Befolkningens motstandskraft
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, understreker medienes
viktige rolle for å styrke befolkningens motstandskraft mot desinformasjon
og bidrag til at befolkningen kan ta informerte valg.
Flertallet viser
til Ytringsfrihetskommisjonen, som mener at jo flere som forholder
seg til redaksjonelle medier, desto mindre er kampen mot desinformasjon. Kommisjonen
peker også på at en sterk allmennkringkaster er avgjørende for demokratiet
gjennom å sikre et motstandsdyktig samfunn i møte med desinformasjon, noe
som innebærer at NRK må ha ressurser til å gi folk grunnlag for
bred tilknytning til det offentlige ordskiftet og for å kunne dekke
tematiske og geografiske blindsoner, slik NRK er pålagt i sine vedtekter.
Flertallet viser
til Meld. St. 9 (2024–2025) Totalberedskapsmeldingen, der økt beredskap
mot desinformasjon er et sentralt tema, og der de redaktørstyrte
medienes demokratiske funksjon fremheves som viktige for å bygge
motstandskraft. NRKs sterke omdømme i befolkningen er i denne sammenheng
helt avgjørende.
Flertallet viser
også til Norsk Journalistlag (NJ), som i sitt skriftlige høringsinnspill
til komiteen påpeker:
«Demokratiet er på tilbakegang i verden
og den gjennomsnittlige globale poengsummen på demokrati-indeksen
til The Economist falt i 2023 til sitt laveste nivå siden indeksen
ble etablert i 2006. Norge topper fortsatt indeksen, der ytringsfrihet
og pressefrihet er blant indikatorene. Felles for landene som topper
indeksen er at de har en sterk allmennkringkaster.»
Flertallet understreker
derfor betydningen av at mediene kan levere på dette samfunnsoppdraget
også under kriser og krig. Statsråden viser i sitt svarbrev til
at NRKs særskilte ansvar i krig og konflikt er forankret i kringkastingsloven
§ 2-4 og forskrift om virksomheten i Norsk rikskringkasting under
beredskap og i krig. Flertallet støtter
statsrådens vurdering om at det kan være krevende å pålegge private
kommersielle aktører slike krav.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet merker seg at flertallet er lite villig
til å se at dagens modell med et, i norsk målestokk, gedigent mediehus som
er offentlig finansiert, ikke er den beste måten å nå de medie-
og kulturpolitiske målene. NRK er i en særstilling, hvor den offentlige
finansieringen skjermer fra enhver økonomisk konkurranse med andre
mediehus.
Mange mediepolitiske mål nås allerede i dag
via andre mediehus enn NRK. Det er en kjensgjerning at det er et
stort og bredt mediemangfold i Norge. Ingenting tyder på at mangfoldet
vil bli mindre eller smalere. Snarere vil fraværet av en meget stor
offentlig subsidiert aktør kunne gi mulighet for flere smale medier.
Dette medlem viser
til at Mediebedriftenes landsforening (MBL) i sitt høringsinnspill
har en egen merknad med overskriften «NRK bør pålegges å vurdere
de konkurransemessige effektene av sitt tilbud». Under dette ligger
det tydelig at NRK har en påvirkning på øvrige medietilbydere og
på konkurransesituasjonen. MBL foreslår blant annet at NRKs innhold
skal deles med andre mediehus. Dette medlem mener
at MBL med dette anerkjenner at NRK er en altfor dominerende aktør
i det norske medielandskapet.
Dette medlem er
skuffet over at flertallet ikke ser at de oppgaver som NRK skal
og bør levere, ikke kan leveres bedre, billigere, potensielt nå
et bredere publikum, og kanskje endatil med høyere kvalitet. Det
finnes en rekke toppkompetente miljø utenfor NRKs vegger, som har
vist gjennom mange år at de leverer godt. Selv internasjonale aktører
ser verdien av å levere godt lokalt innhold som er tilpasset et
norsk publikum.
Dette medlem viser
til at NRK allerede i dag kjøper inn en andel eksternt produsert
innhold. Det er veldig positivt og viser at deler av NRK godt kan
stykkes opp og selges ut. På den måten vil innholdet kunne kjøpes
inn fra den til enhver tid beste innholdsprodusenten.
Dette medlem merker
seg at flertallet påstår at forslaget vil føre til en svekkelse
av redaktørstyrte medier. Det er en ganske grov påstand, som fullstendig
underslår styrken i alle de mange andre redaktørstyrte mediene.
Medietilsynet skriver på sine nettsider at «Både på nasjonalt og
lokalt nivå er det et mangfold av redaktørstyrte journalistiske
medier».
Dette medlem viser
til at Amedia, Schibsted og Polaris Media er de tre største eierne
i det norske avismarkedet, som kontrollerte 73,1 pst. av det totale
avisopplaget i 2023. I tillegg kontrollerte noen mellomstore konsern
og en rekke mindre uavhengige eiere én eller noen få aviser. Det
er spesielt verdt å merke seg at redaktørene i alle mediene er redaksjonelt
uavhengig av sine eiere. At det skal forsvinne én redaktør (NRK),
er ikke det samme som at det er en generell svekkelse av redaktørstyrte
medier. Spesielt ikke siden det sannsynligvis vil dukke opp en rekke
nye redaktører, som dekker ulike deler av dagens NRK-virksomhet. Dette medlem mener at en oppsplitting
av NRK derfor vil styrke det redaktørstyrte mangfoldet.
Dette medlem viser
til at det allerede i dag er slik at alle de andre redaktørstyrte
mediene utenom NRK også er en del av den demokratiske funksjon som
bygger motstandskraft og understøtter beredskap i samfunnet. De
direkte behovene for eksempel for spredning av informasjon i krisesituasjoner
er det forholdsvis enkelt å gjøre avtale med private leverandører
om. Dette medlem merker seg at flertallet
argumenterer med at private skal pålegges beredskapsfunksjoner.
Det ligger ikke i representantforslaget, men forslag 3 er helt klart på
at det skal fremforhandles avtaler. Altså fremforhandle, ikke pålegge.
Dette medlem viser
til at det er to hovedhensikter med forslaget. For det første er
det langt på overtid å diskutere om NRKs oppdrag har overlevd for lenge,
til tross for at det norske medielandskapet er mer enn kapabelt
til å dekke det aller meste av det som finansieres med offentlige
midler for at NRK skal produsere. Det har liten hensikt å la NRK
lage «sin versjon» av enkle underholdningsprogrammer i konkurranse
med andre aktører som allerede klarer å dekke slikt innhold. Det
andre er å organisere hvordan (med et forhåpentligvis redusert samfunnsoppdrag)
NRKs innhold kan og bør produseres. Det kan åpenbart gjøres bedre,
billigere og mer rasjonelt.