Tolvte forslag: Eiga inntektsgrense for fri rettshjelp
Fleirtalet i komiteen,
medlemene frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
støttar vurderinga til Justis- og beredskapsdepartementet om at
den nye modellen for behovsprøvd rettshjelp allereie tek omsyn til
søkjaranes forsørgingsbyrde. Denne modellen vil verte sett i kraft så
snart rettshjelpsapplikasjonen er ferdig utvikla og ny forskrift
er på plass. Fleirtalet viser til at
departementet prioriterer nettopp dette arbeidet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet deler bekymringene for at
enslige forsørgere er overrepresentert blant familier som lever
med vedvarende lavinntekt, og at barn i familier med enslig forsørger
har større risiko enn andre for å vokse opp med lav inntekt. Det
kan derfor være behov for å se på ulike tiltak for å bedre situasjonen
for disse familiene. Forslagene som fremmes i dette representantforslaget,
omhandler for det meste tiltak som hører inn under andre komiteers
ansvarsområder og/eller har budsjettmessige konsekvenser. Disse medlemmer mener derfor at denne
problemstillingen krever en bredere utredning, og at noen av forslagene
også bør sees i sammenheng med behandlingen av statsbudsjettet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre vil vise til at Høyre i forslaget til partiets stortingsvalgprogram for
2025–2029 foreslår å utrede utfordringer for aleneforsørgere for
å forebygge utenforskap og uhelse.
Disse medlemmer vil
for øvrig vise til at regjeringen Solberg gjennomførte den første
økningen av barnetrygden på 20 år og økte engangsstønaden ved fødsel
og adopsjon, og at Høyre også har fortsatt å foreslå å øke barnetrygden
i sine alternative budsjetter. Regjeringen Solberg innførte også
redusert foreldrebetaling og gratis kjernetid i barnehagen og i
SFO, en satsing som også har vært videreført de senere årene. I
sitt alternative statsbudsjett for 2025 foreslo Høyre også blant annet
å fortsette satsingen på lavere skatt for dem med lavere eller vanlige
inntekter, å heve frikortgrensen slik at ingen skal betale skatt
av lønn før de tjener over 150 000 kroner, å gjøre boligsparing
for ungdom mer attraktivt ved å gi 1 000 kroner i skattelette på
de første 10 000 kronene spart hvert år og å gi barn født i desember
rett på barnehageplass. Dette er satsinger som kommer flere til
gode, men aller mest de som trenger det mest, ikke minst også enslige
forsørgere.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet mener at den beste politikken for enslige
forsørgere er en bred politikk med lavere skatter og avgifter. Gode
ordninger for alle vil hjelpe enslige forsørgere vesentlig mer og
riktigere enn å innføre en rekke særordninger.
Dette medlem viser
til at for å sikre vår velferdsmodell for fremtiden må virkemidlene
innrettes på en måte som gjør at arbeid alltid lønner seg. I alternativt statsbudsjett
for 2025 foreslo Fremskrittspartiet å øke personfradraget til 150 000
kroner, noe som vil gi lavere inntektsskatt for alle. For enslige
forsørgere vil dette være viktig.
Dette medlem viser
videre til at for å sikre avgiftskutt som kommer alle til gode,
vil Fremskrittspartiet gjøre maten billigere og har foreslått å
halvere matmomsen.
Dette medlem viser
videre til at terskelen for å komme inn på boligmarkedet i mange
kommuner er altfor høy. Fremskrittspartiet mener man har en politikerskapt
boligkrise som følge av stadig nye krav fra myndighetene. I tillegg
øker boligprisene som følge av formuesskatt på utleieboliger. Høye
boligutgifter er vanskelig for enslige forsørgere, da de ikke har
en partner å dele utgiftene med.
Dette medlem viser
til Representantforslag 239 S (2022–2023) fra Hans Andreas Limi,
Roy Steffensen, Silje Hjemdal og Helge André Njåstad om en bedre politikk
for anskaffelse, bytte og eie av bolig. Der foreslås det syv konkrete
tiltak for å gjøre det enklere også for enslige forsørgere å skaffe
seg en god bolig.
Fremskrittspartiet er motstander av eiendomsskatt. Da
partiet satt i regjering, ble makssatsen for eiendomsskatt redusert
fra 7 til 4 promille, altså en reduksjon på over 40 prosent. I Stortinget
har partiet foreslått å fjerne kommunenes mulighet til å kreve inn
eiendomsskatt.
Regjeringens kutt i BSU-ordningen har gjort
det vanskeligere for unge å spare opp egenkapital for å komme inn
på boligmarkedet. Derfor foreslår Fremskrittspartiet å gjøre det
mer attraktivt for unge å spare til egen bolig ved å doble skattefradraget
til 20 pst. og øke det totale sparebeløpet til 400 000 kroner med
et maksbeløp på 30 000 kroner per år.
Dette medlem viser
til at folk opplever økte levekostnader som følge av blant annet
høye mat- og dagligvarepriser, strømpriser og fortsatt høy boliglånsrente. Totalen
av disse kostnadsøkningene er spesielt vanskelig for flere hundre
tusen husholdninger som allerede synes det er vanskelig å få hverdagsøkonomien
til å gå rundt. Dette medlem vil gi
familiene en mulighet til å klare seg selv gjennom lavere skatter
og avgifter samt en sterkere frivillig sektor.
Dette medlem mener
at med Fremskrittspartiets politikk vil enslige forsørgere få beholde
titusenvis mer av sine egne penger.
Dette medlem viser
til at kontantstøtten gir enslige forsørgere valgfrihet og muligheten
til å være hjemme sammen med barnet lenger. Samtidig vil det kunne være
positivt for enslige forsørgere som er studenter, å utrede hvilke
kriterier som eventuelt skal ligge til grunn for å gi studenter
tilgang til kontantstøtte.
Dette medlem viser
til at for enslige forsørgere som er avhengige av barnehageplass
for at forsørgeren skal kunne komme seg tilbake i jobb igjen, vil
løpende barnehageopptak være positivt. Dette
medlem viser til at Fremskrittspartiet vil innføre løpende
barnehageopptak i hele landet som en nasjonal ordning. Samtidig vil
partiet lovfeste retten til barnehageplass fra barnet er ett år.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at den moderne familien er sammensatt
på en rekke andre måter enn den tradisjonelle kjernefamilien bestående
av mor, far og barn. Det kan være foreldre av samme kjønn, ikke-biologiske
foreldre eller familier med én forelder. Dette
medlem mener at det er behov for et lovverk som reflekterer
dette mangfoldet, og at man trenger å iverksette tiltak som imøtekommer
familiers ulike behov. Aleneforeldre er på mange måter superhelter.
De utfører egenhendig omsorgsoppgaver som de fleste familier er
to om, og de betaler hele familiens utgifter med én inntekt eller
én stønad. I tillegg har mange liten eller begrenset fritid eller
«egentid». Det å være enslig forsørger er for mange utfordrende,
både følelsesmessig og økonomisk.
Dette medlem mener
derfor at det er behov for tiltak av både praktisk og økonomisk
art som kan bidra til å lette hverdagen til aleneforeldre.
Dette medlem viser
til at selv om enslige forsørgere ikke er en ensartet gruppe, er
de overrepresentert blant familier som lever med vedvarende lavinntekt. Over
tid har det vært en nedgang i antall enslige forsørgere, men Nav-rapporten
«Enslige forsørgere fra 2011 til 2023 – en todelt historie» viser
at det fortsatt er om lag 125 000 personer som er definert som enslige
forsørgere. Rapporten viser videre at det er en klar overvekt av kvinner
som er enslige forsørgere, selv om antallet menn er økende.
Ifølge Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir)
sin veileder «Fattigdom – veileder om arbeid for barn som lever
i fattige familier» fra 2023 har barn i familier med enslig forsørger
større risiko enn andre for å vokse opp med lav inntekt. Barn som
har opplevd et samlivsbrudd mellom foreldrene, har fire ganger så
stor sannsynlighet for å havne i lavinntektsgruppen. Ulikheten i
inntekt mellom enslige forsørgere og andre barnefamilier har vokst
siden 2000-tallet. Ulikheten er størst blant familiene med de yngste
barna.
Dette medlem viser
videre til at ulike forskningsrapporter viser en positiv inntektsutvikling
blant enslige forsørgere generelt. Andelen med høy inntekt er størst blant
menn, personer født i Norge og personer over 30 år. Flere enslige
forsørgere er i arbeid, også heltidsarbeid. Det har blitt færre
mottakere av overgangsstønad, og andelen som mottar en livsoppholdsytelse
fra Nav, har også gått noe ned. På den annen side mottar én av ti
enslige forsørgere sosialhjelp i løpet av året. Kvinner, og spesielt kvinner
under 30 år, innvandrere fra typiske «fluktland» og enslige forsørgere
med tre eller flere barn er overrepresentert når det gjelder mottakere
av sosialhjelp, og mange i denne gruppen har en svak tilknytning
til arbeidsmarkedet.
Andre rapporter viser at enslige forsørgere
har store utfordringer når det gjelder adgang til boligmarkedet. Forbruksforskningsinstituttet
SIFOs referansebudsjett viser at kostnadene til forbruksvarer er
nesten 3 000 kroner høyere i måneden for enslige enn de er for personer
som lever sammen i parforhold. For enslige med barn er forskjellen
enda større.
Dette medlem viser
til at mange universelle tiltak rettet mot barnefamilier, som billigere
barnehage, gratis kjernetid i SFO og økt barnetrygd, også helt eller delvis
kommer enslige forsørgere til gode, men det er etter dette medlems syn også behov for å styrke
eksisterende og opprette nye tiltak som retter seg spesielt mot
enslige forsørgere.