Gjennomgang av kommunesektorens oppgaver
Komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til uttalelsen
fra daværende statsråd Erling Sande. Rammestyringsprinsippet er
en forutsetning for at kommunene skal kunne levere gode tjenester
til sine innbyggere. Disse medlemmer mener
at detaljstyring i en viss utstrekning er nødvendig. Det fordrer
imidlertid at slike pålegg skjer gjennom lov eller forskrift og
i dialog med sektoren. Stortinget vedtok høsten 2024 regjeringens forslag
til lovendringer som bidrar til å rydde opp i oppgaveoverføringen
til kommunene på andre måter enn gjennom lov og forskrift, jf. Prop.
107 L (2023–2024) og Innst. 23 L (2024–2025). Disse
medlemmer mener dette er et riktig og viktig grep for å unngå
ytterligere pålegg og styringstrykk.
Disse medlemmer erkjenner
imidlertid at det statlige styringstrykket over tid er blitt så
omfattende at kommunenes reelle handlingsrom er under press. Disse medlemmer viser til at det er et
høyt prioritert arbeid for regjeringen å redusere styringstrykket
på kommunesektoren og gi kommunene et større handlingsrom på de
områdene der det er riktig og hensiktsmessig.
Disse medlemmer vil
peke på at det pågår arbeider med å gi kommunene større handlingsrom
på flere områder. Nye statlige planretningslinjer for arealbruk
og mobilitet som åpner for mer differensiering av arealforvaltningen,
er nylig vedtatt, i tillegg er det gjort en rekke tiltak for både
å forenkle og gi kommunene større handlingsrom i areal- og plansaker
og boligsosialt arbeid som letter administrative prosesser og frigjør tid
til andre oppgaver. Disse medlemmer viser
videre til regjeringens arbeid med frikommuneforsøk. Tolv søknader
er valgt ut til å gå videre i forsøksordningen. Ordningen skal evalueres.
Disse medlemmer vil
understreke at kommunesektoren står overfor store utfordringer i
tiden som kommer – utfordringer som stadig økte overføringer til sektoren
alene ikke kan løse. Med et økende antall eldre per innbygger i
yrkesaktiv alder vil presset på kommunene som en avgjørende leverandør
av velferdstjenester bli stadig større. Disse
medlemmer vil peke på at Kommunal- og distriktsdepartementet
sammen med KS er i gang med å forberede et møte med kommunesektoren
for å diskutere utfordringene sektoren står overfor.
Disse medlemmer mener
det er avgjørende at et omstillingsarbeid for kommunesektoren raskt
kommer i gang, nettopp for å sikre den kommunale velferden for fremtiden. Disse medlemmer viser i den forbindelse
til at statsråd Kjersti Stenseng i sitt svarbrev til komiteen 14. februar
2025 skriver at hun tar sikte på å orientere Stortinget i kommuneproposisjonen
for 2026 om status for Kommune-Norge og regjeringens arbeid for
en bærekraftig kommunesektor som er i stand til å levere gode tjenester
til innbyggerne også i fremtiden.
Komiteens medlemmer
fra Høyre vil innledningsvis vise til sitt forslag om en gjennomgang
av kommunesektorens oppgaver og tilskudd.
Disse medlemmer mener
at kommunene må være i stand til å tilby gode tjenester til sine
innbyggere. Disse medlemmer mener at
det blant annet forutsetter god tilgang på kompetanse og at kommunene
har stort lokalt handlingsrom og tydelig myndighet til å ta gode
valg sammen med, og på vegne av, sine innbyggere. Disse
medlemmer viser til at et godt handlingsrom krever at kommunesektoren
ikke kan ha uforholdsmessig mange og detaljerte krav som går ut
over muligheten til å innrette de kommunale tjenestene på en best
mulig måte. Disse medlemmer merker seg
at kommunepolitikere over hele landet har gitt tilbakemeldinger
om akkurat dette. De opplever at den totale mengden av krav hemmer
det lokale selvstyret, muligheten til å effektivisere driften samt
gjøre de prioriteringene de ønsker. Dersom en kommune klarer å effektivisere
driften, vil dette frigjøre menneskelige ressurser og økonomiske midler
som kan styrke tjenesteproduksjonen. Disse medlemmer viser
til at opplevelsen kommunepolitikere har av styringstrykket, samstemmer
med de tallene som foreligger på området. Generalistkommuneutvalgets
rapport viser nemlig at kommunesektoren har omtrent 450 oppgaver
som følger av lov, og minst 550 forskriftsfestede oppgaver.
Disse medlemmer opplever
derfor at det er en stor støtte i Kommune-Norge for en gjennomgang
av krav, oppgaver og øremerkede midler for å øke handlingsrommet
lokalt. Disse medlemmer mener at erfaringene
fra frikommuneforsøket bør brukes som et utgangspunkt for endringer
i kommunesektorens lovpålagte oppgaver.
Disse medlemmer viser
videre til at flere kommuner har tatt opp behovet for større fleksibilitet
knyttet til for eksempel bemanningsnormer. Disse
medlemmer viser videre til at kommunepolitikere også tar opp
at statlige og regionale myndigheters innsigelser til kommunale
planer som utfordrende. Det samme gjelder diverse tilsyn som beslaglegger
store ressurser. Her pekes det på et behov for bedre koordinering,
slik at summen av innsigelser og tilsyn holdes nede.
Disse medlemmer viser
videre til høringsinnspillet fra KS, der de skriver at de støtter
fullt ut intensjonen i forslaget om å øke det lokale handlingsrommet
for kommuner og fylkeskommuner. Disse medlemmer viser
til at KS allerede har gjort en del arbeid på dette området som
bør inkluderes i gjennomgangen representantforslaget tar til orde
for. Disse medlemmer viser videre til
at det er mange som berøres av kommunenes tjenestetilbud, og det
er fornuftig at flere aktører, herunder interesseorganisasjoner
og næringsliv, også blir inkludert i arbeidet med en gjennomgang.
Disse medlemmer vil
understreke at en slik gjennomgang eksempelvis kan utføres av et
hurtigarbeidende utvalg.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
til rette for at flere kommuner kan gjennomføre forsøk med nye måter
å løse sine oppgaver på etter forsøks-/frikommuneprinsippet.»
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen igangsette
et arbeid med å gjennomgå kommunesektorens oppgaver, med sikte på
at kommunene kan løse oppgaver mer effektivt, tiltrekke seg nødvendig
kompetanse og øke det lokale handlingsrommet, slik at kommuner og fylkeskommuner
får økt frihet til å prioritere og sikre innbyggernes rettigheter
og tjenester av høy kvalitet. Regjeringen bes komme tilbake til
Stortinget på egnet måte.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til KS sine bekymringer for presset
kommunene og fylkeskommune er under på grunn av detaljerte lovkrav,
forskrifter og rettledere.
Disse medlemmer mener
det er et problem at statsforvalteren stadig oftere underkjenner
kommunenes plan for å oppfylle enkeltvedtak. Disse
medlemmer vil høyne terskelen for innsigelser fra staten.
Disse medlemmer viser
til at da Senterpartiet satt i regjering, gjennomførte regjeringen
flere tiltak for å gi kommunene større handlingsrom, slik som i
Prop. 107 L (2023–2024), hvor regjeringen presiserte at kommuner
kun kan bli pålagt nye oppgaver gjennom lov eller forskrift. Det
ble også gjort endringer i de statlige planretningslinjene for areal
og mobilitet, hvor man åpnet for mer differensiering av arealforvaltningen
med tydeligere utgangspunkt i hvordan kommunen faktisk ser ut. Regjeringen
endret også oppdragsbrevet til statsforvalterne, slik at rettlederrollen
ble fremhevet. Målet med endringene er at Statsforvalteren og andre
statlige etater i enda større grad skal bistå kommunene med å dele
kunnskap og delta tidligere i planprosesser.
Disse medlemmer mener
at detaljstyringen av kommunene ikke kan fortsette. Det vil være
umulig å skaffe nok og riktig kompetanse hvis kommunene ikke får
større frihet til å prioritere.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at skal innbyggere få tilgang
til gode tjenester, må alle kommuner være i stand til å levere tilpassede
tjenester av god kvalitet. Disse medlemmer viser
til at når kommuner ikke evner å prioritere primæroppgavene sine,
er det nødvendig å ta i bruk øremerkede tilskudd. Dette gjelder
blant annet innenfor samferdselsfeltet for å få finansiert tiltak
på rassikring samt ta igjen etterslepet på fylkesveinettet, som
vil bidra til mer trygghet for dem som ferdes på veiene. Det gjelder
også innenfor eldreomsorg, der dette er nødvendig slik at våre eldre
får et godt tilbud som bidrar til valgfrihet og omsorg.
Disse medlemmer ønsker
en større likebehandling av innbyggerne, uavhengig av hvor i landet
de bor. Derfor vil disse medlemmer ha
statlig finansiering av kjerneoppgaver som helse, omsorg og undervisning,
slik at disse tjenestene blir likeverdige over hele landet. Disse medlemmer mener det er en offentlig oppgave
å finansiere eldreomsorgen. En god eldreomsorg skal ikke være avhengig
av kommunens økonomi, og derfor mener disse
medlemmer at kommunene skal fratas muligheten til å nedprioritere
dette viktige området. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet vil flytte finansieringsansvaret vekk
fra kommunene og over til staten.
Disse medlemmer viser
videre til at Fremskrittspartiet ønsker valgfrihet i alle offentlige
finansierte velferdsgoder. Disse medlemmer mener
at staten gjennom stykkprisfinansiering skal ta kostnaden for at
innbyggeren skal kunne velge leverandør. Disse medlemmer ser
at bemanningsnormer i noen tilfeller kan være uheldig, da det kan
bidra til at helheten i tjenestene forsvinner, og at man derfor
er mer opptatt av å følge opp normene, selv der en kunne fått høyere kvalitet
ved å benytte ressursene annerledes. Disse medlemmer mener
det er viktig med en gjennomgang av kommunenes byråkrati og rapporteringsregime
med henblikk på å redusere dette.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en gjennomgang av kommunenes byråkrati og
rapporteringsregime med mål om å redusere dette.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener at tellekant,
detaljstyring og stykkprisfinansiering egner seg dårlig i tjenester
som er tett på brukerne, og at utstrakt bruk av dette fører med
seg økt byråkratisering og behov for kontroll. Stykkprisfinansiering
fører til behov for detaljert standardisering som passer dårlig
med menneskers ulike behov, og det vil derfor utfordre profesjonell
fleksibilitet. Disse medlemmer mener
at økt privatisering vil føre med seg økt standardisering, mer byråkrati med
detaljerte anbudsprosesser og behov for kontroll, og økt fare for
en todeling av velferdstjenestene.
En sterk todeling av velferdstjenestene vil
undergrave de universelle ordningene, da det vil gi en sterkere kamp
om kompetent arbeidskraft. Når en tjeneste blir drevet med mål om
å ta ut profitt, vil det gå ut over arbeidstakernes rettigheter
og pensjonsvilkår, og til syvende og sist også ut over driften av
velferdstjenesten.
Disse medlemmer viser
til NOU 2024: 17 Kommersielle og ideelle aktørers rolle i fellesskapets
velferdstjenester. I oppsummeringen i punkt 7 står det:
«Fellesskapets velferdstjenester bygger
på at alle sosiale grupper skal ha rett til like gode velferdstjenester etter
behov, og at tilbudene ikke baseres på etterspørsel avhengig av
økonomisk evne. Utvalget mener det er fare for en utvikling der
kommersielle aktører blir viktige premissleverandører for utforming
av offentlig finansierte velferdstjenester med et økt kunde- og
markedsperspektiv. Den største risikoen ved bruk av kommersielle aktører
i velferdstjenestene er etter utvalgets vurdering at dette på sikt
vil lede til en mer todelt velferd og økt ulikhet.»
Disse medlemmer mener
at også kommunesektoren må foreta omstillinger og løse oppgaver
på nye måter, men kommuneøkonomien må uansett styrkes også for å
realisere omstillinger for å møte morgendagens utfordringer. Disse medlemmer mener det er alvorlig
at mange kommuners lokale selvstyre i praksis begrenser seg til
å råde over kutt og nedskjæringer. Disse medlemmer har
tillit til at de folkevalgte i lokaldemokratiet i kommunene selv
vet hva innbyggerne deres trenger mest, derfor er det viktig å styrke
de frie inntektene. Disse medlemmer merker
seg at statsråd Kjersti Stenseng i sitt svarbrev til komiteen skriver
at hun i kommuneproposisjonen for 2026 vil orientere Stortinget
om status for Kommune-Norge og om regjeringens arbeid for en bærekraftig
kommunesektor som er i stand til å levere gode tjenester til innbyggerne
også i fremtiden. Disse medlemmer imøteser
dette. Disse medlemmer mener også det
er viktig at både Stortinget og regjeringen har god dialog med kommunesektoren,
deriblant KS, også i tiden fremover, og disse
medlemmer viser til at det både har funnet sted samtaler og
er planlagt nye om nettopp problemstillinger som forslagsstillerne
tar opp i representantforslaget.
Disse medlemmer mener
det er svært viktig at ingen bruker- eller pasientrettigheter skal
bli svekket som følge av en gjennomgang av kommunesektorens oppgaver. Disse medlemmer viser til Riksrevisjonens
rapport om tjenestetilbudet til barn og unge med nedsatt funksjonsevne
fra 2021. Her ble det påpekt at det ikke var likeverdige tjenestetilbud,
og at ulike forhold som bosted, diagnose og alder hadde betydning
for hvilken hjelp en mottok. Noe av utfordringen var at kommunene
hadde for stort skjønnsmessig handlingsrom. Anbefalingen fra Riksrevisjonen
var blant annet å tydeliggjøre vilkåret og rammene for det kommunale skjønnet
i konkrete lovbestemmelser, for å unngå for store forskjeller i
kommunal variasjon.
Disse medlemmer anerkjenner
kommunesektorens utfordringer og ser behovet for løsninger som sikrer
bærekraftige tjenester. Samtidig kan ikke utfordringene løses ved
å svekke rettighetene til sårbare mennesker. Tvert imot viser erfaring
at sterke, nasjonale rettigheter er avgjørende for å sikre et likeverdig
tjenestetilbud uavhengig av bosted. Løsningen bør derfor ligge i bedre
finansiering, tydeligere veiledning og et styrket samarbeid mellom
stat og kommune – ikke i en uthuling av grunnleggende rettigheter. Disse medlemmer frykter at svekkelse
av nasjonale regler og retningslinjer også vil svekke rettssikkerheten
til personer som ønsker å påklage kommunale vedtak. Når nasjonale
krav blir uklare eller erstattes med vage kommunale føringer, blir
det vanskeligere for den enkelte å klage, fordi det ikke finnes
tydelige standarder å vise til. Statsforvalteren og domstolene vil
da ha mindre grunnlag for å overprøve kommunale vedtak, noe som
kan svekke klageinstansens mulighet til å rette opp urettferdige beslutninger.
Erfaring viser at uklare rettighetskrav ofte fører til langvarige
og ressurskrevende klageprosesser, der enkeltpersoner må kjempe
mot kommuner med langt større juridiske ressurser.
Disse medlemmer viser
til at en uthuling av rettigheter også kan gjøre det vanskeligere
å føre tilsyn med at tjenestene oppfyller grunnleggende krav. Når nasjonale
føringer svekkes, reduseres tilsynsmyndighetenes mulighet til å
gripe inn ved mangelfulle tjenester. Dette kan føre til større variasjoner
i tjenestekvalitet og svekke beskyttelsen av sårbare grupper, da
det blir vanskeligere å holde kommunene ansvarlige for avvik. Disse medlemmer understreker viktigheten
av forutsigbarhet for familier som har omsorgsansvar for mennesker
med nedsatt funksjonsevne. Dersom kommunene får større frihet til
å endre tjenestetilbudet uten klare nasjonale krav, kan familier
risikere å oppleve plutselige endringer i hjelpen de mottar, noe
som kan skape store belastninger.
Disse medlemmer mener
at alle skal kunne leve gode liv, uansett hvor mye man har på konto
eller hvilket postnummer man har. Kommunene er grunnmuren i velferdsstaten
vår. En av de aller viktigste forutsetningene for å gi gode tjenester
til innbyggerne er derfor å bedre kommuneøkonomien.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at Rødt i sitt alternative statsbudsjett
for 2025 foreslo å styrke kommunesektoren med over 15 mrd. kroner,
hvorav 4 mrd. kroner var foreslått som frie inntekter som kommunene
og fylkeskommunene selv kan bestemme over.