Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Mani Hussaini, lederen Ingvild Kjerkol, Stein Erik
Lauvås, Linda Monsen Merkesdal og Sigurd Kvammen Rafaelsen, fra
Høyre, Jan Tore Sanner, Michael Tetzschner, Bård Ludvig Thorheim
og Ove Trellevik, fra Senterpartiet, Marit Arnstad, Lisa Marie Ness
Klungland og Gro-Anita Mykjåland, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland
og Marius Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken,
fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet
De Grønne, Kristoffer Robin Haug, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell
Ingolf Ropstad, viser til Dokument 8:54 S (2024–2025), Representantforslag
fra stortingsrepresentantene Mathilde Tybring-Gjedde, Bård Ludvig Thorheim,
Tina Bru, Trond Helleland, Mahmoud Farahmand og Liv Kari Eskeland
om raskere konsesjonsbehandling og mer kraft. Forslagsstillerne
ber regjeringen ta initiativ til en reform for å redusere saksbehandlingstiden
i Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) og Energidepartementet,
og lister i bakgrunnen for forslaget opp en rekke tiltak som kan
inngå i en slik reform. Komiteen viser
til brev fra Energidepartementet 11. februar 2025, der statsråden
svarer at flere av tiltakene allerede er iverksatt, og videre at
en full reform vil gå på bekostning av behandlingen av konkrete prosjekter.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti, mener at ren og rimelig kraft
skal være et konkurransefortrinn for Norge og et gode for norske husholdninger.
For å styrke Norges konkurransekraft og gi næringslivet og industrien
flere bein å stå på i årene fremover trenger vi mer ren energi til
konkurransedyktige priser og raskere utbygging av nettet. Mer kraft, raskere
nettutbygging og bedre utnyttelse av energi og nettet er på sikt
blant det aller viktigste for å sikre et kraftoverskudd og lave
strømpriser for forbrukere og næringsliv.
Disse medlemmer vil
understreke at Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har et
viktig samfunnsoppdrag i en tid med rask energi- og klimaomstilling.
NVE har fire hovedmål de skal oppnå, herunder forvaltning av vassdragene,
fremme effektiv produksjon og bruk av energi, fremme sikker kraftforsyning
og å bedre evnen til å håndtere flom- og skredrisiko.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen
tok flere grep for å legge til rette for raskere konsesjonsbehandling.
NVE fikk økte midler til behandling av fornybar energi, noe som
har resultert i 110 nye medarbeidere siden 2021, hvor 30 av disse
jobber direkte med behandling av konsesjonssøknader. I tillegg til
økt saksbehandlerkapasitet er satsingen på digitalisering i NVE
styrket for å bidra til mer effektive konsesjonsprosesser. Tilstrekkelig
nettkapasitet er viktig for å muliggjøre utbygging av ny kraftproduksjon,
og NVE har prioritert søknader om nettanlegg, noe som har resultert
i at køen her har blitt redusert. Det har de siste årene ikke vært
kø i behandlingen av nye vindkraftsaker eller store vannkraftsaker.
Videre viser disse medlemmer til at
det har blitt arbeidet med regulatoriske grep for å effektivisere
saksbehandlingen.
Disse medlemmer deler
forslagsstillernes intensjon om å redusere saksbehandlingstiden
i forvaltningen for å muliggjøre raskere nettutbygging og økt kraftproduksjon.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti viser
til at det kun er gitt konsesjon til 0,45 TWh ny kraftproduksjon
i Norge siden regjeringen Støre tiltrådte i 2021, og ifølge NVEs
egne analyser vil det heller ikke komme store nye kraftutbygginger
frem mot 2030 (NVE Rapport nr. 25/2023 Langsiktig kraftmarkedsanalyse
2023).
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til Finansdepartementets
svar på Høyres spørsmål i forbindelse med behandling av Prop. 1
S (2024–2025), der det fremgår at de siste årenes økte bevilgninger
til NVE har bidratt til en betydelig økning i antall ansatte i NVE,
men at resultatene i form av konsesjoner for ny kraftproduksjon
lar vente på seg. Ansatte i NVE som arbeider med konsesjonssaker
for kraft, har de siste årene gått fra 16 til 17, mens etaten har
blitt tilført 110 nye stillinger. Samtidig tar arbeidet med konsesjonssaker
for kraftnett opp stor arbeidskapasitet hos både NVE og Statnett.
Disse medlemmer viser
til at det til sammenlikning ble gitt konsesjon til 16 TWh under
de ulike Solberg-regjeringene i perioden 2013–2021. En oversikt
fra THEMA i en rapport fra mars 2022 (RME Ekstern rapport nr. 2/2022,
Vurdering av praksis rundt kraftnetteiers leveringsplikt) viser
at konsesjonsbehandling for vannkraft, vindkraft og storskala solkraft
tar minst 4–5 år. Legger man til utredningstid og byggetid, tar
det 6–12 år å få på plass ny kraft. Selv om disse
medlemmer mener det er gevinster å hente i en riktigere prioritering av
personell og bedre organisering innenfor energimyndighetene, er
det samtidig nødvendig å vurdere mer grunnleggende endringer i konsesjonsprosessen.
Disse medlemmer viser
til at representanter fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti
tidligere har fremmet forslag på Stortinget om både hurtigspor med
parallellbehandling i konsesjonsprosesser og om å innføre tidsfrister
i konsesjonsbehandlingen. Selv om Stortinget har anmodet regjeringen
om å benytte seg av hurtigspor, synes det ikke å ha materialisert
seg i form av lavere saksbehandlingstider eller mer effektiv konsesjonsbehandling.
Mange aktører formidler at det tar lang tid å få tildelt en saksbehandler,
og at konsesjonstiden reduserer forutsigbarheten og lønnsomheten
i konkrete kraftprosjekter.
Disse medlemmer viser
til at sammenlignbare land i Europa har innført nye EU-lovverk med
krav om hurtigere konsesjonsprosesser, og hvor det arbeides systematisk
med å få ned saksbehandlingstiden. I Sverige ble det eksempelvis
bygget og installert 120 MW i nye solparker i 2023, mens Norge ga
konsesjon for og bygget 7 MW (NVEs oversikt over ny kraftproduksjon
på nve.no, samt Svensk Solenergis oversikt over ny solkraft på svensksolenergi.se).
Disse medlemmer viser
videre til at Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti har foreslått
å etablere en kartfestet oversikt over grå arealer, det vil si arealer
som er nedbygd tidligere, eller sterkt endrede områder som ikke
lenger er i aktiv eller samfunnsnyttig bruk. Disse medlemmer mener
en nasjonal kartfestet oversikt vil gjøre det lettere å finne områder
som er egnet for kraftproduksjon med lavere konfliktnivå, og at
det muliggjør et løp med raskere konsesjonsbehandling.
Disse medlemmer viser
til at kommunene har fått økt ansvar og beslutningsmyndighet over
kraftutbygging de siste årene. Det er mange kommuner som etterspør
beslutningsstøtte til å utarbeide kraftplaner og støtte til kommunenes
prosesser og planarbeid i forbindelse med ny kraftutbygging. Disse medlemmer foreslår derfor å etablere
en ordning med et nasjonalt kompetansesenter for kraft der kommunene
kan få bistand. Den eksakte innretningen må utredes nærmere. En
løsning kan være en nasjonal støttefunksjon inspirert av den danske modellen
NEKST (Den nationale energikrisestab). I Norge kan man se for seg
at NVE, Miljødirektoratet og andre relevante objektive kompetansemiljøer
utgjør en lignende støttefunksjon. Disse medlemmer mener
det vil være naturlig å etablere en slik støttefunksjon i arbeidet med
å redusere den totale saksbehandlingstiden for å få etablert ny
kraftproduksjon.
Disse medlemmer mener
konsesjonstiden for ny kraftproduksjon og nett er for lang. Disse medlemmer ønsker derfor en større
reform av konsesjonssystemet, der konsesjonsbehandlingen effektiviseres
uten at det går på bekostning av grundighet i konsesjonsbehandlingen,
gode miljøundersøkelser og medvirkning.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti har flere forslag som regjeringen
bør vurdere i en slik reform, herunder:
-
Tiltak som bør fritas
for konsesjon etter energi- og vassdragslovgivningen, for eksempel
energitiltak på grått areal, endringer eller utvidelser som skal
gjennomføres på eksisterende nettanlegg og som i liten grad berører
naboer, mindre solkraft- og nærvindprosjekt m.m.
-
Behov for å etablere et nasjonalt kompetansesenter for
kraft som kan bistå kommunene med å utarbeide kraftplaner og støtte
prosesser og planbehandling i kommunene.
-
Økt brukt av hurtigspor, for eksempel kan
mindre kontroversielle linjesaker også omfattes, og ikke bare transformatorstasjoner.
-
Økt politisk prioritering av avklaringer
av klager og innsigelser i Energidepartementet.
-
Innføre tidsfrister for konsesjonsbehandlingen sammen
med omforente fremdriftsplaner. Det må være en tydelig prioritering
av saker, rask tildeling av saksbehandling og frister for trinnene
i konsesjonsprosessen.
-
Innføre føringer i tildelingsbrevet til
NVE om at saksbehandlingstiden skal bli kortere, og at NVE skal
rapportere spesifikt om saksbehandlingstid.
-
Raskere digitalisering av konsesjonsprosessene.
-
Bedre veiledning fra NVE til utviklere,
planmyndigheter, kommuner og andre berørte parter.
-
En større samordning av tillatelser etter
ulike sektorlovgivninger, blant annet fra etater som Mattilsynet,
Luftfartstilsynet, Mineraldirektoratet og Miljødirektoratet.
-
Vurdere ytterligere styrking av saksbehandlerkapasiteten
i NVE og Energidepartementet.
-
Tydelige styringssignaler til etater og
direktoratet om at fornybar energi er en vesentlig samfunnsinteresse
som må vektes tungt i arealpolitikk.
-
At det tydeliggjøres i de statlige planretningslinjene at
hensynet til fornybar energi er en vesentlig samfunnsinteresse,
og at kommunene må legge til rette for mer energi.
-
Implementering av fornybardirektivet fra
2018 så raskt som mulig.
-
Ta i bruk parallell behandling i større
grad og redusere tiden saker ligger i ro mellom ulike saksbehandlere
og instanser.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ
til en reform av konsesjonssystemet med mål om å redusere saksbehandlingstiden
og ha en mer effektiv konsesjonsbehandling i Norges vassdrags- og
energidirektorat (NVE) og Energidepartementet, samtidig som hensynet
til grundighet i konsesjonsbehandlingen, gode miljøundersøkelser
og medvirkning ivaretas.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti deler forslagsstillernes
syn på at tilgang på ren og rimelig kraft skal være et konkurransefortrinn
i Norge, og et gode for norske husholdninger. Disse
medlemmer viser til at Norges vassdrags- og energidirektorat
(NVE) i rapporten «Svakere kraftbalanse, men fortsatt kraftoverskudd
i 2028» (juni 2024) forventer en svakere kraftbalanse i 2028. Disse medlemmer fremhever viktigheten
av en effektiv saksbehandling av konsesjonssøknader for å bedre
kraftbalansen.
Disse medlemmer viser
til at de siste årenes økte bevilgninger til NVE har resultert i
en betydelig økning i antall ansatte, men at dette ikke har gitt
resultater i form av konsesjoner for ny kraftproduksjon. Disse medlemmer fremhever viktigheten
av utbygging av mer kraftproduksjon og nytt nett. Som beskrevet
i forslaget er det i dag 17 årsverk som jobber med saksbehandling
av konsesjoner for kraft. Disse medlemmer ønsker
flere saksbehandlere, men den kompetansen som kreves, er begrenset. Disse medlemmer ønsker å se på muligheten
for at andre ansvarsoppgaver i NVE tilsidesettes og at behandlingen
av nye konsesjoner prioriteres, så lenge behovet for mer kraftproduksjon
og nytt nett er vesentlig. Utbygger er avhengig av en rask og effektiv saksbehandling,
slik at prosjekter kan realiseres.
Disse medlemmer ønsker
en økt bruk av hurtigspor og parallellbehandling av konsesjoner
hvor dette kan være egnet. Et hurtigspor kan benyttes i saker med
lavt konfliktnivå, både for kraft og nettutbygging. En økt bruk
av parallellbehandling vil redusere tiden saker ligger i ro mellom
ulike saksbehandlere og instanser. Dette vil føre til en forenklet
og raskere søknadsprosess som vil medføre kortere saksbehandlingstid.
Videre kan det resultere i raskere utbygging av mer kraft og nett
i en tid hvor dette er høyst nødvendig.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at gode tiltak for raskere konsesjonsbehandling
for eksempel kan være økt bruk av hurtigspor, parallell behandling
og kompetansesenter for kraft rettet mot kommunene.
Disse medlemmer understreker
imidlertid at innlemming av EUs fornybardirektiv ikke er et godt
tiltak for å oppnå dette. Fornybardirektivets krav til konsesjonsprosesser
tilfører verken flere ressurser eller økt kapasitet i forvaltningen,
men griper i stedet inn i norsk forvaltningspraksis.
Disse medlemmer mener
at tillit til forvaltningen og aksept for naturinngrep forutsetter
gode, demokratiske prosesser der både lokale og nasjonale interesser
ivaretas. Norske kommuner har ulike forutsetninger for å øke kraftproduksjonen,
og det vil være feil å påtvinge dem utredninger av arealer for kraftproduksjon
eller begrense deres mulighet til å si nei til prosjekter.
På denne bakgrunn mener disse
medlemmer at endringer i konsesjonssystemet må baseres på
nasjonale løsninger tilpasset norske forhold, og at innlemming av
fornybardirektivet er feil virkemiddel for å oppnå raskere konsesjonsbehandling
med høy kvalitet der berørte parter høres.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener at raskere saksbehandlingstid
i forbindelse med kraftkonsesjon ikke bør legges til grunn som en
målsetting i seg selv. Dagens konsesjonsbehandling har forbedringspotensial,
men løsningene som skisseres i dette forslaget, kan potensielt være
med på å undergrave legitimiteten til konsesjonssystemet. I verste
fall kan en alminnelig redusering av saksbehandlingstiden lede til
dårlig begrunnede avgjørelser og ufullstendige miljøundersøkelser
samt gi opphav til lokale konflikter og motstand.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til Ren energi-pakken
og hvordan fornybardirektivet av 2018, samt det reviderte direktivet
fra 2023, legger til rette for en mer effektiv saksbehandling av
fornybarprosjekter. Direktivene bidrar til raskere prosesser gjennom
blant annet nye tildelingsprosedyrer, etablering av fornybare akselerasjonsområder
og tidsfrister for søknadsbehandling. Disse
medlemmer understreker viktigheten av å innføre disse direktivene
så raskt som mulig.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil understreke betydningen
av gode konsesjonsprosesser hvor konsekvensene for natur og klima belyses
godt og det legges opp til en bred og skikkelig involvering av berørte
parter og lokalsamfunn. Dette medlem vil
vise til at Sosialistisk Venstreparti flere ganger tidligere har
foreslått å stramme inn på regelverket for utarbeidelse av konsekvensutredninger
for å sikre at hensynet til naturen spiller en sterkere rolle.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til behovet for en nasjonal ramme for vindkraft
på land som både tilrettelegger for raskere saksbehandling og samtidig
ivaretar naturverdiene. Norges vassdrags- og energidirektorat la
frem et forslag til en slik ramme i 2019. Dette
medlem mener det er viktig å fullføre behandlingen av en nasjonal
ramme, og viser til at Venstre har fremmet forslag om dette i Innst.
345 S (2023–2024).
Dette medlem mener
også at det er viktig å gi kommunene bedre støtte i planlegging
og saksbehandling av kraftprosjekter, og støtter derfor forslaget
om å opprette et kompetansesenter for kraft. Dette
medlem viser til at det i Venstres alternative budsjett for 2025
foreslås 5 mill. kroner til etablering av et kompetansesenter for
fornybar kraft.