Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Sverre Myrli, Runar Sjåstad, Rune Støstad og Solveig
Vitanza, fra Høyre, Nikolai Astrup, Olve Grotle, Sveinung Stensland
og Lene Westgaard-Halle, fra Senterpartiet, Aleksander Øren Heen, Jenny
Klinge og lederen Willfred Nordlund, fra Fremskrittspartiet, Sivert
Bjørnstad og Bengt Rune Strifeldt, fra Sosialistisk Venstreparti,
Kari Elisabeth Kaski, fra Rødt, Geir Jørgensen, fra Venstre, Alfred Jens
Bjørlo, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser
til forslagene om en samlet og målrettet politikk for kreative næringer. Komiteen mener at kreative og kulturelle
næringer har en betydelig egenverdi, og at det derfor er viktig
å legge til rette for at de ulike delene av næringene kan utvikle
seg videre.
Komiteen vil videre
vise til at de kreative næringer bidrar til kulturopplevelser i
og for hele landet, samtidig som de bidrar til vekst, verdiskaping
og sysselsetting. I 2023 var det, ifølge SSB, nesten 94 000 mennesker sysselsatt
i de kulturelle og kreative næringene i Norge. Komiteen vil
videre vise til at regjeringen la frem et veikart for kreative næringer
i desember 2024.
Komiteen viser til
at kulturell og kreativ næring blir stadig mer internasjonalt orientert,
og det er interesse for norske kunst- og kulturuttrykk i verden.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, vil understreke at de kreative
næringene er svært forskjellige, og at de har ulike behov, utfordringer og
muligheter. Flertallet viser videre
til at flere av forslagene som er til behandling, har budsjettmessige
konsekvenser.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne viser til at det er en stor etterspørsel etter norske
og nordiske kunst- og kulturuttrykk. De siste tiårene har norsk
kunst- og kulturliv blitt mer internasjonalt orientert og stadig
flere deltar på internasjonale arenaer i prosjekter og samarbeid.
Samtidig utgjør eksportinntektene en beskjeden andel av den samlede
omsetningen for de norske kulturbransjene sett opp mot de nordiske
nabolandene.
Disse medlemmer vil
videre peke på at kreative næringer vokser sterkt globalt. Et mål
om vekst i kreative næringer handler om å ta del i denne veksten
ved å utløse mer verdiskaping i norske virksomheter og bygge kompetanse,
arbeidsplasser og synergieffekter i Norge.
Disse medlemmer mener
videre at det er grunn til å tro at potensialet er betydelig større
enn det som realiseres i dag, og at det er store muligheter for
det som kan formidles og selges digitalt eller i fysisk format,
i nettbutikker, på strømmeplattformer eller i butikker og andre
visnings- og utsalgssteder. Norge har høykompetente miljøer innen
film, TV, serier, animasjon, visuelle effekter, spill og musikk
med et uforløst kommersielt potensial. Dette er alle bransjer hvor
fremveksten av globale plattformer har endret spillereglene radikalt,
og hvor konkurransedyktige rammevilkår er avgjørende for at norske
aktører skal kunne hevde seg, samt for å forebygge utflagging.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at det viktigste for næringslivet, også
de kreative næringene, er å sørge for gode generelle rammevilkår
og et skattesystem som stimulerer til levedyktige bedrifter.
Disse medlemmer viser
til at de kreative næringene er svært forskjellige og har ulike
behov. For å kunne ha en tilretteleggende og utløsende rolle for
verdiskapingspotensialet til disse og andre næringer – der dette er
en mulighet og i rimelig grad kan anslås – bør virkemiddelapparatet
være fleksibelt innrettet og responsivt og kunne prioritere sin
innsats ut fra verdiskapingspotensialet med generelle ordninger.
Disse medlemmer viser
til at det norske virkemiddelapparatet er svært omfattende og består
av en rekke aktører og ordninger. Fremfor å opprette en ny virkemiddelaktør
kan et investeringsmandat for kreative næringer hos en eksisterende
virkemiddelaktør være et alternativ i fremtiden.
Disse medlemmer viser
til at ansvaret for kulturfremme i dag ligger under Utenriksdepartementet, og
at kulturfremme er en integrert del av norsk utenrikspolitikk og
for mange av utenriksstasjonene en sentral del av deres operative
arbeid. Arbeidet med kulturfremme er med på å øke kultureksporten
fra Norge og skape oppmerksomhet internasjonalt om norske kunst-
og kulturuttrykk.
Disse medlemmer viser
til at det allerede i dag samles inn en stor mengde statistikk om
kreative næringer.
Disse medlemmer viser
til at Høyre tidligere har tatt til orde for at insentivordningen
for filmproduksjon bør videreutvikles og trappes opp, og at ansvaret for
ordningen må flyttes fra Kultur- og likestillingsdepartementet til
Nærings- og fiskeridepartementet.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Miljøpartiet De Grønne vil
spesielt peke på at det er behov for en mer målrettet eksportsatsing
for kreative næringer, et styrket virkemiddelapparat, forutsigbare
og konkurransedyktige virkemidler og å styrke opphavsrettighetene
knyttet til bruk og utnytting av immaterielle rettigheter.
Komiteens
medlemmer fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til
høringen som næringskomitéen arrangerte 9. januar 2025 knyttet til representantforslaget.
Under høringen ble det uttrykt stor støtte til hovedlinjene i forslagene
fra Venstre, med noen forslag til justering på enkelte punkter.
Dette er langt på vei ivaretatt i forslagene som fremmes i denne innstillingen.
Komiteens medlem
fra Rødt vil påpeke at representantforslaget reiser prinsipielle
spørsmål om forholdet mellom næringspolitiske virkemidler og kultursektorens
egenart. Dagens system med fragmenterte støtteordninger og uoversiktlige
avgiftsregler skaper strukturelle barrierer som kan ramme særlig
små aktører og uavhengige kunstnere.
Dette medlem viser
til at norsk kunst og kultur har et betydelig eksportpotensial,
men at dette må realiseres på en måte som styrker, ikke svekker,
kunstnernes rettigheter og kulturens egenverdi. Dette
medlem vil videre påpeke at dagens eksportmodeller ofte er
preget av kommersiell markedslogikk som kan undergrave kunstnerisk
autonomi og kvalitet. Samtidig anerkjenner dette
medlem at økt internasjonal distribusjon av norsk kultur kan
bidra til å styrke kunstneres inntektsgrunnlag og sikre flere arbeidsplasser
i kultursektoren.
Dette medlem støtter
forslagsstillernes observasjon om at norske kulturbedrifter og kulturgründere mangler
samme muligheter som sine kollegaer i andre land. Samtidig vil dette medlem understreke at utfordringene
ikke bare handler om eksportmuligheter og kommersiell vekst, men
også om grunnleggende sosiale og økonomiske rettigheter for kulturarbeidere.
Dette medlem ser
derfor positivt på forslaget om å utrede merverdiavgiftsgrunnlaget
på kulturområdet og støtter intensjonen om å styrke virkemiddelapparatet,
forutsatt at dette gjøres på en måte som ivaretar kulturens egenart
og styrker, ikke svekker, kunstnernes posisjon.