Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Kristin Ørmen Johnsen og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Heidi Anita Lindkvist Holmgren
og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard
Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Christian Torset, og fra Venstre,
André N. Skjelstad, viser til Prop. 20 S (2024–2025) fra Samferdselsdepartementet,
der det blir gjort rede for flere endringsbehov for statsbudsjettet
2024. Komiteen viser også til relevante
kapittel innenfor komiteens ansvarsområde i Prop. 21 S (2024–2025)
fra Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet og i Prop. 27
S (2024–2025) fra Nærings- og fiskeridepartementet.
Komiteen viser videre
til sin behandling av statsbudsjettet 2024 i Prop. 1 S (2023–2024)
og de respektive partienes merknader i Innst. 13 S (2023–2024),
samt Stortingets behandling av revidert nasjonalbudsjett for 2024,
jf. Innst. 447 S (2023–2024).
Når det gjelder kapitler og poster som ikke
er omtalt i det følgende, har komiteen ingen merknader og slutter
seg til de framlagte forslagene i proposisjonene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at formålet med nysalderingen er å gjennomføre
tekniske budsjettendringer på slutten av året, som å justere bevilgninger
til regelstyrte ordninger. Det kan også gis tilleggsbevilgninger
til nødvendige og uforutsette utgifter i slutten av desember. Selv
om disse medlemmer ikke er politisk
uenig, stiller disse medlemmer spørsmålet
om ikke for eksempel støtten til CargoNet for å innfri deres forpliktelser
i Statens pensjonskasse, og bevilgningen til forsterket ekom i Trøndelag,
burde vært en del av den ordinære budsjettprosessen.
Disse medlemmer viser
til «Særskilt tilskudd til styrket kollektivtilbud som følge av
midlertidig stenging av Ring 1» til Akershus fylkeskommune, og at
tilskuddet krever at fylkeskommunen selv bidrar med minst 50 pst.
Stengingen av Ring 1 har medført store trafikale utfordringer for
innbyggerne i Akershus og Oslo. Spørsmålet er hvem som bør betale
når staten iverksetter tiltak på hovedvegnettet som påvirker innbyggerne
i en kommune eller fylkeskommune. Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg stilte med en tiltakspakke for kollektivtransport
sist innbyggerne i Akershus ble påvirket av tunnelrehabiliteringer
i Oslo.