1.2 Proposisjonens hovedinnhold
Finansdepartementet har i dag hjemmel for å
fastsette nærmere regler i forskrift om hvordan eiendomsmeglingsforetak
skal behandle klientmidler. Det foreslås at hjemmelen utvides til
også å gjelde sikring av klientmidler. I tillegg presiseres det
at klientmidler ikke kan disponeres på annen måte enn det som er
avtalt, og at eiendomsmeglingsforetak må stille sikkerhet for å dekke
ansvaret de kan pådra seg.
Oppdragstakeren (eiendomsmegleren) har i dag omfattende
undersøkelses- og opplysningsplikter, og det foreslås presisert
at opplysningene som kjøperen skal få før handel sluttes, skal gis
skriftlig og tydelig. Videre foreslås det at oppdragstaker skal
opplyse om ev. samarbeid med eller tilknytning til andre foretak
med produkter eller tjenester som tilbys i forbindelse med oppdraget,
og at det ikke skal være tillatt å markedsføre eiendommer for salg
før salgsoppgaven er tilgjengelig (bortsett fra i såkalte boligprosjekter).
I tillegg foreslås det at generelle opplysningsplikter flyttes fra
forskrift til lov.
Oppdragstakerens plikter ved budgivningen er
i dag regulert i forskrift, og det foreslås å flytte disse til loven. Dette
innebærer bl.a. lovkrav om at oppdragstaker skal legge til rette
for forsvarlig avvikling av budrunden, og kun skal formidle bud,
aksepter og avslag som er gitt skriftlig. Så langt det er nødvendig
og mulig, skal oppdragstaker dessuten orientere oppdragsgiver, budgivere og
øvrige interessenter skriftlig om mottatte bud, bistå ved vurdering
av bud og gi partene i handelen og budgivere innsyn i budjournalen.
Det legges opp til at regulering av akseptfrister fortsatt skal
gis i forskrift. Departementet vil i et forskriftsarbeid komme tilbake
til minstekrav som kan være nødvendige bl.a. for å sikre nok tid til
at oppdragstaker på en forsvarlig måte kan ivareta sine oppgaver
overfor oppdragsgiver og budgivere. Det foreslås å lovfeste at oppdragstaker
ikke skal formidle bud med forbehold om at bud eller forbehold i
bud skal holdes skjult for andre budgivere og interessenter, siden bruk
av såkalte hemmelige bud i en ellers åpen budrunde kan føre til
at handelen blir gjennomført på grunnlag av ufullstendig informasjon.
Også såkalt kupping (salg etter bud direkte til selger) kan føre
til handler basert på ufullstendig informasjon, og det foreslås
å lovfeste en gjeldende forskriftsregel om at oppdragstaker skal
oppfordre selger til ikke å ta imot bud direkte fra budgivere, men
henvise til oppdragstaker. Det foreslås dessuten en ny regel om
at oppdragstaker skal oppfordre selger til å konferere med oppdragstaker
dersom selger likevel skulle motta direktebud. Etter krav om god
meglerskikk og rettspraksis har oppdragstaker plikt til å kontrollere budgivers
finansiering før handel sluttes, og dette foreslås lovfestet. For
tilfeller der oppdragstaker ikke har foretatt slik kontroll, foreslås
det at selgeren før handel sluttes, skal gis skriftlig orientering
om grunnen til dette, og om mulige konsekvenser av at kontrollen
ikke er foretatt.
I dag skal i utgangspunktet alle filialer i
et eiendomsmeglingsforetak ha fagansvarlig megler. Det foreslås
å overlate til styret i foretaket å vurdere hva som er forsvarlig
innretting av fagansvaret, og dette kan også gi forenklingsgevinster
for en del foretak.
Eiendomsmeglerfullmektiger og oppgjørsmedhjelpere
kan utføre sentrale oppgaver, bl.a. forestå fullt oppgjør og behandle
klientmidler. Hvis de er uegnet for jobben, kan disse potensielt
forårsake betydelige økonomiske tap. Det foreslås derfor at disse
underlegges krav om egnethet og må fremlegge politiattest. Foretaket
vil få et løpende ansvar for å følge opp og treffe nødvendige tiltak
bl.a. overfor ansatte som begår handlinger som kan gjøre dem uegnet.
Manglende oppfølging eller tiltak fra foretaket må følges opp av
Finanstilsynet.
For å bidra til bedre etterlevelse foreslås
det at Finanstilsynet får hjemmel til å ilegge overtredelsesgebyr ved
overtredelse av vesentlige plikter i loven. Finanstilsynets oppfølging
av regelbrudd kan bli mer fleksibel, slik at reaksjonene i større
grad kan tilpasses overtredelsens art og alvorsgrad. Gebyrene kan
være på inntil 2 mill. kroner for fysiske personer og på inntil
det høyeste av 5 mill. kroner eller 5 pst. av årsomsetningen for
foretak. Som følge av innføring av hjemmel for slike gebyr foreslås
det at enkelte lovovertredelser ikke lenger skal omfattes av lovens
straffebestemmelse.
Proposisjonen har følgende struktur videre i
omtale av temaer og forslag: Bakgrunn om anmodningsvedtak, Eiendomsmeglingsutvalget
og høringen (proposisjonen kapittel 2), sikring av klientmidler
(kapittel 3), undersøkelses- og opplysningsplikt (kapittel 4), generelt om
plikter ved budgivningen (kapittel 5), akseptfrist i budgivningen
(kapittel 6), forbud mot formidling av hemmelige bud (kapittel 7),
håndtering av bud direkte til selger (kapittel 8), kontroll av budgivers
finansiering (kapittel 9), forenkling (kapittel 10), egnethetsvurdering av
eiendomsmeglerfullmektiger og medhjelpere (kapittel 11), sanksjoner
(kapittel 12), økonomiske og administrative konsekvenser (kapittel
13) og merknader til de enkelte bestemmelsene (kapittel 14).