Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Øystein Mathisen, Lise Selnes
og Elise Waagen, fra Høyre, Margret Hagerup, Linda Hofstad Helleland
og Kari-Anne Jønnes, fra Senterpartiet, Anja Ninasdotter Abusland
og Marit Knutsdatter Strand, fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati,
fra Sosialistisk Venstreparti, Grete Wold, fra Rødt, lederen Hege
Bae Nyholt, og fra Venstre, Abid Raja, viser til representantforslaget
om et yrkesfagløft og at forslagsstillerne ønsker en stortingsmelding
som skal bidra til et videre løft for yrkesfagene.
Komiteen deler forslagsstillernes
vurdering av betydningen yrkesfagene har for å møte framtidens kompetansebehov,
og at framskrivinger viser at det mangler dyktige fagarbeidere innen
mange sektorer framover.
Komiteen mener
det er bred politisk enighet om behovet for å stimulere til at flere
elever velger yrkesfag, og sikre at kvaliteten på opplæringen er
god, at det rekrutteres flere dyktige lærere med relevant kompetanse, og
at innholdet i opplæringen er praksisnær og relevant for det arbeidslivet
elevene møter etter endt utdanning.
Komiteen er enig
med forslagsstillerne i at det er viktig at flere elever fullfører
yrkesfaglig utdanning, og at tilgang på nok lærlingplasser en er
en del av dette arbeidet.
Komiteen viser til
at Norge trenger flere dyktige fagarbeidere, både i privat og offentlig
sektor. Fagarbeidere er avgjørende for at Norge skal lykkes, og
at alle innbyggerne sikres gode tjenester. Det er derfor svært gledelig
at tallene for søkere til yrkesfag fortsetter å gå opp. Over halvparten
av alle som begynner på videregående opplæring, begynner nå på et
yrkesfaglig studieprogram, og stadig flere fullfører med fag- eller
svennebrev. Det er likevel fremdeles et stort behov for å øke kunnskapen
om hvilke muligheter yrkesfag gir, og det må satses målrettet for
at enda flere skal søke seg til og fullføre yrkesfaglig utdanning.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til at fag- og yrkesopplæringen skal gi elever
og lærlinger den kompetansen de trenger for å kunne fungere godt
i arbeidslivet og bidra i samfunnet som kvalifiserte fagarbeidere. Flertallet understreker at det i 2024
var rekordsøking til yrkesfag, og at 30 200 i 2022–2023 oppnådde
fag-/svennebrev, som også er rekord. Flertallet deler
forslagsstillernes engasjement for å løfte yrkesfagene og viser
til at den historiske endringen i ny opplæringslov om fullføringsrett
og retten til å ta nytt fag- og svennebrev bidrar til at flere kan
fullføre videregående opplæring.
Flertallet har høye
forventninger til et nasjonalt senter for yrkesfag sin rolle i videreutvikling
av yrkesfag på tvers av utdanningsnivåer og viser til LO sitt høringssvar
som også understreker betydningen av arbeidet som foregår i de faglige
rådene nasjonalt og regionalt gjennom yrkesfagnemdene. Flertallet påpeker at det er avgjørende
at de partssammensatte utvalgene spiller løpende inn forbedringer
og prioriteringer.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at da regjeringen
Solberg tiltrådte i 2013, var det en utfordring at for få valgte
yrkesfag, at det de lærte på skolen, var lite relevant for arbeidslivet
de skulle ut i, og at for mange ikke fikk læreplass eller ikke fullførte
utdanningen. Regjeringen Solberg løftet yrkesfagenes status i samarbeid med
partene i arbeidslivet, noe som har bidratt til at stadig flere
velger yrkesfag, får læreplass og fullfører med et fagbrev. Disse medlemmer viser til at regjeringen Solberg
blant annet økte lærlingtilskuddet, stilte krav om lærlinger ved
offentlige anbud, etablerte en merkeordning for lærebedrifter og
endret strukturen på yrkesfag slik at elevene fikk mer og tidligere
spesialisering.
Disse medlemmer vil
videre trekke frem den kommende meldingen om høyere yrkesfaglig
utdanning, som disse medlemmer imøteser
med stor interesse. Disse medlemmer vil
særlig understreke behovet for bedre utstyr og en styrking av samarbeidet mellom
skoleeier, ungdomsskole, rådgivertjenesten, den videregående opplæringen
og arbeidslivet. Det å legge til rette for fleksible og effektive
undervisningsformer, ulike løp og gode overganger mellom de ulike
linjene og skoleslagene må være viktige faktorer i et «Yrkesfagløft
2.0».
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at regjeringen Solberg våren
2021 la frem Fullføringsreformen – med åpne dører til verden og
fremtiden (Meld. St. 21 (2020–2021)), noe som innebar en historisk
utvidelse av retten til å fullføre videregående opplæring. Disse medlemmer er glade for at regjeringen
Støre har fulgt opp dette arbeidet, at det nå er lettere for alle
å fullføre videregående opplæring og at det aldri er for sent å
fullføre.
Disse medlemmer mener
en stortingsmelding vil kunne bidra til et løft for yrkesfagene. Disse medlemmer mener mange av tiltakene
i en slik stortingsmelding vil kunne bidra til å løfte yrkesfagene
og styrke kvaliteten i utdanningene.
Disse medlemmer mener
en stortingsmelding med det utgangspunktet forslagsstillerne har
intendert, også vil være viktig i arbeidet med å følge opp fullføringsreformen.
Dersom man skal lykkes med å øke fullføringsgraden i videregående
opplæring, er det viktig å se på hvordan ny metodikk og skreddersøm
kan bidra til å øke fullføringsgraden i yrkesfagene. Disse medlemmer viser til at det på en
del yrkesfag er et bekymringsfullt høyt fravær, og at man er langt
unna målet om at ni av ti skal fullføre videregående opplæring.
Dette bakteppet gjør det viktig å satse på fullføring på yrkesfag der
fullføringsgraden er lav.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at det er et stort behov for realfag i
samfunnet. Skal de store utfordringene vi står i, løses, både den
grønne og den digitale omstillingen, kreves realfagskompetanse på
alle nivåer. Disse medlemmer peker på
at man bør se på muligheten for at elever på yrkesfag kan velge fordypning
i realfag.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen ønsker å etablere et nytt nasjonalt senter for
yrkesfag i Molde. Disse medlemmer er
enige i at det er viktig å skaffe mer kunnskap om hva som skal til
for å styrke kvaliteten på yrkesfag. Disse
medlemmer mener primært det ville vært en styrke for yrkesfagene
og fagmiljøene dersom senteret var knyttet til en eksisterende industriklynge. Disse medlemmer viser til Høyres alternative
budsjett, hvor Høyre foreslo at disse midlene heller enn å tildeles
Utdanningsdirektoratet bør konkurranseutsettes.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet er positiv til forslaget om et yrkesfagløft. Dette medlem vil påpeke at yrkesfag er
svært etterspurt av det verdiskapende arbeidslivet, og at dette
er en mangfoldig sektor som det er viktig at får fleksible og gode rammevilkår. Dette medlem mener det er mye som må
gjøres på området, men vil samtidig påpeke at Meld. St. 34 (2023–2024),
jf. Innst. 55 S (2024–2025) inneholder mye god politikk som det
er naturlig at videreføres i et «Yrkesfagløft 2.0».
Dette medlem vil
understreke viktigheten av å øke kunnskapen om fagskoleutdanning
i rådgivningstjenestene. Dette medlem viser
til tidligere merknader og forslag i behandlingen av Meld. St. 34
(2023–2024), jf. Innst. 55 S (2024–2025), og støtter representantforslaget.
Medlemen i
komiteen frå Raudt viser til at Raudt har prioritert å løfta
yrkesfag i sitt alternative budsjett og i arbeidet med Meld. St.
34 (2023–2024), jf. Innst. 55 S (2024–2025).