Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Mani Hussaini, lederen Ingvild Kjerkol, Stein Erik
Lauvås, Linda Monsen Merkesdal og Sigurd Kvammen Rafaelsen, fra
Høyre, Jan Tore Sanner, Charlotte Spurkeland, Bård Ludvig Thorheim
og Mathilde Tybring-Gjedde, fra Senterpartiet, Aleksander Øren Heen,
Gro-Anita Mykjåland og Hans Inge Myrvold, fra Fremskrittspartiet,
Terje Halleland og Steinar Rørvik, fra Sosialistisk Venstreparti,
Lars Haltbrekken, fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen,
fra Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til proposisjonen og til at det
foreslås mindre justeringer på enkelte poster.
Komiteen viser til
at det i Klima- og miljødepartementets forslag til endringer i statsbudsjett
for 2024 foreslås økninger på enkelte poster, som følge av et anslag
på virkningen av lønnsoppgjøret for 2024.
Komiteen har merket
seg at post 62 Tilskudd til grønn skipsfart, foreslås redusert med
50 mill. kroner som følge av at ekstrabevilgning på 50 mill. kroner
i revidert nasjonalbudsjett, jf. behandlingen av Innst. 447 S (2023–2024),
øremerket «fremtidens hurtigbåter» ikke kommer til utbetaling i
år. Samlet ramme for nye forpliktelser og gammelt ansvar skal ikke
overstige 266,3 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen viser til
at under post 74 CO2-kompensasjonsordningen, foreslås
det at posten blir redusert med 246,2 mill. kroner, som er gjenstående
ubenyttet bevilgning på posten. Total bevilgning på posten i 2024 er
6,2 mrd. kroner.
Komiteen viser til
at post 75 Utbetaling for vrakpant og tilskudd til kjøretøy og fritidsbåter,
foreslås redusert med 15 mill. kroner som følge av lavere utbetalinger
enn tidligere antatt. Endringen skyldes at færre kjøretøy kasseres
enn det som var lagt til grunn i opprinnelig anslag for 2024.
Komiteen viser videre
til kap. 4481 Salg av klimakvoter, post 1 salgsinntekter, hvor inntekten
foreslås økt med 303 mill. kroner grunnet økt kvotepris, svekket valutakurs
og en økning i antall kvoter Norge kan auksjonere bort. Dette vil
ifølge regjeringen bidra til økte inntekter for Norge. Årsaken til
at Norge har flere kvoter for salg, er at færre kvoter er forventet
tatt ut til den markedsstabiliserende reserven (MSR).
Komiteen slutter
seg til de foreslåtte endringer.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti foreslår
å øke støtten til skogvern. Disse medlemmer foreslår
derfor å øke kap. 1420 post 32 med 270 mill. kroner.
Komiteens medlemmer
fra Høyre er svært kritiske til at Støre-regjeringen benytter
nysalderingen av budsjettet til nye satsinger som reelt sett først
vil kunne brukes i påfølgende budsjettår. Denne praksisen undergraver
formålet med nysalderingen, budsjettreglementet og budsjettdisiplinen
og skaper et feil bilde av regjeringens oljepengebruk.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at post 74, CO2-kompensasjonsordningen,
er foreslått redusert med 246,2 mill. kroner, som er gjenstående
ubenyttet bevilgning. Videre vil disse medlemmer vise
til at dette blant annet skyldes lavere kvotepris og lavere aktivitet
i industrien. Disse medlemmer mener
at høye strømpriser, omfattende klimakrav og næringsfiendtlige skatteregler
høyst sannsynlig har spilt en sentral rolle i den lavere aktiviteten som
måles i industrien. Disse medlemmer vil
poengtere at dersom denne trenden skulle fortsette, vil dette kunne
medføre mindre verdiskapning og færre arbeidsplasser. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett for 2025, hvor det foreslås flere grep
for å bedre situasjonen i næringslivet.