Nærings- og fiskeridepartementet fremmer i proposisjonen
forslag om å innføre markedsetterforskning i konkurranseloven. Formålet
med lovforslaget er å gi Konkurransetilsynet en inngrepshjemmel
som gir Konkurransetilsynet mulighet til å fatte vedtak om avhjelpende
tiltak der tilsynet avdekker forhold som vesentlig begrenser konkurransen
eller er egnet til å vesentlig begrense konkurransen. Det foreslås
også enkelte andre endringer i konkurranseloven som følge av forslaget
om markedsetterforskning.
Departementet peker i proposisjonen på at Norge og
verden står overfor en stor og ressurskrevende omstilling. Et sentralt
virkemiddel på veien mot målet om effektiv ressursutnyttelse er
god og effektiv konkurranse. Et effektivt konkurranseregelverk som
er i stand til å håndtere både kjente og nye konkurranseutfordringer, er
en forutsetning for god konkurranse.
Konkurransetilsynet har flere virkemidler for
å bidra til effektiv bruk av samfunnets ressurser. Konkurranseloven
§§ 10 og 11 forbyr henholdsvis konkurransebegrensende samarbeid
og misbruk av dominerende stilling. Reglene om kontroll med foretakssammenslutninger
i konkurranseloven § 16 gir Konkurransetilsynet mulighet til å stanse
foretakssammenslutninger som i betydelig grad vil skade konkurransen.
Noe av bakgrunnen for forslaget om markedsetterforskning er imidlertid
at konkurransebegrensninger ikke utelukkende oppstår som følge av
brudd på forbudsbestemmelsene eller foretakssammenslutninger som
vurderes av Konkurransetilsynet. Konkurransen kan også bli begrenset på
grunn av forhold som ikke er direkte forårsaket av den enkelte aktørs
adferd i markedet. Det kan for eksempel være måten verdikjeder i
et marked er strukturert på, høy grad av markedskonsentrasjon uten
at enkeltaktører oppfyller kravene for å ha en dominerende stilling,
betydelig asymmetri i tilgangen på informasjon, eller markeder som
er preget av nettverkseffekter og stordriftsfordeler. I slike markeder
er det en økt risiko for at konkurransen ikke fungerer som den skal,
samtidig som problemene ikke alltid kan løses i tilstrekkelig grad ved
håndheving av konkurranseloven §§ 10, 11 eller 16.
Regjeringen foreslår derfor å gi Konkurransetilsynet ytterligere
virkemidler for å håndtere slike konkurransebegrensninger. Det opplyses
i proposisjonen at den samme utviklingen skjer i flere land i Europa,
hvor det også er en økende erkjennelse av at gjeldende konkurranseregelverk
ikke alltid kan håndtere alvorlige konkurransebegrensninger.
Bakgrunnen for lovforslaget er omtalt i kapittel
2 i proposisjonen. Videre er høringsinstansenes overordnede innspill
i forbindelse med departementets høringsrunde omtalt. Gjeldende
rett er også omtalt i kapittel 2. I kapittel 3 redegjør departementet
for forslaget om å innføre markedsetterforskning, og i kapittel
4 omtales saksbehandlingen i markedsetterforskningssaker. I kapittel
5 redegjør departementet for samfunnsøkonomiske virkninger, og økonomiske
og administrative konsekvenser for det offentlige og næringslivet.
Sakens dokumenter er tilgjengelige
på sakssiden på stortinget.no.