Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Øystein Mathisen, Lise Selnes
og Elise Waagen, fra Høyre, Margret Hagerup, Linda Hofstad Helleland
og Kari-Anne Jønnes, fra Senterpartiet, Eivind Drivenes, Kjerstin
Wøyen Funderud og Marit Knutsdatter Strand, fra Fremskrittspartiet,
Himanshu Gulati, fra Sosialistisk Venstreparti, Grete Wold, fra Rødt,
lederen Hege Bae Nyholt, og fra Venstre, Abid Raja, viser
til representantforslagene.
Komiteen viser til
at skolegudstjenester har lange tradisjoner i norsk skole. Slike
gudstjenester kan gi elevene innsikt i og forståelse for en del
av norsk kulturarv. Samtidig understreker komiteen at
gjennomføringen må ivareta alle elevers rettigheter og respektere
den enkelte families tro eller livssyn.
Komiteen viser til
at deltagelse i skolegudstjenester alltid skal være basert på frivillighet
og med gode alternative opplegg for elever som ikke ønsker å delta.
Skolene må sikre tydelig informasjon til foreldre og elever og organisere
både skolegudstjenester og likeverdige alternativer på en inkluderende
måte. Informasjon om skolegudstjenester må gis samtidig med det
alternative tilbudet til elevene som ikke skal delta på skolegudstjeneste.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at tilbud om
skolegudstjenester er godt forankret i opplæringslova, og at forbudet
mot forkynnelse ikke rammer muligheten for å gjennomføre for eksempel
skolegudstjenester. Dette framgår av lovens forarbeider og nylig
revidert veileder. At skolegudstjenester er lov, ble også klart
presisert av Utdanningsdirektoratet i et brev utsendt til alle landets kommuner
før jul. Disse medlemmer påpeker at skolegudstjenester
kan være en viktig arena for formidling av norsk kultur og tradisjon.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Venstre, mener at
skolegudstjenester kan være en viktig del av skolens formidling
av norsk kultur og tradisjon, samtidig som det må respekteres at
Norge er et mangfoldig samfunn med ulike tros- og livssyn. Flertallet støtter at skoler kan delta
på gudstjenester i forbindelse med høytider som en del av kulturformidlingen,
men det må alltid være frivillig og med gode alternative opplegg
for elever som ikke ønsker å delta.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Høyre, peker på at skolegudstjeneste
har en lang tradisjon i Norge og bidrar til å gi kjennskap og opplevelser
av hvordan høytidene markeres i Norge. Disse
medlemmer støtter derfor intensjonen om at alle elever får
tilbud om å delta på skolegudstjeneste, men mener det ikke er nødvendig
å regulere dette ut over dagens ordning om at skolen kan avgjøre
om de skal takke ja til samarbeid eller ikke. Disse
medlemmer har tiltro til at kommuner og fylkeskommuner foretar
fornuftige vurderinger i disse spørsmålene. Disse medlemmer mener
derfor det er tilstrekkelig med en nasjonal veileder som er tydelig
på hvordan det best kan legges til rette for at elevene skal kunne
delta på skolegudstjeneste i forbindelse med julehøytiden.
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti, Raudt og Venstre viser
til at skulegudsteneste tradisjonelt har vore ein del av den norske
skulen og ein arena for formidling av kultur og tradisjon. Samstundes
er det også viktig å ta omsyn til at stadig fleire elevar i skulen
høyrer til andre trus- og livssynssamfunn.
Desse medlemenemeiner
at elevar i Norge har godt av å læra om ulike religionar, og at
det å vera til stades under religiøse seremoniar kan vera både fagleg
relevant og fungera godt som eit avbrekk frå den tradisjonelle undervisinga.
Likevel er det viktig at forbodet mot forkynning, jf. opplæringslova
§ 14-5, blir respektert.
Desse medlemene ser
ikkje noko problem i at elevar deltek på skulegudsteneste som ein
del av opplæringa innan religion, så lenge det blir presentert objektivt,
kritisk og pluralistisk, slik det går fram av § 14-7 i opplæringslova.