1.8.2 Økonomiske og administrative konsekvenser av forslag i meldingen
I meldingen er følgende innsatsområdene løftet frem:
-
Trappe opp og forbedre
bruken av arbeidsmarkedstiltak for å få flere i arbeid og færre
på trygd.
-
Forsterke og videreutvikle innsatsen overfor
unge.
-
Satse på økt kompetanse og mer stabil tilknytning til
arbeidslivet.
-
Samarbeide om mer koordinerte tjenester
fra arbeidsmarkeds-, utdannings- og helsesektoren.
-
Tilrettelegge for en tillits- og kunnskapsbasert
gjennomføring av arbeidsmarkedspolitikken.
Flere av forslagene vil ha økonomiske
konsekvenser. Det gjelder særlig forslag om å trappe opp bruken
av arbeidsmarkedstiltak og å øke innsatsen overfor unge, innvandrere
og andre utsatte grupper. Økt bruk av arbeidsmarkedstiltak vil kreve
høyere tiltaksbevilgning til Arbeids- og velferdsetaten for gjennomføring
og drift av tiltak, inklusiv behov for økte personellressurser i etaten.
I tillegg kan det komme økte utgifter til livsoppholdsytelser til
tiltaksdeltakerne. Utgiftsnivået vil avhenge av omfang og innretning.
Lønnstilskudd er tiltak som er forholdsvis kostbart på
tiltaksbudsjettet, men innebærer sparte utgifter til ytelser, siden
deltakerne på lønnstilskudd er i jobb og mottar lønn fra arbeidsgiver.
Alternativet vil for mange være mottak av offentlige ytelser. Det
bidrar til at de samlede offentlige utgiftene ved økt bruk av lønnstilskudd
vil være lavere enn økningene i tiltaks- og driftsbevilgningen til
Arbeids- og velferdsetaten. På lengre sikt vil økt satsing på arbeidsmarkedstiltak
og annen arbeidsrettet innsats bidra til økt overgang til arbeid,
noe som vil ha positive effekter for offentlige finanser og for den
enkeltes arbeidsinntekt. I tillegg kommer de velferdsmessige positive
virkningene for deltakerne.
Det er vanskelig å anslå de samlede virkningene
av meldingens forslag. Dette vil avhenge av de enkelte tiltakenes
konkrete utforming og omfang, samt innsats på andre politikkområder.
Økonomiske og administrative konsekvenser av forslag og tiltak vil
bli kartlagt i det videre utredningsarbeidet. Det gjelder også eventuelle konsekvenser
for kommunesektoren.
Enkelte tiltak vil kunne gjennomføres innenfor
gjeldende økonomiske og administrative rammer, men det kan føre
til at andre tiltak må nedprioriteres. Tiltak som krever bevilgningsøkninger,
er avhengig av prioriteringer i budsjettprosessen, og vil på vanlig
måte bli fremmet for Stortinget i forbindelse med de årlige statsbudsjettene.
Innfasing, dimensjonering og gjennomføring av nye tiltak må tilpasses
den økonomiske situasjonen, kapasiteten i Arbeids- og velferdsetaten
og politiske prioriteringer.
Noen av forslagene peker på behovet for bedre
samarbeid mellom sektorene og behovet for en tillits- og kunnskapsbasert
gjennomføring av arbeidsmarkedspolitikken. En stor del av dette
vil trolig kunne gjennomføres innenfor gjeldende budsjettrammer,
men det må kartlegges nærmere. Eventuelle behov for nye verktøy
i Arbeids- og velferdsetaten, for eksempel knyttet til IKT, vil
ses i sammenheng med etatens driftsutvikling og øvrige behov for
modernisering og tjenesteutvikling. Endringer utover det som allerede
er planlagt, kan gi behov for økt driftsbevilgning under Arbeids-
og velferdsetaten. Dette vil vurderes i de årlige budsjettprosessene.