-
«1. Stortinget ber
regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til en lovfestet
grense for hvor mye av offentlige tilskudd til barnehage og foreldrebetaling
i barnehagen som kan brukes på kostnader til fast eiendom, herunder
husleie.
-
2. Stortinget ber regjeringen komme tilbake
til Stortinget med forslag til et lovfestet krav om at overskudd
fra salg av barnehageeiendom som har mottatt offentlige tilskudd
til eiendom, skal tilfalle framtidige husleieutgifter i barnehagen.
-
3. Stortinget ber regjeringen kartlegge
salgssummer fra kjøp og salg av barnehagebygg, og komme tilbake
til Stortinget på egnet måte innen juni 2025.
-
4. Stortinget ber regjeringen kartlegge
utviklingen av leieprisene for privateide barnehager siden 2018
og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
-
5. Stortinget ber regjeringen komme tilbake
til Stortinget med forslag til lovendringer som sørger for at kommunene
i større grad får rett til å styre det helhetlige barnehagetilbudet
i den enkelte kommune, for å forhindre at det utelukkende er kommunale barnehager
som må legges ned ved fallende fødselstall i kommunene.
-
6. Stortinget ber regjeringen utrede en
modell for kommunal forkjøpsrett av barnehagebygg som sikrer at
kommuner får rettighet til å kjøpe tilbake barnehagebygg som på
ulikt vis er offentlig finansiert, enten gjennom tilskudd, offentlige
støtteordninger som lån i Husbanken eller ved at barnehagene har fått
tilgang på gratis eller svært redusert tomtepris ved bygging av
barnehagen.
-
7. Stortinget ber regjeringen følge opp
Velferdstjenesteutvalgets utredning (NOU 2020:13) og vurdere om
gevinster fra salg av barnehageeiendommer er å anse som ulovlig
offentlig støtte til en kommersiell eiendomsvirksomhet snarere enn
til en ikke-økonomisk barnehagevirksomhet, og undersøke om lovverket
åpner for å kreve eventuell ulovlig statsstøtte tilbakeført, og
komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»
Det vises til dokumentet for nærmere
redegjørelse for forslagene.
Sakens dokumenter er tilgjengelige på sakssiden
på stortinget.no.