forbrukere
mot varer som inneholder ulovlige mengder kjemikalier og miljøgifter.
Det kan derfor være hensiktsmessig å styrke Tolletatens kontroll
og Miljødirektoratets stikkprøvekontroll av varer importert fra
Temu og andre risikoleverandører.
Disse medlemmer understreker
at det er en klar arbeidsfordeling mellom Finansdepartementet, Norges
Bank og Etikkrådet i forvaltningen av Statens pensjonsfond utland
(SPU). Etikkrådet overvåker porteføljen og gir råd om utelukkelse
av selskaper. Norges Banks hovedstyre tar beslutninger i slike saker. Disse medlemmer er negative til at Finansdepartementet skal
instruere Norges Bank om nedsalg i enkeltselskaper, og understreker
viktigheten av en klar arbeidsfordeling og uavhengigheten til Norges
Bank.
Disse medlemmer ønsker
ikke å innføre et midlertidig forbud mot import av varer fra Temu,
men ønsker derimot å styrke arbeidet med å avdekke varer som inneholder
skadelige og ulovlige kjemikalier.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Kristelig
Folkeparti anerkjenner det som oppfattes å være essensen i
representantforslaget, nemlig å begrense import av varer med svært
kort levetid og svært lav kvalitet som i stor grad ender opp som
søppel, som det er rimelig å mistenke at er produsert under uverdige
arbeidsforhold, og som også altfor ofte viser seg å inneholde direkte
helseskadelige og giftige stoffer, dette være seg fra Temu eller
fra andre handelsplattformer og selskaper som retter seg inn mot
det norske markedet. Disse medlemmer er
enig med høringsinnspillet fra Naturvernforbundet, der de sier at
det «er vanskelig for forbrukere å orientere seg i denne jungelen,
og man tar ‘for god fisk’ at varer man tilbys, er trygge».
Komiteens medlemmer fra
Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen,
senest i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2025, om
å styrke Tolletatens kontroll med varer importert fra Temu og andre
risikoleverandører.»
«Stortinget ber regjeringen, senest
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2025, om å styrke Miljødirektoratets
stikkprøvekontroll av importerte forbrukerprodukter fra risikoleverandører.»
«Stortinget ber regjeringen
i forbindelse med statsbudsjettet for 2026 utrede og eventuelt innføre
en miljøavgift på ‘fast fashion’ og vurdere andre endringer i skatte-
og avgiftssystemet som kan redusere importen av helse- og miljøskadelige
varer fra nettehandelsplattformer som Temu mfl.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Kristelig Folkeparti vil
videre støtte forslagene i denne innstillingen, om å styrke Tolletatens
og Miljødirektoratets kontroll av importerte varer fra Temu og tilsvarende netthandelsplattformer.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig
Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å fjerne tollfritaket for tekstilvarer for selskaper
registrert i VOEC-registeret.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre støtter mange
av intensjonene i representantforslaget om en strengere regulering
av Temu. Disse medlemmer er enig i at det
er en rekke utfordringer når det gjelder både helse, miljø, arbeidsforhold,
konkurranse på like vilkår og økonomi knyttet til Temu og tilsvarende
selskaper som driver plattformbasert netthandel med varer til lav
pris.
Disse medlemmer viser
i så måte til behandlingen av Representantforslag 159 S (2023–2024),
jf. Innst. 33 S (2024–2025), om å gjøre fast fashion dyrere, hvor disse medlemmer sammen med representanter
fra andre partier foreslo en rekke utredningsoppdrag, bl.a. knyttet
til tekstiltollfritak.
Disse medlemmer viser
videre til finansministerens svarbrev, hvor det framkommer at det
er iverksatt flere tiltak knyttet til kontroll med netthandelsplattformer
utenfor Europa, og at ytterligere tiltak utredes.
Disse medlemmer mener
at den mest hensiktsmessige måten å regulere de mest bekymringsfulle
sidene ved Temu på, er å innføre en avgift på såkalt «fast fashion»
etter modell av tilsvarende som er vedtatt i Frankrike, og mer generelt
å bruke skatte- og avgiftspolitikken for å redusere import av helse-
og miljøskadelige varer fra netthandel.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet støtter på generelt grunnlagt forslagene
om å styrke Tolletatens og Miljødirektoratets kontrollevne. Disse medlemmer viser til at Tolletaten
ble styrket betydelig mens Senterpartiet satt i regjering, senest
med 250 mill. kroner i statsbudsjettet for 2025. Disse
medlemmer mener at en videre styrking av etaten er naturlig
ut fra flere hensyn, men at dette må sees i sammenheng med andre
oppgaver, og at dette bør adresseres i de ordinære budsjettrundene.
Disse medlemmer viser
videre til at utfordringene med Temu og lignende plattformer er
sammensatte, og at ekspertgruppen for virkemidler for å fremme en sirkulær
økonomi, som ble satt ned mens Senterpartiet var i regjering, blant
annet skal se på den typen problemstillinger det her er snakk om.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til at Temu på kort tid har tatt en markedsandel på 15 pst. av netthandelen.
Det har skjedd fordi selskapet ikke forholder seg til norsk eller
europeisk lovgivning for kjemikaliebruk, åpenhet og markedsføring.
I tillegg har varer fra Temu et tollfritak for tekstilvarer på forsendelser
med en verdi opp til 3 000 kroner, siden Temu står i VOEC-registeret.
Dette gir selskapet en konkurransefordel sammenlignet med mange
norske nettbutikker.
Disse medlemmer viser
til at Temu unngår lovregulering, i EU og Norge, ved å hevde at
selskapet er en markedsplass og ikke en netthandelsaktør. Like fullt
er det Temus plattform som sørger for å oversvømme det norske markedet
med billige varer, produsert under uverdige arbeidsforhold og med
helse- og miljøfarlige kjemikalier som har vært forbudt i Norge
i flere tiår.
Disse medlemmer har
merket seg at EU-kommisjonen nå gransker Temu for å finne ut om
varene deres oppfyller grunnleggende sikkerhetskrav. Videre har disse medlemmer registrert at den amerikanske kongressen
har slått fast at det er «ekstremt høy risiko» for at produkter
solgt gjennom Temu er laget med tvangsarbeid, og at Framtiden i
våre hender kaller Temu en miljø- og helseskandale.
Disse medlemmer er
av den oppfatning at Temu, slik selskapet opererer i dag, er en
trussel mot næringslivet, miljøet og forbrukersikkerheten i Norge. Disse medlemmer mener derfor at det haster
med å regulere Temu. Et selskap som ikke opererer i tråd med norsk
lovgivning, bør ikke tillates å operere på det norske markedet.
Disse medlemmer viser
til at undersøkelser tyder på at Temu ikke opererer i tråd med eksisterende norsk
markedsføringslovgivning. I mars 2024 gjennomførte nettavisen Tek.no
undersøkelser av markedsføringen på Temu. Forbrukerrådet konkluderte
med at undersøkelsene viste at Temu bryter markedsføringsloven.
Disse medlemmer viser
til at flere produkter som selges gjennom Temu, inneholder helse-
og miljøfarlige kjemikalier som er forbudt å selge i Norge. Miljødirektoratet
fant blant annet det ulovlige tungmetallet kadmium i en stikkprøvekontroll
av barneleker kjøpt gjennom Temu i 2025.
Disse medlemmer viser
til lov om bærekraftige produkter og verdikjeder, som ble vedtatt
av Stortinget den 13. juni 2024 og gjort gjeldende fra 1. juli 2024.
Lovens formål er:
«[…] å fremme bærekraftige
produkter og verdikjeder for produkter som bidrar til et ressurseffektivt
og bærekraftig produksjons- og forbruksmønster for produkter i en
sirkulær økonomi.»
Disse medlemmer kan
vanskelig se at Temu, slik selskapet opererer i dag, opererer i
tråd med lovens formål.
Disse medlemmer viser
til høringsinnspillene som har kommet inn til komiteen, og merker
seg at både Framtiden i våre hender, HK Norge og Naturvernforbundet
støtter flertallet av forslagene i Dokument 8:69 S (2024–2025).
NHO Service og Handel støtter forslag 2 og 4 og erkjenner at Temus
tollfritak for tekstilvarer skaper en betydelig konkurranseulempe
for norske aktører.
Disse medlemmer merker
seg at statsråden mener Temu må reguleres på europeisk nivå. Det
er disse medlemmer prinsipielt enig
i, men understreker at også EU-kommisjonen mener enkeltland bør kunne
gå foran i reguleringen av netthandel. Disse medlemmer har
merket seg at EU-kommisjonen har oppfordret medlemsland til å fjerne
tollfritak for pakker under en viss verdi og til å vurdere å innføre
kontrollavgifter («handling fees») for å dekke økte utgifter til
kontroll i forbindelse med økt import fra land utenfor EU og EØS
(The Guardian, 5. februar 2025: «EU to tighten checks on goods sold
by sites such as Shein and Temu»).
Disse medlemmer viser
til høringsinnspillet fra HK Norge og følgende avsnitt:
«Dagens praksis innebærer
at forbrukerne selv har ansvaret for produktsikkerheten ved netthandel
fra plattformer utenfor EU/EØS. Dette skaper en uholdbar situasjon
der helsefarlige og potensielt farlige produkter fritt kan importeres
uten tilstrekkelig kontroll.»
Det er, etter disse medlemmers vurdering,
en helt uholdbar praksis at ansvaret for forbrukersikkerhet overlates
til enkeltpersoner. Det må være myndighetenes ansvar å sikre at
varer som selges til norske forbrukere, er trygge. Så lenge Temu
får operere fritt på det norske markedet, overlater myndighetene
ansvaret for produktsikkerhet til forbrukerne.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
vurdere om Temus markedsføring bryter med markedsføringsloven, og
eventuelt iverksette sanksjoner.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
og fremme forslag om en kontrollavgift for å dekke økte kostnader knyttet
til kontroll av forbrukerimporterte varer fra utenfor EU/EØS.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
regelverksendringer for å sørge for at strømmen av forbrukerimporterte
varer fra utenfor EU/EØS gjøres reelt tilgjengelige for produktkontroll
hos tilsynsmyndighetene. Dette kan innebære karantenetid på tollager
ved grensepassering.»
Komiteens
medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen, senest
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2025, fremme forslag om
å implementere EUs forordning om digitale rettigheter (Digital Services
Act) i norsk lov.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å innføre et midlertidig forbud mot import av varer fra Temu
fram til EUs forordning om digitale rettigheter er implementert
i norsk lov.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti er enig med forslagsstillerne
om å regulere Temu, og viser til Representantforslag 159 S (2023–2024) fra
representanter fra Sosialistisk Venstreparti, der det ble foreslått
flere tiltak for å stramme inn for Temu og andre klimaverstinger
og heller gjøre det billigere med reparasjon og gjenbruk.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne støtter forslaget om å innføre
en avgift på såkalt «fast fashion», men ser ingen motsetning mellom det
og andre forslag som dette medlem fremmer
i denne innstillingen.
Dette medlem har
merket seg at Statens pensjonsfond utland (SPU) ved årsskiftet hadde
investert 15 mrd. kroner i selskapet PDD Holdings Inc., som er selskapet
bak Temu. Dette medlem mener prinsipielt at
SPU ikke bør investeres i selskaper som ødelegger for norsk næringsliv
og norske forbrukere, og at fondet derfor bør trekkes ut av PDD
Holdings Inc.
Dette medlem fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen instruere
Norges Bank om å trekke oljefondet ut av selskapet PDD Holdings Inc.»