Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Agnete Masternes Hanssen, Mani Hussaini, lederen
Ingvild Kjerkol, Stein Erik Lauvås og Linda Monsen Merkesdal, fra
Høyre, Michael Tetzschner, Bård Ludvig Thorheim, Ove Trellevik og
Tore Grobæk Vamraak, fra Senterpartiet, Gro-Anita Mykjåland, Hans
Inge Myrvold og Per Olav Tyldum, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland
og Marius Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken,
fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet
De Grønne, Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf
Ropstad, viser til Representantforslag 24 S (2024–2025) fra
Rødt om å stanse nettleiesjokket. Forslagsstillerne er bekymret
for den forventede økningen i nettleien, og viser blant annet til
Norges vassdrags- og energidirektorats (NVE) rapport «Framskriving
av nettleie i lokalt distribusjonsnett 2024–2030», hvor det varsles
en økning i nettleien i Trøndelag og på Østlandet, på henholdsvis
30 og 25 pst. På bakgrunn av dette fremmer forslagsstillerne fire
forslag.
Komiteen deler forslagsstillernes
bekymring om den forventede økningen i nettleien, og enes om målsettingen
om at nettleien skal holdes på et så moderat nivå som mulig for
å redusere belastningen på private husholdninger, samt skape gode
rammevilkår for industri og næringsliv.
Komiteen viser til
uttalelse fra Energidepartementet av 3. desember 2024, som er vedlagt
innstillingen.
Energiministeren viser i uttalelsen til regjeringens ønske
om en nettleie på et overkommelig nivå i en tid hvor etterspørselen
etter nettkapasitet er betydelig og mange nettselskap varsler behov
for investering i nettkapasitet. Energiministeren understreker at
nettselskapenes inntekter er underlagt streng regulering, og at denne
inntektsreguleringen skal sikre effektiv drift av nettselskapene.
Han viser videre til at det er Reguleringsmyndigheten for energi
(RME) som fastsetter en årlig tillatt inntekt for hvert enkelt nettselskap
i tråd med kravene som følger av energiloven med forskrifter.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Venstre og
Miljøpartiet De Grønne, mener det er viktig at nettleien er
på et rettferdig nivå, selv om det er stor etterspørsel etter nettkapasitet
og nettselskapene indikerer at behovet for investering er stort.
Flertallet viser
til at RME er en uavhengig reguleringsmyndighet, og at nettselskapenes
inntekter er underlagt strenge reguleringer. Inntektsreguleringen
skal sikre at nettselskapene drives formålstjenlig, og at nettkapasiteten
utnyttes mest mulig effektivt. Flertallet mener
derfor at å innføre ytterligere begrensninger ikke vil være hensiktsmessig.
Videre vil flertallet også trekke frem
at energiloven ikke gir departementet adgang til å instruere RME
om utøvelse av myndighet som er tillagt dem. Dette presiseres ytterligere
i Prop. 5 L (2017–2018), hvor det ble foreslått en endring i energiloven
§ 2-3 annet ledd om at nasjonal reguleringsmyndighet skal kunne
fatte selvstendige beslutninger uavhengig av politiske myndigheter,
og derfor ikke skal motta direkte instrukser i enkeltsaker eller
enkeltvedtak.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil poengtere at Statnett allerede
prioriterer nettprosjekter strengt, og at forsyningssikkerhet skal
prioriteres høyt. Disse medlemmer vil
også fremheve at 1. januar 2025 trådte forskrift om endring i forskrift
om nettregulering og energimarkedet i kraft. Endringene innebærer
at nettselskapene skal vurdere om prosjekter er tilstrekkelig modne
før de reserverer nettkapasitet eller tildeler plass i kapasitetskø.
Formålet er å prioritere prosjekter som gjennomføres og dermed bidrar
til verdiskaping og arbeidsplasser.
Disse medlemmer viser
til at det i Hurdalsplattformen allerede er vedtatt at ingen nye
mellomlandsforbindelser vil bli godkjent i denne stortingsperioden. Regjeringen
Støre har sagt nei til NorthConnect og tydelig nei til nye utenlandskabler.
Videre viser disse medlemmer til at
flaskehalsinntektene som har oppstått på kablene til Nederland,
Tyskland og Storbritannia etter at kabelen til Tyskland ble satt
i drift (fra og med 2021), har blitt brukt til å redusere nettleie med
16 mrd. kroner.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til statsrådens vurdering av forslagene og
understreker at flere av forslagene kan virke mot intensjonen og
i realiteten gjøre nettleien dyrere for folk, ikke billigere.
Disse medlemmer mener
at færre og større nettselskaper vil kunne drive mer effektivt,
med mer avansert teknologi og fordele kostnadene på flere brukere. Disse medlemmer mener at nettleien på
denne måten kan reduseres, og viser i den forbindelse til forslag
i partienes alternative budsjetter som gir større insentiv for nettselskaper
til å slå seg sammen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet deler forslagsstillernes bekymring
over høy nettleie og den forventede økningen i nettleie. Norges vassdrags-
og energidirektorat (NVE) anslår i rapporten «Framskriving av nettleie
i lokalt distribusjonsnett 2024–2030» at nettselskapene vil investere
rundt 170 mrd. kroner i strømnettet i perioden 2024–2030. Dette vil
medføre en stor økning i nettleien.
Disse medlemmer er
negative til flere av prosjektene som krever mye kraft fra land,
samt utbygging av nett, herunder elektrifiseringen av olje- og gass
installasjoner. På bakgrunn av dette støtter disse medlemmer forslagsstillernes
opprinnelige punkt 2 (forslag 5).
Disse medlemmer støtter
intensjonen til forslagsstillerne om å holde nettleien på et moderat
nivå, men mener at de resterende forslagene ikke vil ha denne effekten. Disse medlemmer holder på å utarbeide
et eget representantforslag som adresserer problemene med nettleie,
og vil fremme dette på et senere tidspunkt.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at nettleien
allerede er høy relativt sett, og at det er forventet en betydelig økning
i nettleien også de kommende årene. Tall fra Statistisk sentralbyrå
(SSB) viste at den gjennomsnittlige nettleien i tredje kvartal 2024
økte sammenlignet med fjoråret, slik at nettleien på dette tidspunktet
utgjorde den dyreste delen av strømregningen. Norges vassdrags-
og energidirektorat (NVE) har også varslet om en voldsom økning
av nettleien fram mot 2030, i rapporten «Framskriving av nettleie
i lokalt distribusjonsnett 2024–2030» (september 2024). I Trøndelag kan
innbyggerne vente seg en prisøkning på rundt 30 pst., på Østlandet
en økning på 25 pst., ifølge rapporten.
Disse medlemmer peker
på at det har kommet en rekke skriftlige høringsinnspill fra privatpersoner som
frykter nettleieøkning, og støtter representantforslaget.
Også Huseierne har levert skriftlig høringsinnspill. De
peker, i likhet med forslagsstillerne, på at
«overskuddene, avkastningen og utbyttene
er store, både for stat og kommune, og at disse automatisk vokser
når det planlegges en betydelig økning i nettleieutbyggingen.»
Huseierne betviler ikke at særlig kommunene
har behov for inntekter, men at det er uheldig at ikke nettleien
går til oppgradering og investering i nettet:
«Dermed må forbrukerne betale en enda
høyere nettleie for å holde ting ved like, enn hvis alle midlene hadde
blitt værende og gått uavkortet til det de er tiltenkt.»
Videre har en av forfatterne av energiloven,
Svein Roar Brunborg, levert et høringsinnspill. Han mener at forutsetningene
for energiloven er brutt:
«Intensjonene for økt samarbeid med EU
har de siste 20 årene ført til en økt utvikling av det norske kraftnettet,
noe som påfører norske innbyggere høyere nettleie. Tilrettelegging
av økt kraftproduksjon etter avtale med EU går utover det norske
nasjonale behovet og har påført norsk natur økte miljøulemper. I
tillegg har norske innbyggere også måtte subsidiere økt kraftutbygging
fordi avtalen med EU har krevd kraftproduksjon utover det som vil
være samfunnsmessig lønnsomt for norske innbyggere og næringsliv
under den nasjonale kraftbalanse og prissystem som ligger i energilovens
formålsparagraf. Som en følge av dette har nettkostnadene for norske
strømbrukere økt langt utover det som var forutsetningen for den
samfunnsmessig nasjonale norske kraftbalanse slik det ble vedtatt
av Stortinget i 1990. De økonomiske merkostnadene er blitt belastet
norske strømkunder langt utover det som lå til grunn for energilovens
opprinnelige formål.»
Disse medlemmer merker
seg at departementet er uenig i at man kan instruere reguleringsmyndighetene for
å få ned nettleien, nettopp med energiloven som begrunnelse. Dette
er i strid med lovforfatter Brunborgs tolkning av energiloven.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
instruere Norges vassdrags- og energidirektorat / Reguleringsmyndigheten for
energi, som regulerer nettselskapene, om at det ikke skal være mulig
å ta ut store overskudd på strømkunders nettleie.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag til endringer i energiloven med sikte på å redusere nettleien,
dersom reguleringsmyndighetene motsetter seg en myndighetsinstruks
om å begrense overskuddet på strømkundenes nettleie.»
Disse medlemmer peker
på at strømkunder opplever at en del av nettleien øker i perioder
der strømprisene er høye. Dette skyldes at det såkalte nettapet
følger markedsprisen på strøm, uavhengig av den faktiske størrelsen
på nettapet.
Disse medlemmer peker
på at dette er enda en urimelig side ved dagens nettleiepolitikk.
Også dette mener Sven Roar Brunborg er i strid med energilovens formålsparagraf,
og skriver følgende i sitt høringsinnspill:
«Kraftselskapenes rolle er å bringe strømmens
pris fram til forbrukerne i det nasjonale kraftmarkedet til en lavest
mulig kostnad for deltakerne i kraftmarkedet og skal finansiere
tap i nett og nettkostnad via nettogevinst fra strømsalg i sine
regnskaper.»
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
instruere Norges vassdrags- og energidirektorat / Reguleringsmyndigheten for
energi om å endre nettleien, slik at nettapet ikke følger markedsprisen
på strøm.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag til endringer i energiloven med sikte på å redusere nettleien,
dersom reguleringsmyndighetene motsetter seg en myndighetsinstruks
om å endre inndekningen for nettapet.»
Disse medlemmer mener
at det trengs en politisk diskusjon om prioritering av nettutbygging. Det
kan være behov for å oppgradere og bygge ut nett flere steder, slik
som for eksempel i Grenlandsområdet. Andre formål er mindre åpenbare.
Avgjørelsen om hvilket nett man skal prioritere, må både ta hensyn
til prisen kundene betaler, og skadene utbyggingen påfører naturen.
Komiteens medlem
fra Rødt er for eksempel imot videre elektrifisering av norsk
sokkel, som i praksis innebærer å flytte klimagassutslipp heller
enn å kutte dem. Samtidig øker det presset på naturen med krav om utbygging
av både kraft og nett.
Dette medlem er
også negativ til å bygge flere utenlandskabler. Én eller flere store
kabler til Danmark vil ikke erstatte Skagerrak 1 og 2, men komme
i tillegg til den allerede eksisterende erstatningskabelen Skagerrak 4.
Flere kabler til Danmark vil øke eksportkapasiteten, og prissmitten
vil bli større. Dette medlem mener det
er svært urimelig å belaste strømkundene for en slik utbygging.
I praksis kan husholdningene ende opp med både høyere strømpriser
og høyere nettleie som følge av nye kabler, slik man har sett med
kabelen til Tyskland (NordLink) og kabelen til England (North Sea
Link).
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
instruere Statnett om å prioritere nettutbyggingen strengere, slik
at infrastruktur for husholdninger og eksisterende fastlandsindustri prioriteres
over elektrifisering av norske olje- og gassinstallasjoner og nye
utenlandskabler, for å unngå økning i nettleien.»
Komiteens medlem
fra Rødt merker seg at statsråden legger til grunn at det
ikke skal bygges nye utenlandskabler. Dette
medlem synes dette er gledelig, men er samtidig klar over
at statsråden definerer «nye» kabler annerledes enn representanten.
I interpellasjonsdebatt i Stortinget 12. desember 2023 om nye danmarkskabler
har statsråd Aasland uttalt at han ikke anser fysisk nye kabler
som «nye», men som en oppgradering av gamle kabler:
«Det er ingen tvil om at det er en erstatning
av det som er, og en må vurdere det på det tidspunktet en eventuelt
får en ny søknad på det.»
Derfor mener dette medlem at
det er nødvendig å legge inn et premiss om at slike kabler ikke
skal finansieres gjennom nettleien. Også Svein Roar Brunborg peker
i sitt høringsinnspill på at en slik avgrensing er rimelig:
«Kablene kan finansieres via nettogevinster
fra utveksling av strøm over utenlandskabler.»
Komiteens medlemmer fra
Sosialistisk Venstreparti og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
sørge for at utenlandskabler ikke finansieres gjennom nettleien.»
Siden representantforslaget ble levert,
har statsministeren lansert et forslag om å kutte i moms på nettleien. Disse medlemmer er positive til et slikt forslag
og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere
momskutt på nettleien i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for
2025.»
Ettersom NVE anslår en stor vekst
i nettutbyggingen, og dermed nettleien, de neste årene, mener komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt
og Kristelig Folkeparti at det også kreves en grunnleggende
diskusjon om byrdefordelingen når dette skal finansieres. I dag
har Norge et omfordelende skattesystem som tar hensyn til bedrifter
og privatpersoners betalingsevne når fellesskapsløsninger skal finansieres. Nettleien
tar på sin side ingen sosiale hensyn. Disse medlemmer mener
derfor at det bør ses på hvordan deler av nettutbyggingen, som i
dag finansieres over nettleien, kan betales over statsbudsjettet.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2025 legge fram
forslag om hvordan deler av nettutbyggingen kan finansieres over statsbudsjettet
for å dempe den ventede økningen i nettleien.»
Disse medlemmer viser
til at dagens utforming av nettleien har vesentlige svakheter, både
når det gjelder fordelingsvirkninger og samfunnsøkonomisk effektivitet. Disse medlemmer mener det er bekymringsfullt
at nettleien i dag er strukturert på en måte som rammer husholdninger
med lav inntekt særlig hardt. Fastleddet i nettleien fungerer som
en regressiv skatt, hvor de med lavest inntekt bærer en relativt
større byrde enn de med høy inntekt. Disse medlemmer viser
til at det norske skattesystemet ellers har få eksempler på slike
skatter og i stedet søker å skjerme sårbare grupper gjennom progressiv
beskatning.
Disse medlemmer peker
også på at energileddet i nettleien, som er knyttet til forbruk,
har lignende usosiale virkninger. Husholdninger med lav inntekt
bruker en større andel av sine samlede midler på strøm, og dermed
forsterkes de negative fordelingsvirkningene.
Disse medlemmer mener
derfor at det er nødvendig med en reform av finansieringen av strømnettet.
Som annen viktig infrastruktur bør utbygging og vedlikehold av strømnettet
finansieres gjennom det offentlige, på en måte som ivaretar effektivitets-
og fordelingshensyn. Dersom finansieringen skjer over statsbudsjettet,
vil prioriteringer for nettinvesteringer underlegges en bredere
politisk vurdering og bidra til en mer sosial løsning.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å frita husholdningene fra nettleie der strømnettet
finansieres over statsbudsjettet.»