Regjeringen ønsker et livssynsåpent samfunn
der alle har respekt for og kunnskap om livssynet til andre. Tros-
og livssynssamfunnene er viktige både for enkeltmennesker og for
storsamfunnet. Regjeringen ønsker å føre en helhetlig og aktivt
støttende tros- og livssynspolitikk som anerkjenner og legger til
rette for menneskers tro og livssyn i et livssynsåpent samfunn.
For mange mennesker er tros- og livssynsamfunnene
viktige for å kunne utøve tro eller livssyn i et trygt fellesskap,
et fellesskap som skaper tilhørighet og identitet. Regjeringen er
også opptatt av at både finansiering av, kontroll med og innsyn
i tros- og livssynsamfunnenes virksomhet er viktige offentlige oppgaver.
Barne- og familiedepartementet foreslår i lovproposisjonen
endringer i trossamfunnsloven. Lovforslaget innebærer at tros- og
livssynssamfunn må bekrefte, når de fremmer krav om tilskudd, at
de vil arbeide for å oppnå minst 40 prosent kvinner og 40 prosent
menn i styrende organ som forvalter statstilskuddet. Videre legges det
fram forslag om å øke kravet til antall medlemmer fra 50 til 100
medlemmer for at samfunnene skal kunne bli registrert og ha rett
på tilskudd. Samfunn som er registrert og har minst 100 tellende
medlemmer når lovendringene trer i kraft, kan likevel beholde registrering, retten
til å kreve tilskudd og eventuell vigselsrett dersom medlemstallet
senere faller under 100, men ikke lavere enn 75 tellende medlemmer.
Det legges også fram forslag om endringer i
reglene om dobbeltmedlemskap og beregning av tilskudd til registrerte
tros- og livssynssamfunn. Førstnevnte endring sidestiller samtidig
medlemskap i et registrert samfunn og et uregistrert samfunn som
søker om å bli registrert etter loven, med de kategorier av dobbeltmedlemskap som
i dag rammes av regelen i trossamfunnsloven § 4 første ledd bokstav
c. Den andre endringen gjelder det såkalte «om lag-prinsippet» i
tilskuddsordningen for de registrerte tros- og livssynssamfunnene.
Endringen innebærer at prinsippet om at statstilskuddene om lag skal
tilsvare statens og kommunenes tilskudd til Den norske kirke justert
for medlemstall, gjøres gjeldende for samtlige faktorer i beregningen
av tilskuddene, slik det var etter den tidligere lovgivningen.
I tillegg omtaler proposisjonen utfordringer
og tiltak for å støtte opp under det livssynsåpne samfunn. Dette
er tiltak som ikke innebærer lovendringer. Det legges fram forslag
for å bedre dialogen mellom myndighetene og samfunnene og tiltak
for å styrke veiledningen og opplæringen i ordninger og regelverk
mv.
I lys av høringen går ikke departementet videre
med forslaget i høringsnotatet om å føye til motarbeiding av den
demokratiske styreformen i Norge som et nytt grunnlag for å nekte
tilskudd i trossamfunnsloven § 6 første ledd.
Departementet vil evaluere lovendringene og
tiltakene etter fem år.