2.2 Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet
De Grønne ser med bekymring på den utviklingen som beskrives
i perspektivmeldingen av en reduksjon i antall og den relative størrelsen
til liberale demokratier mot autoritære styresett. Disse medlemmer registrerer
også meldingens beskrivelse av maktforskyvning mot store, flernasjonale
konsern. Disse medlemmer mener det i
tiden fremover vil være et tiltakende behov for å bedre regulering
av slike selskaper, slik at man unngår svekket konkurranse og redusert
økonomisk vekstevne, og i større grad beskytter forbrukernes rettigheter. Disse medlemmer mener Norge bør jobbe
for forsterkede regler for skattlegging av flernasjonale konsern,
slik at disse betaler sin rettmessige andel skatt til de landene
selskapene opererer i, og ikke får en urettferdig skattefordel overfor
mindre selskaper.
Disse medlemmer mener
at tross den spente sikkerhetspolitiske situasjonen må arbeidet
med å begrense konsekvensene av klimaendringene holde frem. Klimaendringene
truer fremtidig økonomisk vekst og velstand, og rundt om i Norge
og verden ser man allerede eksempler på hvordan et varmere, våtere
og villere klima ødelegger store verdier og krever stadig flere menneskeliv. Disse medlemmer mener at løsninger og
tiltak for å bremse klimaendringene må skapes på en måte som ikke
ytterligere øker forskjellene i samfunnet. I tillegg mener disse medlemmer at en brems i omstillingen
kan skade norsk næringsliv og deres konkurransekraft på mellomlang
og lang sikt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet vil innledningsvis vise til at Perspektivmeldingen
2024 behandles i en svært spent tid. I sin redegjørelse til Stortinget
6. mars 2025 omtalte statsminister Jonas Gahr Støre bakteppet for
redegjørelsen som «den mest alvorlige sikkerhetspolitiske situasjonen
for landet vårt siden andre verdenskrig».
Disse medlemmer mener
det bør være hevet over enhver tvil at det har tjent Norge godt
å være en åpen økonomi i tiårene vi legger bak oss. En økonomisk verdensorden
bygget på åpne og velfungerende markeder, hvilende på regelbasert
handel og brede avtaler mellom land og kontinenter som tross mange
motsetninger har anerkjent verdien av samarbeid, har gitt betydelig
økonomisk vekst som igjen har gitt rom for økt velferd.
Disse medlemmer viser
til at vår felles formue, Statens pensjonsfond utland, er eksponert
for geopolitiske spenninger og følgelig også den uroen som preger verdensmarkedene.
Uten mulighetene for å kunne investere verdiene internasjonalt hadde
Norge aldri hatt muligheten til å bygge opp vårt evigvarende fond.
Samtidig vil disse medlemmer understreke
at den norske kapitalen i fondet bidrar til verdiskaping og vekst
i markedene utenlands hvor pengene er investert, synliggjort i den
avkastningen og veksten fondet har sett de siste tiårene. Fondet
har en generasjonskontrakt, og verdiene tilhører ikke bare nordmenn
som lever i dag. Disse medlemmer mener
at det er viktig å beskytte fondets legitimitet og uavhengighet,
og at dette er særlig viktig i en mer spent geopolitisk situasjon.
Disse medlemmer mener
at en liten, åpen økonomi som den norske alltid vil være eksponert
for svingninger, spenninger og uro i verden utenfor Norges grenser.
I en urolig tid er behovet for trygg styring viktigere enn på lenge. Disse medlemmer mener Arbeiderpartiets
helhetlige løsninger og den sosialdemokratiske samfunnsmodellen
i best grad ivaretar og møter de hensyn og utfordringer som tegnes
opp i perspektivmeldingens utblikk på verden der ute. Gjennom uro,
kriser og konflikt vil ikke disse medlemmer miste
av synet målet om å gi vanlige folk trygghet for morgendagen og tro
på fremtiden.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre påpeker at Norge trenger sterke allierte
og forpliktende internasjonalt samarbeid. I en tid med økende global
usikkerhet er samarbeid og sterke allianser avgjørende for Norge.
Norge har tegnet over 100 tilleggsavtaler med EU fordi EØS-avtalen
alene ikke dekker våre behov. Disse medlemmer viser
til Forsvarskommisjonen, Totalberedskapskommisjonen, Koronakommisjonen
og det regjeringsnedsatte EØS-utvalget, som alle anbefaler et tettere
og mer integrert samarbeid med EU for å bevare norske interesser.
Etter Russlands invasjon av Ukraina har EU styrket sin
rolle som sikkerhetspolitisk aktør. Samtidig står verden overfor
en handelskonflikt som kan ramme norsk økonomi. EØS-avtalen gir
ingen automatisk beskyttelse, og Norge er avhengig av et tett samarbeid
med EU for å sikre egne interesser.
Norge risikerer å stå utenfor viktige programmer
og initiativer som kommer fra EU, dersom disse faller utenfor EØS-avtalens
virkeområder. Så lenge Norge ikke etterlever forutsetningene for
å få full tilgang til det indre marked, er det ingen selvfølge å
bli inkludert i nye initiativer som ville ivaretatt norske interesser.
Eksempelvis ville det vært i norsk interesse å være en del av EUs
helseunion og helseberedskap når neste pandemi bryter ut, slik at
ikke tilgang til vaksiner blir like tilfeldig som under koronapandemien.
Likeledes er det ikke avklart om Norge får ta del i det europeiske
samarbeidet om sikker satellittkommunikasjon, som både har betydning
for fremtidig norsk nasjonal sikkerhet og norsk industris mulighet
til å delta.
Norge står overfor den alvorligste sikkerhetspolitiske
situasjonen siden andre verdenskrig. Russlands krig mot Ukraina
er også en trussel mot Europas liberale demokratier. Derfor må forsvarsbudsjettet
økes kraftig, og det må investeres mer i produksjon av forsvarsmateriell, øving
og beredskap. Vi må fortsette å bygge opp Forsvaret med utgangspunkt
i den nye langtidsplanen som hele Stortinget stiller seg bak. Langtidsplanen
bygger videre på de satsingene og veivalgene som ble gjort under Solberg-regjeringen.
I tillegg må vi sørge for tryggere forsyningslinjer for kritiske
råvarer, energi og medisiner, slik at Norge blir mindre sårbart
i krisesituasjoner.
Perspektivmeldingen tar ikke tilstrekkelig høyde for
at økte utgifter til forsvar, sikkerhet og beredskap vil fremtvinge
et sterkere prioriteringsbehov på andre områder.
Disse medlemmer viser
til at Norge trenger mer fornybar kraft for å lykkes med det grønne
skiftet. Samtidig er norsk gass avgjørende for Europas energisikkerhet.
Det er nødvendig å investere i nye energikilder parallelt med at
vi fortsetter å levere stabil energi til våre allierte.
Perspektivmeldingen tar ikke tilstrekkelig hensyn til
hvordan klimaomstillingen og klimaendringer vil påvirke økonomien
og samfunnet. Ekstremvær og naturendringer fører allerede til økte
kostnader og behov for klimasikring, noe som vil påvirke det økonomiske handlingsrommet
både lokalt og nasjonalt. Likevel gir meldingen inntrykk av at verden
og Norge vil lykkes med det grønne skiftet, uten en konkret strategi
for hvordan utslippskutt og energiomstilling skal gjennomføres.
Økt fornybar kraftproduksjon er avgjørende for
at norsk næringsliv skal kunne omstille seg, skape større verdier
og kutte utslipp. Ny kraft vil være en forutsetning for å etablere
fremtidens industri og sikre konkurransekraften til eksisterende
virksomheter.
Det grønne skiftet må ha oppslutning for å lykkes, og
det forutsetter at omstillingen skjer på en måte som sikrer bærekraftig
økonomisk vekst og rettferdig fordeling av byrdene. Dersom overgangen
til en grønn økonomi fører til store tap av arbeidsplasser og lavere
levestandard, vil det kunne undergrave oppslutningen om nødvendige
klimatiltak. En vellykket omstilling krever derfor realistiske mål
og forutsigbare rammevilkår for næringslivet, samtidig som staten
investerer i ny teknologi, energiutbygging og infrastruktur.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti påpeker at Norge på kort
sikt må balansere klimamålene med realitetene i den geopolitiske
situasjonen. Europeisk sikkerhet avhenger fortsatt av stabil energiforsyning,
og norsk gass spiller en viktig rolle i å redusere Europas avhengighet
av energi fra autoritære regimer. Verden vil trenge olje og gass
i overskuelig fremtid, og Norge bør derfor fortsette letingen etter
nye ressurser innenfor rammene av våre klimaforpliktelser. Som en
pålitelig leverandør kan vi bidra til både økonomisk stabilitet
og demokratisk kontroll over energiproduksjonen.
Disse medlemmer viser
til Norge er en liten, åpen økonomi. Norsk verdiskaping er avhengig
av handel for å få avsetning for varer og tjenester og for å kunne importere
produkter som ikke produseres her i landet. Disse
medlemmer viser til at USAs nye, mer proteksjonistiske handelspolitikk
innebærer et brudd med frihandelspolitikken landet har stått for
siden andre verdenskrig. USA har bl.a. signalisert et ønske om å
innføre toll på varer fra EU, og EU har varslet å svare i form av
økt toll på varer fra USA. USA har også varslet toll på varer fra land
som Kina, Canada og Mexico. Disse medlemmer er
bekymret for at verden risikerer en handelskrig med økte tollsatser,
mindre handel, mindre innovasjon og verdiskaping og dyrere priser
og dårligere utvalg for forbrukerne. Alle land vil tape i et slikt
scenario, særlig små økonomier som den norske.
Medlemene i
komiteen frå Senterpartiet viser til Senterpartiet sin hovudmerknad
i kapittel 1 og særleg til avsnittet «Ein sterk nasjonalstat er
viktigare enn nokon gong».
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne mener
vi har store oppgaver å løse framover, og at det er viktig at Norge
er en pådriver internasjonalt for å sikre finansiering til dette. Disse medlemmer vil særlig fremheve viktigheten
av å begrense skattekonkurranse og overskuddsflytting mellom land. Disse medlemmer mener det haster å få
på plass enhetlig beskatning, å styrke den globale minimumsskatten
for selskaper, og særlig multinasjonale selskaper, en global formuesskatt,
en skatt på internasjonale valutatransaksjoner eller andre virkemidler
for å begrense unødvendige og spekulative kapitalstrømmer, en nødløsning
for gjeldsslette, med mer. Samtidig er disse
medlemmer bekymret for at det går for tregt selv med tiltak
vi kan gjennomføre i Norge, som å skattlegge de store teknologiselskapene
og å sørge for at vi har verktøyene vi trenger for å sikre god nok
åpenhet til at skatteflukt kan avdekkes. Samtidig venter vi fortsatt på
krav om land-for-land-rapportering. Når åpenhetstiltak først blir
innført, er det også langt fra sikkert at de blir gode nok. Disse medlemmer peker på at registeret
over reelle rettighetshavere fortsatt ikke er bra nok, og heller
ikke aksjonærregisteret. Vi sier ofte at tid er penger, og det er
i høyeste grad tilfelle når det kommer til krav om åpenhet for å
forhindre overskuddsflytting mellom land. Vi har ikke råd til å
vente lenger.
Disse medlemmer er
opptatt av at internasjonalt samarbeid er viktig for å løse våre
store samfunnsutfordringer. Samtidig er det viktig at Norge bruker
de midlene og forutsetningene vi har til å lede an i vår tids store
globale utfordring, nemlig klimaproblemet. Disse
medlemmer viser også til at internasjonal solidaritet er viktig
skal vi nå klimamålene våre. De fattigste landene er de som har
bidratt minst til klimakrisen vi befinner oss i, og er samtidig
de som vil rammes hardest av klimaendringene. Det er derfor viktig
at Norge både bidrar til at de mest ressursfattige landene settes
i stand til å prioritere klimavennlig produksjon, og iverksetter tiltak
som hjelper landene til å tilpasse seg konsekvensene av klimaendringene
vi står overfor.
Disse medlemmer viser
til at tallet på mennesker som sulter og lever i ekstrem fattigdom,
øker, krig og konflikt herjer, og behovene for nødhjelp er ufattelig store. Disse medlemmer mener at det er ekstra
viktig at Norge, som har store inntekter fra salg av olje og gass,
opprettholder målet om minst 1 pst. av nasjonalinntekten til bistand.
Tiden vi lever i, krever modige land som står opp for folkeretten.
Norge må vise solidaritet i praksis.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at den nye sikkerhetspolitiske
usikkerheten om USAs forpliktelse til Ukraina og Europa gjør at Norge
står i en alvorlig sikkerhetspolitisk situasjon. Dette
medlem mener derfor at det er nødvendig å forsere kraftig
langtidsplanens mål om at forsvarsutgiftene skal utgjøre 3 pst.
av BNP i 2036. Dette medlem mener at
Norge bør nå dette målet allerede i 2027. Danmark har varslet en
liknende opptrapping, og Storbritannia har vedtatt en økning til
2,5 pst. i 2027. I Tyskland har kristendemokratene og sosialdemokratene
blitt enige om en historisk vraking av landets gjeldsbrems, for
å oppnå en betydelig økning i forsvarsbevilgningen.
Dette medlem mener
at en opptrapping av forsvarsutgiftene til 3 pst. av BNP i 2027
er viktig av to grunner: For det første for å avskrekke Russland
og vise Putin at Europa står sammen og mener alvor om å styrke eget forsvar.
For det andre for å vise USA at vi lytter til dem, og dermed bidra
til at USA fortsatt vil ta et ansvar i NATO. Dette
medlem vil gi honnør til regjeringen for å være tydelig på
at USA er nødvendig for Europas sikkerhet, og at samarbeidet med
USA må bestå. Dette medlem er også tilfreds
med at mange europeiske land understreker dette.
Dette medlem vil
videre støtte regjeringens tydelige understreking av det faktum
at det er NATO som kan forsvare Norge, ikke EU. Løsningen på Europas
sikkerhetsutfordringer er ikke en egen EU-hær – i den grad EU kunne
oppnådd enighet om noe slikt med flere militært nøytrale medlemsland
og Slovakia og Ungarns pro-russiske regjeringer. En slik hær ville
betydd overlappende strukturer med NATO og dårlig ressursbruk, og det
kunne ha bidratt til å skyve USA bort fra NATO.
Dette medlem viser
til at flere EU-land har tatt initiativ til et tettere forsvarssamarbeid
i Europa innenfor NATO-rammen med en «koalisjon av villige» land. Hensikten
er å styrke forsvarssamarbeidet med NATO-medlemmer som ikke er medlemmer
av EU som Storbritannia, Norge, Island, Tyrkia og Canada, og for
samtidig å kunne gå utenom militært nøytrale EU-land som ikke er
NATO-medlemmer, og Russland-vennlige EU-land.
«Vi kan ikke snakke om sikkerhet på det
europeiske kontinentet uten NATO, uten Storbritannia»,
sier en EU-diplomat til Financial Times 2. februar 2025.
Dette medlem viser
til at både regjeringen og enkelte partier gir inntrykk av at Norge
kun må håpe på politisk velvilje fra EU for ikke å bli rammet av
høyere tollsatser på våre varer til vårt viktigste eksportmarked, EUs
indre marked, dersom EU øker tollen på varer fra USA. Det er ikke
riktig. Norge og EU er bundet av EØS-avtalen, som forbyr toll på
de aller fleste varer. EØS-avtalens artikkel 10 sier:
«Toll på import og eksport
og avgifter med tilsvarende virkning skal være forbudt mellom avtalepartene.»
Også når det gjelder fisk og sjømat
begrenses EUs mulighet til å ilegge toll i en egen protokoll. Selv
om WTO-avtalen har et likebehandlingsprinsipp som sier at et lands
tolløkninger i utgangspunktet skal gjelde alle land, har EØS-avtalen
forrang foran WTO-avtalen, jf. avtalens artikkel 120. Adgangen avtalen
gir til å fravike regelen om fritt varebytte, kan ikke uten videre
anvendes ifm. en handelskrig med USA.
Dette medlem understreker
at EØS-avtalen gir Norge et langt bedre vern mot beskyttelsestoll
fra EU enn en ordinær frihandelsavtale med EU, og mener at regjeringen,
i tillegg til politiske argumenter, også bør anføre EØS-rettslige
argumenter overfor EU.