Bonusordninger i selskaper med statlig eierandel
Komiteen viser til
at målet med undersøkelsen har vært å vurdere om selskaper med statlig
eierandel har innrettet sine bonusordninger i tråd med statens eierskapspolitikk,
og om eierdepartementene har fulgt opp dette gjennom eierskapsutøvelsen.
Undersøkelsen omfatter insentiv- og godtgjørelsesordninger til ledende
ansatte og/eller administrerende direktør i selskaper med statlig
eierandel i perioden 2015–2023 i en rekke selskaper, hovedsakelig
eid av Nærings- og fiskeridepartementet. Også selskaper hvor Samferdselsdepartementet,
Energidepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet
og Kommunal- og distriktsdepartementet er eier, er omfattet av undersøkelsen.
Komiteenviser til
Riksrevisjonens konklusjoner:
-
For flere
av selskapene er det lite variasjon i hvor mye bonus ledende ansatte
opptjener over tid.
-
Ledende ansatte har over tid hatt en høyere
vekst i avtalt fastlønn enn øvrige ansatte.
-
Reduksjon i maksimal oppnåelig bonus har
i liten grad påvirket størrelsen på den samlede godtgjørelsen.
-
Ett selskap har ikke fulgt styrets retningslinjer
for lederlønn.
-
Det er varierende grad av åpenhet i styrets
retningslinjer og lønnsrapporter.
-
To av eierdepartementene har ikke dokumentert
at det er gjort vurderinger av om ledende ansattes godtgjørelsesordninger
er innrettet i tråd med statens forventninger til lederlønn.»
Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens overordnede vurdering av at det er kritikkverdig
at enkelte bonusordningers utforming og innretning ikke er i tråd med
eierskapsmeldingens forutsetning om at resultatavhengig godtgjørelse
som hovedregel bør reflektere oppnådde resultater ut over det forventede. Komiteen slutter seg også til vurderingen
av at det ikke er tilfredsstillende at statens forsterkede forventninger
til innretningen av resultatavhengige godgjørelsesordninger så langt
ikke ser ut til å ha den ønskede effekten, og at disse forventingene
ikke er fulgt opp i nødvendig utstrekning.
Komiteen viser til
at et bredt flertall på Stortinget har stilt seg bak eierskapsmeldingene,
og i behandlingen av de tre siste eierskapsmeldingene har det vært
en tydelig forventning om at hensynet til moderasjon skal ivaretas,
og at godtgjørelsen til ledende ansatte skal være konkurransedyktig,
men ikke lønnsledende. Komiteen viser
til at Riksrevisjonen i undersøkelsen påpeker at lønnsutviklingen
for ledende ansatte i mange av selskapene har vært «betydelig høyere
enn snittet for alle ansatte i privat sektor og offentlig eide foretak». Komiteen erkjenner, slik som Riksrevisjonen
også påpeker, at ønsket om moderasjon i ledende ansattes lønn og godtgjørelser
kan være krevende å oppnå i praksis når retningslinjene også peker
på at godtgjørelsen skal være konkurransedyktig. Komiteen vil
samtidig peke på at det ikke er første gang Riksrevisjonen finner
at lønnsveksten for ledende ansatte i statlig eide selskaper er
høyere enn i samfunnet for øvrig, og mener det indikerer at forventningen
om moderasjon ikke følges godt nok opp av eierdepartementene og
styrene i selskapene.
Komiteen viser til
at bonuser skal reflektere resultater som er oppnådd ut over det
som kan forventes, og kunne knyttes direkte til selskapenes mål
og strategier. Komiteen mener det er
svært problematisk at det i mange selskaper er liten variasjon i
bonusutbetalinger over tid, manglende åpenhet om kriterier og uklare
sammenhenger mellom selskapenes mål og oppnådd bonus. Et eksempel
som komiteen vil trekke frem, er Argentum,
hvor ledende ansatte har opptjent tilnærmet full bonus alle årene
i perioden som er undersøkt, unntatt ett. Komiteen vil
understreke at det ikke er akseptabelt at bonus- og aksjebasert
godtgjørelse i praksis har fungert som et fastlønnstillegg i flere
av selskapene, slik Riksrevisjonen påpeker. Komiteen mener
den bonuspraksisen Riksrevisjonen avdekker i flere av selskapene
i undersøkelsen, ikke er i tråd med forventningene om moderasjon
fra et samlet storting, og forventer at eierdepartementene i dialogen
med selskapene vil følge opp om kriterier og innslagspunkt for bonuser
møter forventningene i eierskapsmeldingen og statens retningslinjer
for lederlønn.
Komiteen viser til
eierskapsmeldingen og statens retningslinjer for lederlønn, hvor
det fremgår at det ikke skal være noen automatikk i at reduksjon
i maksimal oppnåelig bonus skal kompenseres med andre godtgjørelser.
Riksrevisjonens undersøkelse viser at fem av de 11 undersøkte selskapene
har kompensert for reduksjon i maksimal oppnåelig bonus med økt
fastlønn, mens tre av 11 ikke fullt ut har redusert den maksimale oppnåelige
bonusen i tråd med forventningene fra staten. Riksrevisjonen skriver
at den samlede godtgjørelsen «forblir på samme nivå eller øker»,
noe komiteen mener er i strid med statens
forventninger til moderasjon.
Komiteen vil understreke
betydningen av at eierdepartementene bruker de virkemidlene de har
til å sørge for at forventningene fra Stortinget etterleves, herunder
å bruke eierdialogen, dokumentere vurderinger som gjøres, bruke
stemmeforklaringer og stemme mot lønnsrapporter som åpenbart er
i konflikt med statens forventninger, der dette ikke er godt nok
begrunnet i styrets retningslinjer eller lønnsrapport.
Komiteen viser til
Riksrevisjonens anbefalinger og slutter seg til disse:
-
Finansdepartementet
og Kommunal- og distriktsdepartementet dokumenterer eventuelle vurderinger
av om ledende ansattes godtgjørelsesordninger er innrettet i tråd
med statens forventninger til lederlønn.
-
Eierdepartementene har dialog med styrene
om at innslagspunkter for tildeling av bonus ikke bør settes for
lavt slik at bonus i praksis fungerer som et fastlønnselement.
-
Eierdepartementene har dialog med styrene
om det bør utvises mer åpenhet rundt kriteriene for tildeling av
bonus i styrets retningslinjer for lederlønn.
-
Eierdepartementene oppfordrer styrene til
å rapportere om avtalt fastlønn for å bidra til mer åpenhet om hvordan
selskapene følger opp statens forventninger.
-
Eierdepartementene forsterker dialogen
med styrene om konsekvenser ved økte forskjeller i lønnsveksten
mellom ledende og øvrige ansatte.
-
Eierdepartementene følger opp statens forventninger
til lederlønn.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt er bekymret for utviklingen i
lederlønninger i selskaper med statlig eierandel. Til tross for
gjentatte vedtak i Stortinget om forventninger om moderasjon lever
ikke selskapene opp til denne forventningen, sist dokumentert i
Riksrevisjonens undersøkelse av bonusordninger. Disse
medlemmer mener det er alvorlig at de forsterkede forventningene fra
storting og regjering når det gjelder resultatbaserte godtgjørelser,
ifølge Riksrevisjonen «ikke ser ut til å ha den ønskede effekten,
og at disse forventningene ikke er fulgt opp i nødvendig utstrekning».
Disse medlemmer viser
til næringsministerens svar på skriftlig spørsmål nr. 15:997 (2024–2025),
hvor det går frem at ministeren er «fornøyd med at de aller fleste
selskapene der jeg forvalter eierskapet har justert bonusordningene
slik at de er i tråd med statens forventning». Disse
medlemmer vil peke på at forventningen i retningslinjen er
en reduksjon i maksimal oppnåelig bonus fra 50 til 25 pst., og at
Riksrevisjonens undersøkelse viser at 3 av 11 selskaper som ble
undersøkt, ikke hadde redusert bonusen fullt ut, og at 5 av selskapene
hadde kompensert reduksjon i bonus med økt fastlønn. Disse medlemmer viser til at det statlige eierskapet
omfatter 69 selskaper fordelt på 13 departementer, og mener Riksrevisjonens
funn kan indikere risiko for at også mange av de øvrige selskapene
ikke har redusert bonuser i tråd med forventningene fra Stortinget.
For å få klarhet i dette mener disse medlemmer det
bør gjøres en fullstendig gjennomgang av hvordan selskapene har
fulgt opp forventningen om reduksjon i maksimal oppnåelig bonus
på tvers av ulike eierdepartement. Disse medlemmer vil,
i motsetning til næringsministeren, ikke være fornøyd før alle selskaper har
fulgt opp forventningen om reduksjon i maksimal oppnåelig bonus
på en ordentlig måte.
I sitt svar på skriftlig spørsmål nr. 15:997
(2024–2025) viser ministeren til at «[S]tatens endelige vurdering
av selskapets lederlønnspolitikk (inkludert bonus) og utbetalt godtgjørelse
kommer til uttrykk gjennom stemmegivning over selskapets retningslinjer
og lønnsrapport på generalforsamling». Disse
medlemmer vil påpeke at man på generalforsamlingene stemmer over
lønnsrapporter for foregående år, dvs. lønn og godtgjørelser som
allerede er utbetalt. Det er da vanskelig å se for seg at staten
som eier på generalforsamlingen skal gjøre vedtak som fordrer reduksjon
og tilbakebetaling av allerede utbetalt lønn. Som det har gått frem
av en rekke avisartikler og dialogen kontroll- og konstitusjonskomiteen
hadde med næringsministeren om lederlønn i 2024, stemte staten på
generalforsamlinger i 2024 for lønnsrapporter hvor det var grunn
til å stille spørsmål ved hvorvidt statens forventninger var fulgt godt
nok opp, og det ble ikke benyttet stemmeforklaring i alle tilfeller
der avvik fra retningslinjene ikke var begrunnet. Disse
medlemmer mener dette illustrerer behovet for en mer systematisk
oppfølging fra eierdepartementene i forkant av generalforsamlingene,
og stiller spørsmål ved hvorvidt departementene faktisk har de nødvendige
verktøyene for å kunne følge opp på en god måte at forventningene
fra Stortinget blir møtt.