4.2 Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til at det er det vi klarer å få ut av vår felles arbeidsinnsats,
som avgjør hvilken sikkerhet og velferd vi kan gi hverandre og generasjonene
som kommer etter oss. Disse medlemmer viser
til at Norge er blant landene i verden med høyest produktivitet,
selv om den årlige produktivitetsveksten har avtatt de senere årene,
slik den også har gjort hos våre viktigste handelspartnere.
Disse medlemmer mener
den norske modellen er godt rustet til å håndtere endringer og teknologiske
fremskritt. Norge har ansvarlige parter i arbeidslivet, som flere
ganger tidligere har vist sin evne til å komme til nødvendige forlik
for å omstille sektorer i det norske arbeidslivet. Disse
medlemmer mener at en sterk organisering av arbeidstakere
er en forutsetning for at nødvendige omstilling kan gjennomføres
på en ansvarlig og rettferdig måte. I lys av dette vil disse medlemmer vise til at disse medlemmer denne perioden har sikret
flertall for å doble fagforeningsfradraget, og med samme begrunnelse
vil disse medlemmer sterkt advare mot
de kontinuerlige forslagene fra borgerlige partier om å sterkt redusere
eller fjerne fagforeningsfradraget. Disse
medlemmer er overbevist om at en svakere organisering av arbeidstakere
ikke bare vil være ufordelaktig for den enkelte arbeidstaker, men også
for det norske arbeidslivets omstillingsevne. Disse
medlemmer vil også vise til de mange tiltakene i denne perioden
for å styrke det organiserte arbeidslivet og rydde opp i useriøse
aktører, blant annet gjennom arbeidet med «Norgesmodellen».
Disse medlemmer vil
understreke at god ressursutnyttelse i den offentlige tjenesteytingen
ikke handler om at ansatte skal løpe raskere eller få dårligere arbeidsvilkår.
Velferdsproduksjonen blir ikke mer effektiv av at ansatte eksempelvis
får dårligere lønns- og arbeidsvilkår når borgerligere partier privatiserer
velferdsoppgaver.
Disse medlemmer mener
også at et viktig moment i debatten rundt produktivitetsvekst er
hvordan samfunnet måler produktivitet. Bruken av arbeidsproduktivitet
som mål har åpenbare svakheter. Eksempelvis vil arbeidsproduktiviteten
trolig påvirkes negativt av at vi klarer å få flere av dem som står
utenfor, inn i jobb, da flere av disse ikke nødvendigvis vil gå
inn i jobber som har en målbar økonomisk verdi som tilsvarer arbeidsproduktivitet
over snittet. At så mange som mulig får bruke sin arbeidsevne, er
bra for den enkelte og for hele samfunnet, selv om den gjennomsnittlige
arbeidsproduktiviteten reduseres. En annen utfordring er fastsetting
av kvaliteten i den offentlige tjenesteytingen. En mer kompetent
arbeidsstyrke vil øke produktiviteten, men det vil likevel være
vanskelig å måle på en hensiktsmessig og sammenlignbar måte på tvers
av sektorer. For vareproduksjon som kjøpes og selges på et åpent
marked, vil økt kvalitet som oftest lede til økt inntjening for produktet,
mens dette ikke alltid er tilfellet for velferdstjenester.
Disse medlemmer viser
til at perspektivmeldingen i sine fremskrivninger tegner et bilde
av endringene Norge står overfor. De demografiske endringene vil
også endre måten vi bruker ressursene i samfunnet på, og hvordan
disse utnyttes mest mulig effektivt. Flere eldre vil isolert sett
øke behovet for ansatte innenfor helse- og omsorgssektoren. At stadig
flere av oss vil måtte jobbe innenfor velferdsyrker, utfordrer den
tradisjonelle tenkingen rundt produktivitet og produktivitetsvekst.
Disse medlemmer mener
også at måten vi utnytter produktivitetsveksten på, er avgjørende.
I for mange land ser vi eksempler på at de største overskuddene
i samfunnet i tiltakende grad samles på få hender. Da kan den makroøkonomiske
produktivitetsveksten frembringe gode overskudd, uten at den enkelte
arbeidstaker opplever å få ta del i denne økonomiske veksten. Det
er en utvikling disse medlemmer vil advare
mot. Disse medlemmer viser til at norske bedrifter
gjør det bedre og har styrket sin konkurransekraft i løpet av denne
perioden. Driftsresultatet i markedsrettet virksomhet i Fastlands-Norge
utenom kraftforsyning har økt omtrent dobbelt så mye fra 2021 til 2024
som det gjorde fra 2014 til 2021, med hhv. 127,8 mrd. kroner og
57,3 mrd. kroner.
Komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at det i økonomier
som den norske, hvor de viktigste velferdsoppgavene i hovedsak drives av
det offentlige, er nødvendig med ledelse som evner å endre og forbedre
systemer, prosesser og oppgaveløsning. Disse
medlemmer vet at velferdsstaten er i kontinuerlig omstilling
og forbedring, til det beste for den enkelte og for fellesskapet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at økningen
i fagforeningsfradraget fra 3 850 til 8 250 kroner i liten grad
har tilfalt personer med lave inntekter, siden disse ikke betaler
de høyeste kontingentsatsene. Organisasjonsgraden på arbeidstakersiden
i Norge er på rundt 50 pst., og har endret seg lite de siste 15
årene, uavhengig av endringer i fagforeningsfradraget. Disse medlemmer påpeker at både privat
og offentlig sektor tilbyr gode lønns- og arbeidsvilkår i Norge,
og er ikke enige i Arbeiderpartiets beskrivelse av privatisering.
Disse medlemmer viser
for øvrig til sine merknader om en effektiv offentlig sektor, og
fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
gjøre en fullstendig gjennomgang av statlig direktorats- og etatsstruktur
og foreslå endringer for å forenkle, effektivisere og kutte i byråkratiet.
Gjennomgangen og forslag til tiltak legges frem for Stortinget i
forbindelse med statsbudsjett for 2026.»
Komiteens
medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen
hensynta kost-nytte-prinsippet i klima- og miljøpolitikken.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti mener et sterkt
næringsliv trenger lavere skatt og færre subsidier. Regjeringen
Støre har i sin regjeringsperiode tatt inn over 120 mrd. kroner
i mer skatt. Dette har skapt stor usikkerhet for næringslivet og
ført til at gründere og investorer forlater Norge. Regjeringens
skattepolitikk har vært kortsiktig og lite helhetlig, med midlertidige
skatter og mangel på en overordnet reform.
Formuesskatten på arbeidende kapital (aksjer
og driftsmidler) bør fjernes, siden den rammer norsk næringsliv
hardere enn utenlandske eiere. En mer stabil og forutsigbar skattepolitikk
vil styrke norsk konkurransekraft og tiltrekke seg investeringer.
Disse medlemmer mener
at bærekraftig vekst og velferd sikres best ved å gi næringslivet
gode rammevilkår gjennom lavere skatter, mindre byråkrati, mer kraft
og kompetent arbeidskraft. Finansdepartementet har selv påpekt at
stabile makroøkonomiske forhold, et forutsigbart skattesystem og
konkurransepolitikk er avgjørende for økonomisk vekst.
Regjeringen Støre har skapt usikkerhet gjennom uforutsigbare
skatteendringer og en midlertidig forhøyet arbeidsgiveravgift. Dette
har økt den politiske risikoen for næringslivet.
Næringsstøtten har økt kraftig, ofte rettet
mot enkeltnæringer, selv om staten er dårlig egnet til å «plukke vinnere».
Norsk næringsstøtte er mer enn dobbelt så stor som USAs «Green New
Deal» målt mot økonomiens størrelse. Næringsstøtte bør begrenses
til tilfeller med konkret markedssvikt.
Disse medlemmer vil
styrke privat eierskap, familieeide bedrifter og ansattes medeierskap.
Lokale eiere er ofte avgjørende for lokalsamfunn hvor alternative eiere
ikke finnes. Små og mellomstore bedrifter står for nesten halvparten
av verdiskapningen i Norge og er essensielle for velferdssamfunnet.
Konkurransekraft avhenger også av satsing på
næringsrettet forskning og utvikling. Forskning gir innsikt i økonomiske,
sosiale og miljømessige forhold og er avgjørende for å møte demografiske
endringer, teknologiske fremskritt og klimaendringer. Norge og Europa sakker
akterut, og det trengs ambisiøse investeringer i forskning, særlig
på områder der vi har naturlige fortrinn eller sterke kompetansemiljøer.
Samarbeid i Norden og Europa bør styrkes, også i et beredskapsperspektiv
for å sikre kunnskapstilgang i krisetider.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at innen 2050 skal Norge være
et tilnærmet nullutslippssamfunn. Det krever en systematisk tilnærming
og tydelig ledelse slik at alle sektorer kutter egne utslipp, og
tilstrekkelig tilgang på fornybar energi. Som et rikt, industrielt
samfunn med særegne, naturgitte fortrinn har Norge alle muligheter
til å gå foran og bidra til å utvikle teknologi og andre løsninger som
kan tas i bruk internasjonalt.
Den beste måten å få fortgang i det grønne skiftet
på er å produsere mer fornybar energi, regulere utslipp strengere,
stille krav i offentlige anskaffelser, styrke forskningen og forsterke
de økonomiske insentivene til å kutte utslipp for både næringsliv
og privatpersoner. Disse medlemmer vil
gjøre det dyrere å forurense og billigere å velge miljøvennlig og
gjennomføre målrettede tiltak for å redusere utslippene fra de største
utslippskildene i Norge. For å sikre konkurransekraften i norsk
næringsliv må Norge slutte seg til EUs karbongrensejusteringsmekanisme
(CBAM), fjerde energimarkedspakke og annen relevant lovgivning innen
miljø og klima.
Disse medlemmer er
bekymret over at offentlig sektor i Norge generelt, og statsforvaltningen
spesielt, stadig har est ut i størrelse. Utgiftene i offentlig forvaltning
utgjør nå rekordhøye 62 pst. av fastlands-BNP. Det er langt over
våre naboland.
I en framtid med fallende petroleumsinntekter, knapphet
på arbeidskraft og behov for økte ressurser til pensjoner og til
helse- og omsorgstjenester er det helt nødvendig å øke trykket på
effektivisering, digitalisering og fjerning av unødvendig byråkrati
i offentlig sektor.
Riksrevisjonen peker på at bare ved å ta i bruk
løsninger innenfor kunstig intelligens som allerede er tilgjengelige,
kan offentlig sektor effektivisere arbeidsoppgaver som årlig vil
tilsvare 155 000 årsverk. Slike gevinster må hentes ut med en helt
annen systematikk og styrke enn i dag, for å frigjøre økonomiske
og menneskelige ressurser både til ny næringsutvikling og til offentlige
kjerneoppgaver vi vil trenge mer av i fremtiden, for eksempel innenfor
helse og omsorg.
Disse medlemmer vil
derfor ha en samordnet digitaliseringsstrategi i staten med klare
mål om å realisere gevinster og hente en vesentlig del av disse
ut i form av redusert statlig byråkrati. Det er også behov for å
sette årlige effektiviseringskrav til alle statsetater og digitalisere
enda flere offentlige løsninger og tjenester.
Komiteens medlemmer
fra Høyre mener Arbeiderpartiets omtale av driftsresultat
fra nasjonalregnskapet ikke gir et dekkende bilde for bedriftenes økonomiske
utvikling. Driftsresultatet inkluderer også kostnader til renter
og skatt bedriftene må betale, og nominelle tall tar ikke hensyn
til den kraftige prisveksten etter 2021. Driftsresultatet for markedsrettet virksomhet
på fastlandet har falt i 2023 og 2024. SSBs regnskapsstatistikk
viser at samlet årsresultat for ikke-finansielle aksjeselskaper
på fastlandet har falt fra 950 mrd. kroner i 2021 til 777 mrd. kroner
i 2023.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne viser til at Norge og resten av verden i større og
større grad merker de alvorlige konsekvensene av klimaendringene. Disse medlemmer mener regjeringens klimainnsats
og tiltak for utslippskutt i Norge ikke er tilstrekkelige. Både
ambisjonsnivået og innsatsen må opp, utslippene må kuttes raskere
for hvert år som går, og oljeavhengigheten må reduseres. Disse medlemmer viser til at vi allerede
har funnet mer olje og gass enn vi har råd til å brenne hvis vi
skal nå klimamålene våre. Disse medlemmer viser
til at den høye aktiviteten i petroleumsbransjen er til hinder for
en rettferdig og styrt omlegging fra olje og gass til eksisterende
og nye grønne næringer. Disse medlemmer er
bekymret for at eiersiden kan være opptatt av å fortsette oljealderen
lengst mulig for å hente ut mest profitt, og at det kan koste dyrt
både for arbeiderne og samfunnet som helhet. Det er derfor behov
for en økt innsats for omstilling. Disse medlemmer mener det
må satses mye sterkere på norsk grønn industri og på den måten også
sikre økonomi og arbeidsplasser for fremtiden.
Klima- og miljøkrisen og ulikhetskrisen vil
definere verden i lang tid fremover. Oppgavene kan ikke løses hver
for seg. De henger sammen og må løses sammen. Disse
medlemmer vil understreke at fortsetter vi som før, binder
vi norsk næringsliv fast i en fossil fremtid, mens resten av verden
er på vei over til utslippsfrie løsninger. Da risikerer vi en brå
omstilling med store tap av arbeidsplasser når markedet for alvor
snur mot grønne løsninger. En slik strategi er både klimafiendtlig
og uansvarlig. Tida er overmoden for å ta norsk økonomi ut av oljealderen.
Heldigvis har vi i Norge gode forutsetninger for et grønt skifte.
Vi har høykompetente arbeidstakere og etablerte leverandørindustrier,
vi har naturressurser og vi har tilgang på kapital. Det har aldri vært
nok å tro at markedet skal levere, og håpe på det beste.
Disse medlemmer viser
til at et rettferdig grønt skifte krever omstilling i alle sektorer,
og at vi må klare å nå klimamålet her hjemme. Samtidig som vi skal
løse klimakrisen, må vi også løse naturkrisen. Naturkrisen og tapet
av norsk natur er svært alvorlig. Heldigvis er det mulig å gjøre
begge deler. I lys av de store utfordringene vi må løse fremover,
blir det særlig viktig med løsninger som til og med kan spare samfunnet
for penger. Et viktig eksempel på det er at vi ikke har råd til
å bygge ut flere miljøfiendtlige motorveier, som både vil kutte
utslipp, bevare natur og gi oss nødvendig inndekning til de store utfordringene
vi skal løse sammen.
Medlemene i
komiteen frå Senterpartiet viser til Senterpartiet sin hovudmerknad
i kapittel 1 og særleg til avsnittet «Folk skal få det betre».
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at det i meldingen pekes
på at en mer effektiv offentlig ressursbruk vil gi økt handlingsrom. Høyere
produktivitetsvekst i offentlig sektor vil bidra til at det kan
tilbys bedre tjenester til lavere kostnader eller opprettholde et
gitt nivå med en lavere ressursbruk. Gitt at produktivitetsveksten
tas ut i form av lavere sysselsetting i offentlig sektor fremfor
stadig høyere standard på tjenestene, så vil dette øke handlingsrommet.
Disse medlemmer merker
seg at en årlig reduksjon i sysselsettingen i offentlig sektor på
0,25 pst. vil redusere inndekningsbehovet med hele 2,2 prosentpoeng.
I meldingen pekes det også på at Norge har et
høyt nivå på offentlige investeringer med kostnader som ikke står
i forhold til nytten de gir. En mer effektiv offentlig sektor kan
gjøre at tilbudet som gis innbyggerne, kan leveres med lavere bruk
av innsatsvarer og et lavere investeringsnivå. Om man også her legger
til grunn en årlig nedskalering på 0,25 pst. i reduserte investeringer
og bruk av innsatsvarer, så reduseres inndekningsbehovet med 1,0
prosentpoeng. I sum kan økt effektivisering av offentlig sektor
altså redusere inndekningsbehovet med 3,2 prosentpoeng.
Disse medlemmer mener
det er behov for en modernisering av norsk offentlig forvaltning,
med den hensikt å forenkle og deregulere samfunnet og redusere omfanget
av offentlig administrasjon. Det gjelder blant annet en reduksjon
i antall forvaltningsnivåer og antall direktorater og underliggende
etater. En modernisering må avgrense det offentliges virksomhet.
Rent konkret ønsker disse
medlemmer et effektiviseringskrav til offentlig forvaltning
på 0,5 pst. årlig. Videre ønsker disse medlemmer en
nedleggelse av fylkeskommunen, som disse medlemmer anser som
et unødig forvaltningsnivå. Disse medlemmer mener
det vil være mer effektivt å dele fylkeskommunens oppgaver mellom
stat og kommune. Det forutsetter en hensiktsmessig kommunestruktur
som ivaretar god tjenesteyting og effektiv bruk av ressursene.
Disse medlemmer vil
også peke på at det er rom for mer konkurranse og nye måter å tenke
på i offentlig sektor. I så måte er veibyggingsselskapet Nye Veier
et godt eksempel. Det kom i stand på initiativ fra Fremskrittspartiet
og kan vise til gode resultater innen veibygging, både når det kommer
til tidsbruk og kostnad. Nye Veier fungerer som både en konkurrent
og supplement til Statens vegvesen. Disse
medlemmer mener modellen med Nye Veier kan ha overføringsverdi
til annen virksomhet, eksempelvis utbygging av jernbane.
Disse medlemmer vil
peke på at om man lykkes med å effektivisere offentlig sektor i
kombinasjon med redusert overgang til uføretrygd og økt yrkesdeltakelse
i innvandrerbefolkningen, så har man langt på vei dekket inn inndekningsbehovet
på 6,2 pst. som meldingen mener vil oppstå i 2060.
Grønn omstilling
Komiteens medlemmer fra
Fremskrittspartiet viser til at den grønne omstillingen av
økonomien innebærer betydelige kostnader for hele samfunnet og vridninger
i konkurranseforhold mellom land. Disse medlemmer mener
det er viktig å bidra til lavere utslipp, men at dette ikke kan
baseres på særnorske krav, avgifter og reguleringer. Miljøutslipp
er en global utfordring, Norge har ingen egen atmosfære.
Disse medlemmer mener
at reguleringer som bidrar til å flytte utslipp fremfor utslippskutt,
er uholdbar symbolpolitikk. Disse medlemmer vil
ta et oppgjør med en politisk utvikling der ressurser overføres
fra velferdsstatens kjerneoppgaver til statlig engasjement i grønn
industriutbygging med høy risiko. Disse medlemmer viser
til at regjeringens pensjonsreform er et eksempel på dette, der
folk med et langt yrkesliv pålegges å bære en ekstra byrde for å
finansiere andre prioriterte oppgaver, herunder grønn omstilling. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet
vil at velferdsstatens kjerneoppgaver skal styrkes, ikke bygges ned.
Det er uholdbart at pensjonsreformen legger til grunn at verdien
av alderspensjonen skal reduseres, og at folk skal måtte jobbe lenger
for å kunne motta samme pensjon.
Disse medlemmer vil
ta et oppgjør med en utvikling der politikere og byråkrater skal
skape nye markeder gjennom reguleringer og høye avgifter. Et eksempel
på dette er kjøretøymarkedet, der ensretting over noe tid nærmest
medfører et teknologimonopol der alt skal over på strømnettet. Dette
gir store kostnader til både investeringer og infrastruktur samt
skaper praktiske utfordringer for både person- og næringstrafikk.
Beredskapsmessig skaper det nye sårbarheter for samfunnet, noe også
Totalberedskapskommisjonen påpeker.
Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet vil legge til rette for et mangfold av
kjøretøy og teknologikonkurranse for å levere det best tilpassede
produktet til både husholdninger og næringsliv. Beredskapshensyn
forutsetter at det er et mangfold av drivlinjer tilgjengelig.
Disse medlemmer mener
at den grønne omstillingen preges av stor grad av symbolpolitikk,
og at offentlige ressurser prioriteres til prosjekter med høy risiko
som burde ha funnet privat finansiering, noe det også kan være grunnlag
for dersom skattenivået reduseres.