5.4 Naturrestaurering
Komiteen viser til
at det i den globale naturavtalen er et mål 2 om restaurering som
lyder:
«Sikre at det innen 2030 er iverksatt
effektiv restaurering av minst 30 prosent av arealene med forringede økosystemer
på land, i elver og innsjøer, langs kysten og i havet, for å forbedre
naturmangfold og økosystemfunksjoner og -tjenester samt økologisk
tilstand og sammenheng.»
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å følge opp målet ved å etablere følgende
nasjonale bidrag:
«Innen 2030 er omfanget av forringede
og ødelagte arealer i Norge klargjort, innsatsen på naturrestaurering økt
og naturrestaurering gjennomføres der man oppnår størst nytte for
samfunnet.»
Komiteen merker
seg at arbeidet med å klargjøre hvor stort omfang av arealene i
Norge som er forringede økosystemer, ikke er i mål, med unntak av
økosystemet elver, innsjøer og kystvann.
Komiteen viser til
at det pågår arbeid med naturrestaurering i flere områder i Norge
i dag, og at det blant annet er utarbeidet en nasjonal strategi
for restaurering av vassdrag som setter mål om at minst 15 pst.
av forringede vassdrag i Norge skal restaureres i perioden 2021–2030.
Arbeidet gjennomføres i tråd med gjeldende Plan for restaurering
av våtmark i Norge 2021–2025. Komiteen viser
videre til at de regionale vannforvaltningsplanene 2021–2027 med
tilhørende tiltaksprogrammer inneholder over 12 000 tiltak, der
om lag 1 600 er fysisk restaurering. Videre vil det i tråd med strategien
for restaurering av vassdrag utarbeides en handlingsplan for restaurering
av vassdrag som vil bli oppdatert jevnlig frem mot 2030.
Komiteen viser til
behandlingen av Innst. 375 S (2023–2024), der Stortinget vedtok
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem
en plan og foreslå tiltak for å systematisk restaurere norsk tareskog langs
kysten for å bedre det marine miljø.»
Komiteen legger
til grunn at dette vedtaket følges opp så raskt som mulig i det
videre arbeidet.
Komiteen viser til
at tareskogen er et viktig økosystem som danner livsgrunnlaget for
mange marine organismer. Den sikrer et rikt artsmangfold, er et
viktig leveområde for mange fiskeslag, lagrer karbon og renser vannet.
Områder som tidligere var dekket av frodig tareskog med et rikt
biologisk mangfold, har nå blitt til store kråkebolleørkener. Komiteen peker på at det er mulig å få
tareskogen tilbake, men at dette krever en målrettet innsats.
Komiteen vil for
øvrig understreke at en målrettet restaurering av leveområdene til
villreinen var et viktig tiltak som ble vedtatt på Stortinget ved
behandlingen av Meld. St. 18 (2023–2024) Ein forbetra tilstand for villrein.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne viser til at regjeringens forslag til norsk målsetting
for mål 2 i naturavtalen er lite konkret. Disse
medlemmer viser til at naturavtalens mål for naturrestaurering
er å sikre at det innen 2030 er iverksatt effektiv restaurering
av minst 30 pst. av arealene med forringede økosystemer, mens regjeringens
forslag til nasjonal målsetting er å «klargjøre omfanget og øke innsatsen». Disse medlemmer mener det er svært uklart
hva dette innebærer i praksis.
Komiteens
medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De
Grønne og Kristelig Folkeparti presiserer at regjeringens
målsetting 2 må forstås som at arealer som egner seg for naturrestaurering,
skal være definert og kartlagt innen 2030.
Disse medlemmer anerkjenner
at det globale målet for naturrestaurering er svært ambisiøst, men
at det er viktig at Norges bidrag innebærer å raskt igangsette kartlegging
og etablere systemer for restaurering av forringet natur som kan
ha stor betydning for overlevelsen av arter og økosystemer.
Disse medlemmer understreker
at Norges oppfølging av målene i naturavtalen må være i samsvar
med avtalens mål og intensjoner, og fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at det innen 2030 er iverksatt effektiv restaurering av minst 30
pst. av norske arealer med forringede økosystemer på land, i elver og
innsjøer, langs kysten og i havet for å forbedre naturmangfold og
økosystemfunksjoner og -tjenester samt økologisk tilstand og sammenheng.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til at Norge mangler oversikt
over natur som kan og bør restaureres, og at det ikke finnes et
system for å vurdere den biologiske tilstanden på en fin nok skala
til å identifisere restaurerbare arealer. Det mangler videre en
oversikt over hvor mye som allerede er restaurert. Disse medlemmer mener
det er viktig fremover å sørge for at natur med restaureringsbehov
er kartlagt, slik at det er de mest verdifulle naturtypene som blir
restaurert.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er lite hensiktsmessig
å innføre et eget prosentmål om restaurering av forringet natur
før det er kartlagt hvor mye og hva slags areal som anses å være
forringet. Det er også nødvendig for å få en kostnadsberegning av
hvilke økonomiske konsekvenser et slikt mål vil få.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti mener det er viktig med en målrettet
og effektiv restaurering av de økosystemer som har størst behov
og gir størst nytte for samfunnet. Disse medlemmer mener
det er naturlig å sette i gang restaurering i områder der kunnskap om
restaureringsbehov er godt kartlagt, som for eksempel kystvann,
vassdrag, myr og våtmark. Det er behov for en nasjonal plan med
oversikt over hvilke tematiske satsinger innen naturrestaurering
som er etablert eller bør iverksettes.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet
De Grønne og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide
en nasjonal plan for restaurering av natur for å øke innsatsen på
naturrestaurering frem mot 2030.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti vil
understreke at arbeidet med å utarbeide en nasjonal kartlegging
av restaurerbar natur og øke innsatsen på naturrestaurering må ses
i sammenheng med å etablere modeller for økologisk kompensasjon
i større utbyggingsprosjekter. Det årlige omfanget av naturrestaurering
vil avhenge av Stortingets årlige bevilgninger til dette formålet.
Disse medlemmer mener
at man i større grad må benytte økologisk kompensasjon som et frivillig
virkemiddel for å kompensere for naturinngrep og arealnedbygging. Disse medlemmer vil særlig trekke frem
betydningen naturkompensasjon kan ha i energi- og vassdragskonsesjoner
for å minimere belastningen på natur og redusere konfliktnivået
i utbygginger. Disse medlemmer viser
eksempelvis til at aktørene kan bli enige om at de vil restaurere
og/eller tilbakeføre høyproduktiv skog og myrområder ved fremtidig
nedlegging eller reetablering av for eksempel vindkraftanlegg og
andre energianlegg.
Disse medlemmer viser
til at flere næringsaktører savner modeller for økologisk kompensasjon
der det er vitenskapelige definisjoner og objektive kriterier for hva
som er netto verditap av et prosjekt, og hvordan dette kan kompenseres
frivillig gjennom restaureringstiltak i de viktigste naturområdene
og av de viktigste naturtypene. Disse medlemmer mener
regjeringen bør utforme forslag til slike modeller og komme tilbake til
Stortinget på egnet måte.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti mener regjeringen bør bistå regioner
som ønsker å etablere regionale «arealbanker» der man identifiserer
og får en oversikt over arealer som egnet for naturrestaurering
og kan brukes som økologisk kompensasjon i større utbyggingsprosjekter. Disse medlemmer foreslår at regjeringen
bør starte med et pilotprosjekt i en større region.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
modeller for økologisk kompensasjon som kan benyttes for å kompensere
for naturtap i større utbyggingsprosjekter og i større kraftprosjekter,
og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og
Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ
til et prøveprosjekt der det etableres en ‘arealbank’ i en region
med oversikt over arealer som er aktuelle for naturrestaurering,
slik at restaurerbare arealer kan benyttes som økologisk kompensasjon
og naturen kan forbedres på tvers av kommunegrenser.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til at det er sentralt å restaurere
natur som er blitt forringet, for å vinne tilbake tapt mangfold.
En villere og mer intakt natur har verdi i seg selv fordi den gir
arter, bestander og økosystemer større rom for å blomstre. Samtidig er
det grundig dokumentert at storskala naturrestaurering er en forutsetning
for å ta vare på økosystemene og lagre karbon, som igjen er langsiktige
forutsetninger for sivilisasjonen. Disse medlemmer viser
videre til at det å restaurere og reparere naturen også handler
om folkehelse, livskvalitet og opplevelser. Potensialet for å gjøre
større naturopplevelser tilgjengelig i både nærnatur og villmark
er stort. Disse medlemmer påpeker også
at naturrestaurering kan gi gevinster for næringsliv og grunneiere.
Rikere natur betyr større grunnlag for turisme, men også større
muligheter for bruk og høsting av naturen, fordi bestandene blir
mer livskraftige. Restaurert natur vil dessuten lagre karbon og
dempe flom og naturødeleggelser.
Disse medlemmer understreker
at målet i naturavtalen er et ambisiøst mål som både krever politisk prioritering
og ledelse. Disse medlemmer viser til at
Miljødirektoratet i sitt høringsinnspill til mål 2 om naturrestaurering
mener det mangler en nasjonal restaureringsplan og midler til å
gjennomføre restaureringsarbeidet. Disse medlemmer påpeker
at Norge mangler oversikt over hvilken natur som bør restaureres,
og det er uklart hvilke hjemler kommuner og stat har for å få fortgang
i naturrestaureringsarbeidet. Disse medlemmer mener
til tross for regjeringens handlingsplan at det fortsatt er betydelig
usikkerhet knyttet til hvordan målet skal nås. Disse
medlemmer mener det trengs en helhetlig nasjonal plan for
restaurering og bevaring av natur- og artsmangfold i tråd med internasjonale
forpliktelser.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen igangsette
kartlegging av arealer som egner seg for naturrestaurering, og etablere
en forutsigbar finansieringsløsning for dette formålet.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne registrerer at det globale målet for restaurering av
natur er å
«sikre at det innen
2030 er iverksatt effektiv restaurering av minst 30 pst. av arealene
med forringede økosystemer på land, i elver og innsjøer, langs kysten
og i havet, for å forbedre naturmangfold og økosystemfunksjoner
og -tjenester samt økologisk tilstand og sammenheng».
Disse medlemmer registrerer
at regjeringen ikke vil prioritere å gjennomføre dette målet for
norsk natur.
Disse medlemmer registrerer
at regjeringen mener at vi trenger bedre oversikt over arealer med
forringet natur i Norge for å lykkes med naturrestaureringsarbeidet. Disse medlemmer mener at dette kartleggingsarbeidet
må prioriteres høyt. Regjeringen har som mål at arbeidet skal være
ferdig i 2030. Disse medlemmer mener
det er uakseptabelt at regjeringen planlegger for at det globale
målet ikke kan nås, og understreker at kartlegging og restaurering
kan pågå parallelt.
Disse medlemmer viser
til at det for elver og innsjøer, samt kystvann, gjennom vannforvaltningen etter
vannforskriften er avklart hvilke konkrete vannforekomster som er
forringet. Disse medlemmer vil understreke
at det her ikke er noen hindringer for at restaureringsarbeidet
skal gis høy prioritet, og minst slik at det globale målet nås.
Disse medlemmer har
registrert at myndighetene ikke kan pålegge restaurering av natur
på privat grunn, og at Klima- og miljødepartementet derfor har bedt
Miljødirektoratet vurdere eksisterende, og behov for nye, juridiske
virkemidler for å øke omfanget av naturrestaurering i Norge. Disse medlemmer ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med tiltak som sikrer at myndighetene får
mulighet til å pålegge restaurering på privat grunn.
Disse medlemmer viser
også til miljøkvalitetsnormen for villrein og Meld. St. 18 (2023–2024)
Ein forbetra tilstand for villrein. Disse
medlemmer har merket seg at regjeringen gjennom faggrunnlaget
for handlingsplanene for villrein har en god oversikt over villreinområder
som trenger restaurering. Disse medlemmer mener
at i disse områdene må restaurering være igangsatt før 2030.
Disse
medlemmer viser til at Plan for restaurering av våtmark i
Norge (2021–2025) ligger til grunn for videre arbeid med restaurering
av myr og annen våtmark, og at restaurering av myr og våtmark er
av stor betydning for å gjenopprette naturmangfold og naturlige karbonlagre
og som klimatilpasning. Disse medlemmer vil
peke på at planen trenger oppdatering, og at arbeidet må oppskaleres. Disse medlemmer mener at å nå det globale
målet for våtmark og myr innen 2030 må være et minimum.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innen
2027 sørge for at forringede og ødelagte arealer i Norge er klargjort
og kartlagt, og at det innen 2030 er planer for og igangsatt effektiv
restaurering av minst 30 pst. av arealene med forringede økosystemer
på land, i elver og innsjøer, langs kysten og i havet.»
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at minst 30 pst. av forringede og ødelagte vannforekomster er
igangsatt restaurert innen 2030.»
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med tiltak som sikrer myndighetene mulighet
til å pålegge restaurering på privat grunn.»
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse
med fastsettelse av handlingsplanene for villrein sørge for at det innen
2030 igangsettes restaurering av alle villreinområder som trenger
restaurering.»
«Stortinget ber regjeringen oppdatere
Plan for restaurering av våtmark i Norge, slik at minst 30 pst.
av forringede og ødelagte forekomster av myr og våtmark er restaurert
innen 2030.»
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag til hvordan restaurering av natur
skal organiseres, prioriteres og kvalitetssikres.»
Disse medlemmer viser
til vedtak 789 ved behandlingen av Innst. 375 S (2023–2024) om tareskog. Disse medlemmer ber regjeringen i forbindelse med
oppfølgingen av vedtaket vurdere endringer i forvaltningen av steinbit
og torsk i lys av at økte fiskebestander vil gi økt beiting på kråkeboller
og dermed mindre press på tareskogen.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til at tareskogen på den nordnorske
havbunnen har vært nedbeitet av kråkeboller i over 50 år. Nedbeitingen skyldes
blant annet menneskelig aktivitet som overfiske av steinbit og torsk,
som tidligere har holdt kråkebollebestandene i sjakk.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne viser til tiltaksplaner for de enkelte villreinområdene
og understreker viktigheten av at disse følges opp for å bedre tilstanden
til villrein etter kvalitetsnormen.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne mener det er en grunnleggende
systemfeil at det som oftest er enklere og billigere å bygge i naturen
enn å transformere tomter som har dårlig arealutnyttelse eller ikke
er i bruk. Disse medlemmer viser videre
til en rekke utredninger som har pekt på innføring av en naturavgift
som en måte å gjøre noe med denne systemfeilen på og vri mer av
utbygging over til grå arealer.
Disse medlemmer viser
til at ved innføring av arealnøytralitet vil en slik nasjonal naturavgift
ikke være nødvendig, siden arealnøytralitet innebærer at utbyggere
må betale for naturkompensasjonen, enten i form av areal eller i
form av en differensiert naturavgift som er øremerket til restaurering
av annen natur. Kostnaden for utbygger skal tilsvare kostnaden ved
å restaurere tilsvarende naturverdier. Slik kan kostnaden ved tap
av naturgoder og økosystemtjenester bakes inn i økonomien og vri
mer oppmerksomhet mot transformasjon av grå arealer framfor nedbygging
av natur og matjord.
Disse medlemmer mener
likevel at siden de aller fleste kommuner i dag ikke krever økologisk
kompensasjon, er det viktig at det innføres en kostnad ved nedbygging
av natur som tilsvarer det det vil koste å restaurere tilsvarende
naturverdier et annet sted.
Disse medlemmer mener
derfor det er behov for å etablere en naturkompensasjon når natur
bygges ned, enten i form av krav om restaurering på annet areal eller
i form av en differensiert naturavgift som er øremerket til restaurering
av annen natur. Kostnaden for utbygger skal tilsvare kostnaden ved
å restaurere tilsvarende naturverdier.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag
«Stortinget ber regjeringen arbeide
for mekanismer som gjør at utbygger som bygger ned skog, jord eller
annen natur, skal kompensere for det ved å restaurere natur andre
steder gjennom et såkalt naturbidrag.»
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag som sikrer at utbygger finansierer
utgifter til økologisk kompensasjon ved nedbygging av natur og matjord.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne mener potensialet for å restaurere naturverdier og
fiskebestander i norske vassdrag er stort. Vannkraftregulering påvirker
i dag 2/3 av vassdragene. I mange elver er bestandene av anadrom
fisk som laks og sjøørret forsvunnet eller svekket. Å restaurere
livskraftige bestander kan gi store gevinster for miljø, lokalsamfunn
og næringsvirksomhet. Dette kan blant annet gjøres ved å gjennomføre
habitattiltak i potensielle gyteområder eller ved å reetablere frie
vandringsveier forbi kraftverkene.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne mener
regjeringen bør gå i dialog med kraftselskapene om etablering av
et miljøfond. Dette kan for eksempel finansieres ved at kraftselskapene
tilfører fondet ett øre pr. produsert kWh.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gå i
dialog med kraftselskapene om etablering av et miljøfond for norske vassdrag.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne vil peke på at det er behov for flomverntiltak langs
norske vassdrag for å beskytte boliger, næring og jordbruksareal. Disse medlemmer har merket seg at flomverntiltak
i mange tilfeller kan kombineres med restaureringstiltak.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen stille
krav om at flomverntiltak langs elvene skal inkludere habitatforbedring
for å restaurere natur der dette er mulig.»